7 клас |
Урок №7 |
Дата: |
Тема: Хімічні елементи, їхні назви і символи. Поширеність хімічних елементів у природі.
Мета:
1) освітня – сформувати поняття про хімічний елемент;
2) виховна – виховувати пізнавальний інтерес до предмета;
3) розвиваюча – розвивати образне і логічне мислення учнів, навички індивідуальної та групової форми роботи.
Завдання:
1) ознайомити учнів із символами і назвами хімічних елементів за сучасною українською номенклатурою;
2) вивчити зміст поняття «хімічний елемент», назви й символи 20 хімічних елементів;
3) ознайомитися з поширенням хімічних елементів у природі.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва, картки для індивідуальних завдань, картки – назви і символи елементів, бланки відповідей, додатковий матеріал «Походження назв хімічних елементів»; пробірки, пінцет, пробіркотримач, спиртівка, штатив.
Реактиви: кристалічний йод.
Хід уроку
І. Організація класу (1 хв.)
Перевірка готовності учнів до уроку.
Сьогоднішній урок я хочу розпочати словами з китайської народної мудрості «Не бійся, що не знаєш, бійся, що не навчишся». Тож я всім вам бажаю впевненості, сумлінної праці й успіхів на сьогоднішньому уроці.
На сьогоднішньому уроці діє накопичувальна система балів. За кожну правильну відповідь ви будете отримувати «хімічну склянку». Чим більше правильних відповідей, тим більш високий бал отримаєте. Переведення» хімічних склянок» у бали записане на дошці.
ІІ. Перевірка домашнього завдання (9 хв.)
А зараз, уявіть: середина XIII століття, старовинний замок, а в ньому розмістилася величезна хімічна лабораторія, в якій день і ніч працюють найвидатніші алхіміки того часу, і вони, дозволили нам попрацювати в цьому замку. Але, перед тим як вирушити до замку й розпочати там роботу, ми повинні переконатися, чи вистачить у вас знань. Тож давайте згадаємо, що ми вивчали на минулих уроках.
Індивідуальні завдання
І варіант
1. У наведеному переліку підкресліть назви чистих речовин.
Сірка, земля, мінеральна вода, цукор, мідь, пил, алюміній, повітря, кров, залізо.
2. Заповніть пропуски в реченні.
Очищене від пилу повітря – __________ (чиста речовина чи суміш), тому що_______________________.
3. Позначте цифрами послідовність фізичних операцій розділення суміші піску, соди та заліза.
- Фільтрування;
- Дія магніту;
- Випарювання;
- Розчинення.
ІІ варіант
1. У наведеному переліку підкресліть назви сумішей.
Олово, варення, залізо, нафта, пил, сірка, морська вода, повітря, кисень, алюміній.
2. Заповніть пропуски в реченні.
Морська вода – ______________ (чиста речовина чи суміш), тому що _____________________________.
3. Позначте цифрами послідовність фізичних операцій розділення суміші піску, тирси та солі.
- Фільтрування;
- Відстоювання;
- Випарювання;
- Розчинення.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності (5 хв.)
Розгадування кросворду, в якому зашифрована тема уроку.
1. Наука про речовини та їх перетворення… (хімія).
2. І (хімічний елемент Йод).
3. Певний об’єм рідини відбирають за допомогою… (мірного циліндру).
4. І (хімічний елемент Йод).
5. Випарювання розчинів здійснюють у … (чашці для випарювання).
6. Н (хімічний елемент Гідроген).
7. Як називається цей предмет? (лійка).
8. Як називається частинка, яка має негативний заряд і рухається навколо ядра атома? (електрон).
9. Li (хімічний елемент Літій).
10. Es (хімічний елемент Ейнштейній).
11. Частинка речовини, яка складається з двох або більшої кількості сполучених атомів це… (молекула).
12. Залізо, цукор, сода, оцет це… (речовини).
13. Н (хімічний елемент Гідроген).
14. Te (хімічний елемент Телур).
15. U (хімічний елемент Уран).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
2І |
3 |
4І |
5 |
6Н |
7 |
|
8 |
9Li |
10Еs |
11 |
12 |
13Н |
14Тe |
15U |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
л |
|
|
|
|
|
р |
|
|
|
1Х |
2І |
3М |
4І |
5Ч |
6Н |
7І |
|
8Е |
9Li |
10Еs |
11М |
12Е |
13Н |
14Тe |
15U |
і |
|
і |
|
а |
|
й |
|
л |
|
|
о |
ч |
|
|
|
м |
|
р |
|
ш |
|
к |
|
е |
|
|
л |
о |
|
|
|
і |
|
н |
|
к |
|
а |
|
к |
|
|
е |
в |
|
|
|
я |
|
и |
|
а |
|
|
|
т |
|
|
к |
и |
|
|
|
|
|
й |
|
|
|
|
|
р |
|
|
у |
н |
|
|
|
|
|
|
|
д |
|
|
|
о |
|
|
л |
и |
|
|
|
|
|
ц |
|
л |
|
|
|
н |
|
|
а |
|
|
|
|
|
|
и |
|
я |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
л |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
і |
|
в |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
н |
|
и |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
д |
|
п |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
р |
|
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
р |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ю |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
в |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
н |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
н |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
я |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Отже, тема уроку розгадана і вона звучить: «Хімічні елементи». Розкриваємо робочі зошити, записуємо дату, класна робота і тему уроку.
Зверніть увагу на стіл. Що ви на ньому бачте? (учні перераховують речовини) Ви бачите речовини і їх формули.
Часто купуючи товари, ви мабуть помічали, що на кожній упаковці подано склад того чи іншого продукту харчування, миючого засобу чи предмету гігієни. Ці речовини побудовані із атомів хімічних елементів, які позначено певними літерами. Ви вже знаєте, що не всі хімічні речовини є корисними, деякі з них наносять шкоду нашому організму, руйнують його імунну систему, а деякі шкодять навколишньому середовищу. Кожна речовина виявляє свої хімічні властивості і аби знати, як вона вплине на вас, природу, треба знати «хімічну мову». І тому, перш за все, треба вивчити назви і символи хімічних елементів.
Тому давайте вчитися…
IV. Вивчення нового матеріалу
Усі речовини складаються з молекул, атомів або йонів.
Атом – це найменша хімічно неподільна частинка речовини, яка не має електричного заряду і складається з позитивно зарядженого ядра і електронів, які рухаються навколо нього (с. 38).
(малюємо схему будови атома)
Усього на Землі та в космічному просторі виявлено 89 різних видів атомів, ще 29 видів добуто штучно. Вони дуже нестійкі й існують у вигляді кількох окремих атомів протягом лише кількох секунд від моменту добування.
Атоми різних видів відрізняються за масою, розміром, будовою та зарядом атомних ядер. Атоми певного виду називають хімічним елементом.
Хімічний елемент – це вид атомів із певним зарядом ядра. (с. 61) (визначення записати у зошит)
Заряд ядра атома – це найважливіша характеристика хімічного елемента, з якого можна багато дізнатися про властивості атомів і утворених ними речовин. Наприклад, за зарядом ядра можна визначити число електронів у атомі хімічного елемента, яке визначає хімічні властивості сполук, утворених цим елементом.
Заряд ядра позначається літерою Z. Чому дорівнює заряд ядра? Заряд ядра дорівнює сумарному заряду протонів у ядрі. Чисельно кількість протонів дорівнює порядковому номеру елемента.
Отже, заряд ядра:
- атома Гідрогену – Z=+1
- атома Гелію – Z=+2
-атома Літію – Z=+3
У 1814 році з’явилися символи і назви хімічних елементів, якими хіміки і користуються до сьогоднішнього дня. Шведський хімік Йенс-Якоб Берцеліус запропонував позначати хімічні елементи першою літерою (або першою і однією із наступних) латинської назви елемента.
Більшість символів хімічних елементів ПС вимовляють так само як вони називаються, але є і виключення. Наприклад, Гідроген (латинською «гідрогеніум», Hydrogenium) – Н (читається «аш»), Карбон (латинською «карбонеум», Carboneum) – C (читається «це»), Неон (латинською «неон», Neon) – Ne (читається теж «неон»).
Зверніть увагу, що назви всіх хімічних елементів пишуться з великої літери.
Абсолютно ясно, що запам’ятати відразу всі символи і назви елементів (а їх зараз відомо 118) – завдання непосильне. Тому для початку обмежимося першими 20:
Порядковий номер в Періодичній системі |
Заряд ядра атома |
Латинські назви елементів |
Назва елемента |
Символ |
Вимова |
Проста речовина |
Відносна атомна маса (Ar) |
1 |
+1 |
Hydrogenium |
Гідроген |
H |
аш |
|
|
2 |
+2 |
Helium |
Гелій |
He |
гелій |
|
|
3 |
+3 |
Lithium |
Літій |
Li |
літій |
|
|
4 |
+4 |
Beryllium |
Берилій |
Be |
берилій |
|
|
5 |
+5 |
Borum |
Бор |
B |
бор |
|
|
6 |
+6 |
Carboneum |
Карбон |
C |
це |
|
|
7 |
+7 |
Nitrogenium |
Нітроген |
N |
ен |
|
|
8 |
+8 |
Oxygenium |
Оксиген |
O |
о |
|
|
9 |
+9 |
Fluorum |
Флуор |
F |
флуор |
|
|
10 |
+10 |
Neon |
Неон |
Ne |
неон |
|
|
11 |
+11 |
Natrium |
Натрій |
Na |
натрій |
|
|
12 |
+12 |
Magnesium |
Магній |
Mg |
магній |
|
|
13 |
+13 |
Aluminium |
Алюміній |
Al |
алюміній |
|
|
14 |
+14 |
Silicium |
Силіцій |
Si |
силіцій |
|
|
15 |
+15 |
Phoshorus |
Фосфор |
P |
пе |
|
|
16 |
+16 |
Sulfur |
Сульфур |
S |
ес |
|
|
17 |
+17 |
Clorum |
Хлор |
Cl |
хлор |
|
|
18 |
+18 |
Argon |
Аргон |
Ar |
аргон |
|
|
19 |
+19 |
Kalium |
Калій |
K |
калій |
|
|
20 |
+20 |
Calcium |
Кальцій |
Ca |
кальцій |
|
|
Хімічні елементи у природі поширені не однаково.
У земній корі (за масою) переважать Оксиген (47%), Силіцій (27,6%) та Алюміній (8,8%).
Речовини, до складу яких вони входять, добре вам відомі. Так, з атомів Алюмінію та Оксигену утворена глина. Річковий пісок складається з атомів Силіцію та Оксигену. «Абсолютний чемпіон» Оксиген є також у складі води, кисню та тіл живих істот.
У морській воді основними хімічними елементами є Оксиген (85,8%) та Гідроген (10,7%). У ній також є Хлор, Натрій, Сульфур, Магній (3,5%).
В атмосферному повітрі переважають Нітроген (78%) та Оксиген (21%).
В організмі людини – Оксиген (62%), Карбон (21%), Гідроген (10%), Нітроген (3%).
У Всесвіті переважають за масою Гідроген (75%) та Гелій (24%). З них складаються зорі.
А як щодо походження назв хімічних елементів…
Назви хімічних елементів мають різне походження. Їх називали (роздатковий матеріал):
1) за назвою сполук, утворених елементами;
2) за назвою небесних тіл Сонячної системи;
3) на честь країн і міст;
4) за назвою мінералів, у яких відкриті елементи;
5) за ім’ям відомих учених;
6) за кольором простих речовин, утворених елементами;
7) за іменами богів і героїв легенд;
8) за властивостями простих речовин, утворених елементами.
V. Узагальнення та систематизація знань
Завдання 1. «Хімічні мандри»
А зараз я пропоную нам відправитися у «хімічні мандри». Ви об’єднуєтеся у три групи і заповнюєте бланки.
Перша група шукає в запропонованому переліку 3 приклади хімічних елементів, що названі на честь учених.
Друга група – 3 приклади хімічних елементів, що названі на честь небесних тіл Сонячної системи.
А третя група – 3 прикладів хімічних елементів, що названі на честь географічних об’єктів.
На цих бланках треба буде вказати своє прізвище та ім’я, але пізніше і я вам про це повідомлю.
Хімічні елементи, названі на честь учених:
Кюрій (Cm) – на честь учених Пєра Кюрі та Марії Склодовської-Кюрі;
Ейнштейній (Es) – на честь Альберта Ейнштейна;
Фермій (Fm) – на честь Анрі Ферма;
Менделевій (Md) – на честь Д.І. Менделєєва;
Нобелій (No) – на честь Альфреда Нобеля;
Лоуренсій (Lr)– на честь Лоуренса;
Резерфордій (Rf) – на честь Резерфорда;
Борій (Bh) – на честь Бора;
Жоліотій – на честь французького фізика Фредерика Жоліо-Кюрі.
Хімічні елементи, названі на честь небесних тіл Сонячної системи:
Паладій (Pd) – за іменем нещодавно відкритого у Сонячній системі астероїда Палада;
Селен (Se)– від грецької назви Місяця;
Уран (U) – за назвою планети Уран;
Гелій (He) – від латинської назви Сонця;
Нептуній (Np) – з назвою планети Нептун;
Плутоній (Pu) – за назвою планети Плутон;
Телур (Te)– за назвою планети Земля (у давньоримській міфології Телурія – мати Землі).
Хімічні елементи, названі на честь географічних об’єктів:
Галій (Ga) – від латинської назви Франції;
Гафній (Hf) – від давньої латинської назви Копенгагена;
Германій (Ge) – від назви Німеччини;
Ітрій (Y), Тербій (Tb), Ербій (Er), Ітербій (Yb) – на честь французького міста Ітербю, в якому працювали першовідкривачі цих елементів і знайдено мінерал ітербіт-гадолініт;
Кадмій (Cd)– від грецької назви стародавньої фортеці міста Фіни;
Купрум (Cu)– від грецької назви острова Кіпр;
Реній (Re)– за назвою річки Рейн;
Рутеній (Ru) – від латинської назви Росії;
Скандій (Sc)– за назвою півострова Скандинавія;
Європій (Eu) – за назвою частини світу Європа;
Америцій (Am) – за назвою країни Америка;
Каліфорній (Cf) – за назвою штату Каліфорнія;
Дубній (Db) – за назвою міста Дубно (РФ);
Полоній (Po) – від латинської назви Польщі;
Берклій (Bk) – за назвою міста Берклі (США);
Лютецій (Lu) – від старої латинської назви Парижа «Лютеція».
Завдання 2. «Секретний шифр»
1. Знайдіть в Періодичній системі, як найбільше хімічних елементів, назви яких починаються на першу літеру вашого імені.
2. Відповіді внесіть у бланк.
3. Зашифруйте свій бланк з відповідями, підписавши його за допомогою символів хімічних елементів.
А тепер час невеличкого відпочинку…
Завдання 3. «Хімічний релакс»
Прослухайте казку і порахуйте, скільки разів зустрічаються назви хімічних елементів у казці. Знайти в Періодичній системі хімічний елемент під цим номером.
Поблизу великого Бору на Фермій жив кіт на ім’я Лютецій. Яка це була країна — невідомо. Може, Індій чи Германій, а може, Америцій, а то й Францій.
Кіт був не простий, а чарівний. Він був надзвичайно Актиній і рухливий, як Меркурій. Очі кота світилися, як Фосфор, а сам він уночі ставав Неодим. Шубка в нього Сірка з двома біленькими плямами на Талій.
На цій Фермій крім котика Лютеція мешкали ще маленька дівчинка Галій та її мама Іридій. Лютецій був завжди Радій бачити Галій. Вона часто Берилій котика на руки і бавилася з ним. Котик інколи захоплював мишку у Полоній, і то був великий Цирконій, коли мишка тікала з Полоній і Молібден Бога за свій порятунок.
Наближався день народження Галій, і вона Гадоліній про свої подарунки.
Приїхали гості з Європій, Америцій, Рутеній: Ванадій та Арсен із Тулій, Родій з Каліфорній, Нікол із Самарій.
А найкращим подарунком виявився маленький песик Кобальт. На шиї в нього виблискував сріблястий Силіцій.
Мама Іридій діставала з Барію гостинці й частувала гостей.
Свято було веселим та Радій і тривало, аж поки Гелій сіло за обрій, а на небі з’явився Селен. Між Лютецієм і Кобальтом ледве не дійшло до невеличкого Скандію. Але котик був у стосунках великий Технецій і залагодив їх, Ніобій нічого й не сталося.
І з тих пір вони Нікол не Скандій, а натомість собачка завжди зустрічав котика веселим — Гафній, Гафній!
(53 рази, порядковий номер елемента 53 і це І – Йод).)
До речі, хімічний елемент Йод зобов’язаний своєю назвою кольору його простої сполуки, від грецького «іодес» – фіолетовий.
Перевіримо це на прикладі, які малюнки залишить йод на папері?
Фізкультхвилинка + ТБ перед виконанням досліду.
В хімічний клас заходь в халаті,
Комфортно буде, як у хаті,
І тому під час дифузій
Тоді не трапиться конфузій.
Не лий води до кислоти –
Очей лишитись можеш ти.
Не заглядай у різну «воду»,
Бо загубити можеш вроду.
Дослід «Малюнки йоду»
Нагріваємо І2 в пробірці і швидко виливаємо «рідкий» йод на чистий папір. Спостерігаємо пари йоду фіолетового кольору.
Завдання 4. «Загадкові елементи»
1. Назва цього хімічного елемента збігається із назвою сьомої планети Сонячної системи (Уран).
2. Назва цього хімічного елемента в перекладі з грецької означає «новий» (Неон).
3. Цей хімічний елемент позначають латинською літерою Р (Фосфор).
4. Назва цього хімічного елемента в перекладі з грецької означає «сонце» (Гелій).
5. Це єдина країна у світі, назву якій дав хімічний елемент, а не навпаки. (Аргентина). А хімічний елемент (Аргентум).
6. Замініть першу букву в назві хімічного елемента і отримайте назву протоки між Європою і Азією (Фосфор — Босфор).
7. До назви якого хімічного елементів входять назви тварин? (Цирконій — коні).
8. На який хімічний елемент багата ламінарія (морська капуста, бурі водорості)? (На йод. Ламінарія містить йод у органічній формі, що впливає на його засвоєння організмом людини).
9. Якщо у назві цього металу змінити наголос, то його синонім стане слово «тішся» (Радій).
10. Цей хімічний елемент отримав свою назву на честь давньоскандинавського бога війни, грому та блискавки – Тора (Торій).
11. Із літер назви цього хімічного елемента можна скласти назву геометричної фігури, у якої всі сторони рівні (Бром).
12. Цей хімічний елемент отримав свою назву на честь Скандинавського півострова, на якому був вперше знайдений (Скандій).
13. До 2006 року цей радіоактивний хімічний елемент називався на честь дев’ятої планети Сонячної системи, а після введення нової астрономічної класифікації називається на честь карликової планети (Плутоній).
14. Замінивши у назві цього металу лише одну літеру, ми одержимо розважальний заклад із клоунами, акробатами та жонглерами (Цинк).
15. У назві цього металу можна знайти царське крісло (Стронцій).
16. Якщо у назві цього металу замінити середню літеру, то отримаємо назву жорстокого правителя (Титан).
VI. Домашнє завдання.
1-6 балів:
1. §5, с. 34-39 повторити,
§9, с. 60-65 прочитати, с. 65 №56-60, 64.
2. Вивчити назви і символи хімічних елементів з порядковими номерами від 1 до 20.
7-9 балів:
3. Знайдіть в Періодичній системі хімічні елементи назви яких починаються на першу літеру вашого прізвища.
10-12 балів:
4.* Знайдіть у додатковій літературі інформацію про історію відкриття та походження назви одного з хімічних елементів. Подайте цю інформацію в будь-якому зручному для вас вигляді (повідомлення, малюнок, схема, вірш тощо).
VIІ. Підбиття підсумків уроку.
Підводиться підсумок уроку, оцінюються результати уроку, спільно виставляємо оцінки з урахуванням активності кожного учня під час роботи.
Порахувати «хімічні склянки». Виставити бали у щоденник.
Отже, на сьогоднішньому уроці ми ознайомились із символами і назвами хімічних елементів за сучасною українською номенклатурою, вивчили зміст поняття «хімічний елемент», назви й символи 20 хімічних елементів; ознайомилися з поширенням хімічних елементів у природі.
Конкурс «Пантоміма»
Учні по черзі мають показати пантоміму на символ хімічного елемента, а клас вгадує цей елемент: Калій, Ітрій, Фосфор, Йод, Оксиген, Сульфур, Карбон, Флуор, Бор, Ванадій і Вольфрам.
Конкурс «Ланцюжок»
Учитель загадує одному з учнів порядковий номер елемента в ПС, учень має назвати елемент під цим номером і аналогічно «передати естафету» наступному учню. Тобто, одному з однокласників (за бажанням кому) загадати порядковий номер елемента і наступний учень має назвати цей елемент.