Урок Дійові особи (персонажі) казки Лесі Українки «Лелія». Соціальні мотиви у творі. ""

Про матеріал
навчальна мета уроку: опрацювати зміст казки «Лелія», з’ясувати та проаналізувати соціальні мотиви в казці; поглибити вміння учнів характеризувати героїв та їхні вчинки; розрізняти добро і зло як у казці, так і в реальному житті; формувати навички знаходити описи зовнішності персонажів, аналізувати їх; з’ясувати роль чарівних перетворень у казці; допомогти зрозуміти повчальність казки; заохочувати учнів до творчості, пошукової групової роботи
Перегляд файлу

Українська література 5 клас.

Тема уроку:  Дійові особи (персонажі) казки Лесі Українки «Лелія».  Соціальні мотиви у творі.

Мета: 

Навчальна: опрацювати зміст казки «Лелія», з’ясувати та проаналізувати соціальні мотиви в казці; поглибити вміння учнів характеризувати героїв та їхні вчинки; розрізняти добро і зло як у казці, так і в реальному житті; формувати навички знаходити описи зовнішності персонажів, аналізувати їх;  з’ясувати роль чарівних перетворень у казці; допомогти зрозуміти повчальність казки; заохочувати учнів до творчості, пошукової групової роботи; навчити отримувати задоволення від роботи, що виконується.

Виховна: виховувати в учнів доброзичливе ставлення до оточуючих, любов і повагу до природи, наполегливість у досягненні поставленої мети.

Розвивальна: розвивати культуру зв’язного мовлення, творчу уяву, логічне мислення, спостережливість, вміння узагальнювати, порівнювати, зіставляти, ви­словлювати свої думки; розвивати навички самостійної та групової роботи; формувати кругозір, світогляд, вміння працювати з текстом.

Тип уроку: урок формування нових знань, умінь та навичок.

Обладнання: інтерактивна платформа learningapps, ілюстрації до казки Лесі Українки «Лелія» художниці-ілюстраторки – Лариси Іванової.

 

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

1. Вправа «Очікування»

 - Я очікую, що на цьому уроці ви будете уважними, активними, точно і зрозуміло відповідатимете, будете наполегливо працювати. А чого від уроку очікуєте ви?

2. Емоційне налаштування

   «Спіймай мій настрій»

Учням пропонується попрацювати в парі і домовитися, хто почне свої дії першим. Діти виконують дії, які називає учитель.

- Посміхніться, «зніміть» посмішку зі свого обличчя долонею та «киньте» своєму сусідові. «Спіймайте» посмішку, «прикрасьте» нею своє обличчя.

-Зобразіть на обличчі ще будь-яку емоцію, «подаруйте» її своєму товаришеві.

ІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання

  Сьогодні ми з вами продовжимо знайомство з літературною казкою. Але спочатку перевіримо, наскільки уважно ви запам’ятали відомості з життя відомої української письменниці Лесі Українки – авторки казки «Лелія»

Учням пропонується інтерактивне завдання

https://learningapps.org/watch?v=py9cakbha22

ІІІ Мотивація навчальної діяльності

Всім відомі приказки:

Ранній сон миліший за все.

Сон — миліший батька й матери.

Сон — смерті брат.

Сон — що багатство: більше спи, більше хочеться.

Адже людина проводить уві сні приблизно третину свого життя.

  • З чим у вас асоціюється сон?

Вправа «Асоціативний кущ» (ніч, тиша, ліжко, темрява, загадковість, відпочинок).

 

 

 

 

 

 

 

 

  • А в казці «Лелія» з чим асоціюється сон? ( подорож, одуження, політ, квітка, місто, дівчата- трудівниці, панночка, сад)

 

ІV. Оголошення теми і мети уроку

V. Формування нових знань, умінь та навичок

Вступне слово вчителя

    Отже сьогодні на уроці ми відправимося у казковий сон, який вигадала Леся Українка. Казка - це улюбленіший жанр усної народної творчості письменниці. Знаючи про виховний та навчальний потенціал казки, славетна українка створила низку казок для дітей. Самобутньою рисою її казок є те, що письменниця вдало  переплітає  дійсність і вимисел, реальність і  фантазію. Так у казці «Лелія» живуть цілком реа­льні діти – Павлусь, Мар’яна, і водночас ми бачимо казковий світ квітів і його мешканців – чарівних ельфів.


  1. Гра «Ми-спостережливі!»

Завдання: розставте ілюстрації до казки  художниці Лариси Іванової у хронологічному порядку; прокоментуй епізод.


  • Яка ж тема казки «Лелія»? (Розповідь про хворого хлопчика та царицю ельфів – Лелію, яка знайомить його із чарівним світом квітів та деталями панського і селянського побуту.)

 

  Слово вчителя

Лелії належали до улюблених квітів Лесі Українки. Вони процвітали під вікнами її будинку в Колодяжному. Ці квітки Леся оспівала й у вірші “На давній мотив”.

Мені снились білі лелії,

Що хитались в місячному світлі,

Мов гадали чарівнії мрії,

І пишались гордії, розквітлі.

І сіяли дивною красою,

Мов неповні, чарівничі квіти,

І блищали ясною росою,

Що горіла, наче самоцвіти.

  • А хто такі ельфи?  (Випереджувальне завдання.)

Е́льфи  — вигадані істоти з міфології германців, а пізніше герої цілого ряду фентезійних книжок. У германців ці істоти Так з’явився  казковий світ ельфів, русалок, лісовиків, велетнів, тролів. Улюблене місце ельфів (малих духів) — луки й дібро¬ви, галяви та місця біля джерел. Це гарні, світлі, добрі творіння. Вони живуть спільнотою, якою керує власти¬тель, захоплюються азартними іграми й танцями, вночі танцюють на лісових галявах до світанку. Простий смертний, зачарований їх красою, приєднується до хороводу і зникає назавжди. Тому германці побоювалися їх, хоча ельфи й належали до добрих духів.

Германці (лат. Germani) — група племен, яка належить до індоєвропейської мовної сім'ї, що заселяли Південну Скандинавію, Данію 5-6 тисяч років тому; пізніше, в І ст., проживали на досить обширній території — між Рейном і Віслою, з заходу на схід, між Дунаєм на півдні і Північним та Балтійськими морями на півночі.      

Сім'я древніх германців в 300-і роки н. е.., історична реконструкція, 1913 рік

  • Де ви ще зустрічалися з цими загадковими істотами?

( Література: Роман  британської письменниці Дж. К. Роулінг. «Га́ррі По́ттер»;  «Зачарований ельф»  Анатолія  Валевського;  Казка Софії Мельник "Свято Першого Листочка, або неймовірні пригоди сестричок-ельфів"; Фантастичний роман « Життя ельфів»  французької письменниці Мюріель Барбері .

Кіно: «Хоббіт: Несподівана подорож» — перша частина кінотрилогії режисера Пітера Джексона, в основі якої лежить книга Дж. Р. Р. Толкіна «Гобіт, або Туди і Звідти».

Мультфільми: «Клуб Вінкс: Школа чарівниць», «Лего. Ельфи»,

«Таємниці країни ельфів».

 

Слово вчителя

  Леся Українка у своїй казці заселяє квіти ельфами - героями творів західноєвропейської літератури. А перетворення людини в рослину, уявлення про те, що квіти говорять, - авторка взяла з рідного фольклору.

Фізична хвилинка

Сяє сонечко привітно,                - «сонечко» над головою

Квітка з пуп'янка розквітла.    – «квіточка»

Вітер квітку колихає,      - погойдати кистями рук вліво вправо

Вліво-вправо нахиляє.

Метелики прилітають         - махи руками, присісти

І на квіточку сідають.

  1. Бесіда за змістом казки
  •  Назвіть головних героїв казки Лесі Українки.
  •  Якими ж постають головні герої твору?

Варіанти відповідей дітей

(Павлусь – добрий хлопчик, який познайомився із царицею ельфів.

Лелія – найстарша ельфа. Вона гарна та добра. (“…вона така гарнесенька: очиці ясні, кучері довгі, сріблясті, сама в білих, прозорих шатах, на голівці малесенька золота корона, ще й крильцята має хороші та барвисті, як у метелика, котрі так і міняться різними барвами, немов та веселка. В рученятах у дівчинки довге стебло, квітка білої лелії, і пахне вона на всю хату”. “Лелія усміхнулась, та так любо, аж в хаті ясніше стало і місячна смужка порожевіла”).

Панночка – примхлива, вередлива.В її образі показано людей, які не цінують того, що в них є,  і не помічають свого щастя. ( «Коли се одчинилися в палаці великі скляні двері, і вийшла молода панна, убрана в хорошу білу сукню.

Вона сіла на ґанку і якось неохоче дивилася на той садок, залитий місячним сяйвом.

— Ах, як голова болить,— мовила вона сама до себе,— навіть по ночах спати не можу! А се все з нудів, я знаю. Де ж таки! Гину тут на безлюдді, в селі. Сиди цілий день, як заклята, нема з ким і слова мовити. Правда, увечері гості приїздять, але то такі гості!.. Вони вже мені обридли. Та мені тут все обридло: і садок, і сей дім, і квітки. Все у нас таке нецікаве, от хоч би й сі квітки. Хто ж видав, насадити таку силу сих лелій, та ще й білих! Якби хоч лелії які цікавіші — рожеві чи пасаті, а то... Вже білі лелії можна знайти у кожному міщанському, та навіть у хлопському садку. А пахнуть як, аж в голові морочиться, жодної делікатності нема в тих квітках. Піду звідси, а то ще гірше голова розболиться! — І панна пішла знов у палац, причинивши з досадою двері.»)

Мар’яна – сусідка Павлуся. В її образі показано тих, хто важко працює і не має багатства, але при цьому не втрачає почуття краси і вміє бути щасливими за будь-яких обставин, цінуючи кожен момент життя і найдрібніші, на перший погляд, речі.  («Видко, що господиня за лелію дбає, — обполола чистенько, ще й прутиками обтикала для захисту. А лелія ж то розцвілася,— напрочуд!», «Моя люба Мар’яночка краща мені, як сестричка,– як на неї подивлюся, мов до сонечка всміхнуся. А дівчинонька Мар’яна щовечора і щорана мене підливає, поле, доглядає. Ще сонце не сходить, а вже моя господиня з хати виходить. Вийде, моє серце, ухопить відерце, біжить до криниці, набере водиці, щоби було чим поливати квіточки в квітниці»; «Мар’яні вдень не до гуляння,– на роботі з ранку до смеркання».)

 

Робота зі словником літературознавчих термінів

Портрет- це словесний опис зовнішності персонажа. Сюди входять і опис обличчя ( у тварин – морди), і фігури ( тулуба), і одягу, і предметів, що тримає герой, і настрою та  емоцій, і роду занять, і всіх деталей, які дають уявлення про цей персонаж.

Ка́зка — це народно-поетичний або писемно-літературний твір про передбачувано вигадані події чи осіб, іноді за участю фантастичних сил, який має повчальну мету.

 

Робота з таблицею

Складіть  таблиці «Реальне і фантастичне в казці Лесі Українки «Лелія»», «Добро і зло»

 

Реальне

Фантастичне

Бідна селянська хата:«У невеличкій кімнаті лежить на ліжку слабий хлопчик»

Чарівні істоти ельфики

Панський великий сад :»В саду стояв пишний палац, у деяких вікнах в палаці було світло..»

Перетворення героя на квітку:«…торкнула Павлуся квіткою своєю і раптом Павлусь почув, як він сам зробився квіткою, тільки не лелією, а рожевим маком»

 

 Місто: «Велике місто, широкі вулиці, блискуче світло, розкішні крамниці, а на вулицях,— що того люду!»

Головний герой літав: «От Лелія взяла його в ручку. Притулила до себе і швиденько вилетіла з хати в садок»

Умови праці: «Якась кімната з голими стінами, брудними, серед хати довгий стіл, нічим не накритий, а на столі купа різних шматок, дротів, бавовни, ниток, стоять слоїки з клеєм, в них повстромлювані квачики, в мисочках…»

 Рослини могли розмовляти: «Павлусь, хоч і зробився квіткою, однак міг розмовляти.»

 

Важка праця дівчат- майстринь:«Вони не уважають, що важко

потомились, поблідли від сидні в душній хаті за марудною роботою, що в хаті тхне фарбою та клеєм, аж дихати важко, — їм нема часу на це уважати. Аби робота йшла хутко, аби їм більше зробити, бо яка робота, така й плата! Та якби ж так, а то плата ще й менша від роботи. А он біля дівчат походжає найстарша робітниця, вона наставлена, щоб глядіти, аби хто чого не зіпсував чи не вкрав, аби робота йшла сквапно та справно,— треба статкувати.

 

 

 

Добро

Зло

Піклування матері

Хвороба Павлуся

робота Мар’яни у своєму садочку

Життя в панському садку білих лелій і маленьких ельфиків

Турбота дівчинки  за лелією

Тяжка праця дівчат

Зустріч Лелії з найменшою сестричкою

 

Здійснення мрії Павлуся

 

Одужання героя

 

 

  • Кому, на вашу думку, співчуває авторка казки? (молодим дівчатам)
  • З ким Леся Українка порівнює  бідних дівчат? (Як бачимо, життя лелій у панському садку таке ж нещасливе, як життя бідних дівчат, що гірко заробляють на шматок хліба, виготовляючи штучні квіти. Бліді, заплакані лелії, краси яких не розуміє панночка, так нагадують втомлені, бліді обличчя робітниць, що схилились за столом у кімнаті над роботою.)
  • Як ви думаєте, добро чи зло перемагає у казці? Свою думку обгрунтуйте?
  • Казка «Лелія» повчальна? Чому? (навчає нас цінувати красу,  жити в злагоді з природою, не боятися труднощів, сумлінно працювати, вміти почувати себе щасливим)

Слово вчителя

Отже, Леся Українка майстерно поєднала в казці реальне й фантастичне, показала світ, у якому є добро і зло, бідність і багатство. В образі панночки показала нам людей, які не цінують того, що в них є,  і не помічають свого щастя. В образі Мар’яни – тих, хто важко працює і не має багатства, але при цьому не втрачає почуття краси і вміє бути щасливими за будь-яких обставин, цінуючи кожен момент життя і найдрібніші, на перший погляд, речі.

       Леся Українка доводить нам, що тільки людина праці може мати добре серце, ніжність почувань і розуміння істинної краси.

VІ. Закріплення набутих знань, умінь та навичок.

 1.     Незакінчене речення

  1. Павлусь перетворився на квітку…( рожевий мак)
  2. Словесний опис зовнішності персонажа – це…(портрет)
  3. Спочатку Ельфа полетіла з Павлусем до…(панського саду)
  4.  Мар’яна випросила у панні за свою роботу…( квітку лелію)
  5. Панночка не спить ночами…( «з нудів»)
  6. Дівчата, тяжко працюючи, виготовляють…(штучні квіти)
  7. Мар’яні допомагає поливати квіти…( маленький братик)
  8. Мар’яниного помічника звати…( Івасик)
  9. Лелія стояла перед ним рожева, мов … ( хмарка на сході сонця)
  10. Казка закінчується…(одуженням хлопчика)

VІІ. Підсумок уроку.

  1. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів. 
  2. Рефлексія «Плюс – мінус – цікаво»

«+», що викликало позитивні емоції та зацікавило.

«–», що з теми уроку залишилося незрозумілим.

«?» ,  про що хотілося б дізнатися ще більше.

 

 

 

        

    VІІІ . Домашнє завдання.

Взяти участь у створенні Постера «Квіти України на Мар’яниній грядочці»

https://padlet.com/balickay74/o3l6urhxtr3s

 

 

docx
Додано
3 жовтня 2022
Переглядів
12036
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку