Eрок засвоєння нових знань . Мета уроку : формування поняття густини речовини , установити залежність між густиною, об'ємом, масою; формування навичок розрахунку густини , маси й об'єму ;
- розвивати логічне мислення учнів , пробуджувати пізнавальний інтерес , формувати вміння висувати гіпотези, робити припущення та перевіряти їх.
- виховувати відповідальність, колективізм, самостійність.
УРОК ФІЗИКИ У 7 КЛАСІ
Тема уроку : Густина речовини. Розв'язування задач
Мета уроку : - формування поняття густини речовини , установити
залежність між густиною, об’ємом, масою; формування
навичок розрахунку густини , маси й об’єму ;
- розвивати логічне мислення учнів , пробуджувати
пізнавальний інтерес , формувати вміння висувати
гіпотези, робити припущення та перевіряти їх.
- виховувати відповідальність, колективізм, самостійність.
Обладнання : ваги демонстраційні, посудина з модою та машинним маслом ,
мензурка з квасолею, горох, магнітофон, картки із завданнями.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Х і д у р о к у
І. Організаційний момент (2хв)
- Сьогодні ми з вами здійснимо подорож на машині часу в минуле і майбутнє планети „ Речовина” .
Сіли рівненько . Приготували зошити . Записали число, класна робота.
ІІ. Актуалізація опорних знань (6хв)
Завдання №1 „ Перевірка готовності до польоту” .
Фронтальне опитування:
- З чого складається речовина? ( молекул, атомів)
- Яка різниця між твердим тілом та рідиною ? ( різні стани речовини відрізняються рухом та взаємним розміщенням молекул)
- Що ви знаєте про масу тіла? ( Маса тіла – це міра його інертності. Маса тіла – це загальна сума мас усіх молекул тіла)
- Які одиниці вимірювання маси? ( основна одиниця маси – 1 кілограм)
- Що таке об’єм ? ( Об’єм – це частина простору , яку займає тіло)
- Назвіть прилади для вимірювання маси та об’єму? ( Ваги – прилад для вимірювання маси, мензурка – прилад для вимірювання об’єму)
- Чи змінюється маса молекул води, коли вода перетворюється в лід? (Ні. Вода і лід – це два різних стани однієї речовини, яка складається з однакових молекул за розмірами та масою.)
- Чи змінюється об’єм води при замерзанні? (об’єм води змінюється , зменшуються проміжки між молекулами води.
- Чи змінилася маса сіна , яке було в копиці , коли сіно спресували в тюк?
( Ні маса сіна залишилася така сама , але зменшився об’єм )
Завдання №2 „ Чи знаєте ви мову жителів планети?”
Повторення правил переходу до системи СІ
І варіан ІІ варіант
25т200кг=25200кг, 120г50мг=0,1205кг,
10025см3=0,010025м3, 50дм3=0,05м3.
Учні по черзі демонструють готові відповіді на дошці.
- Добре попрацювали, бачу ви готові до польоту. Заплющте очі,
і ... полетіли ( музичний супровід) Ой , що це ?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності ( 2 хв)
( створення проблемної ситуації)
- На нашому шляху гранітна брила об’ємом 7м3 .( рис.1) Щоб її зрушити ми повинні визначити масу цієї брили? ( Обговорення можливих варіантів)
- Поки ваших знань недостатньо . Але життя дуже часто ставить перед людьми подібні завдання. Фізика прийшла на допомогу людині.
Щоб вирішити дане питання всі запрошуються до станції” Наукова”
ІV. Проведення колективного наукового дослідження ( 5хв)
Учитель проводить досліди , учні спостерігають , висувають власні гіпотези щодо пояснення одержаних результатів.
Дослід №1 . На зрівноважені терези кладемо дві склянки з водою та машинним мастилом. Порівняйте масу тіл та об’єм .
т1 > т2 , V1=V2
Висновок : різні рідини в однакових об’ємах мають різну масу.
Дослід №2 На зрівноважені терези кладемо дві мензурки , але з різними речовинами ( квасоля і горох) Порівняйте масу та об’єм .
т1=т2, V1>V2
Висновок : різні тіла з однаковою масою мають різні об’єми.
Учні пропонують власні гіпотези і доходять колективного висновку.
V. Вивчення нового матеріалу (5 хв)
- Якби ми знали масу одиниці об’єму й увесь об’єм , чи могли б знайти масу брили ?
( так, потрібно масу одиниці об’єму помножити на об’єм . А як же узнати масу одиниці об’єму?
Маса одиниці об’єму одержала особливу назву – густина.
Тема нашого уроку „Густина речовини „
Густина – це фізична величина , яка характеризує стан речовини і чисельно дорівнює відношенню маси однорідного тіла до його об’єму . Позначають густину буквою (ро)
Маса m
Густина = --------------- , = ------
об’єм V
Чарівний трикутник допоможе вам знайти масу ,
об’єм та густину речовини
m
v ρ
Одиницею густини в SI є 1 кг/м3 Часто застосовують іншу одиницю – грам на кубічний сантиметр (г/см3)
1 кг 1000г
1 кг/м3 = --------- = ---------------- = 0,001 г/см3
1 м3 1000000см3
1г 0,001 кг
1г/см3 = -------- = ------------------- = 1000 кг/м3
1см3 0,000001 м3
Фізичний зміст густини. Густина показує , яку масу має 1 м3 або 1см3 речовини
VІ. Розв’язання завдань (20хв)
Завдання 3 . Визначте густину каменю , користуючись даними рис. І
і результат запишіть у таблицю
Результати досліджень :
Тіло – камінець
Форма – неправильна
т = 162г
V = 190мл-130мл=60мл=60см3
= 162г : 60см3 =2,7 г/см3
Назва речовини – мармур
Якщо збільшується об’єм , то збільшується у стільки ж разів і маса. Через це густина даної речовини має цілком певне й стале значення незалежно від того , який об’єм цієї речовини взято. Аби щоразу не підраховувати відношення маси до об’єму тіл , вченими були створені таблиці густин різних речовин для твердих тіл, рідин і газів.
Учні працюють з таблицями густин .
1. За одержаним значенням густини визначимо назву речовини
А чи можемо ми вже дати відповідь на питання : яка ж маса гранітної брили? ( Так ,густину граніту 2600кг/м3 потрібно помножити на 7м3)
Запишемо у вигляді фізичної задачі : (1 учень біля дошки , всі - у зошитах)
__ т -?______ Розв’язання
V = 7м3 т=V
= 2600кг/м3 т =2600кг/м3 7м3=18200кг
Відповідь : маса гранітної брили 18200кг
Продовжуємо нашу подорож . Подивиться ,який засмучений ведмедик, прохає про допомогу . Допоможемо?
Задача 2. Ведмідь купив у лисиці барильце з медом . Чи надурила лисиця ведмедя?
______________
V=50л= 0,05 м3 Розв’язання
т =65кг т
= ------------
V
65 кг
= ----------------- =1300 кг/м3
0,05м3
табличне значення густини меду = 1350 кг/м3
Відповідь : Лисиця надурила ведмедя
А ось будівельники прохають допомоги .
Задача 3. Яку масу має дубова балка площею поперечного перерізу 0,04 м2 і завдовжки 5м?
т Розв’язання
S = 0,04м2 Значення густини дуба знаходимо з таблиці густин.
l =5м т = V; де V = S l ; тоді т= S l;
= 800 кг/м3 т =800 кг/м3 0,04 м2 5м =160 кг
Відповідь . Маса дубової балки 160 кг
VІІ. Підсумок уроку. (3хв)
Ось і прийшла до завершення наша подорож .
Оцінювання роботу учнів.
- Що запам’яталось кожному?
- Що ви хотіли б почути на наступному уроці?
VІІІ. Домашнє завдання . ( 2хв)
Фізика 7 клас , Л.Е.Генденштейн опрацювати стр. 88-89, вивчити формулу . У зошиті з друкованою основою ( авт. М.В.Якобі , Л.А.Альохіна ) виконати завдання 91,92,96*