Музична вікторина – конкурс між учнями 5 класів
,,Збережи кровинку рідного тепла’’
Мета. Збагатити учнівський досвід з музичного мистецтва. На прикладах зразків народної творчості та класичної музики формувати хист до живопису, поезії, театралізації художніх образів, бережливого ставлення до природи. Формувати в учнів народну фундаментальну основу – слухати, відчувати, розуміти.
Тип муз. вікторини: комбінований. Обладнання. ТЗН. Фортепіано, акордеон, ударно-шумові інструменти: бубони, дерев’яні ложки, пандейра, Саморобна гра доміно - ,,Українські народні музичні інструменти’’, гра ,,Cпів інтервалів’’{фігурки тварин, птахів, грибів з номерами інтервалів – 1,2,3,4,5,6,7,8.} Таблички на парта х: музиканти, художники, поети, режисери, юні натуралісти. Фломастери, два великі чисті ватманські листи.
Муз. матеріал: Е. Гріг ,,Ранок”. Укр.нар.танець ,,Гопак”. З кожного класу грають по 10 учасників. Учні одного класу готують по 10 теоретичних запитань, по 5 муз. загадок, повинні навчитися співати муз. інтервали, гімн України, грати на ударно-шумових інструментах. Учитель:,, У яких би барвах небо не світилось - Збережи кровинку рідного тепла, Тільки б вічні зорі в криниці дивились Тільки б наша пісня нас пережила”.
Усі учасники і присутні співають пісню «Матінка - земля» муз.О.Безуглова сл. Н. Багмут – 1куплет: ,,Матінка – земля в нас є одна єдина І одна єдина ненька – Україна І поля безкраї і сади квітучі Ріки повноводні і моря могучі Приспів: Я здійму до неба крильця - рученята Помолюсь за маму, помолюсь за тата, За сестру і брата, за усю родину І за рідну неньку, неньку– Україну”.
1. Десять теоретичних запитань 5б класу:
1) Український народний духовий муз. інструмент великої довжини {до 3 метрів }, поширений у західних областях України. { трембіта} 2) З якої дитячої опери взято цей уривок: ,,Я лисичка, я сестричка, не сиджу без діла, я гусятка пасла, полювать ходила’’? { о. ,, Коза – Дереза’’ М. Лисенка } 3) Український мандрівний музикант 17 – 19 століть. { кобзар } 4) Найвищий музичний навчальний заклад. { консерваторія } 5) Хто зробив обробку української народної пісні ,,Щедрик’’ ? { М. Леонтович } 6) Графічне зображення музичного звука. { нота } 7) Головний стійкий звук мелодії що викликає відчуття ії закінченості. { тоніка } 8) Сукупність кількох звуків що виконується одночасно. { акорд } 9) Відстань між двома звуками по висоті. { інтервал } 10) Найменший смичковий інструмент. { скрипка }
Десять теоретичних запитань 5а класу: 1) Автори гімну України. { муз. М. Вербицького сл. П. Чубинського } 2)Автори пісні ,, Зоре моя вечірняя ‘’ { муз. Я. Cтепового вірші Т. Шевченка } 3) Українські народні танці. { гопак, козачок, метелиця } 4) Ансамбль з трьох виконавців. {тріо } 5) Музикант який грає на цимбалах. { цимбаліст } 6)Музичний інструмент іспанського походження із 6 струн. { гітара } 7) Низький жіночий голос. { альт } 8) Керівник хору. { хормейстер } 9) Крапка, що стоїть праворуч від ноти або паузи. { збільшує тривалості ноти або паузи у півтора рази } 10) Найбільший інструмент із сімейства смичкових. { контрабас }
2. Конкурс на краще виконання гімну. ( по одному солісту з кожного класу, під акомпанемент фортепіано, по черзі, співають ,, Ще не вмерла України’’). 3. П’ять музичних загадок від 5а класу: 1) Ну й велика в хлопця скрипка – відвести не міг очей. Звук низький, баритональний – це і є… { віолончель } 2) Я – ані скрипка, ані бас, сама із деревини,
Та звеселю й спечалю вас, коли мій спів полине. З моїх складів неважко скласти словечка ,, сопка’’ й ,, спілка’’, Отож, назвіть мене, будь ласка, зовуся я … { сопілка } 3) Як пісні свої співає цей старенький бандурист , Відчуваєш в серці жар. Хто ж він є ? – Співець - … { кобзар } 4) Ось казахський інструмент – дві струни на довгій деці. Взяв акин його та й гра. Це відома всім … { домра } 5) Зверху кожа, знизу тоже, а в середині пусто. { барабан }
П’ять музичних загадок від 5б класу:
1) Я ваша подруга, я ваша попутчица, В пути без меня ничего не получится. Со мною, друзья, всегда интересно. Узнали кто я? Ну, конечно, же… { песня } 2) Веселятся музыканты улыбнулся дирижер, Лад в котором мы играем называется … { мажор } 3) Чтоб еще артист сплясал, отгадай, что зал кричал? { бис } 4) В нем четыре музыканта виртуоза и таланта, Пропоют любой мотив, как зовется коллектив? { квартет } 5) Этот струнный инструмент зазвенит в любой момент. И на сцене, в лучшем зале и в походе на привале… { гитара } 4. Конкурс - кращий гравець у музичне доміно. ( З кожної команди виходять по два учасника, отримують по чотири картки, кожна з яких поділена на дві частини де намальовані українські народні музичні інструменти. В час гри називають муз. інструменти. У кого доміно закінчується, той приносить перемогу класу.)
5. Звучить муз. Твір Е. Гріга ,, Ранок”, де композитор зображує природу рідного краю. Працюють групи: музикантів, художників, поетів, режисерів, юних натуралістів. Художники працюють біля дошки, малюють образ ранку, інші – на своїх місцях. Музиканти думають як відобразити сонечко на фортепіано. Поети дописують віршовані рядки: ,,Загорелась зорька ясная В небе тёмно – голубом ------ - ------ - ------ - ------ ------ - ------ - ---- золотом” ( 5а кл. )
Лучи ярко золотые Осветнли землю вдруг ------ - ------ - ------ - ------ ------ - ------ - ------ вокруг ( 5б кл. ) Юні натуралісти придумують плакати на тему: ,, Бережи природу”. Режисери створюють сценарій кліпа на музику (наприкінці конкурсуспільний результат)
6. Конкурс – спів музичних інтервалів. До вчительського столу виходять юні натуралісти, по два учня з кожного класу. Вибирають фігурки грибів, птахів, тварин з номерами інтервалів. Cпівають по черзі під фортепіано : ,,Збережи природу”_ _ _ _ - -
7. Конкурс - вгадай мелодію (по п’ять мелодій кожному класу )
8. Гра на ударних музичних інструментах. Під музику українського народного танцю ,, Гопак “ грають, окремо, спочатку група 5а класу, потім 5б. ( наприкінці-підсумок балів, спільний результат,нагородження переможців) .
Після нагородження у вікторині – конкурсі, всі учні співають 2 куплет пісні ,,Матінка- земля”: ,,Захисти нас, Боже, від лихої долі, І роди до волі житечка у полі. Щоб сміялись дзвінко діти в кожній хаті, Щоб були всі люди щасливі й багаті. Приспів: Я здійму до неба крильця – рученята Помолюсь за маму, помолюсь за тата. За сестру і брата, за усю родину І за рідну неньку, неньку – Україну”.
Використана література: ,,Музичні ігри” Р. Амлінська, Київ ,,Музична Україна” 1981р.; вірш С. Єсєніна ,, Восход солнца”. Оцінювання:
1. 10 теоретичних запитань (кожна вірна відповідь – 1 бал ) 2. Краще виконання гімну України (за 5-ти бальною системою) 3. 5-ть музичних загадок (кожна вірна відповідь – 1 бал) 4. Кращий гравець у музичне доміно (за 5-ти бальною системою) 5. Робота в групах : музиканти, художники, поети, режисери, юні
натуралісти (кожній групі – до 3-х балів) 6. Спів музичних інтервалів (кожному співаку – до 2-х балів) 7. Вгадай мелодію (вгадана мелодія – 1 бал) 8 Гра на ударно-шумових інструментах (за 10-ти бальною системою)