ВИХОВНА ГОДИНА «І ЩОБ НА СВІТІ НЕ СТАЛОСЯ БІДИ, ШАНУЙТЕ ПРИРОДУ УСЮДИ Й ЗАВЖДИ»
( На тлі мелодії звучить запис вірша)
Линуть у всесвіт пташок голоси,
Ліс співає, і поле співає.
Від веселих пісень і п’янкої краси
У людини душа завмирає.
Подивися уважно і запам’ятай:
Це довкілля чарівне, людино!
Це земля наша рідна, чудовий наш край,
Мила серцю – моя Україна!
Ведуча 1 Щасливі ми, що народилися і зростаємо на такій казковій українській землі, серед чарівної, неповторної краси природи. На великий жаль, ми не завжди цінуємо це багатство.
( показ фото слайдів)
Ведуча 2 Останнім часом люди впритул зіткнулися з проблемою катастрофічного забруднення навколишнього середовища. Брудна, не придатна для пиття вода, повітря, яким неможливо дихати, земля, занехаяна отрутохімікатами – усе це поставило сучасну людину на межу виживання.
Ведуча 1 Екологічні проблеми сьогодні вважаються найактуальнішими. Учені дійшли висновку,що людство змінює планету Земля швидкими темпами. На жаль, не залишилось місць, де природні ландшафти не спотворені людиною. В Україні зникли сотні малих річок, забруднюється швидкими темпами Азовське та Чорне море, спотворені сміттям водосховища Дніпра, винищена значна частина лісів Карпат, задихаються від автомобільних викидів міста та села….
ВИСТУП УЧНІВ---ЕКОЛОГІВ ( Кожен вислів підтверджується показом слайда)
1 учень… Кожної години на нашій планеті 1700 акрів продуктивної землі стає пустелею.
Учень 2 …2000 тонн кислотних дощів випадає у Північній півкулі.
Учень 3..Виділяється більше 12000 тонн вуглекислого газу в атмосферу.
Учень 4.. 55 осіб за добу отруюються і гинуть від пестицидів чи інших хімічних речовин.
Учень 1.. Сьогодні близько 2000 дітей помирають з голоду.
Учень 2..5 – 6 видів тваринного чи рослинного світу зникають
Учень 3.. Знищується 50 тонн родючої землі через неправильне її використання.
Учень4.. 1000 людей вмирають від отруєння водою
Учень 1…. Сьогодні 400 великих міст світу викидають в атмосферу щорічно до 3 млрд тонн відходів
Учень 2… Промисловість,транспорт поглинають стільки кисню,що вистачило б для життя більш як 45 млн осіб.
Учень 3…. За підрахунками спеціалістів,якщо не вживати термінових заходів щодо зменшення забруднення довкілля,то через 50 років вміст оксиду заліза в землі та водах планети подвоїться,сполук цинку й свинцю зросте в 10 разів,ртуті,кадмію, стронцію --- у 100 разів, миш’яку ---у 250 разів.
Учень 4… Я благаю! Прислухайтесь до себе на хвилину. люди! Невже байдужість в грудях не минає, не підкаже серце ---- планета – мати гине!!!!
Ведуча 1 Людино! Схаменись! Може,досить?
Чи до душі нам річки каламуть?
Адже отруту править хімія завзято.
Чи , може, смак картоплі додають
Отрутохімікати і нітрати?
І серце стукає: людино, схаменись
І петлю грізну не затягуй,досить!
Відкрито правді в очі подивись!
Останній шанс! Живе пощади просить!!
( АНСАМБЛЬ УЧНІВ ВИКОНУЄ ПІСНЮ)
Дивлюсь я на небо та думку гадаю:
Що ми після себе на світі лишаємо?
Ліси наші в’януть, нема більше рік,
Пташки покидають край рідний навік.
Нечисте повітря, у землі --- нітрати,
І слово « Чорнобиль» нам страшно згадати.
І щоби на світі не сталось біди---
Шануйте природу усюди й завжди!
ДИДАКТИЧНА ГРА « НЕ ГУБИ КРАСУ ПРИРОДИ»
( робота з картками)
За сигналом із загальної кількості картинок діти кожної підгрупи обирають потрібні. Кожен учень обґрунтовує свою роботу і розповідає, як можна піклуватися про певний об’єкт природи.
Загальний результат ----розробка ПРАВИЛ ПОВЕДИНКИ В ПРИРОДІ
----Не ламайте гілки дерев та кущів. Рана на рослині – рана на живому. Усі поранені рослини тривалий час хворітимуть, а багато й загинуть!
----Не топчіть, не зривайте рослини! Кожний зелений листок ,кожна травинка виділяють в повітря кисень. Ним ми дихаємо. Без нього немає життя. Пам`ятайте: квіти у природі виглядають значно красивіше,ніж у букеті, який швидко зав`яне.
--- Не ловіть барвистих метеликів. Квіточки радіють метеликам, частують їх солодким нектаром і пахучим пилком. Від дотику пальців людини з крилець метеликів осипаються лусочки, ушкоджуючи тендітні крильця,і комахи гинуть.
--- Не руйнуйте мурашників! У мурашниках живуть мурашки – надзвичайно працелюбні комахи,корисні для природи. Мурашки розпушують землю, щоб крізь неї краще проходили повітря і вода; збирають рослинні рештки із землі, знищують шкідників городу, поля, лісу.
---- Не кричить, не галасуйте на природі! Ліс, поле, лука --- це домівка тварин, пташок, комах! Вони там живуть --- хто працює, хто відпочиває. Заважати їм голосною музикою і криком не можна, адже це їх лякає.
----Не смітіть! Нехай місця відпочинку будуть чистими! Відпочиваючи на природі,не слід засмічувати місця свого перебування. Залишене сміття в природі десятки років нагадуватиме про ваше бездушне ставлення до навколишнього середовища.
--- Не залишайте багаття в лісі! Вогонь може миттєво знищувати все живе! Простежте, щоб у містах вашого перебування не залишилося навіть іскри від багаття.
ВЕДУЧА 1 Щоб нам добре жилося, необхідно дбати про навколишнє середовище, про рідну природу. Якби люди докладали певних зусиль та дотримували правил поводження у довкіллі, тоді б нашій природі нічого б не загрожувало.
ВЕДУЧА 2 Ви, напевно,помічали згубні наслідки перебування людей у природі: люди смітять, рубають,ламають дерева, руйнують гнізда птахів, розпалюють багаття, Будь – які рослини чи тварини,що створені природою, є невід`ємною і необхідною її складовою. Зупиніться перед красою природи --- і у вашому серці також розквітне краса.
ВЕДУЧА 1 читає оповідання В СУХОМЛИНСЬКОГО « СМІТНИК»
БЕСЕДА ЗА ЗМІСТОМ ОПОВІДАННЯ ( проводять учні – дослідники творчості В Сухомлинського)
--- Про кого написав оповідання В Сухомлинський?
--- Звідки взявся смітник за будинком?
--- Чому стало соромно Марійці?
--- Охарактеризуйте дівчинку Марійку. Яка вона?
--- Чому не слід так поводитися?
--- Що треба робити зі сміттям?
ВЕДУЧА 2 Кожен з нас має сказати такі слова самому собі і своєму другові: « Наш спільний дім --- ПРИРОДА»
Учень 1… Не забудь приголубити в лузі ромашку.
Посади деревце --- це для тебе неважко.
Пожалій джерельце, не засмічуй криницю.
Це ж для тебе усе…Це твій дім
Учень 2 ..Зберігаймо, люди, землі, води ---
Кожну квіточку у лузі, деревце.
Вбивцею не стань краси – природи !
Пам`ятаймо, друзі, ми про це!
ВЕДУЧА 1 проводить ВІКТОРИНА « СТЕЖКАМИ ЛІТЕРАТУРНИХ ТВОРІВ І МУЛЬТФІЛЬМІВ»
ДЕМОНСТРАЦІЯ ЕКОЛОГІЧНОГО МУЛЬТФІЛЬМУ « ХЛОПЧИК НА ЗЕМЛІ»
БЕСІДА ЗА ЗМІСТОМ МУЛЬТФІЛЬМУ ( проводять учні – мистецтвознавці )
ВЕДУЧА 1 Природа – це дивний, складний, багатогранний світ! Шелест лісів, буяння трав,щебетання птахів,блакить неба, оксамит повітря і неповторний плеск хвилі нагадують,що це все потребує не лише захоплення й любові, а й постійної турботи кожного з нас! То ж не порушимо цієї святої гармонії світу – альма – матері краси духу всього живого!
Ведуча 2 В природі все буденне і святкове,
І дивне, і незвичне, і просте.
Є зміст в листку,
Є зміст в пташиній мові,
В усьому, що зів`яло і цвіте,
Все загадкове, потаємне, зриме,
Нашіптує мені: люби, живи!
І грає вітер синіми очима
На променях зеленої трави.
І чую я, як в серці зріє слово,
І папороть надій моїх…
В природі все буденне і святкове,
А, може, просто кажучи –СВЯТЕ!