Ігри з розвитку мовлення за лексичними темами
Розвиток мовлення — одне з найважливіших педагогічних завдань у дошкільному віці. Працювати над ним повинні не лише вихователі, а й батьки. Подорожуєте з дітьми до бабусі? Разом готуєте вечерю на кухні? Одягаєтесь? Завдяки поданому матеріалу будь-який буденний процес можна перетворити на цікаву гру. Повторюйте, узагальнюйте і розширюйте знання, отримані дитиною в дитсадку.
ВЗУТТЯ
Мета: збагачувати словник дітей; формувати в дошкільників розуміння узагаль-нювального поняття взуття; учити дітей точно й доречно добирати потрібні слова для опису властивостей і якостей.
Іменники: взуття, босоніжки, каблук, підбор, підбори, кросівки, майстер, майстерня, підошва, туфлі, черевики, чоботи, швець, шнурівка.
Дієслова: берегти, взути, зав'язати, зашити, майструвати, мити, підбити, ремонтувати, розв'язати, роззути, чистити.
Прикметники: брудний, буденний, дірявий, національний, новий, охайний, повсякденний, робочий, святковий, старий, цілий, чистий.
Завдання:
• учити дітей складати прийменникові відповіді-пояснення: на поличці, під поличкою, біля полички, у шафі;
• учити дошкільників складати пояснювальні підрядні обставинні речення причини: «Я взула чоботи — Оля взула чоботи, тому що пішов дощ», «Я зняв взуття — Сашко зняв взуття, тому що зайшов у кімнату»;
• збагачувати мовлення дітей українськими прислів'ями (наприклад, «Як дбаєш, так і маєш») та вчити пояснювати їх значення;
• учити дошкільників складати розповіді з власного досвідуна тему «Яке взуття мені подобається»;
• закріплювати формули мовленнєвого етикету («Не дратуйся», «Слід заспокоїтись») та поради («Я хочу дати тобі пораду»);
• пригадати назви взуття.
Дидактична гра «Скажи правильно»
Що? — кросівки, чоботи, туфлі.
Чого? — кросівок,
Чому? — кросівкам.
Чим? — кросівками.
Вивчення потішки
Кую, кую чобіток.
Подай, бабо, молоток
Не подаси молоток.
Не підкую чобіток.
ОДЯГ І ПРИКРАСИ
Мета: вчити дошкільників уживати узагальнювальні слова одяг, прикраси; учити дітей переносити лексичні навички у зв'язне мовлення.
Іменники: ґудзик, діаманти, застібка, змійка, кишеня, клоун, комір, корали, королева, корона, костюм, краватка, манжети, маска, одяг, оздоблення, перли, петельки, пірат, пояс, прикраси, принцеса, смарагди, стрічки, вбрання.
Дієслова: носити, одягати, оздоблювати, прикрашати.
Прикметники: вишитий, картатий, маскарадний, народний, національний, привабливий, старовинний, хутряний, шовковий.
Прислівник: можливо.
Завдання:
• вправляти дошкільників у вживанні назв деталей одягу в родовому відмінку (кишень, манжетів, ґудзиків, поясів);
• учити дітей утворювати прикметники від іменників: діамант — діамантова корона, корали — коралове намисто;
• учити дітей утворювати прикметники зі словотвірним значенням «надмірний вияв ознаки» із префіксом за-: завеликий, заглибокий, замалий, задовгий;
•збагачувати словник дітей новими поетичними виразами: золотаво-червоне вбрання; рукава, як сонячні промені; корона горить, як сонце; сукня, наче зоряне небо; стрічки, як маків цвіт.
Дидактична гра «Скажи лагідно»
Шуба — шубка, шапка — ..., кофта —..., шарф — ..., светр — ..., штани —...
Дидактична гра «Скажи правильно»
Що? — шуба, куртка, шапка, кофта.
Чого? — шуби, куртки,...
Чому? — шубі, куртці,...
Що? — шубу, куртку,...
Чим? — шубою, курткою,...
Вивчення напам'ять
• Загадка
Темна, а не земля, пухнаста, а не сніг,
Гріє, а не піч. (Шуба.)
• Чистомовка
Шило шубку
Шурі шило,
Білим шовком шви обшило.
Вийшла шубка прехороша,
Нашій Шурі на порошу.
ПОСУД
Мета: збагачувати знання дітей про довкілля; формувати в дошкільників розуміння узагальнювального поняття посуд; розвивати в дітей уміння зіставляти ціле й частину.
Іменники: виделка, виставка, сковорідка, каструля, кухар, ложка, миска, ніж, посуд, сервіз, склянка, супниця, тарілка.
Дієслова: варити, пекти, смажити.
Прикметники: гарний, глибокий, дерев'яний, електричний, емальований, кавовий, красивий, металевий, мілкий, новий, пластмасовий, порцеляновий, скляний, столовий, тефлоновий, чайний, чистий.
Прислівники: добре, смачно, швидко.
Завдання:
• учити дітей утворювати прикметники зі словотвірним значенням «сильний вияв ознаки» із суфіксом -езн-: величезний, глибочезний, довжелезний, товстезний, широчезний;
• вправляти дошкільників в утворенні спільнокореневих дієслів із префіксом недо-: недоварили, недосмажили, недопекли;
• учити дітей складати речення, використовуючи в сполученні з повнозначними частинами мови об'єктні прикметники:
«Я розкажу про металеву каструлю. Оля розкаже про металеву каструлю, а я — про металеву сковороду»;
•пригадати назви видів посуду.
Дидактична гра «Скажи правильно»
Що? — тарілка, ніж, ложка, чашка.
Чого? — тарілки,...
Чому? — тарілці,...
Чим? — тарілкою,...
Вивчення потішки
Раз, два, три, чотири.
— А де були?
— На квартирі.
— А що робили?
— Чай пили, чашки били.
На полиці становили.
Мета: вчити дошкільників уживати узагальнювальне слово птахи, добирати визначення до слів; розвивати в дітей бажання помічати нові слова в чужому мовленні.
Іменники: ворона, голуб, горобець, грак, жайворонок, журавель, ластівка, птахи, синичка, снігур, соловей, шпак, зимівники.
Дієслова: гніздитися, годувати, дзьобати, каркати, кружляти, літати, настовбурчуватися, співати, стрибати,тьохкати, цвірінькати.
Прикметники: голосний, дзьобатий, довгоногий, заливистий, заливчастий, маленький, перелітні, сіренький, швидкий.
Прислівник: поблизу.
Завдання:
• учити дошкільників добирати однорідні означення, узгоджуючи іменники з прикметниками та дієсловами: «За граками прилетіли шпаки»;
•учити дітей утворювати іменники зі зменшувально-пестливими суфіксами -ятк-, -атк-, -єн-, -аш-: пташатко, пташенятко;
• учити дошкільників розрізняти запитання оцінного характеру та застосовувати слова, відповідно до конкретної ситуації: «Ти хто? - Я синичка. - Ти яка? — Весела, співоча»;
• збагачувати й активізувати словник дітей (приказка «Двічі літа не буває»).
Дидактична гра «Один — багато»
Ворона — ворони, снігур —...., синиця — ..., сорока — ..., горобець — ..., голуб —...
Вивчення скоромовки
Хитру сороку спіймати морока,
А на сорок сорок — сорок морок!
Мета: учити дітей називати якості, властивості предметів, характеризувати їх; формувати в дошкільників уміння найбільш точно застосовувати слова, що підходять до конкретної ситуації або опису.
Іменники: береза, горобина, гущавина, дерево, дуб, запах, кущі, ліс, ліщина, осика, підлісок, повітря, сосна, тополя, ялинка.
Дієслова: перебігти, перестрибнути, переступити.
Прикметники: березовий, великий, густий, запашний, змішаний, листяний, лісовий, сирий, сосновий, темний, хвойний, чистий, ялинковий, весняний, гарний, дивний, дивовижний, квітковий, квітчастий, літній, ніжний, осінній, пахучий, пишнобарвний, різнокольоровий, тендітний.
Прислівники: багато, мало.
Завдання:
• вправляти дітей в утворенні дієслів із префіксом пере- для позначення дії, направленої на подолання перешкоди: перебігти, перестрибнути, переступити;
• пригадати назви дерев та кущів.
Дидактична гра «Вимов пестливо»
Гілка — гілочка, листя — ...., береза — ...., брунька — ...., ягода — ..., тополя —...
ЛІС. ДЕРЕВА. КУЩІ
Робота над віршем
Сон
Сон спустився на село,
Бродить між хатами.
Сплять курчаточка малі
Під крилом у мами.
У хліві корівка спить,
В вуликах сплять бджоли.
Спить дорога за селом.
Ліс заснув і поле.
Місяць на хмаринку ліг,
Теж собі дрімає...
Тільки цвіркунець не спить
В срібну сурму грає.
Г.Алєксєєва
Бесіда
—Що спустилося на село?
—Хто заснув?
—А хто не спить?
—Що робить цвіркун уночі?
Вивчення загадки
Стоїть над водою з червоною бородою,
Хто йде — не мине, за борідку ущипне.
(Калина.)
ОВОЧІ
Мета: пояснити дітям, що овочі ростуть на городі; учити дошкільників порівнювати овочі за формою, кольором, розміром.
Іменники: бадилля, город, консервація, пора, сезон.
Дієслова: гризти, зберігати, збирати, консервувати, складати.
Прикметники: відбірний, овочевий, турботливий, корисний, темно-зелений, гладенький.
Прислівники:весело, радісно.
Завдання:
• учити дітей утворювати слова на позначення бадилля культурних рослин: картоплиння, гарбузиння, морквиння, цибулиння;
• учити дошкільників утворювати форми дієслів: закручую — закручу, зриваю — зірву;
• пригадати назви овочів.
Вправа «Скажи: який? Яка? Яке?»
Помідор —... Огірок — ... Кабачок—... Картопля —... Цибуля —... Буряк —... Капуста —... Морква —... Баклажан —...
Методичний коментар. Після виконання вправи діти повинні скласти речення зі словом овочі.
Вивчення напам'ять
• Загадка
Хто голівку свою влітку накриває
І по двадцять хустин на голівці має?
(Капуста.)
• Вірш
На великому баштані
Червоніють баклажани,
Проти сонця гріють спини
Жовтобокі спілі дині
Й ходять в гості до братів —
До статечних кавунів.
М. Стельмах
ФРУКТИ
Мета: дати дітям уявлення про працю людей під час збирання врожаю; учити дошкільників порівнювати фрукти за кольором, формою, розміром, смаком, способом використання.
Іменники: апельсин, ананас, яблука, груші, дині, лимон, персик, смак, фрукти, варення.
Дієслова: збирати, зривати, ласувати, працювати, пригощати.
Прикметники: виноградний, корисний, смачний, соковитий, фруктовий, солодкий.
Прислівники:корисно, смачно.
Завдання: пригадати назви фруктів.
Дидактична вправа «Скажи лагідно»
Персик — персичок, слива —.... абрикос — .... вишня —.... яблуко —.... банан —...
Методичний коментар. Діти отримують завдання скласти речення зі словосполученнями червоні вишні, зелене яблуко.
Розгадування загадок
• Мов маленький м'ячик,
Висить, а не скаче.
Рум'яне, гладеньке,
На смак солоденьке. (Яблуко.)
• Маленькі плоди.
Мов сережки, повисли.
Червоні — солодкі,
Зелені — ще кислі. (Вишні.)
• Синій мундир, жовта підкладка, а всередині солодка. (Слива.)
Вивчення вірша
Оля, Толя і Марина
Обірвали всю ожину.
Поприносили додому
Лиш по кошику пустому.
«Де ожина?» — їх спитали.
«А ми її поз'їдали».
Г. Чубач