поглибити в учнів уявлення про погляди Лесі Українки на призначення мистецтва і митця; вчити їх сприймати художній твір у єдності змісту й форми; дослідити у творі «Давня казка» ідею вільної творчості, вільнолюбства людини; розвивати в учнів навички роботи з художнім текстом, виразного читання; вміння логічно мислити, робити висновки
Ідея вільної творчості, вільнолюбства людини.
Проблеми й мотиви: роль митця в суспільстві, служіння музі й народові, суть людського щастя, вдячності (ліро-епічна поема «Давня казка»)
8 клас, українська література
Мета: поглибити в учнів уявлення про погляди Лесі Українки на призначення мистецтва і митця; вчити їх сприймати художній твір у єдності змісту й форми; дослідити у творі «Давня казка» ідею вільної творчості, вільнолюбства людини; розвивати в учнів навички роботи з художнім текстом, виразного читання; вміння логічно мислити, робити висновки; раціонально використовувати навчальний час; виховувати в учнів високі моральні якості — гуманізм, щирість, ненависть до зла, несправедливості.
Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь.
Обладнання: портрет Лесі Українки, текст програмового твору, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Опитування в учнів напам’ять поезії Лесі Українки «Хотіла б я піснею стати».
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Літературна вікторина «Впізнай поетичний твір Лесі Українки»
Як я так високо стояла,
Хай була б я весь вік одинока.
(«Ви щасливі, пречистії зорі»)
Лунали б тоді мої мрії
І щастя моє таємне.
(«Хотіла б я піснею стати»)
Замиготіло листячко зелене,
Посипались білесенькі квітки.
(«Давня весна»)
Тож підіте і скажіте,
Що поки я буду жити,
Не подумаю довіку
Зброї чесної зложити.
(«Давня казка»)
Та чого там, люди добрі,
За новинками впадати?
Може, часом не завадить
І давніше пригадати.
(«Давня казка»)
Співало все, сміялось і бриніло,
А я лежала хвора й самотна.
(«Давня весна»)
Якби я ваші промені мала,
Я б ніколи не мовила слова.
(«Ви щасливі, пречистії зорі»)
Щоб вільно по світі літати,
Щоб вітер розносив луну.
(«Хотіла б я піснею стати»)
Якби я була зіркою в небі,
Я б не знала ні туги, ні жалю.
(«Ви щасливі, пречистії зорі»)
Моя душа ніколи не забуде
Того дарунку, що весна дала.
(«Давня весна»)
Тільки чує — гомін, гуки,
Десь мисливські сурми грають,
Чутно разом, як собачі
Й людські голоси лунають.
(«Давня казка»)
Упасти на хвилі прозорі,
Буяти над морем хибким.
(«Хотіла б я піснею стати»)
Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.
IV. Оголошення теми, мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності учнів
V. Основний зміст уроку
Прославимо поетів, у яких один бог — красиво сказане,
безстрашне слово правди.
1. Історія написання твору.
«Давню казку» Леся Українка написала в 1893 році. На ту пору вона вже була зрілим поетом. Своє місце як митець письменниця бачила лише серед найпередовіших, революційних представників суспільства — серед робітників. У творі йдеться і про роль поета і його творів у суспільному житті. Тому головний герой цієї поеми — поет.
Твір «Давня казка» вперше був опублікований у львівському журналі «Життє і слово» за 1896 рік, а пізніше — в другій збірці віршів Лесі Українки «Думи і мрії». У час творення цієї поеми одні письменники реакційного напряму заявляли, що мистецтво потрібно лише для розваги, інші — що історію вершать царі, королі, володарі трудящих, що гнобительський лад — непорушний, вічний. Поемою «Давня казка» Леся Українка давала гостру відсіч носіям цих теорій.
2. Виразне читання, переказування цікавих епізодів твору.
3. Тема: зображення боротьби трудящих проти своїх поневолювачів та ролі і місця поета у визволенні народу від гніту.
4. Ідея: уславлення мужності, цілеспрямованості, віри у щасливе життя (поет); засудження жорстокості, жаги до збагачення, прагнення поневолити народ (Бертольдо).
5. Основна думка: у пошані народній завжди залишаються ті, хто захищав, відстоював інтереси простого люду, жертвуючи своїм життям.
6. Жанр: ліро-епічна соціальна поема-казка. (Від казки — зачин, події відбуваються в давноминулі часи, в якійсь невідомій країні, головні персонажі — поет і Бертольдо — зустрічаються тричі, як і в казках.)
7. Композиція.
Твір складається з чотирьох розділів.
Експозиція: знайомство з поетом.
Зав’язка: зустріч поета з Бертольдом.
Кульмінація: конфлікт між Бертольдом і поетом.
Розв’язка: довічне ув’язнення поета, його смерть; А поетові нащадки Слово гостреє гартують.
8. Сюжет твору.
Поема починається коротеньким виступом, у якому Леся Українка, звертаючись до читачів, говорить, що вона розповість давню казку. Насправді ж поема пов’язана з реальним життям того часу, коли жила поетеса.
У якійсь країні жив талановитий поет. Він любив людей, для них складав пісні, які давали народові пораду і розвагу. Трудящі шанували поета, захоплювалися його піснями, до нього Раз у раз ходила молодь Пісні-слова вислухати.
Тільки чванливий нероба лицар Бертольдо глузував з поета, вважав його жебраком і навіть божевільним.
Несподівано настало лихо — почалася війна. На чолі з Бертольдом військо вирушило в чужі землі. Коли в чужих землях у поході лицарям ставало тяжко і туга обгортала їх серця, тоді співці співали ті пісні, які склав поет, і вони, викликаючи у вояків спогад про рідну країну, підбадьорювали їх та додавали одваги.
Зайшовши далеко в чужі землі, опинившись серед чужих людей, втомлене і зголодніле військо почало нарікати на Бертольда, а далі кинулося до зброї, щоб примусити його припинити війну і повернутися назад.
У цю хвилину виступили співці і піснею, якої їх навчив поет, вгамували військо, запаливши в ньому бойовий дух. Лицарі з словами:
Ми готові йти до бою,
Краще смерть, ніж вічний сором!
— кинулися в бій і перемогли ворога.
Так поет своїм словом, своєю піснею допоміг війську здобути перемогу.
Але з перемоги воїнів скористався Бертольдо. Він награбував на війні «всього без ліку», а король нагородив його ще землею і графським титулом. Знову в панському палаці почалися свята і розваги.
Привчившись до грабунків на війнах, Бертольдо діяв так і в своїй країні. Він нещадно експлуатував доведений до відчаю народ, який готувався до повстання. Серед людей шириться пісні про рівність і волю. Разом з народом виступають співці і поет.
Бертольдо знає, яку велику силу мають художнє слово і пісня. Щоб вирвати з рук народу цю грізну зброю, він запропонував поетові стати його придворним співцем, обіцяючи йому за це багатство і славу. Поет з гідністю відмовився від «золотих кайданів» і слави з панських рук, залишився вірним народові. Тоді Бертольдо наказав своїм слугам кинути поета до в’язниці. Поет загинув, але лишилися між людьми його правдиві і запальні слова, залишилися молоді нащадки, які взяли собі у спадок поетові пісні і продовжували боротьбу з гнобителями.
Народ повстав і вбив пана Бертольда. Та залишився по ньому молодий нащадок, який продовжує будувати тюрми і гнобити людей. Між нащадками поета і графа продовжується боротьба. Таким закінченням поеми Леся Українка підкреслює, що боротьба трудящих за своє визволення неминуче триватиме до того часу, поки в ній не переможе народ.
9. Мовно-виражальні засоби.
а) Поетичний синтаксис: антитеза, інверсія, фразеологізми. («Час летів, немов на крилах», «Кажуть весь поміст у пеклі з добрих замірів зложився», «Золотих не хочу лаврів», «спіймати вітра в полі»).
б) Тропи (епітети, метафори, порівняння): сумна діброва, римисоколята, думи-чарівниці; «сонечко червоне заховалось за діброву», «час летів», «розливався людський стогін всюди хвилею сумною», «пісні ідуть по людях» і т. д.
в) Лексика твору: загальновживані слова, архаїзми із західноєвропейської літератури, фольклору (граф, графство, герольди).
г) Особливості вірша: в його строфах заримована лише половина рядків.
Золотих не хочу лаврів,
З ними щастя не здобуду,
Як я ними увінчаюсь
То поетом вже не буду.
Такі вірші називаються напівбілими, або римованими.
Чотиристопний хорей, яким написано «Давню казку», з одного боку, сприяє стрімкому розгортанню сюжету, з другого — наближає вірш до розмовної мови казки, передає ритм часу, протягом якого наростає конфлікт між групами людей.
д) Іронія і сатира в поемі.
В іронічному плані вживаються слова «лицар» і «лицарство» щодо Бертольда та його воїнів. На Україні «лицар» — мужня, саможертовна, благородна людина, захисник волі. Таким лицарем Леся Українка вважала поета:
Нас таки чимале військо,
Маєм свого отамана,
Він у нас одважний лицар…
В іронічному плані написані окремі рядки «поетових пісень».
У сатиричному плані показано взаємини між графом Бертольдом і народом.
10. Проблеми і мотиви твору.
— роль митця в суспільстві;
— служіння музі й народові;
— суть людського щастя, вдячності;
— воїни заради збагачення.
11. Обговорення змісту І, ІІ розділів поеми. Бесіда за питаннями.
— Чи полюбляєте ви читати казки. Чому?
— Яке значення має казка для малечі?
— Чому Леся Українка полюбляє додавати до назв своїх творів прикметник «давня»? Наприклад, «Давня весна», «Давня казка».
— Як дорослі ставляться до казок?
І розділ
— Про що застерігає Леся Українка читача у вступі до твору? (Тільки вибачте ласкаво, Що не все в ній буде нове. … Може, часом не завадить І давніше пригадати)
— Чому поетеса вважає, що не варто забувати про старе?
— Яку винагороду прагне отримати авторка за розповідь казки? (А мені, коли не лаврів, То хоч бубликів дай в’язку)
— Чи не нагадує це кінцівку народних казок?
— Чому у творі не зазначається країна, де відбуватимуться події казки? (Бо у казці, та ще в віршах, Все можливо, добрі люди»)
— Як письменниця характеризує поета? (Проживав поет нещасний, Тільки мав талант до віршів Не позичений, а власний … На обличчі у поета Не цвіла урода гожа, Хоч не був він теж поганий,— От собі — людина божа!)
— Що мала на увазі Леся Українка, говорячи про героя твору: «От собі — людина божа!»?
— Чому, живучи самотньо, поет не був одиноким? (До його малої хати Раз у раз ходила молодь Пісні-слова вислухати)
— Як до героя твору ставилися люди? Про що це свідчить? (Що могли, то те й давали, Він до всього був догодний)
— Чим пояснити любов поета до діброви?
— Яким чином він «оживляв сумну діброву»?
— Що порушило спокій митця під час його перебування насамоті з дібровою? (Тільки чує — гомін, гуки, Десь мисливські сурми грають, Чути разом, як собачі Й людські голоси лунають)
— За яких обставин відбулася зустріч поета з лицарем?
— Як письменниця характеризує лицаря? (Та лихий такий, крий боже!)
— У чому виявилася самовпевненість поета під час розмови з лицарем?
— Як на ваш погляд, яким лихом погрожував лицар поетові? (Слухай, ти, втікай лиш краще, Бо пізнаєшся ти з лихом!)
— Чи перелякався через це любимець народу? (Ей, я лиха не боюся, З ним ночую, з ним і днюю… Ти втікай, бо я, мосьпане, Не таких, як ти, полюю!)
— Чим закінчилась перша зустріч героїв? (А ти тут завджи, небоже, Хайно їхатиму з гаю, А ще дам тобі гостинця, А тепер часу не маю)
— Яким був результат полювання мисливців? (Розтеклись ловці по гаю, Полювали цілу днину, Та коли б же вполювали Хоч на сміх яку звірину!)
— Якою була друга зустріч лицаря з поетом?
— Чим є воля для поета? (Так, я вільний, маю бистрі Вільні думи-чарівниці, Що для них нема на світі Ні застави, ні границі)
— Чому він її порівнює з вітром у полі?
— Як поставився лицар до виконання пісні поетом? (Що за дивна сила слова! Ворожбит якийсь, та й годі!)
ІІ розділ
— Про що свідчить вміння поета сприймати музику природи і спів людей?
— Як зустрів поет Бертольда у своїй хаті?
— Що змусило лицаря завітати у вечірню пору до поета?
— Яким чином кохання заполонило душу лицаря? (Закохався я і гину,— Каже лицар,— вдень і вночі Бачу я перед собою Ясні оченьки дівочі)
— Від чого страждав Бертольдо?
— Чому поет не відмовився допомогти лицареві?
— Про що співав Бертольдо у серенаді до Ізольди?
— Що схвалював лицар у поета? (Ти своїм віршем чудовим Чарував усю громаду…)
— Як Бертольдо охарактеризував Ізідору? (А вродлива!… не сказати!..)
— Що свідчить про примхливий характер коханої лицаря? (Найчастіші діаманти Сяють ясні та прозорі, Та не може дорівнятись Ні один з них Ізідорі! … Дорогих перлин коштовних Є багато в синім морі, Та не може дорівнятись Ні одна з них Ізідорі!)
— Як Ізідора сприйняла спів Бертольдо? Яку він подяку отримав у неї за це?
VI. Закріплення вивченого матеріалу
1. Проведення тестового опитування
І розділ
1. Яку винагороду хоче отримати поетеса за розповідь казки?
а) Лаври; б) увагу та слухняність дітей;
в) в’язку бубликів; г) склянку меду.
2. Країна, в якій відбуватимуться події казки:
а) Франція; б) невідома; в) фантастична; г) Англія.
3. Леся Українка визначила жанр свого твору, а саме:
а) казкова поема; б) лірична оповідь;
в) філософська казка; г) казка у віршах.
4. Поета у творі поетеса називає:
а) нещасним і талановитим б) уважним і кмітливим;
в) сором’язливим і спритним; г) пунктуальним і винахідливим.
5. Про яке невміння поет зізнається у творі?
а) Танцювати; б) малювати;
в) співати; г) виразно декламувати власні поезії.
6. «Стоголосою луною по світу розносилась» поетова:
а) пісня; б) слава; в) поезія; г) щирість.
7. Хто раз у раз відвідував поета?
а) Селянські діти; б) молодь;
в) місцеве панство; г) люди похилого віку.
8. Слово поета «всім давало»:
а) піднесеність і бадьорість; б) розвагу і пораду;
в) можливість позбутися всього лихого;
г) користь і впевненість у самовизначенні.
9. Герой твору не відчував ні голоду, ні холоду, бо отримував допомогу від:
а) Господа; б) простого люду; в) кобзарів; г) князя.
10. Щодня поет полюбляв приходити до:
а) гаю; б) річки; в) лісного струмка; г) селянських малюнків.
11. Кому з героїв твору належать слова: «Гей! — обережно, Віку збавити людині!»?
а) Мисливцю; б) поету; в) селянину; г) лицарю.
12. Лицар, вперше зустрівшись з поетом, порівняв його з:
а) диким звіром; б) птахом; в) старцем; г) примарою діброви.
13. Поет не сподобався лицарю через те, що він:
а) образив лайливим словом вельможу;
б) відмовився піднятися, бо лежав на самісінькій стежині;
в) виявився розумнішим за пана;
г) не став на коліна перед ним.
14. Характеризуючи лицаря, поетеса назвала його:
а) лихим; б) жорстоким; в) підступним; г) легковажним.
15. Рими у поета —:
а) молодята; б) перепілочки; в) промінчики; г) соколята.
16. Перша зустріч героїв була миттєвою через:
а) складні погодні умови; б) поранення лицаря;
в) небажання спілкуватися одне з одним;
г) те, що лицар не мав часу і поспішав на полювання;
17. Поет подякував панові за:
а) чемне ставлення його до себе; б) щедрість, бо той дав йому гроші;
в) послугу, яку намагалися надати мисливці лицаря;
г) те, що той подарував збірку творів французьких письменників.
18. Зустрівшись вдруге, лицар хотів дати поетові:
а) спробувати шматки м’яса запеченого вепряка; б) рушницю на пам’ять;
в) гроші; г) можливість виявити свій талант.
19. Своїм багатством поет уважав:
а) сонце; б) небо; в) повітря; г) океан.
20. Поет був задоволений тим, що мав:
а) талант до написання творів; б) щастя;
в) багато грошей; г) можливість захистити лісових тварин від мисливців.
21. Повертаючись з роботи, сільська молодь приязно привіталася до:
а) мисливців; б) лицаря; в) старця; г) поета.
22. Музичний інструмент, за допомогою якого поет мав можливість продемострувати свою майстерність:
а) сопілка; б) гармонь; в) гітара; г) мандоліна.
23. Щастя для поета — мати:
а) великий гонорар за свої поезії; б) волю;
в) графство; г) повагу до себе від лицаря.
ІІ розділ
1. Літнім вечором поет, сидячи у своїй хатині, слухав пісні, що лунали:
а) по полю; б) у діброві; в) біля річки; г) вулицею села.
Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.
VII. Підсумок уроку
VIII. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів
IX. Домашнє завдання
Вивчити напам’ять уривок з твору «Давня казка»; дібрати матеріал для характеристики образів поеми.
Примітка. Уривок напам’ять:
а) від слів «Навіть трудно розказати…» до слів «Мов крізь землю провалився» або
б) від слів «Золотих не хочу лаврів…», кінчаючи словами «золоті надіть кайдани!».
|
1 |