Першочергове завдання
педагога полягаєв тому,
щоб відкрити у кожній людині
творця, поставити його
на шлях самостійної, творчої,
інтелектуальної праці.
В. О. Сухомлинський
Сучасний науково-технічний прогрес не тільки не зменшує, а навпаки, збільшує роль творчої активності особистості. Саме в творчості
виявляється унікальна потреба людини в пошуку — її принципова
ненаситність, бо потреба в пошуку — це потреба в постійній зміні
самої людини. Справжня творчість сама себе стимулює і сама по собі
є нагородою для людини.
Творчість — це один із видів людської діяльності, спрямований
на вирішення творчої задачі, для якого необхідні об’єктивні і суб’єктивніумови, результат якої має новизну й оригінальність, особисту і соціальну значимість, а також прогресивність.
Характерними рисами творчості є:
• наявність протиріччя проблемної ситуації чи творчої задачі;
• соціальна й особиста значимість і прогресивність, тобто вона
вносить вклад у розвиток суспільства й особистості
• позитивна мотивації особистості;
• новизна й оригінальність процесу чи результату
Зазвичай творчість виявляється в діяльності особистості, якою
називають творчою.
До головних рис творчої діяльності особистості належать наступні:
1 Здатність до бачення проблеми;
2 Оригінальність (самостійність) мислення;
3 Діалектичність мислення;
4 Легкість асоціювання;
5 Гнучкість мислення;
6 Критичність мислення;
7 Здатність до перенесення;
Розглянемо їх детальніше.
1 Здатність до бачення проблеми - визначає системність в пізнавальному процесі. Найчастіше складніше побачити проблему, ніж знайти
її вирішення, а постановка проблеми вже сама по собі деякою мірою
призводить до відповіді.
2 Оригінальність мислення. Важливою інтелектуальною якістю,
у якій виявляється творчий стиль, виступає самостійність мислення. Однією з найбільш яскравих ознак самостійності мислення є його оригінальність, тобто здатність дивитися на предмет нестандартно, побачити його в новому світлі.
3Діалектичність мислення — одна із найважливіших інтегральних
характеристик творчого стилю діяльності, у якій виявляється системний і ймовірний характер
4 Легкість асоціювання— це здатність до швидкого і вільного переключення від руху думки в одному напрямку до руху в зворотному. Поруч з цією якістю завжди називається уява чи творча уява як здатність вибрати з багатства спогадів певні складові частини і створювати з них нові психологічні утворення.
5 Гнучкість мислення - характеризується вільним переключенням
з однієї розумової операції на іншу. Один із проявів гнучкості
мислення — здатність до подолання функціональної фіксованості.
6 Критичність мислення. Це якість у найширшому сенсі розглядається
як чітко контрольоване ставлення до інформації, що надходить.
7 Здатність до перенесення.Ця якість характеризує здатність до перенесення засвоєних зразків діяльності в нову ситуаціюу процесі навчання.
Процес вивчення фізики починається із запитання «Чим цей предмет різниться від інших, наприклад, від біології чи історії?». Безперечно, що для певної частини учнів фізика цікава своїм експериментальним характером. Для інших вона цікава тим, що здобуті знання можна використовувати для практичних цілей. Учні з захопленням сприймають будь-яку новинку в автомобілебудуванні, електроніціі завжди дивуються тому, що такий прогресс можливий на творчому використанні доступних для розуміння вже ними фізичних явищ і процесів. Але таке використання знань матиме місце лише тоді, коли про можливість застосування певних фізичних явищ ітиметься на уроках, у підручниках або хоч б у довідниках.
На мій погляд, вивчення фізики формує природничо світогляд, розширює кругозір, розвиває творчі здібності учнів. Фізика, як наука про природу, пов'язана з багатьма галузями знань, і процесс творчого пошуку займає при вивченні фізичних законів центральнее місце. Таким чином, саме при вивченні фізики учні повинні отримувати навички творчого самовираження за допомогою вирішення творчих завдань, постановка яких носить системний характер.
Методи і прийоми які я використовую на уроках фізики
1Сприяти розвитку творчих здібностей на уроках фізики можуть задачі нестандартного характеру. Якщо учні можуть розв’язувати нестандартні задачі, значить їх знання є дієвими. Такі задачі стимулюють пізнавальну активність, ініціативу, бажання вчитися. Ясна річ, щоб розв’язати їх, учні повинні мати достатній рівень знань, оскільки знання є фундаментом творчості, й творча діяльність не може вийти за межі їхніх знань.
Наприклад
Вирішіть задачу: оціните силу струму, що протікає в корпусі літака, що летить в магнітному полі Землі.
Напишіть фантастичнее оповідання: "Якби у Землі не було магнітного поля", "Подорож електрона в провіднику"
Вирішіть якісні завдання: чому товсту палицю складніше зламати, ніж тонку
2 Велику користь для розвитку нестандартного мислення мають експериментальні фізичні задачі, коли треба придумати, наприклад, спосіб вимірювання певної величини, використовуючи лише підручні матеріали, які, на перший погляд, зовсім не призначені для цього. Для розв’язування деяких задач доведеться виготовити нескладний прилад, що також допоможе додати дослідницькому процессу творчості. Важливо, що бучні займались такою діяльністю повсюди. Зцією метою я готую нестандартні завдання і для позаурочного часу – Гурток «Цікава фізика» . Для розв’язання експериментальних задач учні самостійно підбирають обладнання для проведення досліду, демонструють дослід і доходять до певних висновків
Наприклад
Експериментальні завдання та лабораторні роботи: Нагрійте воду в пробірці, не використовуючи джерел тепла; як визначити полюси магніту; виготовте маятник;
Експериментально-конструкторське завдання: Придумайте спосіб захисту магнітних записів від розмагнічування в процесі зберігання; при польоті в літаку
3 Творчому зростанню учнів сприяють деякі види ігрових ситуацій, що активно використовую на уроках фізики. Гра, навчання, праця є основними видами діяльності людини. Причому гра за своєю суттю готує дитину і до навчання, і до праці.
Нестандартні уроки фізики з використанням творчої гри треба проводити так, щоб учні проявляли творче ставлення до справи. Для перевірки якості засвоєного матеріалу можна проводити гру «Реклама». Ідея гри полягає ось у чому: засвоївши суть домашнього завдання, треба відтворити на малюнку наукову й життєву значущість того, про що ти дізнався! Іншими словами, учням пропонується змалювати рекламу будь-якого досліду, приладу, матеріалу, явища. Ця реклама, по суті, відрізняється від торгової реклами тим, що на уроці пропонується не купити, а вивчити. Для проведення гри учні заздалегідь об’єднуються в групи, кожна з яких вибирає об’єкт для реклами. Необхідно також повідомити учням вимоги до реклами: вона має бути змістовною, цікавою і добре виконаною; містити необхідні і достатні відомості для характеристики об’єкта, що рекламується. Разом із цим під час показу реклами можна використати відеокліп, комп’ютерну презентацію
Цікаво проходить і гра «Аукціон». Аукціон – це індивідуально – групова форма роботи учнів до уроку і на уроці, під час якої відбувається поглиблене повторення теми або декількох тем. На аукціоні можна «купити» будь-яке фізичне явище, закон, величину, константу. Внескам є знання учнів, то ж виграє (купує) той, у кого більше знань. У період проведення аукціону максимально проявляється загальний кругозір учнів, їх різноманітні знання і творчі здібності. У процесі підготовки до аукціону і в ході самої гри активну позицію посідають учні різного рівня підготовки, оскільки значна роль відводиться домашнім заготовкам.
Таким чином, при організації уроків фізики з метою формування в учнів творчих здібностей важливе місце посідають нестандартні, винахідницькі, технічні, експериментальні, дослідницькі задачі, а також проведення ігор творчого характеру. Які в свою чергу вмикають учнів активну пізнавальну діяльність і викликають зацікавленість до такого предмету як фізика.