Хімія 11 клас
Хімія (рівень стандарту) : підруч. для 11 кл. закл. загал, серед, освіти / Олексій Григорович. — Харків : Вид-во «Ранок», 2019. — 224 с. : іл., фот.
Тема уроку: Мінеральні добрива. Поняття про кислотні та лужні ґрунти
Мета:
навчальна: розглянути поняття кислотності та лужності ґрунтів; порівняти кислотні та лужні ґрунти; з'ясувати якими способами можна зменшити кислотність і лужність ґрунтів;
розвивальна: формувати в учнів пізнавальний інтерес, дослідницькі навички, розвивати інтелектуальну сферу здобувачів освіти, ініціативність у висловлюванні думок, формувати соціальну компетентність, набувати навичок і вміння порівнювати склад та властивості різних видів ґрунтів;
виховна: виховувати активність, дисциплінованість, уважність, вміння працювати у колективі, культуру мовлення, екологічне мислення, відповідальне ставлення до збереження ґрунтів, рослинного різноманіття.
Методи та прийоми роботи:
Інформаційно – рецептивний: словесний: розповідь, пояснення, бесіда, робота з підручником.
Наочний: ілюстрація, демонстрація.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення.
Проблемно – пошуковий: постановка проблемних запитань.
Візуальний: заповнення схем, проведення дослідів.
Міжпредметні зв’язки: біологія, історія, географія, агрономія, агрохімія.
Обладнання: підручник, таблиця ПСХЕ, зошити, карта України, зразки ґрунтів, вода, пробірки,фільтрувальний папір, лійки, колби, універсальний лакмусовий папір, оцет.
Очікувані результати: учні називають склад, властивості і поширення мінеральних добрив у природі, знають хімічні елементи, які входять до складу мінералів, виробляють власні ставлення до природи як найвищої цінності; роблять висновки.
Тип уроку: вивчення новогоматеріалу.
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань
1. Організаційний момент
Привітання.
2. Активізація пізнавальної активності. Прийом «Пригадай»
Пригадайте: кислотність середовища кількісно характеризують водневим показником pH: нейтральному середовищу відповідає pH = 7, кислотному — pH < 7, лужному — pH > 7.
II. Мотивація навчальної діяльності
Прийом «Історична довідка»
Вивченням ґрунтового покриву люди зацікавилися під час заняття землеробством. Проте систематичні наукові дослідження почалися тільки з XVIII століття, коли почали зростати міста, які поглинали все більше родючих земель.
З 1840 року почала розвиватись наука агрохімія, започаткована Лібіхом. Агрохімія – наука, яка вивчає взаємозв’язані хімічні та біологічні процеси в рослинах та ґрунті, виявляє шляхи підвищення врожайності сільськогосподарських культур.
Записати дату та тему уроку.
III. Вивчення нового матеріалу
Підвищена кислотність чи лужність ґрунтів впливає на родючість рослин.
У сільському господарстві ґрунти з pH = 6,6 та менше вважають кислотними, а з pH > 6,6 — лужними.
Робота з картою у підручнику мал. 27.1, с. 134 «Кислотність ґрунтів України».
Зміна pH ґрунту впливає на забезпечення рослин ключовими поживними елементами: їхня доступність або знижується, або підвищується настільки, що ці елементи стають токсичними для рослин. У кислотних ґрунтах надмірна концентрація катіонів Al3+, Mn2+, Fe2+, а катіонів Са2+, Mg2+,
Мо2+— менша за норму. У лужних ґрунтах навпаки. Також у лужних ґрунтах ортофос- фат-іони переходять до складу нерозчинних ортофосфатів, що створює дефіцит Фосфору для рослин.
Практичне застосування знань. Визначення pH ґрунту.
Учні об’єднуються у групи для визначення pH ґрунту.
І група Визначення кислотності ґрунту
Якщо розчин піниться – ґрунт лужний, піниться зовсім небагато – нейтральний, бульбашки повітря не з’явилися зовсім – кислий.
ІІ група Визначення кислотності ґрунту
Розповідь Є біологічний спосіб визначення кислотності за допомогою рослин-індикаторів.
Рослини індикатори pH ґрунтів
Рослини кислотних ґрунтів Рослини лужних ґрунтів
(подорожник, хвощ польовий, (мак червоний, гірчиця,
калюжниця болотна, щавель кінський) живокост, молочай)
Рослини нейтральних ґрунтів
(пирій повзучий, конюшина,
кропива, осот польовий, мати-й-мачуха)
Поняття про мінеральні добрива
Питання. Які види добрив вам відомі?
Пояснення.
Усі хімічні елементи (за винятком Карбону і частково Оксигену) рослини одержують із ґрунту. Часто в ґрунтах, особливо в разі їх нераціонального використання, зменшується кількість поживних речовин, насамперед сполук Нітрогену, Фосфору й Калію. Для підвищення врожайності ці елементи вносять у ґрунт штучно у вигляді різних неорганічних або органічних сполук — мінеральних добрив.
Основою мінеральних добрив є неорганічні речовини, переважно солі. Добривом не може бути будь-яка речовина, що містить необхідний елемент. Вона має відповідати певним вимогам. Із ґрунту хімічні елементи потрапляють до рослин у вигляді йонів, тому добрива мають бути розчинними у воді та нетоксичними.
Мінеральні добрива поділяють за їхнім складом на азотні, фосфорні, калійні та комбіновані.
Робота з підручником с 136
Окрім головних поживних елементів (N, F, К), для нормального росту рослинам потрібні також інші елементи, але в значно менших кількостях (у мікродозах чи ультрамікродозах) — Ферум, Цинк, Манган, Молібден тощо. Залежно від хімічного складу ґрунтів сполуки цих елементів необхідно додавати в невеликих кількостях до основних мінеральних добрив.
Проблеми раціонального використання мінеральних добрив
Надлишок добрива може накопичуватися в рослинах, потрапити в питну воду і, як наслідок, завдати шкоду здоров’ю людини. Тому необхідно правильно добирати добрива та їхню кількість.
У разі внесення в ґрунт надлишку нітратних добрив, нітрати накопичуються в рослинах, звідки потрапляють в організм людини.
Також необхідно раціонально поводитися з фосфатними добривами.
Значний уміст ортофосфат-іонів у воді сприяє розвитку живих організмів, що призводить до надмірного розростання мікроорганізмів і водоростей. Про таке явище говорять, що вода «цвіте» мал. 27.4 «Цвітіння води в річці внаслідок надмірної концентрації ортофосфат-іонів».
Розчинні мінеральні добрива вносять здебільшого навесні, а малорозчинні – восени.
Щорічний обсяг світового виробництва мінеральних добрив сягає сотень мільйонів тонн.
Україна входить у п’ятірку країн – лідерів у виробництві азотних добрив.
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
Розв’язування ситуативних задач
ЗАВДАННЯ: Вам потрібно допомогти господарям впоратися з їхніми проблемами:
Ситуація І.
Шпинат росте на слабко лужних ґрунтах. Що необхідно зробити для вирощування шпинату, якщо рН ґрунту 4,5?
Ситуація ІІ.
У господині виникло бажання вирощувати лохину та чорницю. Але вона не знає який ґрунт у неї на ділянці. Допоможіть визначити тип ґрунту, якщо на обійсті можна зустріти подорожник та хвощ?
V. Підбиття підсумків уроку
Прийом «Закінчи речення»
Ґрунти бувають …. (кислими, нейтральними, лужними)
Мінеральні добрива бувають … (азотні, фосфорні, калійні та комбіновані)
Надмірне використання мінеральних добрив призводить до …(«цвітіння води», накопичення нітратів у рослинах, шкодять здоров’ю людей, змінюються властивості ґрунту, води, повітря)
VІ. Домашнє завдання.
Читати параграф 27, с 134 - 138. Виконати номер 395.
Підготувати повідомлення «Гідропоніка як метод вирощування рослин»
Література