І. Котляревський. «Наталка Полтавка». Наталка як уособлення найкращих рис української жінки. Роль і функція пісень у п’єсі. Контрольний домашній твір за творчістю І. Котляревського

Про матеріал

Дана розробка виховного заходу дає можливість учителю донести до учнів причину популярності та тривалості сценічного життя п'єси «Наталка Полтавка», розкрити красу образу дівчини з народу; розвивати в учнів навички роботи з текстом і вміння коментувати вчинки героїв, характеризувати їх; з'ясувати роль і функцію пісень у творі; виховувати гідність, порядність, уміння обстоювати власні принципи.

Перегляд файлу

Тема уроку. І. Котляревський. «Наталка Полтавка». Наталка як уособлення                                

                     найкращих рис української жінки. Роль і функція пісень у п’єсі.

                     Контрольний домашній твір за творчістю І. Котляревського.

 

 

Мета:           донести до учнів причину популярності та тривалості сценічного

                     життя п’єси «Наталка Полтавка», розкрити красу образу дівчини

                     з народу; розвивати в учнів навички роботи з  текстом і вміння

                     коментувати вчинки героїв, характеризувати їх; з’ясувати роль і

                     функцію пісень у творі; виховувати гідність, порядність, уміння    

                     обстоювати власні принципи.

 

 

 

Обладнання: портрет І. Котляревського, підручник, текст твору, асоціативні                         

                      малюнки, презентація, аудіозаписи пісень героїв п’єси,

                      відеофільм  «Наталка Полтавка».

 

 

 

З цієї народної першоп’єси кожне нове покоління черпає науку почуттів,моральні взірці кохання, людської краси,благородства.

                                                 О.Гончар

 

 

Хід уроку.

 

І. Організаційний момент. Привітання. Емоційне налаштування учнів.

 

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Діти, про кого з героїв п’єси «Наталка Полтавка» ми говорили на попередньому уроці?

Прочитайте, будь ласка, про них сенкани, складені вдома.

1. Тетерваковський.

Хитрий, підступний.

Вимагав, хапав, «крючкотворив».

Юриста завзятий.

Чиновник.

 

2. Макогоненко.

Скритий, улесливий.

Оббріхував, догоджав начальству, підлабузничав.

Сільський начальник (помічник старости).

«Хитрий, як лисиця».

3. Терпелиха.

 

Ляклива, неосвічена.

Співчуває, уболіває за долю дочки, страждає.

Селянка – біднячка.

Любляча мати.

 

4. Микола.

Сирота, бурлака, письменний.

Добрий, чесний, оптиміст.

Винахідник, здатний до боротьби.

Далекий родич Терпелихи.

 

5. Петро.

Сирота, бурлака, заробітчанин.

Працьовитий, чесний, добрий.

Великодушний, нерішучий, готовий до самопожертви.

Коханий Наталки.

 

Асоціативні малюнки.

Як ви вважаєте, чия відповідь найзмістовніша? Чому?

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Завдання на асоціативне мислення.

Давайте з вами подумаємо, кого з героїв п’єси Котляревського ви уявляєте, коли чуєте такі слова: душевність, простота, людська гідність, вірність у коханні, любов до матері, готовність до самопожертви заради неї, рішучість у боротьбі за своє життя?

 Так, звичайно, це Наталка, головний герой п’єси чий образ став ідеалом української жінки. Живе наша Наталка, «не старіє», продовжує полонити серця мільйонів людей майже століття.

 Видатний український драматург Іван Карпенко-Карий писав: «Багато води утекло в море забуття; протягом такого довгого часу тисячі драматичних п’єс спочивають вічним сном, забуті навіки, а «Наталку» вивчили напам’ять мало не всі слухачі… Здавалось би, й «Наталці» пора спочить,  а  вона невгамовно лунає на сцені дивно милими піснями і буде лунать довго, довго… І справа тут, мабуть, не лише в пісні, а й у постаті героїні.

 Яка ж вона, Наталка? Це ми і маємо з’ясувати на сьогоднішньому уроці.

 

 

VІ. Оголошення теми, мети, епіграфа уроку І. Котляревський. «Наталка Полтавка». Наталка як уособлення кращих рис української жінки. Роль і функція пісень у п’єсі. Контрольний домашній твір за творчістю

І. Котляревського.

З цієї народної першоп’єси кожне нове покоління черпає науку почуттів,моральні взірці кохання, людської краси,благородства.

                                                   О.Гончар

 

 

 

 

Які ваші очікування від уроку?

 На уроці ми охарактеризуємо образ Наталки, з’ясуємо роль і функцію пісень у творі, розвиватимемо навички самостійної роботи, вміння зв’язно висловлювати свої думки; робити висновки, узагальнення. Перед собою ставлю завдання – виховувати у вас повагу до батьків, глибоку відповідальність за особисті почуття, благородність у коханні.

 

Проблемне питання:

У чому секрет популярності Наталки, яка чарує читачів і глядачів майже двісті років?

 

V. Основний зміст уроку.

1. Опрацювання образу Наталки.

 - Хто така Наталка?

Перегляд уривків із відеофільму «Наталка Полтавка».

(На фоні музики звучать слова:

                      Нема тебе – і плаче ніч ласкава.

                               Із нею тихо плачу я,

                              І перли сліз горять у хвилях ставу,

                              І тихих верб задумалась сім’я.

                                              Христя Алчевська.)

 Головна героїня однойменної п’єси, дочка Горпини Терпелихи, бідна дівчина, яка кохає Петра, 4 роки вірно жде його із заробітків. Вона не кріпачка, вільна, живе з матір’ю, заробляючи шиттям на життя.

 

 

 Чи винна вона в тому, що на довгі роки розлучилася з Петром?

 Вина її тільки в тому, що вона покохала бідного хлопця, не отримавши батьківського благословення. Петро змушений був піти на заробітки після того, як Наталчин батько вигнав його, щоб заробити грошей і пізніше одружитись із Наталкою.

 Чи можна вважати дівчину надто гордою, адже вона ставить себе значно вище за молодих людей, які до неї сватались?

 Ні. Вона була розумна, пряма, чесна, відверта, бо чекала коханого. Наталка відмовляє навіть і возному, що теж замахнувся на її волю. Вона дає зрозуміти йому, що залицяння  пана зовсім н роблять  честі бідній дівчині. І робить це з почуттям власної гідності, моральної вищості над возним. Наталка не шукає матеріального достатку, навпаки, радіє, що тепер стала рівною бідному Петрові. На її думку, в заможного чоловіка бідна жінка «буде гірше наймички, буде кріпачкою».

 Яким вбачає для себе Наталка майбутнє родинне життя?  (Підтвердіть цитатою).

 «Жити люб’язно і дружно, бути вірними до смерті і помагати один одному». Її не страшить тяжка праця, бідність, аби весь вік жити з коханим.

 Через що, на думку Полтавки, соціальна нерівність є суттєвою перешкодою для подружнього життя?

 Розумна, вільнолюбна, з твердими поглядами на життя, вона добре усвідомлює, що багатий пан не шануватиме її, буде дивитися з презирством, обходитися з неповагою, перетворить її на наймичку, кріпачку. Одруження з возним для Наталки  - поневолення, а одруження з Петром – вільність.

 Наталка подає рушники возному, значить вона все-таки зламалася? Яка боротьба проходить у її душі?

 Метод «Займи позицію».

Який епізод п’єси виправдовує її перед Петром? (Дія І, ява ІV) – розмова з Терпилихою.

 Героїня весь час вагається між дочірнім обов’язком і пориванням серця. Її душевна стійкість зазнає випробувань: «Я давно вже поклялась і тепер клянусь, що, окрім Петра, ні з ким не буду». І тут же за наполяганням матері і з жалості до неї погоджується вийти «за першого жениха», їй «угодного». Розмова з матір’ю переконує, що Наталка здатна до глибокої критичної оцінки людей., а власні вчинки доводять, що її слова не якась відсторонена від життя теорія – Наталка і діє так, як мислить: помірковано, але рішуче.

 (Дія І, ява VІ). «Мамо, мамо! Для тебе все стерплю, для тебе все зроблю, і коли мені бог поможеть осушити сльози твої, то я найщасливіша на світі…»

Виходячи з цього, ми бачимо: перемагає дочірній обов’язок.

 Про що Наталка просить Бога після розмови  з матір’ю і виборним? Як це її характеризує?

 Як чесну людину, вона не вміє лицемірити, кривити душею, якщо вона покорилася, то мусить дотримати слова, даного матері, а оскільки любить Петра, то і просить Бога вигнати цю любов з її серця. «Боже, коли уже воля твоя єсть, щоб я була за возним, то вижени любов до Петра із мого серця і наверни душу мою до возного, а без сього чуда я пропаду навіки…»

 Як змінюється поведінка героїні після повернення Петра?

 Дівчина стає сильною, рішучою, готовою боротися за своє щастя, на відміну від Петра, який здається:

«Я вам ні в чім не помішаю, кінчайте те, що почали». «Наталко, покорися своїй долі, послухай матері, полюби пана возного і забудь мене навіки!» Котляревський підкреслює й інші дуже важливі риси характеру Наталки: хоробрість, енергійність і наполегливість у боротьбі за своє щастя, її усвідомлення власної гідності.

 Дівчина, побачивши Петра, нехтує українськими традиціями, бо змінює своє рішення. Чи можемо ми звинувачувати її в цьому?

 Під тиском матері та обставин, Наталка змушена була відступити від своїх позицій, але поява Петра, що  свідчить про його вірність, зміцнює душевні сили й волю Наталки, знову надихає її на боротьбу. Навіть тоді, коли не тільки мати проти неї, а й сам Петро відступається, вона мусить захищати права не тільки власне щастя, а й щастя коханої людини. Вона не складає зброї, рішуче і сміливо виступає проти наділених владою супротивників, проти волі матері, ламає «узаконений порядок».

Які ж риси української душі, українського менталітету підкреслює драматург?

По-перше, це вміння щиро, віддано й вірно любити ,

По-друге, вроджену схильність до добра, співчуття до ближнього.

І, що, мабуть ,  найголовніше: здатність до самопожертви- готовність                                            зректися найдорожчого,найбажанішого в ім`я загального блага.

 А що говорять про Наталку герої твору?

Виборний: «Золото – не дівка! Наградив бог Терпи лиху дочкою. Крім того, що красива, розумна, моторна і для всякого діла дотепна, - яке у неї добре серце, як вона поважає матір свою, шанує всіх старших себе; яка трудяща, яка рукодільниця; себе і матір свою на світі держить».

«…Всі матері приміром ставлять її своїм дочкам».

Микола: «Ах Наталка! Ах Полтавка! От дівка, що і на краю пропасті не тілько не здригнулась, но і другого піддержує».

Терпилиха: «…Ти в мене одна, ти кров моя: чи ж захочу я тебе погубити?... Я тобі не ворог».

«Наталко, дочко моя! Ти все для мене на світі».

Возний: «Наталка неблагорозумна: любиш такого чоловіка, котрого – теє-то, як його – може й кісточки почили…»

«…моя галочко, я тебе люблю і на тобі женитись хочу».

«Нічого сказати – теє-то, як його – хороша, хороша, і вже в такім возрасті!..»

«…вона – одна моя госпожа».

 

Учитель.

 Наталка боролась за своє щастя. А чи була вона щасливою? Яким був шлях до нього?

 Відповідь на це запитання дасть учениця, яка є серед нас. Вона спробує охарактеризувати героїню від імені самої Наталки.

2. Уособлена гра «Я – Наталка».

Наталка

  • Так. Я була щасливою, бо кохала і кохаю Петра. Минуло чотири роки, як ми розлучилися, але моє кохання не згасло, а зміцніло. А чи кохає мене Петро? Чи не забув він свою Наталку?

  Я стільки років чекаю, що він постукає тихенько у віконце і скаже:

  «Наталко, кохана, я повернувся».

  Що робити, коли вже подала рушники  возному, пожаліла маму, не   можу більше бачити її сліз?! Як крається моє серце! Якби я була   пташкою, полетіла б над Україною у пошуках коханого. (стукіт)

О Боже! Невже це Петро! Невже він почув мене?(вбігає Петро).

Петро

      -  Наталко! Серце моє! Я повернувся... і що, запізнився?

Наталка

- Петре! Коханий! Я так довго чекала тебе. Що будемо робити?

Петро (на фоні музики)

  • Пісню на честь твою зложу,

    Бо надивитись на тебе не зможу.

    Хто тобі дав ту красу ненаглядну,

    Усміх розкішний і постать принадну!?

Петро співає «Не моя вина»(гурт «Світозари»)  

 Не моя вина, а моя біда,

 Що роки пливуть, як вода.

 Що робити нам, як діяти нам?

 Не питай мене, я не знаю сам...

 Хай там будь- що- будь:

 Чи тюрма й сума,

 А забуть тебе в мене сил нема.

 Чи то сум, чи то сміх на вустах твоїх.

 І любить тебе й не любити гріх.

Наталка

          -Люби мене, Петре, бо любити не гріх ту, яка тебе кохає. Не вийду за

 возного! Буду навіки твоєю! Люди! Яка я щаслива! Щастя знайшло нас самих. Воно дістається тим, хто за нього бореться!

 

Учитель.

 Дівчата, як би ви повелись, коли б опинились у ХІХ столітті на місці Наталки?  Ваші дії у такій ситуації. Які ваші погляди на шлюб?

(Міні-дискусія).

 

 

 

 

3. Скласти інформаційне гроно щодо моральних якостей героїні.

                                                                     проста, чесна,добра,

 

                                                                    роботяща, розумна,

 

                                                                   «золото-не дівка»,

 

                   Наталка                                         готова самопожертву ,

                                                                  закохана у Петра,

                                                                                     моторна і до всякого діла

                                                                                      дотепна

                                                                                     рішуча у боротьбі,

                                                                                     любляча дочка,                                                                                                                                                                                                                                                                                                    

                                                                                     має почуття гідності.       

 

 

 

Письмові відповіді на запитання.

Хлопці. Які риси Наталки Полтавки варто було б перейняти сучасним  

              дівчатам?

Дівчата. Чого я навчилась у Наталки Полтавки?

 

                            Проблемне питання.

 У чому секрет популярності Наталки, яка чарує читачів і глядачів майже двісті років?

 Героїня ця ще не одне покоління читачів і глядачів буде навчати доброчинності й непорушної відданості найвищим почуттям. Вона – ідеал жінки, що ґрунтувався на святинях народної моралі. З роками змінювався суспільний устрій життя, змінювалися риси соціального обличчя жінки, проте в найістотнішому цей ідеал залишався без змін. Нам, сучасницям, близький і дорогий образ жінки, яка духовно багата і чесна, працьовита скромниця, рішуча і сердечна. А з плином часу такі ідеали не старіють, бо вони – загальнолюдські й вічні, актуальні для будь-якої епохи.

  Саме такою має бути любляча дитина, яка глибоко поважає батьків; жінка – порядна, працьовита, розумна; наречена – щиро любляча, вірна, гідна відстояти своє кохання. Усі ці моральні якості разом із рисами чарівної зовнішньої краси Наталки втілив у своїй героїні І. Котляревський.

  Полтавка – це гімн великому коханню, цей образ буде приваблювати ще не одне покоління людей. Нехай же молодь наслідує це велике чисте кохання…

 

4. Наступне питання нашого уроку «Роль і  функція пісень у п’єсі».

Презентація учнями проекту.

 

5. Виконання тесту. Взаємоперевірка виконаної роботи.

Оцінювання.

 

VІ. Закріплення вивченого.

 

 1. Зверніться до епіграфа. Як ви розумієте його зміст?

Наталка Полтавка – це перший в новій українській літературі позитивний, реалістично змальований образ жінки-селянки тих далеких часів. Це, можна сміливо твердити , ідеальний образ української селянської дівчини того часу з усіма її чеснотами.

 Образ Наталки – класичний в українській літературі. Це, звичайно, велике творче відкриття Котляревського, бо дівчина з Полтави стала типовим образом героїні і щиросердечної української дівчини, яка ось уже друге століття не старіє, а живе і полонить серце читачів та глядачів своєю красою, моральною чистотою і нев’янучою, вічною молодістю.

 

2. Світове значення п’єси І. Котляревського «Наталка Полтавка».

Особливим успіхом ця чудова перлина українського театру користувалася у чехів, словаків, болгар – і в перекладах, і в оригіналі вона йшла сотні разів. Згодом «Наталку Полтавку» бачили й вітали Париж, Лондон, Загреб, Нью-Йорк, Відень, Сідней та інші столиці світу. Кілька пісень із п’єси включив до своїх концертів відомий негритянський співак Поль Робсон; у його виконанні «Сонце низенько» та інші українські пісні

І. Котляревського постійно звучали в найбільших театрах світу.

 У наш час «Наталка Полтавка» з незмінним успіхом йде на сценах Італії, Німеччини, США, Румунії, Англії, Угорщини, не кажучи вже про слов’янські країни.

 Отже, п’єса Котляревського «Наталка Полтавка» стала міцним надбанням світової театральної культури.

 

 

 

VІІ. Домашнє завдання.

Написати твір  на одну із тем:

1. «Моральна краса дівчини-українки» (за п’єсою І. Котляревського «Наталка Полтавка»).

2. «Боротьба героїв за своє щастя».

3. «Любов возного – почуття щире чи корисливе?» (за повістю

 І. Котляревського «Наталка Полтавка»).

 

VІІІ. Підсумки уроку.

Метод «Мікрофон».

Учитель.

 Уявіть, що після закінчення уроку до вас підійде кореспондент газети «Понад Тікичем» і попросить дати інтерв’ю.

 Питання на екрані.

 - Що з уроку ви візьмете із собою у подальше життя?

 - Що було найважче?

 - Чи сподобався вам урок?

 

ІХ. Оцінювання.

Заповнення карток оцінювання роботи учня.

 

                       Картка оцінювання роботи учня.

 

Дата_______________________________

Прізвище, ім’я__________________________________

 

 

            Критерії оцінювання

 

 

 Самооцінювання

 

   Підсумкова оцінка вчителя

Я, співпрацюючи з іншими, дотримувався(лася) правил спілкування

 

 

 

Я ретельно працював(ла) над завданням

 

 

 

Я легко справився(лася) з домашнім завданням

 

 

 

1

 

doc
Додано
28 березня 2018
Переглядів
2794
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку