План-конспект уроку №3 клас: 9 дата: 10.09.
Тема. Хімічний склад клітини та біологічні молекули. Вода та її властивості
Мета:
Навчальна: перевірити рівень засвоєння знань про рівні організації біологічних систем, методи біологічних досліджень; визначити групи хімічних елементів, що входять до складу клітини, визначити їх значення, пояснити процеси в клітині, що змінюють її склад, ознайомитися із властивостями води та її значенням для біологічних систем; виконати завдання практичного характеру про роль хімічних елементів, властивості води та її вміст у живих організмах
Розвиваюча: розвивати уявлення про єдність живих організмів, процесів, які в них відбуваються, розвивати уявлення про властивості хімічних речовин. Продовжити розвивати вміння аналізувати, узагальнювати.
Виховна: виховувати вміння працювати в групах, самостійно, з матеріалом підручника
Тип уроку: комбінований
Терміни та поняття: органогени, макро- та мікроелементи
Хід уроку:
І. Організація учнів класу
ІІ. Перевірка д/з
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Тема. Хімічний склад клітини
Всі ви знаєте, що в природі можна зустріти велику різноманітність клітин. Вони відрізняються за розміром, функціями, формою, є свободноживущими або ж входять до складу багатоклітинних організмів, але при всьому цьому розмаїтті всі вони складаються з одних і тих же типів хімічних речовин, що перетерплюють однакові перетворення. Живу клітину відрізняють дві важливі особливості, їх потрібно запам’ятати.
Перша особливість – це високий вміст води, і друга — велика кількість складних органічних речовин. Які ж хімічні елементи можна зустріти в живій клітині? Вчені підрахували, що в клітині міститься більше 70 хімічних елементів, тобто більше половини усіх існуючих. Щоправда, лише 24 з них постійно зустрічаються в різних типах клітин.
Прочитати матеріал підручника на с.12 і виписати:
Назва |
Елементи |
Функції |
Елементи органогени
|
|
|
Макроелементи
|
|
|
Мікроелементи
|
|
|
Обговорення результатів роботи
За кількістю елементи, що містяться в клітинах, що діляться на макро — і мікроелементи. Макроелементи зустрічаються в клітинах у великій кількості. До них належать: кисень, вуглець, водень, азот, сірка, залізо, фосфор, кальцій, калій і т. д. Мікроелементи представлені у клітинах в невеликій кількості. Це такі елементи, як марганець, мідь, селен, кобальт, цинк, йод, нікель і т. д.
Незважаючи на дуже малий вміст, мікроелементи відіграють важливу роль, тому що впливають на обмін речовин в клітині. Крім макро — і мікроелементів виділяють ще групу ультрамікроелементів, які складають менше однієї мільйонної відсотка в організмах живих істот. До них, наприклад, відносяться золото і срібло, які надають бактерицидну дію. Ртуть пригнічує зворотне всмоктування води в ниркових канальцях, надаючи вплив на ферменти. Також до ультрамікроелементів відносять платину і цезій. Дехто до цієї групи відносять і селен, при його недоліку розвиваються ракові захворювання. Процентний вміст в організмі того або іншого елемента ні в якому разі не характеризує ступінь його важливості і необхідності в організмі.
Так, наприклад, багато мікроелементи входять до складу біологічно активних речовин: ферментів, вітамінів. Наприклад, кобальт входить до складу вітаміну B12. А також гормонів, вони впливають на ріст і розвиток організмів, кровотворення (залізо і мідь), процеси клітинного дихання (мідь, цинк) і т. д. Ці 70 елементів у складі клітини утворюють тисячі хімічних речовин, які можна розділити на дві великі групи. Це неорганічні речовини, що входять до складу клітини і органічні речовини. Неорганічні речовини – це вода, мінеральні солі, вуглекислий газ, різні кислоти і підстави. Вода є найважливішим компонентом вмісту живої клітини, вона становить у середньому близько 70% її маси.
Процеси перетворення хімічного складу клітини
Кожна жива клітина є відкритою біологічною системою, для якої характерними є обмін речовин та енергії.
Процеси
Фізичні хімічні
Прочитайте матеріал на с. 13 і визначте особливості процесів у клітині.
Обговорення
IV.Первинне застосування знань.
Виконання завдань на с. 15 (у парах). Час виконання 10хв. Обговорення
Вода та її властивості
За матеріалом параграфа 4 скласти короткий конспект за планом:
Застосування знань
Практичні завдання на с. 19
Обговорення
Узагальнення знань
д/з
Опрацювати §3,4 дати відповіді на питання після параграфа, до оформити завдання на с. 19