КЗ «Початкова школа №36 – школа повного дня Маріупольської міської ради в Донецькій області»
Методичні рекомендації з теми «Ігри на уроках англійської мови в НУШ»
Вчителя англійської мови
Мальцевої Вікторії Олександрівни
м. Маріуполь, 2020 р.
Зміст
3. Ігри на засвоєння правил читання та розвиток навичок читання
4. Ігри для розвитку навичок аудіювання
5. Ігри для розвитку мовленнєвих навичок
Список використаної літератури
З самого раннього дитинства дитина спілкується зі світом через гру. Для неї гра – спосіб пізнання дійсності, спосіб випробувати себе. Але, на жаль, коли дитина приходить в школу, вчителі про це забувають, хоча ігрова діяльність і малювання характерні для дітей цього віку.
Гра супроводжує людину протягом усього життя, протягом усього існування людства. Адже, в якійсь мірі, усе наше життя - це гра. Навіть стаючи дорослими, опиняючись у певних життєвих ситуаціях, ми приміряємо на себе ту чи іншу роль. А для маленької дитини гра - це основний вид діяльності, це засіб взаємодії з навколишнім світом, засіб його пізнання. Недаремно гру називають королевою дитинства.
Перед вчителями англійської мови життя ставить нові вимоги, завдання, проблеми. Серед них і такі, здійснення яких безпосередньо залежить від нас. Багаторічний досвід педагогічної праці доводить, що якість уроків неможлива без урізноманітнення їхніх форм і методів. Кожен учитель іноземної мови розуміє, наскільки важливо постійно підтримувати інтерес до свого предмета. Ігрова діяльність на уроці, безумовно, зацікавить дітей, надасть уроку більше емоційності, вмотивованості. Рухливі ігри знімуть фізичну втому і емоційну напругу. Тому грати на уроці – справа серйозна.
Сучасний урок іноземної мови немислимий без інтенсивності та потребує від учнів концентрації уваги, напруження сил. Застосування ігор дає змогу зберегти ентузіазм і високу працездатність до останніх хвилин уроку. Тому особливо обґрунтованого підходу на уроці англійської мови у початковій школі потребує пізнавальна гра, яка має велике значення в розвитку активності школярів.
Підсумовуючи вищезазначене, можна сказати, що ігрова діяльність розвиває мовленнєві навички учнів та впливає на розвиток особистісних якостей дитини. Вона є провідним містком у методиці викладання англійської мови в початковій школі та сприяє формуванню позитивних якостей особистості, активної життєвої позиції учня в колективі та суспільстві.
Учитель вимовляє слова, в яких або є, або немає літери “N”. Учень повинен підняти руку, якщо почує цю букву в слові. Перемагає команда, яка зробила найменше помилок.
Учитель вимовляє декілька слів, кидаючи м’яч одному з учасників гри. Останній повинен відтворити слова у тому самому порядку, повторюючи вимову та інтонацію вчителя. Кожен учень відповідає двічі. Виграє той, у кого краща англійська вимова.
Учитель («пастух») обирає водячого («вовка»). У «вовка» в руках декілька карток із крупно написаними словами. Він звертається по черзі до учнів кожної команди. «Ягня» (учень) повинен правильно назвати всі букви слова, написаного на картці. Якщо «ягня» помилився, «вовк» забирає його (учень вибиває з гри). Виграє команда, в якій «вовк» забрав менше «ягнят».
Учитель готує картки з малюнками предметів, назви яких відомі учням і розкладає усі ці картки малюнками догори. Учні сідають чи стають навколо столу. Учитель вимовляє звук або звукосполучення, а учні повинні швидко відшукати на столі малюнок предмета, назва якого починається з цього звука (звукосполучення). Той, хто найшвидше візьме картку, вважається найспритнішим покупцем. Потім учитель називає інший звук, і гра триває. Перемагає той, хто «купив» найбільшу кількість речей.
Учні стають у коло. Один із гравців кидає м’яча іншому і вимовляє звук, наприклад, [e]. Гравець, який піймав м’яча, має назвати слово із цим звуком, наприклад, pet. Продовжуючи гру, він називає інший звук і кидає м’яча сусідові.
Вчитель називає ланцюжок слів, в яких зустрічається один і той самий звук. Учні повинні здогадатися, що це за звук.
Учитель пропонує учням вибрати з трьох або чотирьох слів те, у якому немає певного звуку (зайве слово). Наприклад: meet, seal, sit, veal (зайве слово sit), bat, pen, and, sad (зайве слово pen).
Методом виокремлення потрібного звуку може бути оплеск після «зайвого слова» або учні можуть просто назвати його.
Учитель дає завдання представникам обох команд –по черзі виходити до дошки і називати літери алфавіту до тих пір, поки не буде допущена помилка. Команда одержить стільки балів, скільки літер буде названо правильно.
Учні класу поділені на команди по 4-5 чоловік, у кожній групі обирається учень-контролер. Учитель називає літери, а учні, користуючись касою літер, ставлять їх у рядок у тому порядку, в якому вони названі. Виграє та група, в якій усі учні впораються із завданням. (Контролери оголошують результати)
Учитель дає завдання представникам від обох команд почергово виходити до дошки і називати літери за розрізною азбукою до тих пір, поки не буде допущено помилку. Команда одержує стільки балів, скільки було названо літер.
Вчитель показує кожному з учасників гри п’ять карток із літерами алфавіту. Виграє той, хто правильно та без пауз називає всі п’ять літер.
Вчитель показує або пише на дошці лише частину букви. Учні здогадуються і називають букву, тоді педагог показує або дописує букву повністю.
Вчитель роздає картки з буквами учням,називає букви у довільному порядку. Учень, букву якого називають, повинен встати, назвати свою букву та сказати слово, яке починається з цієї букви.
Учням роздаються по 3 – 5 карток із літерами та пропонується уважно їх розглянути. Потім учитель називає букву, а ті, в кого є картка з названою літерою, швидко її піднімають та показують іншим. Той, хто запізнився, не має права підняти картку. Учитель проходить між рядами та збирає картки. Виграє той, хто швидше за інших залишається без карток.
На дошці написаний англійський алфавіт з пропущеними буквами. Вчитель пропонує учням уявити, що кожна буква –це квітка, яка вже розквітла. Але ще не всі квіти розквітли, тому що їм не вистачило сонячного тепла. Вчитель малює сонце без промінців. Учні по черзі підходять до дошки, домальовують промінчик до сонця, називають букву, яку цей промінчик зігрів, і вона розквітає. Вчитель записує названу букву.
Учитель заздалегідь готує картки з вивченими буквосполученнями( ee, ea, ar, or, ir, er, ur, ou, ow, ei(ey), ai(ay), sh,ch ). Потім він вимовляє один звук і пропонує учням показати буквосполучення, яким графічно цей звук передають на письмі. Якщо учень помилиться, вчитель забирає у нього картку з неправильною відповіддю. Виграють учні, у яких залишиться більше карток.
Учитель у швидкому темпі показує учням картки на відомі правила читання для того, щоб вони правильно прочитали їх. Той, хто помилиться, вибуває з гри. Картки, що були неправильно прочитані, відкладають убік, а потім знову їх читають уголос.
Клас ділиться на дві команди. Вчитель записує на дошці речення, виписані з будь-якого тексту підручника, що передають його загальний зміст. Але в реченнях пропущені ключові слова чи словосполучення. Учні уважно читають про себе всі речення, виписані на дошці. Потім за сигналом вчителя гравці обох команд відкривають підручник на вказаній сторінці і починають читати текст, шукаючи у ньому необхідне слово або словосполучення до кожного речення. Учень, котрий перший знайшов слово, підходить до дошки і вписує його у відповідну клітинку. Якщо він не помилився, його команда одержує бал. Виграє та команда, яка набере найбільшу кількість балів.
Учитель роздає учням картки, на яких написані речення, що або відповідають змістові тексту, або не відповідають йому. Завдання учнів – після прослуховування тексту відмітити плюсами ті речення, що відповідають змістові. Перемагають перші три учні, які швидше виконають завдання.
Учитель читає невеликий уривок, в якому всі слова добре знайомі учнями. Вони отримують завдання – назвати якомога більшу кількість слів з прочитаного уривка.
Клас ділять на дві команди. Вчитель викликає почергово учнів з обох коман і дає різні розпорядження, наприклад: “Walk round the table”, “Go to the blackboard”. За кожне правильно виконане завдання команда одержує бал.
Клас ділиться на три команди. Вчитель заздалегідь записує на трьох аркушах паперу по одному реченню, в якому є будь-яке розпорядження.
Учитель передає ці записки трьом учням. Учні читають вказівки і передають їх своєму сусідові, а той далі. Гравці, які сидять за останніми партами, повинні виконати завдання. Виграє команда, яка швидко та правильно виконає завдання.
Клас ділиться на дві команди. Учасники гри уважно слухають текст. На
Столі вчителя розкладені малюнки, деякі з них не відповідають змістові тексту. Представник однієї команди, якого викликали до дошки, повинен розставити малюнки в правильній послідовності відповідно до змісту тексту. Потім учні слухають інший текст, учитель викликає наступного учня.
Кожен учень класу отримує картку з числівником від 1 до 0. Учитель називає номер, наприклад: 570. Учні, які мають цифри 5,7,0, виходять уперед і показують число. Надалі числа можна ускладнювати.
На столі вчителя розкладені різні предмети. До дошки викликають двох учнів. Вчитель дає їм розпорядження, які стосуються предметів, які знаходяться на столі. Наприклад: Візьми синю ручку! Поклади червону ручку в пенал! Дай мені книгу!
Усі учні, взявшись за руки, утворюють коло. Одному з учнів зав’язують очі, і він стає у центр кола. Він повільно лічить від 1 до 10, а учні в цей час рухаються по колу. Після того, як ведучий скаже «10», всі зупиняються. Ведучий із зав’язаними очима підходить до будь-кого з учнів і запитує його англійською мовою різні питання, крім “What is your name?”. По голосу він має здогадатися, з ким розмовляє, і назвати його ім’я.
Учні сідають або стають у ряд. Гравця, що знаходиться скраю, обирають ведучим. Він шепоче на вухо своєму сусідові яке-небудь речення. Другий учень шепоче його наступному і т.д. Потім кожен гравець, починаючи з останнього у ряду, називає це речення вголос.
Клас ділиться на команди. На дошці кріпиться листок із реченнями або словами. Один учень кожної команди швидко іде до дошки, запам’ятовує речення, повертається до команди та диктує це речення. (Бігати не дозволяється!). Потім інший учень має чергу і так далі. Перша команда, яка зібрала всі речення і записала їх правильно виграє.
Учням пропонують розфарбувати повітряні кульки за вказівками вчителя. Потім потрібно правильно назвати колір кожної кульки. Виграє той, хто правильно назве всі кольори. Наприклад: Number 1. It is red. Number 2.It is blue. і т. д.
Вчитель віддає команди. Якщо перед командою вчитель каже «Simon Says», то учні виконують команду. Якщо команда віддана без слів “Simon Says”, учні повинні залишатися нерухомо на місці.
Учні стають у коло. Вчитель починає гру: вітається до одного з учнів: “Hello,Max!”, водночас кидаючи йому м’яча. Учень повинен спіймати м’яча і відповісти на привітання. Якщо учень упустить м’яч , вчитель каже йому: “Goodbye!”. Учень відповідає вчителеві: “Goodbye!” і повертається спиною до кола. Цей учень залишається поза грою доти, доки інший учень не впустить м’яч. Тоді другий учень вибуває з гри, а перший повертається. Таким чином, тільки один учень не бере участі в грі.
Учні сідають у коло. Вчитель тримає м’яч і вимовляє фразу: “Hello! I am+ name”. Тоді м’яч передається учнями один одному по колу до тих пір, доки вчитель не скаже: “Stop!” . Той учень, у котрого опиниться м’яч, повинен встати і назвати себе, кажучи: “Hello! I am + name”. Гра триває до тих пір, поки усі учні не назвуть себе.
Діти стають у коло. Вчитель тримає м’яча, вітається, називає своє ім’я, запитує учня поряд його ім’я і передає йому м’яча. Учень вітається, називає своє ім’я і запитує наступного учня його ім’я. Так м’яч передається по колу доти, поки не дійде до вчителя знову. Ланцюжок- вітання починає і закінчує вчитель.
Підготувати картку з невеликим отвором посередині. Накрити цією карткою картинку із зображенням вивченої раніше лексичної одиниці. Вчитель пересуває отвір по картинці, надаючи учням можливість відповісти на запитання: “What is it?”, “What colour is the…?”, “Where is the…?”.
Попросіть товариша зробити те, про що я прошу вас. Наприклад: Give me the book. P1 (звертаючись до товариша) : Give me the book, please.
На столі у вчителя багато іграшок або інших предметів по темі, яка вивчається. Вчитель говорить, що учні повинні попросити їх англійською мовою. Наприклад: P1: Give me a ball. T: Here you are. P1: Thank you.
Один із учнів класу виходить до столу вчителя і стає спиною до класу. Вчитель показує на одного з учнів за партою, який говорить: « Good Morning, Michael». Учень, який стоїть біля столу, повинен здогадатися по голосу, з ким він говорить, і відповісти: “Good Morning,Nick”. Залежно від рівня підготовки учнів можна тренувати наступні мовленнєві навички та зразки: Good afternoon! Good night! How are you? Good bye! і т.д.
Клас ділиться на групи по 3-4 учня. На дошці вчитель пише приблизно 15 слів на тему, яка вивчається. Учням дається час запам’ятати ці слова, після чого учитель зтирає слова з дошки. Завдання учнів записати якомога більше слів, які вони запам’ятали. Група, яка записала найбільше слів і зробила найменше помилок, виграє.
Для цієї гри потрібні стільці, музика і картки із словами, які ви б хотіли повторити із своїми учнями. Стільці ставляться в коло сидінням вперед. Картки прикріплюються до спинок стільців. Учитель вмикає музику, учні ходять навколо стільців, а коли музика зупиняється, сідають на найближчий стілець. Учні повинні назвати слово на спинці стільця.
Для цієї гри потрібні шість карток на тему, яка вивчається, та кубик. Картки кріпляться на дошку малюнком донизу. Кожному малюнку дається номер: від 1 до 6. Учні по черзі кидають кубик. Потрібно назвати слово, яке знаходиться під тим номером, який випав на кубику. Якщо слово названо вірно, картку можна перевернути, якщо учень помиляється, то картка залишається закритою.
В цю гру можна грати командами. Учитель пише на дошці слова на задану тему і кріпить малюнки до цих слів у довільному порядку. Учитель вимовляє слово, двоє учнів з команди повинні підібрати малюнок до цього слова і з’єднати їх. Потім завдання виконують гравці з іншої команди.
Учитель показує дітям малюнок, називає слово до цього малюнка та передає картку першому учневі. Цей учень теж називає слово і передає його наступному учневі. Учитель тим часом називає і передає першому учневі наступну картку і так далі, поки всі картки «гуляють» по класу. Через деякий час учитель каже «Стоп!». Учні, у яких в руках залишаються картки, повинні встати та назвати, які слова зображені в них на малюнках. Потім гра продовжується.
Учитель ділить дошку на дві частини і пиши однакові слова на обох сторонах, але в довільному порядку. Клас ділиться на дві команди. Учитель показує картку з зображенням одного з слів, а по одному учню з команди повинні знайти це слово на дошці та обвести його. Той, хто виконав завдання швидше, виграє 1 бал для своєї команди.
Учитель просить учнів стати біля своїх парт. Потім учитель підіймає картку із словом на задану тему. Якщо слово співпадає із малюнком, учні повинні стрибнути, якщо ні, учні повинні стояти рівно.
Учні стають в лінію. Учитель дає кожному учню картку за темою, яка вивчається. Перший учень доповідає: “I’ve got a ...” і називає слово, що зображене у нього на малюнку. Наступний учень вимовляє те ж саме речення і додає до нього своє слово. Гра продовжується доки останній учень назве всі слова в рядку.
У грі бере участь увесь клас. Учні виходять до дошки за бажанням. Учитель. Допоможіть Буратіно скласти портфель. Учень бере предмети, що знаходяться на столі, складає їх у портфель, називаючи кожен. This is a book. This is a pen. This is a ruler.
Учні малюють новорічну-ялинку та прикрашають її різними іграшками. Потім потрібно, щоб учні назвали ці іграшки та їх колір. Виграє той, хто більше назве іграшок.
Учень виходить із класу. Діти загадують предмет. Учень входить до класу і запитує: „Is it a book?" (Це книга?). Клас хором відповідає: „Yes (no). It's (not) a book" (так або ні). Учню дозволяють поставити не більше трьох запитань. Якщо після третього запитання він не вгадав предмет, діти називають його хором.
Ведучий розкладає на столі картки зворотною стороною до гори. На них написано: animals, food, furniture, numbers, colours, school, house, transport, sport. Один з учасників витягає картку і починає робити кроки, називаючи, наприклад,тварин, якщо йому дісталася ця картка. Якщо запас слів гравця вичерпався, а хтось інший знає ще якісь слова, він може спробувати зробити більше кроків.
На дошці розвішуються картки із словами, діти їх називають. Вчитель дає команду: "Close your eyes!" і прибирає 1-2 картки. Потім дає команду: "Open your eyes!" і ставить питання: "What is missing?" Діти згадують зниклі слова.
Клас ділиться на дві команди. Вчитель називає колір англійською мовою. Учні піднімають і показують картку або предмет відповідного кольору. Якщо хтось із гравців помилився, його команда одержує «-». Перемагає та команда, у якої менше мінусів.
Учитель поділяє клас на дві команди. На двох партах у кінці класної кімнати розкладує предмети: декілька ручок, олівців, книг та інші. Можна по тій темі, яка вивчається. Потім вчитель називає слово, а представники команд повинні швидко принести їх на старт. Перемагає команда, яка швидко і правильно впорається з завданням.
Учитель по черзі кидає учням м’яч і називає слова по темі англійською мовою. Учні повинні впіймати м’яч, якщо слово відноситься до теми , яка вивчається, та відбити, якщо слово теми не стосується.
Учні стають у коло. Учитель кидає м’яча одному із учнів і називає особовий займенник. Учень, який ловить м’яча, повинен назвати форму дієслова «to be», що узгоджується з цим займенником. Потім цей учень кидає м’яча іншому учню, називаючи особовий займенник. Той, хто допускає помилку, виходить із кола. Виграє той, хто не помилився жодного разу.
Учням роздають іграшки. Вчитель пропонує дітям уважно подивитись і запам’ятати , у кого яка іграшка. Потім він збирає їх і по одній показує гравцям, запитуючи: “Whose toy is it?” Відповідає той, хто перший підняв руку: “This is Ann’s toy”. Перемагає гравець, який дав найбільше правильних відповідей.
На столі вчителя є велика кількість предметів. Один з учнів виходить до столу, йому пропонують уважно розглянути і запам’ятати їх. Потім учень повертається спиною до столу і на питання вчителя: “What is there on the table?” починає перелічувати, що є на столі: “There is a ball on the table. There is a book on the table” і т.д.
Учні загадують професії. Вчитель запитує одного з учнів про професію іншого учня. Відбувається такий діалог:
T: What is Nick?
P1: He is a doctor.
P2: Wrong. I’m not a doctor.
P1: What are you?
P2: I’m a farmer.
Клас ділять на дві команди. Одна команда задумує будь-яке речення з дієсловом can (наприклад: “ We can run”). Гравці іншої команди повинні відгадати це речення, ставлячи запитання: “Can you jump?”, “Can you dance?” тощо. На ці запитання перша команда відповідає: “No, we can’t” “Yes, we can”. Якщо речення відгадано, команди міняються місцями.
На столі вчителя розкладені іграшки (перед грою варто повторити слова по темі). Учні відвертаються, а ведучий бере будь-яку іграшку і ховає за спину. Учні повертаються і ставлять запитання: Have you got a…? Хто відгадає, той і стає ведучим.
Інтенсифікація навчального процесу вимагає пошуку та використання нових форм, методів та технологій викладання й навчання, засобів підтримки в учнів інтересу до матеріалу і активізації їх пізнавальної діяльності. Нині українська школа активно реформується. Ці зміни особливо значні в системі мовної освіти. Зміст викладання англійської мови як системи знань, умінь та навичок має сприяти розвитку мовних компетенцій учнів, формуванню світогляду, моралі та поведінки, готуючи до життя в багатокультурному суспільстві.
У ході гри сильні учні допомагають слабким, а вчитель керує процесом спілкування: підходить то до однієї, то до іншої дитини, яка потребує допомоги, вносить необхідні корективи в роботу.
Треба зазначити, що роль педагога в грі складна, вимагає знань, готовності відповідати на запитання дітей, граючись із ними, вести процес навчання непомітно. Велике значення має вміння вчителя встановити контакт з учнями. Створення сприятливої, доброзичливої атмосфери на занятті – дуже важливий чинник.
1