Ігри."Ігри з розвитку мовлення за лексичними темами"

Про матеріал
Ігри з розвитку мовлення за лексичними темами, які можно використовувати як для дошкільників так і для школярів перших класів на уроках з розвитку мовлення.
Перегляд файлу

Ігри з розвитку мовлення за лексичними темами

Розвиток мовлення — одне з найважливіших педагогічних завдань у дошкільно­му віці. Працювати над ним повинні не лише вихователі, а й батьки. Подорожуєте з дітьми до бабусі? Разом готуєте вечерю на кухні? Одягаєтесь? Завдяки поданому матеріалу будь-який буденний процес можна перетворити на цікаву гру. Повторюйте, узагальнюйте і розширюйте знання, отримані дитиною в дитсадку.

ВЗУТТЯ

Мета: збагачувати словник дітей; фор­мувати в дошкільників розуміння узагаль-нювального поняття взуття; учити дітей точно й доречно добирати потрібні слова для опису властивостей і якостей.

Іменники: взуття, босоніжки, каблук, підбор, підбори, кросівки, майстер, май­стерня, підошва, туфлі, черевики, чоботи, швець, шнурівка.

Дієслова: берегти, взути, зав'язати, зашити, майструвати, мити, підбити, ремонтувати, розв'язати, роззути, чистити.

Прикметники: брудний, буденний, діря­вий, національний, новий, охайний, повсяк­денний, робочий, святковий, старий, цілий, чистий.

Завдання:

• учити дітей складати прийменникові відповіді-пояснення: на поличці, під поличкою, біля полички, у шафі;

• учити дошкільників складати поясню­вальні підрядні обставинні речення причини: «Я взула чоботи — Оля взула чоботи, тому що пішов дощ», «Я зняв взуття — Сашко зняв взуття, тому що зайшов у кімнату»;

• збагачувати мовлення дітей україн­ськими прислів'ями (наприклад, «Як дбаєш, так і маєш») та вчити пояснювати їх значення;

• учити дошкільників складати розповіді з власного досвідуна тему «Яке взуття мені подобається»;

• закріплювати формули мовленнєвого етикету («Не дратуйся», «Слід заспокоїтись») та поради («Я хочу дати тобі пораду»);

• пригадати назви взуття.

Дидактична гра «Скажи правильно»

Що? — кросівки, чоботи, туфлі.

Чого? — кросівок,

Чому? — кросівкам.

Чим? — кросівками.

Вивчення потішки

Кую, кую чобіток.

Подай, бабо, молоток

Не подаси молоток.

Не підкую чобіток.

ОДЯГ І ПРИКРАСИ

Мета: вчити дошкільників ужива­ти узагальнювальні слова одяг, прикраси; учити дітей переносити лексичні навички у зв'язне мовлення.

Іменники: ґудзик, діаманти, застібка, змійка, кишеня, клоун, комір, корали, королева, корона, костюм, краватка, ман­жети, маска, одяг, оздоблення, перли, петельки, пірат, пояс, прикраси, принцеса, смарагди, стрічки, вбрання.

Дієслова: носити, одягати, оздоблювати, прикрашати.

Прикметники: вишитий, картатий, мас­карадний, народний, національний, приваб­ливий, старовинний, хутряний, шовковий.

Прислівник: можливо.

Завдання:

• вправляти дошкільників у вживанні назв деталей одягу в родовому відмінку (кишень, манжетів, ґудзиків, поясів);

• учити дітей утворювати прикметники від іменників: діамант — діамантова корона, корали — коралове намисто;

• учити дітей утворювати прикметники зі словотвірним значенням «надмірний вияв ознаки» із префіксом за-: завеликий, заглибокий, замалий, задовгий;

•збагачувати словник дітей новими поетичними виразами: золотаво-червоне вбрання; рукава, як сонячні промені; корона го­рить, як сонце; сукня, наче зоряне небо; стрічки, як маків цвіт.

Дидактична гра «Скажи лагідно»

Шуба — шубка, шапка — ..., кофта —..., шарф — ..., светр — ..., штани —...

Дидактична гра «Скажи правильно»

Що? — шуба, куртка, шапка, кофта.

Чого? — шуби, куртки,...

Чому? — шубі, куртці,...

Що? — шубу, куртку,...

Чим? — шубою, курткою,...

Вивчення напам'ять

• Загадка

Темна, а не земля, пухнаста, а не сніг,

Гріє, а не піч. (Шуба.)

• Чистомовка

Шило шубку

Шурі шило,

Білим шовком шви обшило.

Вийшла шубка прехороша,

Нашій Шурі на порошу.

ПОСУД

Мета: збагачувати знання дітей про довкілля; формувати в дошкільників розумін­ня узагальнювального поняття посуд; розви­вати в дітей уміння зіставляти ціле й частину.

Іменники: виделка, виставка, сково­рідка, каструля, кухар, ложка, миска, ніж, посуд, сервіз, склянка, супниця, тарілка.

Дієслова: варити, пекти, смажити.

Прикметники: гарний, глибокий, дере­в'яний, електричний, емальований, каво­вий, красивий, металевий, мілкий, новий, пластмасовий, порцеляновий, скляний, столовий, тефлоновий, чайний, чистий.

Прислівники: добре, смачно, швидко.

Завдання:

• учити дітей утворювати прикметники зі словотвірним значенням «сильний вияв ознаки» із суфіксом -езн-: величезний, глибо­чезний, довжелезний, товстезний, широчезний;

• вправляти дошкільників в утворенні спільнокореневих дієслів із префіксом недо-: недоварили, недосмажили, недопекли;

• учити дітей складати речення, вико­ристовуючи в сполученні з повнозначними частинами мови об'єктні прикметники:

«Я розкажу про металеву каструлю. Оля розкаже про металеву каструлю, а я — про металеву сковороду»;

•пригадати назви видів посуду.

Дидактична гра «Скажи правильно»

Що? — тарілка, ніж, ложка, чашка.

Чого? — тарілки,...

Чому? — тарілці,...

Чим? — тарілкою,...

Вивчення потішки

Раз, два, три, чотири.

— А де були?

— На квартирі.

— А що робили?

— Чай пили, чашки били.

На полиці становили.

Мета: вчити дошкільників уживати узагальнювальне слово птахи, добира­ти визначення до слів; розвивати в дітей бажання помічати нові слова в чужому мовленні.

Іменники: ворона, голуб, горобець, грак, жайворонок, журавель, ластівка, птахи, синичка, снігур, соловей, шпак, зимівники.

Дієслова: гніздитися, годувати, дзьо­бати, каркати, кружляти, літати, настов­бурчуватися, співати, стрибати,тьохкати, цвірінькати.

Прикметники: голосний, дзьобатий, довгоногий, заливистий, заливчастий, маленький, перелітні, сіренький, швидкий.

Прислівник: поблизу.

Завдання:

• учити дошкільників добирати одно­рідні означення, узгоджуючи іменники з прикметниками та дієсловами: «За граками прилетіли шпаки»;

•учити дітей утворювати іменники зі зменшувально-пестливими суфіксами -ятк-, -атк-, -єн-, -аш-: пташатко, пташенятко;

• учити дошкільників розрізняти запи­тання оцінного характеру та застосовувати слова, відповідно до конкретної ситуації: «Ти хто? - Я синичка. - Ти яка? — Весела, співоча»;

• збагачувати й активізувати словник дітей (приказка «Двічі літа не буває»).

Дидактична гра «Один — багато»

Ворона — ворони, снігур —...., синиця — ..., сорока — ..., горобець — ..., голуб —...

Вивчення скоромовки

Хитру сороку спіймати морока,

А на сорок сорок — сорок морок!

Мета: учити дітей називати якості, властивості предметів, характеризувати їх; формувати в дошкільників уміння най­більш точно застосовувати слова, що під­ходять до конкретної ситуації або опису.

Іменники: береза, горобина, гущавина, дерево, дуб, запах, кущі, ліс, ліщина, осика, підлісок, повітря, сосна, тополя, ялинка.

Дієслова: перебігти, перестрибнути, переступити.

Прикметники: березовий, великий, густий, запашний, змішаний, листяний, лі­совий, сирий, сосновий, темний, хвойний, чистий, ялинковий, весняний, гарний, дивний, дивовижний, квітковий, квітчас­тий, літній, ніжний, осінній, пахучий, пиш­нобарвний, різнокольоровий, тендітний.

Прислівники: багато, мало.

Завдання:

• вправляти дітей в утворенні дієслів із пре­фіксом пере- для позначення дії, направленої на подолання перешкоди: перебігти, перестриб­нути, переступити;

• пригадати назви дерев та кущів.

Дидактична гра «Вимов пестливо»

Гілка — гілочка, листя — ...., береза — ...., брунька — ...., ягода — ..., тополя —...

ЛІС. ДЕРЕВА. КУЩІ

Робота над віршем

Сон

Сон спустився на село,

Бродить між хатами.

Сплять курчаточка малі

Під крилом у мами.

У хліві корівка спить,

В вуликах сплять бджоли.

Спить дорога за селом.

Ліс заснув і поле.

Місяць на хмаринку ліг,

Теж собі дрімає...

Тільки цвіркунець не спить

В срібну сурму грає.

Г.Алєксєєва

Бесіда

—Що спустилося на село?

—Хто заснув?

—А хто не спить?

—Що робить цвіркун уночі?

Вивчення загадки

Стоїть над водою з червоною бородою,

Хто йде — не мине, за борідку ущипне.

(Калина.)

ОВОЧІ

Мета: пояснити дітям, що овочі ростуть на городі; учити дошкільників порівнювати овочі за формою, кольором, розміром.

Іменники: бадилля, город, консервація, пора, сезон.

Дієслова: гризти, зберігати, збирати, консервувати, складати.

Прикметники: відбірний, овочевий, турботливий, корисний, темно-зелений, гладенький.

Прислівники:весело, радісно.

Завдання:

• учити дітей утворювати слова на позначення бадилля культурних рослин: картоп­линня, гарбузиння, морквиння, цибулиння;

• учити дошкільників утворювати форми дієслів: закручую — закручу, зриваю — зірву;

• пригадати назви овочів.

Вправа «Скажи: який? Яка? Яке?»

Помідор —... Огірок — ... Кабачок—... Картопля —... Цибуля —... Буряк —... Капуста —... Морква —... Баклажан —...

Методичний коментар. Після виконан­ня вправи діти повинні скласти речення зі словом овочі.

Вивчення напам'ять

• Загадка

Хто голівку свою влітку накриває

І по двадцять хустин на голівці має?

(Капуста.)

• Вірш

На великому баштані

Червоніють баклажани,

Проти сонця гріють спини

Жовтобокі спілі дині

Й ходять в гості до братів —

До статечних кавунів.

М. Стельмах

ФРУКТИ

Мета: дати дітям уявлення про працю людей під час збирання врожаю; учити дошкільників порівнювати фрукти за кольором, формою, розміром, смаком, способом використання.

Іменники: апельсин, ананас, яблука, груші, дині, лимон, персик, смак, фрукти, варення.

Дієслова: збирати, зривати, ласувати, працювати, пригощати.

Прикметники: виноградний, корисний, смачний, соковитий, фруктовий, солодкий.

Прислівники:корисно, смачно.

Завдання: пригадати назви фруктів.

Дидактична вправа «Скажи лагідно»

Персик — персичок, слива —.... абрикос — .... вишня —.... яблуко —.... банан —...

Методичний коментар. Діти отримують завдання скласти речення зі словосполу­ченнями червоні вишні, зелене яблуко.

Розгадування загадок

• Мов маленький м'ячик,

Висить, а не скаче.

Рум'яне, гладеньке,

На смак солоденьке. (Яблуко.)

• Маленькі плоди.

Мов сережки, повисли.

Червоні — солодкі,

Зелені — ще кислі. (Вишні.)

• Синій мундир, жовта підкладка, а всередині солодка. (Слива.)

Вивчення вірша

Оля, Толя і Марина

Обірвали всю ожину.

Поприносили додому

Лиш по кошику пустому.

«Де ожина?» — їх спитали.

«А ми її поз'їдали».

Г. Чубач

 

docx
Пов’язані теми
Логопедія, Матеріали до уроків
Інкл
Додано
20 червня 2024
Переглядів
476
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку