Художнє конструювання виробів. Поняття про стиль, силует. Складання ескізу моделі плечового виробу. (розробка урока)
Урок 4
Тема: Основи креслення
Мета: дати поняття про графічний документ, креслення та ескіз; ознайомити з типами ліній, застосуванням умовних позначень, призначенням та застосуванням креслярського інструменту; розвивати вміння виконувати графічні зображення, навички нанесення умовних позначень.
Ключові поняття: графічний документ, креслення, ескіз, одиниці вимірювання, суцільна товста лінія, суцільна тонка лінія, штрихова лінія, штрихпунтрна лінія, штрихпунктирна з двома точками лінія, розмірні числа, розмірна лінія, виносна лінія, умовні позначення на графічних документах.
Об’єкти практичної діяльності учнів: виконання ескізів виробів, які мають площинну форму.
Обладнання: креслярський інструмент, аркуші паперу в клітинку, набір зразків виробів, відрізок шпагату, поділений на 12 рівних частин; ескізи різних виробів.
Тип уроку: комбінований.
Очікувані навчальні результати
Орієнтовний план проведення уроку
Виконання креслярських вправ або ескізу виробу.
Коментар для вчителя
Ураховуючи співвідношення відведеного навчальною програмою часу і обсягу теоретичного та практичного матеріалу, яким повинні оволодіти учні, вважаємо за доцільне перед вивченням питань, пов’язаних з вимірюванням та розмічанням виробів, передбачити ознайомлення учнів з елементами графічної грамоти.
У використанні термінів і понять, їх визначень краще дотримуватись оновленого стандарту ДСТУ 3321-04, у якому основні терміни та визначення істотно вдосконалено, подано більш чітко та стисло.
Вивчення теми слід розпочати з демонстрації учням графічного зображення: технічного рисунка або ескізу будь-якого виробу. Для цього доцільно продемонструвати невідомий учням виріб. Учитель ставить запитання про особливості вигляду ззаду чи збоку виробу, який не зображено на рисунку, про можливість уявлення особливостей геометричної форми певних деталей з цих боків. Необхідно підвести учнів до таких висновків: виготовити цей виріб за рисунком неможливо, оскільки невідомі дійсні розміри виробу та його частин, їх неможливо виміряти та уявити, з яких частин складається виріб, яка їх геометрична форма тощо.
Учні повинні зрозуміти, що для технологічної діяльності потрібен інший документ.
Далі вчитель повторює з учнями раніше вивчені відомості. Для цього доцільно поставити запитання, наприклад: Які ви знаєте способи зображення виробів для їх виготовлення? Що спільного між ними та в чому полягає їх відмінність?
У молодших класах діти вже ознайомилися з елементами графічної грамоти, тому вивчення нового навчального матеріалу необхідно поєднувати з актуалізацією раніше засвоєного (розміри предметів, виносна і розмірна лінії, діаметр, радіус, лінія згину, ескіз, контурна лінія, масштаб, креслярські інструменти тощо).
Вивчення нового матеріалу краще розпочати зі стислого екскурсу в історію креслення і тільки після цього з’ясувати, що таке графічний документ, креслення, ескіз, що між ними спільного та в чому полягає їх відмінність; розповісти про значення креслення та іншої технічної документації для виробництва.
Потім учитель повідомляє, що при виконанні графічних документів необхідно дотримуватися певних правил. А саме щодо послідовності виконання графічних зображень, нанесення розмірів та умовних позначень; правил користування креслярським інструментом; особливостей організації робочого місця та правильної постави під час виконання графічних робіт тощо. Пояснення правил обов’язково слід супроводжувати демонстрацією та повідомленням про основні правила виконання графічних зображень, послідовність їх читання, сутність умовних графічних позначень та іншої інформації, яку вони містять.
Оскільки п’ятикласники виготовляють вироби і деталі з фанери та ДВП, учитель вказує на особливості виконання їх графічних зображень. Свою розповідь він супроводжує демонстрацією прийомів виконання елементів креслення, пояснюючи правила його оформлення.
Під час закріплення вивченого матеріалу особливу увагу слід звернути на те, чи навчилися діти відрізняти креслення від ескізу, чи розрізняють види ліній на кресленні, як засвоїли прийоми їх виконання і читання, а також нанесення розмірів та умовних позначень.
Закріплення вивченого матеріалу можна провести під час виконання учнями креслярських вправ або ескізу виробу в процесі виконання лабораторно-практичної роботи «Читання креслень» (підручник, с. 42) або проектної діяльності. Для полегшення завдання можна запропонувати виконувати ескіз на папері з накресленими клітинками або на міліметровому папері.
Наприкінці роботи учні за бажанням можуть продемонструвати класу власні ескізи.
Інформація до вивчення нового навчального матеріалу
Використовуючи інформаційні джерела, учитель повідомляє, що під час археологічних розкопок було виявлено перші зображення, що їх виконувала людина на камені. Пізніше, коли людина навчилася будувати житло, необхідним стало планування його побудови. Для цього слід було, насамперед, відобразити житло графічно. Так з’явилися перші графічні зображення. На них не було розмірів окремих елементів та виробу або споруди в цілому, проте в більшості випадків люди намагалися дотримуватися на зображенні пропорцій. Виконувалися зображення у зменшеному вигляді, і, як правило, це був малюнок певного об’єкта. Людина зображала його таким, яким спостерігала або мріяла виготовити. Проте за таким зображенням не завжди можна було виготовити виріб або змайструвати певний пристрій. Тому й виникла необхідність у визначенні та дотриманні певних правил виконання графічних зображень.
Одним з таких правил є вимірювання і розмічання. Сьогодні відомо, що першим інструментом, який використовувала людина, був довгий шкіряний або лляний шнур, поділений на 12 частин. Його використовували для розмічання на землі майбутніх будівельних споруд або ділянок прямокутної форми. У будь-якому випадку, закріпивши відрізки у пропорції 3:4:5, завжди одержували прямокутний трикутник. Пізніше він дістав назву трикутника Піфагора, на честь давньогрецького філософа-математика.
Далі вчитель повідомляє: із давніх-давен люди користувалися різними одиницями виміру: сажень, аршин, ярд... Розвиток торгівлі вимагав застосування вимірювання для визначення кількості (довжина тканини в рулоні, розміри дерев’яних заготовок тощо) та вартості товару. Але різні люди мають різну довжину ліктя, тому вимірювана довжина того самого виробу в різних продавців відрізнялась.
Оскільки торгівля здійснювалась не лише між окремими людьми, а й між державами, виникла необхідність запровадження спільних одиниць вимірювання для всіх країн. Так виникла одна з основних одиниць вимірювання - метр. Менша в 10 разів за метр одиниця називається дециметр, у 100 разів - сантиметр, у 1000 разів - міліметр. Нині на графічних зображеннях усі розміри прийнято проставляти в міліметрах. Тому біля числа, яке вказує на розмір певного елемента креслення, одиниця вимірювання не зазначається.
Креслення графічний конструкторський документ, що зображує виріб, визначає його конструкцію та містить дані, згідно з якими розробляють, виготовляють, контролюють, монтують, експлуатують та ремонтують цей виріб. За допомогою креслення конструктор передає свій задум робітникові, а спеціаліст вивчає будову складних машин. Ось чому креслення називають мовою техніки.
Ескізний конструкторський документ, ескіз – це графічне зображення, виконане від руки, без дотримання масштабу, але з дотриманням пропорції і призначене для разового використання.
Якщо уважно розглянути таке зображення, то побачимо, що воно складається з ліній різної товщини, кожна з яких має своє призначення. Застосування різноманітних ліній робить креслення більш виразним і зрозумілим для користувачів.
Потім за допомогою таблиць учитель демонструє різні лінії креслення та пояснює призначення кожної з них без зазначення особливостей їх виконання (вимоги до розмірів та особливості нанесення ліній учні будуть вивчати в 6-му класі).
Суцільна товста основна лінія призначена для показу видимих контурів предметів. Обрана товщина цієї лінії має бути однаковою для всіх зображень одного креслення. Від її товщини залежить товщина інших ліній.
Суцільна тонка лінія використовується для проведення виносних і розмірних ліній.
Штрихова лінія застосовується для показу на зображеннях невидимих контурів предметів. Вона складається з окремих штрихів (рисочок) однакової довжини. Штрихова лінія на контурах зображення починається і закінчується цілими штрихами. Не можна називати штрихову лінію пунктирною, тому що ця назва не відповідає характеру лінії. Адже пунктирна лінія - це лінія з точок, а не зі штрихів.
Штрихпунктирна лінія призначена для показу осьових і центрових ліній. Вона складається з довгих тонких штрихів і точок між ними. Штрихпунктирна лінія починається і закінчується тільки штрихами. Якщо штрихпунктирна лінія показує вісь, вона повинна виступати за контур зображення. Центрові лінії повинні обов’язково перетинатися штрихами в місці центра фігури.
Штрихпунктирна з двома точками лінія показує лінії згину на розгортках.
Суцільна тонка, штрихова, штрихпунктирна тонка та штрихпунктирна з двома точками лінії у 2-3 рази тонші від суцільної товстої основної лінії.
Розміри на кресленнях позначають розмірними числами на розмірних лініях.
Межі вимірювання розміру вказують виносними лініями, які проводять перпендикулярно до відрізка контуру зображення, розмір якого позначають. Розмірні лінії проводять паралельно до тих відрізків, розміри яких позначають.
Розмірну лінію з обох боків обмежують стрілками. У межах креслення стрілки повинні бути приблизно однаковими, незалежно від довжини розмірної лінії'.
Взаємне розміщення виносних і розмірних ліній має бути таким, щоб вони разом з відрізком, розмір якого позначають, утворювали прямокутник.
Розмірне число наносять ближче до середини розмірної лінії і над нею, якщо вона розташована горизонтально, та ліворуч, якщо вона вертикальна. Лінійні розміри, які позначають величини прямолінійних елементів предмета (довжину, ширину, товщину), подають у міліметрах, але позначення одиниці вимірювання не зазначають.
Кутові розміри ( розміри кутів ) указують умовними позначеннями на кресленнях у градусах. Виносні лінії кутового розміру є продовженням сторін вимірюваного кута, а розмірну лінію проводять у вигляді дуги кола із центром у вершині кута.
Далі вчитель повідомляє, що про розміри округлих частин предметів (круглі отвори) свідчать їхні діаметри. Для позначення діаметра перед розмірним числом наносять умовний знак 0. Розмір діаметра пишуть над розмірною лінією всередині кола або за його межами.
Заокруглені частини предметів позначають радіусами. Для позначення радіуса перед розмірним числом наносять умовний знак у вигляді літери К, висота якої повинна дорівнювати висоті розмірного числа.
Зважаючи, що тему «Масштаб» передбачається опановувати в 6-му класі, на ескізі предмет зображують таким чином, щоб якнайкраще передати його будову. Перевагу завжди слід надавати зображенням у натуральну величину. Але не всі предмети можна так накреслити. Тому при виконанні графічних документів зображення предметів зменшують або збільшують. Відношення розмірів зображення предмета на кресленні до його дійсних розмірів називають масштабом креслення. Масштаб графічного зображення показує, у скільки разів зображення предмета зменшено або збільшено порівняно з ним самим.
Наприклад, масштаб 1:2 означає, що розміри зображення на кресленні вдвічі менші від розмірів самого предмета. Масштаб 5:1 показує, що розміри зображення на кресленні в 5 разів більші від дійсних розмірів предмета.