Хімія 7 клас
Урок 30
Тема. Хімічні властивості кисню: взаємодія з простими речовинами (вуглець, водень, сірка, магній, залізо, мідь). Реакція сполучення.
Завдання:
дидактична:
розвивальна:
виховна:
Тип уроку: комбінований.
Наочність та обладнання: опорний конспект, періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва, мультимедійна презентація «Хімічні властивості кисню: взаємодія з простими речовинами»; комп’ютер, мультимедійний проектор, картки зеленого та червоного кольорів, дерево (малюнок), листочки зеленого, жовтого та оранжевого кольорів, картки для самостійної роботи, скотч, ножиці.
Форми і методи роботи: прийом «дерево успіху»,метод «Мікрофон», самостійна робота, розповідь учителя з використанням презентації, мікрофон, казка, гра «Я тобі, ти – мені», гра «Створи манускрипт», робота з віршем, прийом «Підбиваємо підсумки».
Хід уроку
І Організаційний момент
Дерево успіху (слайд 1)
Одягнемо наше дерево. Ті, хто обрав зелені листки,буде успішним на уроці. Ті, хто обрав жовті листки-активним;оранжеві листки - буде гарно спілкуватися на уроці. Яке буде дерево успіху-залежить від вас.
ІІ Актуалізація опорних знань
Метод «Мікрофон» (Слайд 2)
Прийом «Вірю - не вірю» (Слайд 3)
Із запропонованих тверджень виберіть вірні:
1. Молекула кисню складається з двох атомів Оксигену.
2. До складу молекули озону входить три атоми Оксигену.
3. У природі кисень зустрічається тільки у вигляді сполук.
4. За звичайних умов кисень безбарвний газ без запаху та кольору.
5. Кисень безбарвний навіть у твердому та рідкому стані.
6. Чистий кисень легший за повітря, тому завжди піднімається вгору.
7. Кисень добре розчиняється у воді.
8. Кисень – метал.
9. Добути кисень в лабораторії можна розкладаючи складні речовини, які містять Оксиген.
10. Речовини, які прискорюють хімічну реакцію називають каталізаторами.
11. Кисень не підтримує горіння.
12. Якщо з однієї речовини утворюється декілька реакцію називають розкладом.
13. В чистому кисні речовина горить більш активно.
Ключ правильних тверджень: 1, 2, 4, 9, 10, 12, 13
ІII Перевірка домашнього завдання
Самостійна робота за картками. (Слайд 4)
Варіант 1
Варіант 2
ІV Мотивація навчальної діяльності
Робота з віршем (Слайд 5)
ВОГНИК
Вогник, вогник, ти гори,
Та біди нам не роби.
Правила ми добре знаєм
І тебе ми поважаєм.
Ти звари смачну нам страву,
Запечи шашлик нам справно,
Нам кімнату обігрій,
То ж працюйно, ти мерщій.
- Що вам відомо про горіння з уроків основ здоров҆я?
- Яка речовина підтримує горіння?
(Слайд 6) Девіз уроку:
Збиратися разом – це початок,
триматися разом- це процес,
працювати разом – це успіх
Г.ФОРД
V Оголошення теми та постановка завдань уроку (Слайд 7-8)
Тема. Хімічні властивості кисню: взаємодія з простими речовинами(вуглець, водень, сірка, магній, залізо, мідь). Реакція сполучення.
Давайте сьогодні всі разом спробуємо знайти відповіді на такі питання:
Отже, вперед! Так допоможуть Вам Ваші знання, згуртованість та кмітливість!
VІ Вивчення нового матеріалу
Розповідь вчителя
Якщо б давали нагороди неметалічним елементам за їх активність, то кисень посів би почесне друге місце поступаючись своєю активність лише фтору.
На минулому уроці, при виявленні кисню, ви помітили, як тліюча скіпка яскраво спалахує у цьому газі.
Кисень вступає в хімічну взаємодію з простими та складними речовинами. (Слайд 9)
Сьогодні на уроці ми розглянемо хімічні властивості кисню, а саме взаємодію з простими речовинами.
Щоб вивчити хімічні властивості кисню, пропоную вам послухати казку «Пригоди кисню».
Казка «Пригоди кисню» (слайд 10)
Набридло кисню сидіти в лабораторії в колбі й (слайд 11) пішов він на світ подивитися та себе показати. Іде він, іде, а на зустріч йому (слайд 12) легкий, наче пір’ячко Водень.
Засперечалися вони, а по-науковому – вступили в дискусію, хто корисніший для людства.
Водень вихвалявся: «Я – найпоширеніший елемент у Всесвіті, я – космічне паливо, яке дає енергію Сонцю, а сонячне світло необхідне всім живим організмам! А ще я входжу до складу багатьох корисних копалин: нафти, природного газу, торфу, горючих сланців».
Кисень промовчав, а потім із сумом відповів: «А я про себе нічого не знаю, але хотів би довідатися, яку користь приношу людству». Потиснули вони один одному руки на прощання і … (слайд 13) з’явилася крапелька води. Полилась вода на Землю – і розцвіла маленька ніжна незабутка.
Здивувався кисень: «Ось і перша користь від мене: я входжу до складу води». Після такого вдалого випадку у житті Кисню він вирішив продовжити мандрівку по Землі й довідатися, на що він ще здатний. Довго йшов кисень і натрапив на якісь горби. (слайд 14) А назустріч йому – Вуглець, чорний, страшний та ще й масний на дотик.
- Добридень, добродію! – привітався Кисень. – Можливо ти щось знаєш про мене?
- Знаю дещо, але не дуже приємне.
- І що ж це? – здивувався Кисень.
- Ти, Кисню, спричиняєш корозію залізних виробів, через тебе вони ржавіють і руйнуються… До того ж, багато речовин, стикаючись з тобою, згорають. Одним словом, тільки шкода від тебе Кисню, - підсумував Вуглець.
Засмутився Кисень, але подякував Вуглецю за інформацію. (слайд 15) Потиснули вони один одному руки – і сталося щось неймовірне: (слайд 15) заіскрився Вуглець жовто—оранжевим світлом, повалив дим…
Ще більше засмутився Кисень: «А й справді я руйнівник – все нищу на своєму шляху!». Пройшов він високі гори, глибокі ріки й дістався знаменитої пустелі Каракум (слайд 16). Аж тут йому назустріч іде Сірка в жовтому одязі, виблискує золотистими іскорками, аж око радіє.
Зовсім впав духом Кисень, але подякував Сірці й поцілував її в щічку. (слайд 17) І… ой лишенько! (слайд 17) Задимілася Сірка, спалахнуло синє полум’я, здійнявся дим такий ядучий та неприємний, що все навкруги вкрилося страшенними чорними плямами.
Злякався Кисень та кинувся навтіки. Іде він та гірко плаче й думу думає: «Невже я такий пропащий, ніякої користі не приношу, а лише руйную?»
(слайд 18) Назустріч йому Азот.
Зрадів Кисень, запишався й з того часу більше не засмучується, тому що знає: він – найважливіший на Землі.
Про які властивості кисню ви дізналися?
Результат кінцевої схеми взаємодії кисню з простими речовинами: (Слайд 19)
Що є спільного у цих реакціях? (Слайд 20)
Оксиди - речовини, утворені 2-ма елементами, один із яких є Оксиген.
Чистий кисень дуже «агресивно» поводить себе з бензином, спиртом та мастилом.
Взаємодія більшості речовин з киснем супроводжується виділенням великої кількості тепла і світла, а такі реакції називають реакції окиснення (горіння). (Слайд 21)
VІІ Закріплення й систематизація вивченого (Слайд 22)
Гра «Я тобі, ти – мені»
Діти ставлять один одному запитання.
Гра «Створи манускрипт» (Слайд 23)
Зашифруйте запропоновані слова «хімічними символами».
VІІІ Домашнє завдання (Слайд 24)
IX Рефлексія
Дерево успіху (слайд 25)
Одягнемо наше дерево. Ті, хто обрав зелені листки,буде успішним на уроці. Ті, хто обрав жовті листки-активним;оранжеві листки - буде гарно спілкуватися на уроці. Яке буде дерево успіху-залежить від вас.
Прийом «Підіб’ємо підсумки» (слайд 26)
На уроці я...
- дізнався...
- зрозумів...
- навчився...
- найбільший мій успіх - це...
- найбільші труднощі я відчув...
- я не вмів, а тепер умію...
- я змінив своє ставлення до...
- на наступному уроці я хочу...