Ігри на вивчення властивостей та відношень предметів
Учитель виставляє на дошці 6 предметів. Наприклад: груша, яблуко, слива, морква, капуста, помідор.
«Ніч» - діти заплющують очі, а вчитель прибирає один предмет.
«День» - діти розплющують очі.
Учитель виставляє на набірному полотні картки із зображенням, наприклад, зірочок і, показуючи кожну з них указкою, пропонує лічити хором. Потім указкою показує зірочки, починаючи з останньої, а учні хором лічать від останньої до першої. Учитель повинен звернути увагу дітей на те, що в обох випадках дістали одне й те саме число. Далі, виймаючи картки із зірочками по одній ( навмисно не по порядку), він пропонує дітям знову лічити хором. З’ясовується, що і в цьому разі дістали те саме число. Потім учитель ставить на місце всі картки по одній, а діти вголос їх лічать. Після цього вчитель замінює, наприклад, дві картки із зірочками картками з кульками і пропонує дітям лічити, скільки всього карток на набірному полотні. Коли діти дістануть знову те саме число вчитель пропонує всі картки із зірочками замінити картками з кульками і знову полічити. Виявляється, що і цього разу кількість карток та сама.
Учитель виставляє на набірному полотні предметні малюнки.
В цирк прийшла руда лисиця,
Слон, жирафа і тигриця
Мишка й зайчик-куцохвіст
Учитель виставляє двома множинами 5 білочок і 5 горішків.
Висновок: білочок і горішків однакова кількість.
Лічба від 1 до 10; від 2 до 9; від 3 до 8; від 10 до 1; від 6 до 3; від 9 до 3.
Вийшла курка на поріг
Погуляти у дворі
А за нею хлоп’ятка й дівчатка,
Жовтенькі курчатка.
Квокче їм курка: «кудах-тах-тах,
Не ховайтесь в кущах».
Учитель стукає по парті олівцем, учні рахують мовчки і кажуть, скільки разів він стукав.
|
|
|
|
|
|
|
|
У хлопчика є гра цікава:
Він з геометричних фігур
тваринки виклада.
Які фігурки Петрик брав,
9. Гра «Назви своїх сусідів»
Учитель запитує дітей, хто сидить поруч з ними за партою, хто позаду, спереду. За допомогою цієї гри у дітей формуються відповідні уявлення.
Гру потрібно пропонувати учням після вивчення нового матеріалу. Це дає змогу кращому засвоєнню даного матеріалу.
Учитель вивішує яскравий малюнок із багатьма предметами.
Одній дитині зав’язують очі хустинкою. Друга дитина ходить з дзвіночком по класній кімнаті і подзвонює ним у різних місцях. Перша відгадує, де подзвонили, називаючи місце звуку відносно себе: «Подзвонили праворуч від мене», «Подзвонили зліва від мене» і т.д. Той , хто після умовної кількості дзвінків жодного разу не помилився, отримує дзвіночок і займає місце свого попередника.
Учитель називає якесь слово, що характеризує напрямок руху або просторові відношення між предметами, а викликаний учень повинен сказати слово, протилежне за значенням. Гра повинна проходити у швидкому темпі. «Верхній – нижній, ліворуч – праворуч, спереду – ззаду, перший – останній».
Скільки лапок у вовків? (4)
Скільки в мишки є хвостів?(1)
Скільки вушок у зайців?(2)
Скільки пальців на руці?(5)
Скільки крил є у лисиці?(Ніскільки)
Скільки в теремі криниць? (Ніскільки)
Скільки жаб літає в небі? (Ніскільки)
Скільки хвостиків у тебе? (Жарт)
Учитель плескає в долоні кілька разів, а учні, полічивши кількість оплесків, мовчки піднімають картку з відповідною цифрою.
На дошці намальовані серединки квітів із цифрами всередині: 3; 4; 5.
Учитель показує картку з цифрою. Учні плескають у долоні відповідну кількість разів.
Матеріал гри: у кожного учня на парті набір знаків: >, <, =, дрібні предмети, іграшки, картки із зображенням різних речей, трикутники, кружечки з додатку до математики.
Вчитель вивішує таблицю або відкриває дошку із заздалегідь підготовленими записами цифр.
Учням кожного варіанта треба на своїй парті розкласти предмети так, як показано в записах, і поставити потрібні знаки. Перевірити правильність виконаних дій можна запропонувати сусідам по парті, або це робить учитель, швидко пройшовши між партами.
Матеріал гри: картки з числами.
Учитель підносить угору картку з будь-яким числом, а учні піднімають у лівій руці картку з таким числом, яке вийде в результаті збільшення даного числа на 1, а в правій руці – картку з числом, яке утвориться при зменшенні даного числа на 1. Скажімо, учитель піднімає картку з числом 7. Учні повинні в лівій руці піднести картку з числом 6.
У грі перемагає ряд учнів, які жодного разу не помилялися або помилялись найменше.
Грають дві команди. У кожного учня – картки з цифрами. За сигналом вчителя команди повинні утворити числовий ряд зліва направо (потім справа наліво). Виграє команда, яка швидко і правильно виконає завдання.
Учитель. Діти, потяг далі рухатися не зможе, тому, що хтось розібрав міст. Що ж нам робити? Як його полагодити?
1 * 3 * * 6 * * 9 10
(Колективна робота. Учні називають числа по-порядку, коли називають те число, яке пропущене, то плескають у долоні.)
Матеріал гри: картки із зображенням предметів, дрібні предмети, іграшки.
Вчитель показує учням картку із зображенням кількох предметів, а учні, швидко полічивши, показують відповідну цифру.
Вчитель зачитує вірш і називає його учасників, а учні полічивши показують відповідну цифру.
У клас зайшов Мишко,
А за ним – Петько
За ним – Галинка,
За нею Яринка,
А позаду Гнат.
Скільки тут малят?
Учитель пропонує дітям, починаючи з першої парти, почати лічбу вголос. Кожен учень по-порядку сідає, називаючи наступне число. Замість числа 5 п’ятий учень повинен сказати “знаю”, а наступний почати лічбу з одиниці і т.д. до останнього учня класу. Слово “знаю” разом з п’ятим учнем можуть говорити вголос усі учні класу. Це слово можна говорити замість будь- ділити клас на 3,5, 7, 9 тощо якого іншого числа (пізніше)
У мішечку знаходять цифри, вирізані з цупкого паперу. Із заплющеними очима учні виймають одну з них, обстежують її і називають.
Один з учнів, які сидять поруч за партою, розкладає картки з цифрами: 2, 5, 7, 8 і пропонує сусіду по парті визначити, яке з чисел найбільше (найменше). Інший учень повинен поряд покласти картку з більшим (меншим) на одиницю числом. Потім гравці міняються ролями. Хто без помилок виконає завдання, вважається переможцем.
На дошці розміщені ілюстрації з різною кількістю предметів. Наприклад: яблук – 5 штук, груш – 2, слив – 4. Ілюстрації розглядаються протягом 2 секунд і закриваються. Учитель запитує:
- Яких предметів 5?
- А чого більше – яблук чи груш?
- Що означає число 4?
Рекомендації: замість ілюстрацій можна виставляти різний лічильний матеріал.
На картках вчителя записані цифри. Зворотній бік одних карток пофарбовано червоним кольором, інших — зеленим.Учитель бере одну з карток, показує класу і перевертає зворотнім боком. Якщо картка червоного кольору, то відповідь хором називають дівчатка, якщо зеленого — хлопчики. Виграє той, хто менше зробить помилок.
Учитель, рахуючи до 5 у прямому і зворотному порядку, кожного разу навмисно пропускає певне число. Діти по черзі відповідають, яке число пропущене.
На дошці – малюнки звірят, під ними приклади.
Учитель. Білочка, зайчик і їжачок на уроці математики у лісовій школі розв’язували приклади. Підкралася хитра лисичка і вкрала цифри. Допоможіть звірятам відновити приклади.
Клас поділено на три команди.
Одна команда допомагає білочці, друга – зайчику, а третя – їжачкові. Перемагає команда, яка правильно виконала завдання
5 + = 7 |
4 + = 6 |
+ 2 = 5 |
+ 4 = 7 |
+ 1 = 6 |
4 + = 5 |
6 + = 7 |
3 + =6 |
2 + = 4 |
Матеріал гри: картки з числами.
Учитель називає числа в межах від 2 до 10 і пропонує учням у правій руці піднімати число, більше на 2 від даного, а в лівій – менше на 2 від даного. Наприклад, учитель називає число 3, а учні показують числа 1 і 5. далі вчитель називає число 5, а учні показують числа 3 і 7 і т. д. Цю саму гру можна проводити, пропонуючи збільшувати і зменшувати числа на 1, на 3, на 4 тощо.
Учитель. Замалювати частини з відповіддю 10. ( Діти знаходять ці приклади і зафарбовують). З цих частин виходить зайчик.
Матеріал гри: картки з прикладами та числами, таблиця, набірне полотно.
Учитель вивішує на дошці таблицю із записами і пропонує знайти помилку. Можна замість таблиці зробити відповідні записи на дошці або виставити картки на набірному полотні.
1. Учень однієї команди називає будь-який приклад і вказує на учня з іншої команди, який буде відповідати. І навпаки.
2. Вставити потрібне число
4 = 2 + * 5 = 6 – *
6 = 5 + * 4 = 5 – *
10 = 9 + * 7 = 6 + *
3 = 4 - * 9 = 8 + *
Для гри клас ділять на дві команди. На дошці записано стільки прикладів, скільки є учнів. Приклади містять табличне додавання та віднімання в межах 10. За сигналом перші учні виходять до дошки, розв`язують перші приклади, записують і швидко передають крейду наступним гравцям, які розв`язують наступні приклади і т.д. Якщо учень бачить помилку гравця своєї команди, то він може виправити неправильну відповідь і записати правильну. Після розв`язування всіх прикладів, вчитель перевіряє правильність виконання завдань "суперниками" і визначає команду-переможця.
Клас ділиться на дві команди. Учень з першої команди називає довільний приклад і вказує учня з другої команди, який буде відповідати. Якщо відповідь правильна, то гравець, який відбив "удар", дає завдання першій команді. Якщо відповідь неправильна то "нападаюча" команда дає правильну відповідь і хором говорить "Гол". Учень, якого викликали, може звернутись за допомогою до одного з членів своєї команди. Перемагає команда, яка заб`є більше "голів"
Учитель. На снігу білочка складала приклади. Повіяв вітерець і частину прикладів засипав сніжком. Допоможіть білочці відновити числа в прикладах.
… + 2 = 4 … + 1 = 5
… + 2 = 5 … + 1 = 5
Учні за чергою називають приклади таблиці додавання числа 4; таблиці віднімання числа 5. Виграє той ряд, в якому всі учні швидко і правильно назвуть відповідні приклади.
На картках із зображенням ягід на зворотній стороні написані завдання. Учні, обчислюючи їх записують відповіді на дошці, а картки складають на купку. Коли всі завдання виконані, перевіряється правильність їх обчислень і підводиться підсумок: у кого більше зібрано ягід, той і переможець.
Діти розв`язують запропоновані вчителем завдання. Після кожної правильно виконаної вправи прикріплюють пелюсточку. Виходить «семибарвна квіточка».
Намальовано сходинки з прикладами, які розташовано з двох боків, а на верхній сходинці — приз. Хто першим розв`яже приклади і підніметься по сходах - той отримує приз.
На пелюстках квіточки записані приклади. Після їх вирішення отримуємо результат. Прилетіли ластів`ята, забрали результати. Діти знаходять ту пташку, яка тримає в дзьобику правильний результат.
Учні розділяються на 2 команди. У кожної команди є
кубик, на гранях якого написано число. Гравець однієї з команд кидає кубик і, називаючи число, яке йому випало, швидко додає до суми попередніх, і
оголошує результат. Виграє команда, яка першою набере визначену для виграшу кількість очок. Якщо один гравець помилиться в обчисленні, усі очки з команди знімаються. Гра може бути індивідуальною. Тоді в ній беруть участь два, три і більше учнів.
У ворота, які прикріплюються на дошці, вчитель ставить "м`яч" з числом. Діти по черзі називають будь-який приклад, результатом якого є даний м`яч. Виграє учень, який найбільше назвав прикладів.
Вчитель показує картку з прикладом на додавання. Учень, якого викликали до дошки, складає і записує 2 приклади на віднімання і розв`язує їх.
Клас ділиться на 2 команди. На дошці стільки прикладів, скільки гравців у командах. Перші учні підходять, розв`язують приклади, передають крейду іншому учневі із своєї команди, як естафетну паличку, і так до кінця. Якщо учень бачить помилку гравця своєї команди, то, коли до нього дійде черга, він може акуратно закреслити неправильну відповідь і записати правильну. Виграє команда, в якій швидше будуть розв`язані приклади. (Кількість учнів у командах повинна бути однаковою).
Три доріжки ведуть до одного будинку, який намальований на дошці. На
кожній доріжці написане завдання. Виконання завдання починається знизу.
Завдання можуть виконувати по одному, два або більше членів команди. Команда, яка виграє, малює дим, який іде із труби.
Учитель викликає до дошки трьох учнів (пілотів) із кожного ряду (команди). Вони ведуть літак по наміченому маршруту, який зашифрований прикладами,
до яких дані три відповіді, одна з них правильна, інші - невірні. Пілоти повинні визначити маршрут правильно, показати стрілками правильний шлях, розв`язуючи приклади знизу вверх. Кожна команда допомагає своєму командиру правильно вибрати шлях руху літака, якщо командир помиляється. В кінці гри називаються командирами ті учні, які зуміли правильно провести літак по наміченому курсу.
В космос в заданому напрямку запущено космічні кораблі. Поведуть кораблі 3 льотчики-командири (3 учні від кожної команди по черзі). Всі інші учні - помічники командира. Кожен корабель летить у заданому напрямку. Його шлях зашифрований прикладами, зверху яких написані відповіді, один з них вказує напрям даного корабля. Необхідно стрілками показати правильний шлях польоту кожного космічного корабля. В заданому напрямку кораблі стикуються, стрілками треба показати, де вони зустрінуться. Якщо учні будуть помилятися, то члени команди повинні виправити свого командира. Політ покаже, хто стане справжнім командиром. Учні від кожної команди по черзі виходять до дошки і розв`язують по одному прикладу. Перемагає той екіпаж, який не зробить жодної помилки і правильно вкаже місце стиковки кораблів.
І екіпаж ІІ екіпаж ІІІ екіпаж
На дошці можна зробити записи і запропонувати знайти помилку.
На таблиці намальована грядка, де ростуть огірки. В прорізи вставлені огірки. На зворотному боці кожного огірка записані вирази. За правильно розв'язані приклади учні нагороджуються медалями «Молодець».
Щоб ввести дітей в ігрову ситуацію, вчитель читає вірш.
«А я у гай ходила»
А я у гай ходила Я зайчика зустріла
по квітку ось яку! дрімав він нагорбку.
А там дерева — люлі, Була б його спіймала —
і все отак зозулі: зозуля ізлякала: Ку-ку!
ку-ку! ку-ку!П. Тичина
На малюнку зображено дві стежки. Звичайно, зайчик тікав коротшим шляхом. Треба знайти значення прикладів, потімрезультати додати. Коротшою стежкою буде та, на якій сумавідповідей менша.
На дошці виставлена картинка із зображенням каструлі. Поряд на набірному полотні виставлені зображення овочів: морква, буряк, цибуля, картопля, капуста, помідори.
Учитель. Зараз ми дізнаємося, чи вміють учні нашого класу варити борщ. На кожному овочі написаний приклад. Треба розмістити відповіді до прикладів у порядку зростання, завдяки цьому ми знатимемо, в якому порядку кидати овочі в борщ.
Перед уроком вчитель вивішує таблицю з намальованими деревами, під якими записані приклади. В кожного на парті картка — відповідь до прикладів, що написані під деревом. Учень, який не помилився у розв'язуванні прикладів, знайде своє дерево. Шукаючи лише своє дерево, дитина розв'язує всі приклади.
Ігровий матеріал: ялинка, на якій розміщені числа, іграшки, сніжинка, морквинка, стрічка, грушка, грибочки, горішки, зірочка.
Прикрашали у лісі звірята
Молоденьку ялинку до свята:
На кожну голочку — сніжинку,
На кожну гілочку — морквинку.
Від кожної лисички —гарну стрічку,
від кожної синички —грушку-дичку.
Старий ведмідьприніс грибочків трішки,
Руденька білочкарозвісила горішки,
а вовченятко спати не лягало
і на верхівку зірочку дістало...
(Вчитель декламує вірш і показує названі в ньому іграшки).
Учитель. Діти, зверніть увагу, що на іграшках написані приклади. Треба їх розв'язати, щоб знати, куди повісити іграшки на ялинку. Число на ялинці відповідає певній іграшці.
Школярі вибирають із кожного ряду по два учні. Вибрані учні стоять напроти свого ряду, а інші учні швидко по порядку, як сидять, задають їм приклади на додавання і віднімання.Підраховуємо, хто розв'язав правильно більше прикладів. При підведенні підсумків ряд-переможець піднімається, клас дружно скандує «Молодці!» і плескає в долоні.
На листку паперу намальована яблуня, До неї прикріплені червоні яблука, на зворотному боці яких записані приклади. До дошки виходять три учні. Вони зривають яблука і швидко записують приклади.
Ось так яблука – повні соку солодкого,
Руку простягніть і яблуко зірвіть.
Став вітер гілку гойдати,
І важко яблуко дістати.
Та яблучка ці не прості,
На них цифри золоті.
Швидко яблучко зірвіть,
Вправно приклад розв'яжіть,
Хто більше встиг розв'язати і записати прикладів, той і переміг.
Із білого паперу виготовляємо невеликі картки, з одного боку яких записуємо приклади табличних дій.
Картки розкладаємо на підлозі білим вверх. Кожна картка — це замет.
Виходить двоє учнів. Вони по черзі піднімають картки, роблять крок вперед (крокують по заметах) і називають відповіді. Клас слідкує за відповідями цих двох учнів. Той, хто назвав відповідь неправильно, провалюється в замет. Учень, який провалився, назначає собі заміну з дітей, які сидять за партами. При підведенні підсумків враховується швидкість виконання завдань і кількість помилок.
Учитель повідомляє дітям, що на цьому уроці вони — «влучні стрільці» — будуть «запускати стріли» від прикладу до відповіді. Хто правильно і швидко знайде відповідь, яка відповідає певному прикладу, той стає найкращим стрільцем. Завдання учні виконують за картками або в зошитах.
Учень повинен відповідати на запитання вчителя, не говорячи жодного слова, а показуючи лише картку з числами. Таку гру корисно проводити, коли учні збуджені і їм важко зосередитися без допомоги вчителя.
Учитель: допоможіть білочці зібрати горішки. Діти розв’язують приклади і визначають, які грибочки зібрала білочка у кошик.
Учні кожного ряду виходять і записують відповідні числа у числові будиночки. Перемагає той ряд, в якому учні швидко і правильно записали потрібні числа.
- Обведіть у зошиті 10 клітинок. Розфарбуйте 4-ту і 8-му клітинки.
Дидактичні ігри на вивчення нумерації чисел другого десятка
Вчитель пояснює учням зміст гри, продемонструвавши її для прикладу з одним з учнів. Вчитель починає лічбу (11, 12), учень продовжує (13, 14…). Далі називає будь-яке число (в межах вивченого матеріалу) і пропонує учням (то одному, то другому) продовжити лічбу. Перемагає той учень (ряд учнів), який не помилився або ж допустив найменше помилок. Можна пропонувати і в зворотному порядку. Важливо підняти учнів і дати їм можливість показати класу, вміють чи не вміють вони лічити.
-знайдіть приклади з відповіддю 35, 66, 89.
22+13
40-1
63+25
60+6
55+34
24+11
90-1
48+4
- збільшіть на 10:
19, 49, 29, 69, 39, 59, 79.
- зменшіть на 10:
40, 60, 80, 50, 70, 20, 30.
4. Гра «Яких чисел не вистачає»
1 * 3 4 * * 7 8 9 * 11 12 * 14 * 16 * * * 20
Усі ми знаємо гру третій зайвий, де необхідно виключити із запропонованого ряду «зайве», і відповідь обґрунтувати.
-1, 2, 3 ,4, 5.
-шістка, сімка, вісімка, копійка, десятка.
На прямокутниках записані вирази та числа у вигляді доміно. Діти розбирають доміно порівно, а потім будують ланцюжок, складаючи відповідним чином вираз та результат до нього.
63 20 7=50
26 30 50=6
37 7 10=20
78 8 20=50
Учні кожного ряду отримують по картці. У першого учня в ряду завдання записане повністю, а в усіх решти замість першого числа - пропуск. Що ховається за ним учень дізнається тільки тоді, коли його товариш, що сидить попереду, повідомляє йому відповідь у своєму завданні. Ця відповідь і буде числом якого бракує. Утакій грі діти мають бути гранично уважні, оскільки помилка одного учасника перекреслює роботу всіх.
33+5=
-7=
+17=
-8=
Якщовідняти від задуманого числа 6, то залишиться 11. Яке число задумали?
Якщо 19 зменшити на задумане число, то вийде 12. Яке число задумане?
Я задумала число, відняла його від 19 і отримала 9. Яке число я задумала?
Клас ділиться на дві команди. На дошці записано стільки прикладів, скільки учнів присутніх на уроці. Приклади містять табличне множення і ділення, додавання та віднімання в межах 100. За сигналом перші учні виходять до дошки, записують відповідь і передають крейду іншому. Якщо учень бачить помилку гравця своєї команди він може виправити неправильну відповідь, коли прийде його черга.
Дидактичні ігри на вивчення геометричного матеріалу
Учитель: розпочалась перерва і всі учні вибігли на подвір’я. Вони вирішили зліпити сніговита. Допоможіть їм, попрацюйте в парах.
Учитель виставляє на дошці геометричні фігури: квадрат, коло, прямокутник, п’ятикутник, трикутник, шестикутник.
За сигналом учителя учні закривають очі. Учитель забирає одну із фігур. За сигналом учителя учні відкривають очі.
-Яка фігура зайва? Чому?
- проведіть одну лінію так, щоб вийшло 9 трикутників.
Учитель роздає учням геометричні фігури, на зворотній частині яких записані приклади. Учень записує приклад на дошці і розв’язує його, а потім прикріплює геометричну фігуру до дошки і дізнаються хто прийшов до них в гості.
1