Матеріал пропоную для використання на уроці фізики, щоб показати учням цікаві властивості води, як вони змінюються, та як використовуються. Показати особливості найрозповсюдженої речовини на Землі. Звернути увагу учнів на збереження чистоти природного багатства.
Урок – екскурс.
Тема: Вода, вода … навкруг вода.
Мета: - показати учням, що вода – дивовижна речовина,
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку:
І. Вступ. Актуалізація опорних знань.
Вода – дивовижна речовина, без якої життя на планеті Земля було б не можливим. За своїми властивостями, воді сильно відрізняється від усіх інших.
Що ми знаємо про воду із повсякденного життя?
ІІ. А. Вивчення навчального матеріалу.
Б. 1. Усі рідини у природі, при зниженні температури, стискаються, а вода – розширюється.
2. На уроках географії ви говорили про те, що вода руйнує гори. Вдень вона потрапляє у тріщини, а вночі, розширюючись, віддаляє шматки порід. Тому гори з часом руйнуються.
3. Рідини погано стискаються, у порівнянні з газами. Стискання погане тому, що молекули розташовані впритул одна до одної.
Вчені провели такий досвід:
Воду налили у свинцеву кулю, і запаяли її. Потім вдарили по ній важким молотом. Вода просочилася крізь стінки кулі.
Висновок: рідина намагається зберегти свій об’єм.
ІІІ. На дошці ви бачите різні види сніжинок.
Зробіть і ви свої зразки сніжинок. Покажіть свої роботи.
/ Прикріпляємо їх на дошці./ Подивіться на всі сніжинки, серед них не має однакових.
Висновок: Виявляється, у природі не існує двох сніжинок однакової форми.
В . А зараз проведемо поетичний конкурс.
Ви любите вірші?
Я – дуже. Давайте згадаємо, які вірші про сніг та воду ви знаєте.
/ Поки учні збираються з думками, читаю ті вірші, що приготувала я./
Светло пушистая
Снежинка белая.
Какая чистая,
Какая смелая!
Под ветром веющим
Дрожит, взметается,
На нам, лелеющем,
Светло качается!
Белый снег пушистый
В воздухе кружится
И на Землю тихо
Падает, ложится.
А под утро снегом
Поле забелело,
Точно пеленою
Все его одело.
Японці, великі цінителі прекрасного у природі, порівнюють сніг з пелюстками сакури…
Все, все бело! Глаза не различат,
Как тут смешался с цвітом сливы снег…
Где снег? Где цвіт?
И только аромат
Укажет людям: слива или нет.
«Ніде не має такої снігової ковдри, як у нашій країні, ніде не має таких широких рівнин , як у нас. І ніде ви не побачите таких красивих зимових полів, як на наших територіях.» - писав у своїй книзі «Клімат земної кулі» географ А.І.Воєйков.
Г. Діти, а яка вода нам потрібна?
- Звичайно ж чиста.
Проведемо дослід і перевіримо, яку воду ми п’ємо.
Вам необхідно нанести краплинку води на скло і покласти скло на підвіконня. Коли вода висохне, ми побачимо , який слід вона залишить.
/ Діти проводять дослід, кладуть скельця на підвіконня./
Д. Наше з вами завдання, зберігати воду чистою, не забруднювати водоймища.
Послухаємо повідомлення, яке приготував ваш товариш, про водоймища нашого району.
ІІІ. Дослідження властивостей води.
Ми вже говорили, що у воді всі тіла стають легшими. Переконаємося у цьому.
Дослід:
Тіло стало легшим тому що у воді крім сили тяжіння діє ще й виштовхувальна сила. Вона направлена вгору, тому вага тіла у воді зменшується на величину виштовхувальної сили.
Давайте обчислимо величину цієї сили.
2Н – 1,8Н = 0,2Н – ( сила Архімеда).
Проблема.
1.А чому ж тоді деякі тіла тонуть?
2. Скажіть, а коли тіло плаває?
- Коли сила тяжіння дорівнює виштовхувальній силі.
3. А коли тіло спливає на поверхню води ( як коркова пробка)?
- Коли виштовхувальна сила за значенням більша за силу тяжіння.
Ми з’ясували: коли тіло тоне, коли плаває і коли спливає.
Знову повернемося до властивостей води.
/ Бесіда за малюнком/.
Виявляється, що вода має найбільшу густину при температурі +4 С. При нижчій температурі, або при вищій за дане значення, її густина дещо менша.
Завдяки цьому, восени та взимку , у глибоких водоймищах конвекція відбувається дещо своєрідно. Вода, охолоджуючись, зверху опускається до низу тільки до тих пір, доки не досягне шару води з температурою +4 С. Тоді у стоячій воді встановлюється розподіл температур, як показано на малюнку. Завдяки цьому під льодом живуть риби у воді.
У води є ще одна особлива властивість. Якщо вкинути шматочок свинцю у розплавлений свинець – він потоне, так як його густина більша за густину розплавленого свинцю. А вода? Замерзла вода – лід – має густину 900кг/м, що менше за густину води (1000кг/м), тому лід плаває у воді. Величезні шматки льоду, які відламуються від льодовиків – айсберги – плавають у океані, і становлять загрозу для кораблів, тому що 2/3 айсберга знаходиться під водою.
Вивчення інших властивостей води ми продовжимо у старших класах.
Причини такої дивовижної поведінки води вчені не можуть пояснити .