Урок "Вода,вода" Значення води для людини та використання її властивостей.

Про матеріал

Матеріал пропоную для використання на уроці фізики, щоб показати учням цікаві властивості води, як вони змінюються, та як використовуються. Показати особливості найрозповсюдженої речовини на Землі. Звернути увагу учнів на збереження чистоти природного багатства.

Перегляд файлу

 

Урок – екскурс.

Тема: Вода, вода … навкруг вода.

Мета: -  показати учням, що вода – дивовижна речовина,

  • Обговорити з учням, якої чистоти вода нас оточує,
  • З’ясувати , чому у воді тіла мають меншу вагу,
  • З’ясувати,  коли тіла плавають у воді, а коли тонуть,
  • З’ясувати,  чому важкі кораблі не тонуть,
  • Розвивати інтерес до вивчення природи,
  • Виховувати зацікавленість у збереженні навколишнього світу.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку:

І. Вступ. Актуалізація опорних знань.

 Вода – дивовижна речовина, без якої життя на планеті Земля було б не можливим. За своїми властивостями, воді сильно відрізняється від усіх інших.

 Що ми знаємо про воду із повсякденного життя?

 

ІІ. А.  Вивчення навчального матеріалу.

  1. Вода зберігає свій об’єм .
  2. Вода приймає форму посудини, у яку її налито.
  3. До води можна застосувати закон Паскаля: тиск, що створюється на воду, передається у всі напрямки без зміни.
  4. У воді всі тіла стають легшими.
  5. У воді на всі тіла діє виштовхувальна сила ( сила Архімеда).
  6. У природі  - Вода  , єдина речовина, яка може бути у трьох агрегатних станах: а) твердий – лід; б) рідкий – вода; в) газоподібний – пара.
  7. Стан води залежить від температури.

 

Б. 1. Усі рідини у природі, при зниженні температури, стискаються, а вода – розширюється.

2. На уроках географії ви говорили про те, що вода руйнує гори. Вдень вона потрапляє у тріщини, а вночі, розширюючись, віддаляє шматки порід. Тому гори з часом руйнуються.

3. Рідини погано стискаються, у порівнянні з газами. Стискання погане тому, що молекули розташовані впритул одна до одної.

Вчені провели такий досвід:

Воду налили у свинцеву кулю, і запаяли її. Потім вдарили по ній важким молотом. Вода просочилася крізь стінки кулі.

Висновок: рідина намагається зберегти свій об’єм.

 

ІІІ. На дошці ви бачите різні види сніжинок.

Зробіть і ви свої зразки сніжинок. Покажіть свої роботи.

/ Прикріпляємо їх на дошці./ Подивіться на всі сніжинки, серед них не має однакових.

Висновок:  Виявляється, у природі не існує двох сніжинок однакової форми.

 

 

 

 

 

В . А зараз проведемо поетичний конкурс.

Ви любите вірші?

Я – дуже. Давайте згадаємо, які вірші про сніг та воду ви знаєте.

/ Поки учні збираються з думками, читаю ті вірші, що приготувала я./

 Светло пушистая

Снежинка белая.

Какая чистая,

Какая смелая!

Под ветром веющим

Дрожит, взметается,

На нам, лелеющем,

 Светло качается!

 

Белый снег пушистый

В воздухе кружится

И на Землю тихо

Падает, ложится.

А под утро снегом

Поле забелело,

Точно пеленою

Все его одело.

 Японці, великі цінителі прекрасного у природі, порівнюють сніг з пелюстками  сакури…

Все, все бело! Глаза не различат,

Как тут смешался с цвітом сливы снег…

Где снег? Где цвіт?

И только аромат

Укажет людям: слива или нет.

 «Ніде не має такої снігової ковдри, як у нашій країні, ніде не має таких широких рівнин , як у нас. І ніде  ви не побачите таких красивих зимових полів, як на наших територіях.» - писав у своїй книзі «Клімат земної кулі» географ А.І.Воєйков.

 

Г. Діти, а яка вода нам потрібна?

- Звичайно ж чиста.

Проведемо дослід і перевіримо, яку воду ми п’ємо.

 Вам необхідно нанести краплинку води на скло і покласти скло на підвіконня. Коли вода висохне, ми побачимо , який слід вона залишить.

/ Діти проводять дослід, кладуть скельця на підвіконня./

 

Д. Наше з вами  завдання, зберігати воду чистою, не забруднювати водоймища.

Послухаємо повідомлення, яке приготував ваш товариш, про водоймища нашого району.

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Дослідження властивостей води.

 Ми вже говорили, що у воді всі тіла стають легшими. Переконаємося у цьому.

Дослід:

  1. Підвісимо тіло на гачок динамометра.
  2. Відмітимо покази динамометра.
  3. Зануримо вантаж у воду( тіло не торкається дна посудини).
  4. Як змінилися покази динамометра?
  5. Пояснити, чому змінилися покази динамометра.

Тіло стало легшим тому що у воді крім сили тяжіння діє ще й виштовхувальна сила. Вона направлена вгору, тому вага тіла у воді зменшується на величину виштовхувальної сили.

 Давайте обчислимо величину цієї сили.

2Н – 1,8Н = 0,2Н – ( сила Архімеда).

Проблема.

 1.А чому ж тоді деякі тіла тонуть?

  • Тому що виштовхувальна сила менша за значенням, ніж сила тяжіння.

        2. Скажіть, а коли тіло плаває?

         -  Коли сила тяжіння дорівнює виштовхувальній силі.

        3. А коли тіло спливає на поверхню води ( як коркова пробка)?

         - Коли виштовхувальна сила за значенням більша за силу тяжіння.

Ми з’ясували: коли тіло тоне, коли плаває і коли спливає.

Знову повернемося до властивостей води.

/ Бесіда за малюнком/.

 Виявляється, що вода має найбільшу густину при температурі +4 С. При нижчій температурі, або при  вищій за дане значення, її густина дещо менша.

 Завдяки цьому, восени та взимку , у глибоких водоймищах конвекція відбувається дещо своєрідно. Вода, охолоджуючись, зверху опускається до низу тільки до тих пір, доки не досягне шару води з температурою +4 С. Тоді у стоячій воді встановлюється розподіл температур, як показано на малюнку. Завдяки цьому під льодом живуть риби у воді.

 У води є ще одна особлива властивість. Якщо вкинути шматочок свинцю у розплавлений свинець – він потоне, так як його густина більша за густину розплавленого свинцю. А вода? Замерзла вода – лід – має густину 900кг/м, що менше за густину води (1000кг/м), тому лід плаває у воді. Величезні шматки льоду, які відламуються від льодовиків – айсберги – плавають у океані, і становлять загрозу для кораблів, тому що 2/3 айсберга знаходиться під водою.

 Вивчення інших властивостей води ми продовжимо у старших класах.

Причини такої дивовижної поведінки води вчені не можуть пояснити .

 

 

doc
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
Додано
18 липня 2018
Переглядів
1283
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку