Музичне мистецтво 5 клас
Тема: Хорова духовна музика.
Мета:
Навчальна: Навчити учнів характеризувати особливості духовної музики, особливості вираження життєвого змісту хоровими жанрами; ознайомити учнів із поняттям «херувимська», «Духовна музика»;
Розвивальна: розвивати мистецький світогляд, естетичний смак учнів;
Виховна: прищеплювати учням зацікавленість музичним мистецтвом, зокрема духовною музикою.
Очікувані результати:
- Ознайомились з поняттями духовна музика, херувимська пісня,
веснянка.
- Усвідомити вплив та значення духовної музики в житті людини.
- Розучити веснянку з відповідним настроєм та характером.
Обладнання: ноутбук, аудіо- та відеозаписи, мультимедійна презентація.
Тип уроку: урок поглиблення теми.
Хід уроку
Діти входять до класу під церковні д’звони.
1. Організація класу до уроку.
Музичне вітання.
Повідомлення теми і мети уроку.
2. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель:
Діти, чи впізнали ви музику, під яку ви заходили до класу? (Відповіді дітей) Так, звичайно ж це урочистий церковний дзвін. Саме він нас покликав на урок музичного мистецтва тема якого «Хорова духовна музика».
Мета нашого уроку (слайд в презентації) визначити що таке духовна музика? Які композитори створювали духовну музику? Які почуття викликає ця музика? Які образи виникають у вашій уяві? Що вражає вас у виконанні цього твору? Про що можна розмірковувати, слухаючи цей твір?
3. Актуалізація опорних знань.
Запитання до учнів:
- Що таке хор?
- Види хору?
- Хто такий хормейстер?
4. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель:
-Чи бували ви колись у храмі?
Напевно вас вразила велич архітектурної споруди, розпис стін, стелі, а також музика, яка там звучить. Вона наповнює храм урочистістю і викликає піднесені почуття. Така музика називається духовною. Саме про неї ми будемо сьогодні говорити, будемо її слухати.
5.Розповідь про духовну музику.
Робота з поняттями
Духовна музика – це вокальні, інструментальні або вокально – інструментальні твори на релігійні тексти чи сюжети. (слайд в презентації)
Духовну музику писали кращі представники музичної культури – Й.С.Бах, В.А.Моцарт, А.Бортнянський, М.Березовський, А.Ведель та ін. Артемій Ведель - український композитор, диригент, співак та педагог 18 століття, творчість якого охоплює також сферу духовної хорової музики. Сьогодні ми послухаємо твір А.Веделя «Херувимська». (Слайд в презентації)
Робота з поняттями
Херувимська – це духовний вокальний твір для хору, що починається словами «іже херувими» (звідси й назва).
Цей різновид духовного співу відомий з УІ століття та вирізняється
особливою урочистістю, він створений для виконання хором а капела, тобто без інструментального супроводу.
Херувим — це янгол посередник між Богом і людьми.(Слайд в презентації)
Херувимська це переходом від підготовчої частини Літургії до основної. Вона складається з двох частин. Перша частина відрізнюється повільністю та протяжністю, друга — урочистістю, духом ликування. Розділені частини вигуком «Аминь» — як відповідь хору (або народу) на моління священика.
6.Слухання «Херувимська» А.Ведель
Учитель:
В українській духовній музиці цей твір дуже поширений, вважається найголовнішим.
Запитання до учнів по слуханню:
-Який хор виконує цей твір?
-Яке виконання з оркестром чи а капела?
(Учням пропонуються картки з визначеннями для їх пояснення)
7.Музична фізкультхвилинка
«Танок з д’звіночками»
8. Вокально-хорова робота
Учитель:
З якою порою року можна порівняти стан людини, яка сповнена позитивних рис характеру? Яка пора року до нас у найбільшій мірі привітна, лагідна, добра? (Весна).
Поспівка «Вийди, вийди сонечко»
З особливо радісними почуттями ми зустрічаємо весну після суворих, сірих, мало сонячних зимових днів.
(Слайд в презентації)
Учитель:
Сьогодні ми познайомимось з пісню «Веснянка» В.Філіпенка, О. Навроцького.
Послухайте пісню та скажіть, в якій формі написана веснянка, який характер цієї пісні?
(Слайд в презентації)
(Учитель виконує пісню «Веснянка» В.Філіпенка, О. Навроцького)
9.Повернення до очікуваних результатів:
(Діти виводять на дошці результати)
1 Сьогодні ми ознайомились з поняттями духовна музика, херувимська пісня, веснянка.
2 Усвідомили вплив та значення духовної музики в житті людини.
3 Розучили пісню з відповідним настроєм та характером.
10. Домашнє завдання
Відтворити засобами образотворчого мистецтва зміст музичних творів, що звучали на уроці.