Комунальний заклад освіти «Покровське вище професійне училище»
Дніпропетровської обласної ради»
Методист: Ірина КОВАЛЕНКО
с. Олександрівка, 2024 рік
Загалом люди отримують задоволення від взаємодії з іншими людьми.
Якщо ви працюєте над проєктом, до якого залучено команду, то вміння взаємодіяти – надважливе, а спілкування з іншими – найголовніший челендж Ілон Маск
Сучасний ринок праці диктує свої умови. Зараз, щоб бути конкурентоспроможним спеціалістом, потрібні не тільки професійні навички, але й певні Soft skills «м'які» компетенції.
У дослідженні, проведеному Гарвардським університетом, відзначається, що успішність в роботі на 85% залежить від добре розвинених Soft Skills, і лише на 15% — від Hard Skills.
Зараз для вирішення технічних завдань можна покликати на допомогу штучний інтелект, але замінити людину у питаннях комунікації, стратегічного чи творчого мислення він навряд чи колись зможе.
Рівень успіху вже давно перестав залежати тільки від того, наскільки добре ви виконуєте свої безпосередні обов'язки. Щоб бути компетентним фахівцем, треба розвивати Soft Skills, так звані «м'які навички».
Отже, сьогодні ми розберемо, що таке Hard та Soft skills (жорсткі та м’які навички).
Hard skills (жорсткі (спеціальні) навички) – це навички, які ви отримуєте через освіту, програми навчання, сертифікації та навчання в університеті та на робочому місці.
Наприклад:
вміння швидко друкувати; знання іноземних мов; комп’ютерні навички; математичні обчислення;
керування автомобілем або літаком.
Hard skills (жорсткі навички) – це вміння та знання, необхідні для певної посади та конкретної роботи. Це те, що вивчали в коледжі, у вищому закладі освіти або інструкції, які ви засвоїли на робочому місці.
Hard skills (жорсткі навички) характерно: перелік знань, умінь, які можна об’єктивно оцінити та перевірити; наявність документу про освіту; сертифікати про рівні складності тих чи інших знань тощо.
Soft skills (м’які (універсальні) навички) – це універсальні компетенції, які не викладають у школах та вищих закладах освіти. Найчастіше ступінь прояву від типу особистості, особливостей характеру та темпераменту.
Soft skills (м’які навички) характерно:
активне слухання (здатність уважно
слухати, ставлячи допоміжні
запитання, що дозволяють опоненту ширше розкрити думку та зрозуміліше пояснити свою позицію); вміння вести перемовини;
невербальні елементи комунікації (вміння не тільки висловлювати
думку розумно та стисло, але й застосовувати жести, міміку, поставу на підтвердження слів, що робить спілкування
більш виразним); вміння переконувати;
вміння презентувати та виступати публічно;
storytelling (вміння розповідати);
письмові навички (наприклад, вміння укладати звіти, вести бізнес -
комунікацію).
Чим відрізняються Hard та Soft skills (жорсткі та м’які навички):
HARD SKILLS |
SOFT SKILLS |
Важливі логіка та високий рівень IQ (відповідає ліва півкуля мозку) |
Високий рівень емоційного інтелекту EQ (відповідає права півкуля мозку) |
Легко виміряти за допомогою тестів чи іспитів |
Ці навички складно виміряти, відстежити, перевірити |
Залишаються незмінними для певної професії незалежно від оточення людини |
Правила змінюються залежно від певного колективу, компанії |
Отримуються через навчання, запам'ятовування готового матеріалу |
Формуються завдяки власному досвіду |
Дії виконуються за певною схемою, шаблоном |
Адаптуються під конкретну ситуацію |
Як ми знаємо, професії з часом змінюються і трансформуються. Межі між професіями розмиваються, а успіху в кар'єрі домагаються ті, хто знає і вміє трохи більше за інших.
На думку спеціалістів, майже 50% сьогоднішніх професій зникнуть до 2040-х років через роботизацію. Спочатку, роботи замінять людей, що займаються монотонною ручною працею: працівників заводів, прибиральників, кур’єрів. З часом буде повністю автоматизована робота, яку виконують іпотечні брокери, юристи та бухгалтери. Найменше автоматизація торкнеться фахівців у галузях, пов’язаних із соціальною взаємодією та креативом: фахівців з HR, педагогів, лікарів тощо.
Але, в найближчому майбутньому, щоб залишатися затребуваними на ринку праці чи зробити перші успішні кроки в кар’єрі, вже недостатньо буде мати профільну освіту і навіть досвід роботи в своїй сфері. Працівникам майбутнього будуть потрібні додаткові знання та вміння, які не під силу повторити або доручити роботу чи комп’ютерній програмі.
Постійний розвиток інформаційних технологій, дозволяє більшій кількості людей отримувати нові знання і набувати сучасних професії. Але виділятися серед конкурентів треба, і тут на перший план виходять додаткові навички професіонала – комунікативні, організаційні, персональні.
Адже сьогодні, в умовах воєнного стану ми працюємо відділено і тому нам необхідно вибудувати правильне спілкування з колегами, здобувачами освіти та їх батьками - це один з ключових умінь у даний час. А здібності самоорганізації і розподілу особистого часу, і зовсім одні з визначальних успішної праці.
Отже, враховуючи вищезазначене ми робимо висновки, що Soft Skills необхідні фахівцям різної кваліфікації: як новачкам, так і професіоналам. Це важливо, як мінімум, для того, щоб підтримувати свій професійний рівень і для того, щоб освоювати нові навички, сприймати нову інформацію. Для ефективної роботи важливі — самоорганізація, комунікабельність, мобільність та інше. Soft Skills – це комплекс загальних, неспецифічних для конкретної професії якостей і навичок. Людина, що володіє ними, ефективніше справляється зі своїми завданнями, будує комунікацію з колегами, здобувачами освіти, батьками. М’які навички – це над професійні навички, які не прив'язані до конкретного виду діяльності. До них належать: уміння спілкуватися, слухати та чути інших, приймати рішення, брати відповідальність, бути самостійним, емпатичним, швидко навчатися, будувати стосунки з людьми та багато іншого.
Але не забувайте, що Soft Skills прокачуються протягом усього життя, вони і є відображенням нашого унікального досвіду і знань. М’які (універсальні) навички допомагають швидше адаптуватися до змін на ринку праці та переорієнтуватися в разі втрати актуальності вашої сфери зайнятості. І, звичайно, важливо пам'ятати, для успішної праці (побудови кар'єри) має значення не лише те, які навички у вас є, а здебільшого те, чи вмієте ви їх правильно використовувати. Без конкретних твердих (hard) навичок м'які (soft) можуть бути зовсім непотрібні.
Загалом Hard skills (жорсткі навички) і Soft skills (м’які навички) добре працюють у парі, адже перші
допомагають людині знайти роботу та якісно її виконувати, а другі — стати успішним спеціалістом у своїй справі.