Літературний диктант1. Народився Богдан-Ігор Антонич … у селі… в родині….....2. Дитинство майбутнього поета припало… Родина Антоничів змушена була…3. Початкову освіту хлопчик здобув.., тому що…4. Потім навчався у…5. У роки навчання Антонич захоплю-вався…6. Із 1928 до 1933 року митець навчався…
7. На … курсі Богдан-Ігор видав свою першу поетичну збірку…, яка … 8. Друга поетова збірка … 9. У … році, отримавши диплом…, Антонич перейшов…10. За сприяння Богдана Кравціва поет видав третю збірку…, за яку отримав… 11. Помер поет…12. Улітку 1964 року могилу Богдана-Ігоря Антонича відшукали…Літературний диктант
формувати ключові компетентності:уміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності;емоційно-ціннісна - проаналізувати майстерність поєднання язичницьких та християнських уявлень наших предків у вірші «Різдво», проаналізувати вірш «Зелена Євангелія»; літературознавча – з’ясувати значення терміна «міфологізм, архетипні образи» та їхні художні особливості;загальнокультурна – дотримуватися культури мовлення, удосконалювати вміння зв’язно висловлюватися в контексті змісту;діяльнісна – розвивати навички аналізу поетичного тексту, збагачувати словниковий запас, зв’язне усне мовлення, навички виразного читання та групової роботи;соціокультурна – виховувати почуття любові до рідного краю. Мета уроку:
Антонич був хрущем і жив колись на вишнях,На вишнях тих, що їх оспівував Шевченко. Моя країно зоряна, біблійна й пишна,Квітчаста батьківщино вишні й соловейка!Де вечори з Євангелії, де світанки,Де небо сонцем привалило білі села,Цвітуть натхненні вишні кучеряво й п’янко,Як за Шевченка, знову поять пісню хмелем. «Вишні» Б.-І. Антонич Епіграф уроку:
У плеяді найвизначніших поетів світу серед яких – Рембо, Верхран, Верлен, Тичина – Богдану-Ігорю Антоничу належить почесне місце. Його мистецтво слова, увібравши первісне коріння індоєвропейської та праукраїнської міфології, сягає духовних світових і українських пластів культури. Переосмислені й збагачені талантом поета, вони творять оригінальний, самобутній і органічний художній світ, який бентежить уяву читача, приносить естетичне задоволення. Артюр. Рембо. Еміль Верхран. Павло. Тичина. Поль Верлен
Борис - Ігор Антонич… Зробив спробу створити особисту філософську концепцію людини. Для його творчості традиційним було звернення до фольклорно – етнографічних образів (сонце, земля, рослини…). Поет відчував радість, блукаючи по землі, стверджував, що природу треба вміти «слухати». Творча спадщина Богдана-Ігоря Антонича є свідченням того, що великий талант обов'язково реалізує свої можливості за короткий час і проб'ється через перепони на дорогу передових думок часу, той шлях, який поєднує серце художника та серце його народу. Спробуймо «напитися сонця і краси» з його пречудових віршів.
Він виріс із гілки дерева. Ходив по землі, поклавши руку на вітер. У нього було багато друзів – усі звірята і рослини. Він чув шепіт трави, збирав у долоні росяний смуток кленів і шукав ключі від весни. А коли знаходив, ішов до корчми, яка була на Місяці, і напивався її досхочу… Антонич… Так можна розповісти про митця, спираючись на зміст його творів.
Його метафори ведуть до усвідомлення духовного, вищого й незбагненного начала в людині, а саме осмислення буття він малює як пробуджену таємним провидінням волю до творчості. Постать Богдана-Ігоря Антонича, нехтувана за радянських часів, набуває все більшого значення в умовах української державності й свободи. Безперечно, це один із українських поетичних геніїв XX ст.
Його доля повелася з ним, як нерозумна й легковажна жінка. Вона любила іскру молодого натхнення, та коли почала затихати, поступаючись місцем змужнілому слову, привела до поета свою подругу – смерть – і штовхнула його в її обійми. Його поезія є незаперечним свідченням того, що великий талант обов’язково зреалізує свої можливості за короткий час і проб’ється крізь перепони провінційного мислення на дорогу передових думок свого часу, дорогу, яка поєднує національного художника із мистецтвом світовим і в той же час із найглибшими й найродючішими пластами рідної землі й рідної культури.
«Зелена Євангелія» Весна — неначе карусель, на каруселі білі коні. Гірське село в садах морель, і місяць, мов тюльпан, червоний. Стіл ясеновий, на столі слов’янський дзбан, у дзбані сонце. Ти поклоняйся лиш землі, землі стобарвній, наче сон цей!Словникова робота. Дзбан- глечик. Морелі-абрикоси.https://www.youtube.com/watch?v=XKKEAHez96 A
У вірші «Зелена Євангелія» поет розкрив особисте світосприйняття, яке сформувалося під впливом міфологічних уявлень давніх слов’ян. Зрозуміти його можливо тільки за умови ознайомлення із символікою давньослов’янської міфології. Релігійні вірування стародавніх слов’ян максимально наближались до життєвих реалій і відображали в міфологічній формі прагнення поєднатися з природою, навколишнім середовищем, охороняти їх. Слов’яни вірили, що добрі сили завжди мають перевагу над злими, що тільки мир і злагода дають змогу гідно продовжувати життя, забезпечують процвітання роду чи племені.
Земля — символ астральний і космічний; символ матері-годувальниці, Вітчизни, духовності, життя, багатства, щедрості, родючості, плодючості, позитивного й негативного начала, світла і темряви, гріхопадіння, місця вигнання людини із раю. До землі український народ почуває глибоку повагу, яка часом межує з обожненням. Землю називають святою і матір’ю, бо з неї створено першу людину, земля годує всіх людей і тварин. Нею клянуться, при цьому цілують її або з’їдають жменьку землі — і ця клятва вважається найстрашнішою. Бити без потреби по землі палицею або чимось іншим — такий же великий гріх, як бити рідну матір.
Наші предки вважали, що земля жива, бо «тілько живе може живому життє дати». А земля давала життя й житу, і пшениці, й усякій пашниці. «Земля наша мати, всіх годує», «Земля дає все і забирає все»,— стверджують прислів’я. Ці народні афоризми відображають взаємини людини з природою від найдавніших часів. Образ землі-матері є поетичним символом у фольклорі українського та інших слов’янських народів.
Для українців земля завжди була засобом існування, годувальницею, більше того, вона — «це й материнське лоно, в якому формується не лише фізичний, а й духовний генотип людини». Окрім того, духовний генотип суспільства й культур, націй і вселюдства. Україну (етнос, мову, націю, державу, культуру, ментальність) не можна зрозуміти поза рідною їм землею-природою. Ще в «Літописі Руському» зазначено, що руська земля є великою і багатою, щедрою і красивою.
Вода — символ першоматерії, плодючості; початку і кінця всього сущого на Землі; Праматері Світу; інтуїтивної мудрості; у християнстві — символ очищення від гріхів (в обряді хрещення); смерті й поховання; життя й воскресіння з мертвих; чистоти і здоров’я; чесності й правдивості; кохання; сили; дівчини й жінки.
Символіка води надзвичайно багата і глибока. У Русі-Україні вода вважалася посередником між життям та смертю (човен), потоком творення й водночас знищення. Слов’яни-язичники мали подібні уявлення про воду. Про це свідчать прадавні закляття та колядки. Наприклад, в одному із заклять мовиться: «Водичко, найстарша царинко». А космогонічна українська колядка стверджує: Що ж нам було з світа початку?Не було нічого,— одна водонька.
Кінь — символ сонця й водночас потойбічного світу; циклічного розвитку світу; нестримних пристрастей та інстинктів; чоловічого начала; інтуїтивного пізнання; у слов’ян-язичників — символ смерті й воскресіння сонячного божества; багатства, могутності; степу, швидкості; волі; символ вірності, відданості. У давніх слов’ян із конем пов’язували смерть чи народження сонця. Археологічна знахідка оберіг-качка з головою коня свідчить про уявлення слов’ян, що сонце вдень їде на небесній колісниці, запряженій кіньми, а вночі перепливає підземними ріками за допомогою качок.
Його чистота поєднується з корисністю і гарантує надійність: деревину ясена можна без вагань використати в ділі, а в затінку - спокійно відпочивати... Ясен — символ чоловічої чистоти, скромності й пісенної душі. Уособлює благородство чоловічих почуттів і поетичність внутрішнього світу справжнього чоловіка. Ясен водночас і потужний, і стрункий, і навіть елегантний. Чистота, яку він символізує, конкретна і вимоглива: в нього немає ніяких наростів, стовбур – ідеально чистий, крона - акуратна і компактна.
Білий (колір) — символ світла, сонця, життя, вічності, святості, божества; місяця; смерті; радості, святковості; сакрального для українців кольору житла, одягу та ін.; сходу, добра; краси; чогось блискучого, прозорого, невидимого; зими, снігу. Поширеними образами фольклору, міфів є білі боги, білі коні.
Для українців білий колір — споконвіку священний. Про це свідчить ім’я давнього Білобога, колір хат-білянок, вбрання, рушників, ритуальних предметів. У свідомості українців «біле» пов’язувалося з божественним, чистим, світлом у цілому, красою, душевністю та ін. …«білий світ», «білозір» (красень), «білий день», «біле полотно», «біле личко», «білі хати», «білі вишні», топонімічні назви: Білгород, Біла Церква, Біла Русь та ін. Практично всі святкові народні обряди проводили саме в білому одязі.
Пейзаж характеризує внутрішній світ герой, його поганське світосприйняття навколишнього. Стародавні слов’яни вірили у безсмертя душі. Вони вважали, що після смерті небіжчика його душа могла стати добрим духом дерева, птаха або тварини, могла вселятися в іншу людину. Незалежно від перевтілень душі, вона завжди відгукувалася добром на поклик людини. Тому білий колір у вірші — не випадковий.
Зелений колір — символ природи, молодості, плодючості полів, краси і радості, ствердження життя; з іншого боку — символ депресії, інертності, байдужості і смерті. Його полярна символіка пояснюється місцем зеленого в системі кольорів. Зелений колір домінує у християнському мистецтві, оскільки є мостом між двома групами кольорів — теплими та холодними, отже, перебуває на межі, а тому належить до обох груп.
Вірш «Зелена Євангелія» — це спроба створити власний світ, у якому все гармонійно поєднується: життя і смерть, два начала — жіноче і чоловіче, вічне і швидкоплинне, одвічні природні цикли: доба, пори року, циклічність людського життя. У цій картині переплітаються національні та загальнолюдські архетипи (земля, вода, кінь, ясень, дзбан, сонце, кольори — зелений та білий) з історією людства (Євангелія), природними процесами та створеним поетом світом. Для того, щоб створити цей світ, кожен повинен очиститися, спробувати подивитися навколо очима первісної людини, яка жила у злитті з природою й залежала від неї. Тому і звучить у поезії гімн природі, весні, землі.
Картина, створена поетом у вірші «Зелена Євангелія», існує у трьох світах — реальному, алегоричному та філософському. У реальному — це пелюстки морелі, дзбан на столі, алегоричний зміст цих картин сягає української міфології та відтворює первісне сприйняття світу автором, філософський світ розкриває головну думку вірша: мірилом людського життя є духовність, гармонія, добро та інші одвічні людські цінності.
Ліричний герой — людина, що любить свою землю, її природу, оспівує весну, гірське село, місяць, усю багатобарвність і красу. Рід літератури – лірика. Провідний мотив твору – гімн природі, весні, землі, якому кожен із нас має поклонятися як божеству. Жанр: ліричний вірш. Паспорт твору Напрям – поєднання імпресіонізму, експресіонізму, символізму. Композиція твору — це лише дві строфи-катрени, але в них поет висловив і почуття ліричного героя, і красу землі, і її божественне начало.Ідея — показ зеленого світу, який для поета є священним. Віршовий розмір: чотиристопний ямб із пірихієм. Римування – перехресне.
епітети: «білі коні», «земля стобарвна» допомагають побачити багаті кольори землі;омофони: «сонце — сон цей» використовує поет задля створення багатогранного образу — зорового, звукового, тактильного;порівняння: «весна — неначе карусель», «місяць, мов тюльпан, червоний», «земля, наче сон цей» змальовують спорідненість і гармонію різнобарвного світу, в якому все схоже в чомусь між собою — воно живе;діалектизм «морель» (пелюстки квіток абрикосів) передає національну своєрідність змалювання пейзажу, робить його впізнаваним. Ліричний герой — людина, що любить свою землю, її природу, оспівує весну, гірське село, місяць, усю багатобарвність і красу. Художні засоби
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ: ЛІТЕРАТУРА: Слоньовська О. В., Марфин Н. В., Вівчарик Н. М. Українська література. Підручник для 11 кл.. закладів загальної середньої освіти (профільний рівень).-К.: Літера ЛТД - 2019.- 320 с.ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСІВ: Google картинки. Режим доступу: http://images.google.uа -URL: https://uk.wikipedia.org/wiki. URL: http://dovidka.biz.ua/vislovi-pro-kotsyubinskogo/URL: https://www.google.com/search?q-URL: https://naurok.com.ua/konspekt-uroku-z-ukra-nsko-literaturi-bogdan-igor-antonich-poezi-zelena-vangeliya-dorogi-114979.html-URL: https://naurok.com.ua/bogdan-igor-antonich-korotko-pro-mitcya-poezi-zelena-vangeliya-rizdvo-263388.html-URL: https://uchika.in.ua/ukrayinseka-literatura-1920-1930-pp-urok-1--2-ukrayinseka-lite.html?page=45-URL: https://dovidka.biz.ua/virsh-zelena-yevangeliya-analiz