Реалізація ігрових технік у роботі з дітьми п'яти-шести років полегшить адаптацію малюків до нових соціальних умов, допоможе їм адекватно сприймати себе та інших людей, опанувати конструктивні форми поведінки й основи комунікабельності.
Прийшовши до дошкільного закладу, дитина опиняється в нових соціальних умовах, стикається з новим середовищем, зміною звичного розкладу та способу життя, тож у неї виникає відчуття нестабільності. Цей період життя малюка насичений неадекватними проявами поведінки, що пов’язано з труднощами адаптації до умов, що змінилися. Дітям не завжди вдається самим подолати стресогенні ситуації. Тому гостро постає питання активізації внутрішніх психічних ресурсів дитини, забезпечення їй спокою та захищеності, повноцінного соціально-емоційного розвитку та соціального добробуту.
Реалізація ігрових технік у роботі з дітьми п’яти-шести років полегшить адаптацію малюків до нових соціальних умов, допоможе їм адекватно сприймати себе та інших людей, опанувати конструктивні форми поведінки й основи комунікабельності.
Упроваджуються ігрові техніки блоками: ознайомлювальним, реконструктивно-формувальним, закріплювальним на заняттях тривалістю 15-20 хв, які проводяться раз-двічі на тиждень у формі міні-тренінгу. Тривалість заняття залежить від педагогічних завдань, поставлених вихователем, умов, у яких ця гра виконується, від рівня підготовленості дітей, особливостей діагностики.
Заняття розпочинають на початку навчального року (вересень-жовтень), а фрагменти їх повторюють і закріплюють протягом року. Оптимальна кількість дітей у групі 8-10 осіб. Початок і кінець кожного заняття мають ознаки ритуалу, тобто є обов’язковими та подібними. Ігри добираються диференційовано. Щотижня вводиться нова гра, яка розучується на початку тижня, а наступного тижня повторюється. Для систематизації використання ігор та координації роботи вихователів доцільно скласти циклограму на місяць.
І. Ознайомлювальний блок: “Нумо, познайомимося!”
(три-чотири заняття)
Завдання: знайомство у системі: “дорослий — дитина”, “дитина — дитина”; налагодження позитивних контактів; корекція емоційного стану; розвиток навичок спільної діяльності; вправляння у ввічливому звертанні та активному налагодженні контакту.
Мета: розвивати бажання познайомитися, вчити ввічливо звертатися одне до одного;розвивати відчуття єдності, причетності до групи.
Матеріал : квітка або м’яч.
Хід. Кожна дитина, стоячи у колі, звертається (по черзі) до свого сусіда праворуч, передає йому квітку або м’яч, називає своє ім’я і за бажанням трохи розповідає про себе. Наприклад: “А мене звуть Настя, мені шість років, і я хочу ходити до дитячого садочка “Сонечко”.
Мета: вчити різноманітних способів знайомства; розвивати координацію рухів, дрібну моторику, пам’ять.
Хід. Діти шикуються у дві шеренги обличчям одне до одного. Спочатку вони з’єднують долоньки однойменних рук, промовляючи слова:
Дружать наші малюки,
Подружімось я і ти.
На слова:
Раз, два, три, чотири, п’ять…
Оленко —
торкаються пучками пальців одне одного.
Розпочнемо рахувать.
Раз, два, три, чотири, п’ять… Маринко,
І скінчимо рахувать.
Мета: вчити запам’ятовувати імена дітей групи; розвивати єдність, задоволення від перебування в центрі уваги.
Хід. Діти сидять кружка на килимі або на стільцях. Дитина, яка сидить праворуч від вихователя, промовляє своє ім’я і плескає у долоні ось так: “Да-нил-ко, Да-нил-ко”, а діти всієї групи повторюють за ним це ім’я, як луна. Отож ім’я кожної дитини буде повторене кілька разів.
Мета: продовжувати знайомити дітей одне з одним; розвивати увагу, пам’ять, уміння відповідати на сигнал.
Хід. Діти довільно рухаються по кімнаті, а на сигнал: “Равлик!” — присідають, називаючи по черзі своє ім’я, і набирають пози равлика.
Мета: вчити відчувати, що разом, у гурті краще і гратися, і вчитися, і працювати, і відпочивати; розвивати позитивну мотивацію до відвідування дошкільного закладу.
Хід. Діти стоять у колі, побравшись за руки, утворюючи велике, сильне дерево. Прислухаються, як шелестять його листочки, коли дме вітер (діти разом розгойдуються). Відчувають, як воно живе, дихає (дихають разом: крок уперед — вдих, піднімають руки; крок назад — видих, опускають руки. Доходимо висновку: коли ми разом — нас багато, і ми велике, міцне дерево.
II. Реконструктивно-формувальний блок: “Нумо, навчимося!”
(14-15 занять)
Завдання: корекція емоційного стану; вироблення позитивного ставлення до відвідування дошкільного закладу; тренінг конструктивних форм поведінки, розвиток навичок позитивної соціальної поведінки; збагачення соціального досвіду; розвиток почуття єдності, згуртованості.
Мета: розвивати комунікативні навички, вправлятись у виявленні приязного ставлення одне до одного; вчити вербальних та невербальних способів знайомства; збагачувати соціальний досвід.
Хід. Вихователь розповідає цікаву історію: “Жили собі двоє клоунів: одного звали Бім, другого — Бом. Бім працював в Одеському цирку, а Бом — у Київському. Вони ніколи не зустрічалися, хоча й чули один про одного. Якось навесні діти з міста Бердянська запросили їх на дитяче свято “Бердянські кнопочки”. Приїхавши до Бердянська, клоуни нарешті зустрілися, познайомилися, зраділи один одному і…”
Дітям пропонують придумати й показати, як відбувалася ця зустріч, що робили і казали клоуни. У разі виникнення труднощів педагог допомагає своїм вихованцям, демонструючи різноманітні способи знайомства.
Мета: вправляти дітей в умінні знайомитися, розпочинати розмову, приязно поводитися; збагачувати досвід знайомства та позитивної поведінки.
Хід. Педагог розповідає дітям про Робінзона Крузо та П’ятницю. Потім пропонує їм поділити між собою ролі Робінзона та П’ятниці, підготувати та показати сценку їхньої зустрічі. Діти по черзі відтворюють свій “сценарій” знайомства.
Мета: розвивати турботливе ставлення одне до одного, спостережливість; соціальну компетентність.
Хід. Вихователь розповідає, що одного разу, коли діти були на морі, вони почули по радіо тривожне оголошення: “Увага/ Увага!
На пляжі загубився хлопчик (дівчинка)”. Потім вихователь дає опис когось із дітей: “Йому шість років, він ходить до дитячого садка “Сонечко”, у нього карі очі, темне волосся. Хто знає цього хлопчика — відгукніться”. Діти за цим описом мають відгадати, про кого йдеться. Відгадавши, кличуть його на ім’я: “Данько! Данько!”
Методичні рекомендації.
Після виконання аналогічних ігор варто провести бесіду з дітьми за такими запитаннями: “Як треба поводитися, щоб цього не сталося? Що треба робити, коли ти загубився? До кого звернутися? Що треба знати, щоб уміти розповісти про себе?”
Мета: вчити налагоджувати контакти за різних обставин, доброзичливо звертатися до співрозмовника, обирати коректні форми спілкування.
Обладнання: дитячі мобільні телефони або іграшковий телефон.
Хід. Діти грають по двоє, вихователь грає з дитиною, подаючи правильні зразкиспілкування. Наприклад, дзвонить телефон, дитина бере слухавку. Вихователь на іншому кінці зв’язку починає розмову: “Добрий день!Мене звуть Наталя Миколаївна, я — вихователь дитячого садка “Світлячок” і хочу поговорити з дівчинкою, яку, здається, звуть Оленкою. Вона — новенька, зовсім недавно почала відвідувати дитячий садок”. Потім педагог підтримує діалог з дитиною, з’ясовуючи: чи подобається їй у дитячому садку, що саме, в які ігри вона грає, з ким спілкується, товаришує. Відтак прощаються.
Мета: розвивати здатність входити в контакт;; продовжувати формувати добре ставлення до ровесників.
Хід. Грають по двоє: одна дитина — “новачок”. Дзвонить телефон. Сергійко (“новачок”) бере слухавку: “Добрий день! Скажіть, будь ласка, це телефон хлопчика, в якого сині очі і якому не подобається відвідувати дитячий садок “Світлячок?” Називаються різні якості, не притаманні “новачкові”. У відповідь він має заперечити, сказати протилежне:. “Ні, цехлопчик із зеленими очима, йому, навпаки, подобається ходити до дитячого садка…”
Мета: закріплювати вміння знайомитися в різний спосіб; розвивати слухове сприйняття, координацію рухів; сприяти нейтралізації негативної емоційної енергії та агресивної поведінки.
Хід. Вихователь каже: “Зараз ми з вами утворимо потяг. Спочатку я буду локо мотивом, і коли їхатиму по колу, то буду плескати в долоні й промовляти своє ім’я: тНа-та-ля, На-таля… ” Я зробила коло, а тепер на моє місце нехай стане хтось із вас, а я стану, як і ви, вагончиком — причеплюся до “локомотива”. Тепер він поїде, а ми всі разом промовлятимемо його ім’я: “Дмит-рику, Дмит-рику…”Рушаймо!”\ так доти, доки всі діти по черзі не побудуть “локомотивом” і не візьмуть участь у грі.
Мета: розвивати відчуття єдності, згуртованості; навички самоконтролю та комунікабельності.
Хід. Грають групами по п’ятеро дітей, сидячи на лаві. Вихователь перед початком гри пояснює, що морський банан — це гумовий човен, формою дещо схожий на банан. Пропонує дітям уявити, що вони катаються на морському банані: для цього мають міцно тримати одне одного за лікті, щоб не розірвався ланцюжок і ніхто не впав у воду. За командою вихователя діти нахиляються праворуч, ліворуч. Завдання: не загубити нікого з “пасажирів”, не зробити нікому боляче. Якщо хтось “падає” з банана, усі разом мають вигукнути його ім’я.
Мета: розвивати соціальну компетентність, емпатію; позитивне ставлення до відвідування дитячого садка.
Хід. Вихователь розповідає дітям, що таке “телефон довіри”, яка основна мета його працівників. Потім пропонує пограти у цю гру тим, хто хоче щось розповісти про своє перебування в дитячому садку, про те, що вони відчувають, поділитися своїми враженнями, сказати, добре їм там чи погано. Роль працівника “телефону довіри” виконує вихователь — він відповідає на запитання, подає слушні поради, підтримує, консультує співрозмовників.
Методичні поради: під час гри вихователь має проявити такт, не нав’язувати дітям свої думки. Важливою є конфіденційність — “телефонну” розмову варто проводити в окремій кімнаті, куточку без свідків.