Художник і фарби
Заняття з сенсорно-пізнавального розвитку для дітей молодшого дошкільного віку
Мета. Закріпити кількісну і порядкову лічбу в межах 5. Вправляти у вмінні співвідносити кількість предметів із цифрою, знаходити місце кожного предмета в ряді інших. Удосконалювати вміння орієнтуватися у просторі (ліворуч-праворуч, вверху-внизу, посередині). Формувати вміння розрізняти й правильно називати чотири пори року. Закріпити знання про геометричні фігури (трикутник, квадрат, круг), вправляти розрізняти їх характерні особливості. Розвивати слухову па-м'ять, мислення, кмітливість. Виховувати позитивне ставлення до природи і до занять з математики, уміння слухати і розуміти запитання вихователя та відповіді товаришів.
Демонстраційний матеріал: макет дерева, річки, який розташований на великій дошці; до нього: крона дерева і кущів білого кольору, крона дерева і кущів зеленого кольору, крона дерева і кущів багряно-жовтого кольору на магнітах та листочки на магнітах червоного та жовтого кольору; костюм художника; велика палітра фарб; 4 картини із кружечками блакитного, зеленого, червоного, жовтого кольорів, мольберт, годинник Часу, велика сніжинка із бурульками (цукерками).
Роздавальний матеріал: картка з зображенням дерева та землі і до неї хмаринки з цифрами 1, 2, 3, 4; 4; чотири краплинки, геометричні фігури: один трикутник зеленого кольору, два квадрата червоного кольору, три круга блакитного кольору; один грибочок та листочок.
Хід заняття
Вихователь. Малята, сьогодні незвичайний день, бо до нас завітало багато гостей, давайте з ними привітаємося. (Діти вітаються.)
Треба дружно привітатись: "Добрий день!"
Дружно, весело сказати: "Добрий день!"
Вліво-вправо повернутись,
Туди-сюди посміхнутись,
Добрий день, добрий день!
Вихователь. А ще до нас завітав Художник. Вихователь одягає костюм художника. Ось мій малюнок. Вихователь показує на картину, на якій зображені: велике дерево без крони, річка, кущі, вдалині ліс.
Вихователь. Але я його не домалювала. Допоможете мені створити малюнок в різні пори року? (Діти відповідають, що допоможуть). У мене є фарби (показує на велику палітру), а пензлика немає. Як намалювати? Я придумала: будемо малювати за допомогою картинок і завдань від фарб. Кожна фарба має завдання від пори року. Виконали завдання - поставили стрілочкою на годиннику Часу відповідну пору року.
Вихователь. Малята, готові створювати малюнок? Скажемо чарівні слова: "Навколо себе повернулись, в чарівнім лісі опинились!" Відкриваю першу фарбу! Якого вона кольору? (Блакитного.) Художник відкриває на палітрі фарбу блакитного кольору і знаходить з дітьми таблицю з блакитним кружечком на мольберті розташована крижана гірка зі сходами і цифрами від 1 до 5.
Вихователь. Малята, давайте виконаємо завдання блакитної фарби.
Д/г "Крижана гірка"
Завдання для дітей:
1. Піднятися по сходинках та порахувати від 1 до 5.
2. Поставити під кожною цифрою картку з відповідною кількість сніжинок.
Вихователь. Молодці, ви виконали завдання блакитної фарби, тож давайте домалюємо малюнок. Вихователь вішає на дошці сніг і снігову крону дерева та куща. Яка пора року зображена на малюнку? (Зима).
Вихователь. А тепер хай стрілка Годинника Часу нам покаже пору року, яку ми намалювали. Дитина біля дошки стрілкою відмічає на годиннику блакитний сектор.
Вихователь. Увага! Скажемо чарівні слова! "Навколо себе повернись, в чарівному лісі опинись!" Відкриваю другу фарбу!
- Якого вона кольору? (Зеленого).
- Тож давайте виконаємо завдання зеленої фарби.
Вихователь виставляє мольберт, на якому картина із зеленим кружечком.
Хмаринка зажурилася,
Загримала, заплакала.
Похмурою зробилася
І дощиком закапала.
Д/г "Числовий дощик"
Завдання для дітей: на картці з хмаринками викласти ту кількість краплинок, яка відповідає цифрі, зазначеній на хмаринці.
Вихователь. Ми виконали завдання зеленої фарби і наш малюнок змінився. Вихователь забирає з малюнку на дошці сніг і снігову крону та вішає проталину з травичкою та підсніжниками.
- Яка пора року зображена на картині? (Весна.)
- Хай стрілочка нам покаже, яку пору року ми намалювали? Дитина на годиннику Часу відмічає стрілочкою зелений сектор.
Вихователь. Малята, вас чекає весела гра із звірятами.
Фізкультхвилинка "Танок каченят"
Вихователь. Скажемо чарівні слова: "Навколо себе повернись в чарівнім лісі опинись!" Вихователь відкриває третю фарбу.
- Якого вона кольору? (Червоного). А ось і завдання червоної фарби!
Слуховий диктант "Вгадай фігуру"
Завдання: вихователь називає геометричні фігури, а діти викладають їх у порожні віконечка відповідно до поданих у таблиці геометричних фігур.
- Покладіть фігуру зеленого кольору. Як вона називається? Скільки в неї кутів?
- Покладіть фігури, які мають чотири кута. Назвіть їх. Якого вони кольору?
- Покладіть фігури, які не мають кутів. Як вони називаються? Якого вони кольору?
Вихователь. Молодці виконали завдання червоної фарби і тепер можемо створити малюнок. Вихователь знімає з малюнка проталину, підсніжники і вішає зелену крону і траву.
- Яка пора року зображена на малюнку? (Літо.) А тепер хай стрілочка нам покаже, яку пору року ми намалювали? Дитина відмічає стрілочкою червоний сектор на годиннику.
Вихователь. Скажемо чарівні слова: «Навколо себе повернись в чарівнім лісі опинись!» Вихователь відкриває четверту фарбу. Якого вона кольору? (Жовта.) А ось її завдання.
Дидактична гра «Танок листочка»
Завдання.
-Посередині таблиці покладіть грибочок.
-Візьміть в руки листочок. Подув вітерець і полетів листочок у правий верхній куточок.
-Знову подув вітер і полетів листочок у лівий нижній куточок.
- А ось він закружляв і полетів у лівий верхній куточок.
- А тепер подув вітер і полетів листочок у правий нижній куточок.
Вихователь. Як чудово ви виконали завдання жовтої фарби і ми можемо домалювати картину. Вихователь знімає зелену крону з дерева і вішає багряно-жовту крону на дерево, жовті та червоні листочки.
-Яка пора року зображена на малюнку? (Осінь.) Стрілочка на годиннику Часу нам покаже, яку пору року ми намалювали. Дитина відмічає стрілочкою на годиннику Часу жовтий сектор.
Вихователь. Навколо себе повернись в садочку знову опинись!
Вихователь знімає костюм художника. Ми повернулися у свій час, до своєї групи. Давайте пригадаємо, які пори року ми намалювали? (Зима, весна, літо осінь).
- Малята подивіться у вікно, яка пора року у нас панує? (Зима.)
- А що ви отримуєте взимку? (Подарунки.)
- Ой, гляньте, яка чарівна гостя до нас залетіла, підійдемо до неї! (На килимку велика сніжинка з пінопласту.) Грає пісня «Зимове бажання», під яку діти долоньками тримають сніжинку із закритими очима загадують бажання. А ось і сюрпризи від королеви Зими. (Діти отримують бурульку-цукерку, які заховані всередині сніжинки.)