в ігровій формі перевірити знання учнями української мови, географії України олімпійського руху, видатних письменників, державних діячів, науковців, спортсменів нашої держави; розвивати пізнавальну активність, пам'ять; формувати креативну компетентність учнів; поширювати ідеали й цінності олімпізму; виховувати патріотизм, почуття гордості за свою державу, колективізм, уміння співпрацювати в команді.
ІГРИ ПАТРІОТІВ
Інтегрований виховний захід
Мета: в ігровій формі перевірити знання учнями української мови, географії України олімпійського руху, видатних письменників, державних діячів, науковців, спортсменів нашої держави; розвивати пізнавальну активність, пам’ять; формувати креативну компетентність учнів; поширювати ідеали й цінності олімпізму; виховувати патріотизм, почуття гордості за свою державу, колективізм, уміння співпрацювати в команді.
Обладнання: мультимедійна презентація, мультимедійна дошка, пазли фізичної карти України, контурна карта України, бланк оцінювання для журі.
ПЕРЕБІГ ЗАХОДУ
1-й в е д у ч и й. Зараз модно говорити про любов до України. На багатьох сторінках у соціальних мережах можна побачити профілі з крутим словом «ПАТРІОТ». Але по суті, хто такий патріот України? Загальна відповідь — це той, хто любить свою країну.
2-й в е д у ч и й. І тому, сьогодні ми з вами поговоримо про цей феномен. Про патріотизм і любов до України. Навіть більше, про те, хто такий патріот. Узагалі слово «патріот» люди трактують по-різному. Хтось думає, що це той, хто любить свою країну.
1-й в е д у ч и й. Хтось вважає, що патріот, — це той, хто проти усіх неукраїнців.
2-й в е д у ч и й. Ще хтось скаже, що патріот, — це той, хто носить вишиванку й говорить «чистою» українською.Дійсно, патріота уявляють виключно так: вишиванка, українська мова, слова про любов.
1-й в е д у ч и й. По-простому кажучи, патріот — це людина, яка любить свою Батьківщину. Правда любити можна по-різному, але якщо справді любиш, то не словом, а ділом.
2-й в е д у ч и й. Але що людина може зробити для України?Перш за все, працювати на благо Батьківщини. Навіть якщо ти школяр, ти повинен сумлінно вчитися, бо яким будеш спеціалістом, стільки й користі державі принесеш у майбутньому.
1-й в е д у ч и й. По-друге, дотримуватися законів України, незнання яких не звільняє
від відповідальності.
2-й в е д у ч и й. По-третє, патріот повинен мати геопросторову уяву про свою країну, її природні умови й особливості господарства.По-четверте, поважати й берегти українську культуру. Це дуже важливо, бо Україна без своєї культури — це як людина без характеру й без душі.
1-й в е д у ч и й. По-п’яте, якщо не вільно розмовляти українською мовою, то хоча б намагатися нею оволодіти. Не нехтувати безмежними ланами багатої української літератури.
2-й в е д у ч и й. І, нарешті, останнє. Патріот повинен пам’ятати славетне минуле свого
народу. Сьогодні запрошуємо вас на «Ігри патріотів», у яких візьмуть участь кращі учні нашої школи і її спортивна гордість.
1-й в е д у ч и й. Зустрічайте 1-шу команду — «Олімпіоніки». Тренер _______________
2-й в е д у ч и й. Зустрічайте 2-гу команду — «Знавці». Тренер — __________________
А оцінювати конкурс буде почесне журі в складі ______________________
(представлення членів журі).
І РАУНД — «ЗНАВЦІ РІДНОЇ МОВИ»
1-й в е д у ч и й. Рідна мова — складне поняття. Особливо в сучасному світі. Міграційні процеси, мішані шлюби, люди виїжджають, приїжджають... Рідна мова закладена в людині генетично. Людині значно легше її вивчити, ніж інші мови, вона в неї в крові. Кожен рід, народ, який себе шанує, обов’язково плекає свою рідну мову. Мова — це спосіб не виражати вже готову думку, а створювати її.
Мова — не засіб, а діяльність. Добре розвинута мова допомагає людині творити її мовну особистість, збагачувати її. Разом з духом мова сягає божественного начала.
2-й в е д у ч и й. Мова для кожного народу стає ніби другою природою, що оточує його, живе з ним усюди й завжди. Без неї, як і без сонця, повітря, рослин, людина не може існувати. Як великим нещастям обертається нищення природи, так і боляче б’є по народові зречення рідної мови чи навіть неповага до неї, що є рівноцінним неповазі до батька й матері.
Рівень розвитку рідної мови є джерелом духовного розвитку народу. Тому знати, берегти й примножувати рідну мову — це обов’язок кожного з нас. Народ, який не усвідомлює значення рідної мови, її ролі в розвитку особистості, не плекає її, не може розраховувати на гідне місце у суцвітті народів.
1-й в е д у ч и й. Конкурс проходитиме в 2 тури.
1 Тур «Відредагуйте словосполучення»
Команда «3навці»
1. Підписка на журнал (передплата журналу.)
2. Невстигаючий учень (учень, який не встигає з навчанням.)
3. На протязі тижня (протягом тижня.)
4. Зустрічаються грубі помилки (трапляються грубі помилки.)
5. Вмішатися в справу (утрутитися в справу.)
6. Приймати до уваги (брати до уваги.)
Команда «Олімпіоніки»
1. Безтурботні відпочиваючі (безтурботні відпочивальники.)
2. Прийняти міри (ужити заходів.)
3. Вірне рішення (правильне рішення.)
4. Цінна покупка (цінне придбання.)
5. Слідуючий автобус (наступний автобус.)
6. Виконати любим способом (виконати будь-яким способом.)
Додаткові словосполучення
1. Завідуючий відділом (завідувач відділу.)
2. Зарубіжна командировка (закордонне відрядження.)
3. Виховне міроприємство (виховний захід.)
4. Ви мішаєте працювати (ви заважаєте працювати.)
2
Тур «Поясніть значення фразеологізмів»
Команда «3навці»
1. Вилами по воді писано (невідомо як буде, невизначеність.)
2. Вітер у кишенях гуляє (бідність, безгрошів’я.)
3. Водою не розлити (вірні друзі.)
4. Ніколи вгору глянути (постійна зайнятість.)
5. Битися, як риба об лід (безрезультатно.)
6. На ладан дихати (бути хворим, близьким до смерті.)
Команда «Олімпіоніки»
1. Схожі, як дві краплі води (однакові, дуже подібні.)
2. Мухи не зобидить (сумирний, дуже добрий.)
3. Тріщить по швах (розпадається, руйнується.)
4. Переливати з пустого в порожнє (вести пусті розмови.)
5. Байдики бити (ледарювати.)
6. Як кіт наплакав (мало.)
Додаткові фразеологізми
1. Як корова язиком злизала (безслідно зникнути.)
2. Білими нитками шитий (невміло, погано замаскований.)
II РАУНД — «ЛЮБИ І ЗНАЙ СВІЙ РІДНИЙ КРАЙ»
2-й в е д у ч и й. Україна — одна з найбільших європейських країн, що межує на заході
з Польщею, Словаччиною та Угорщиною, на південному заході — з Румунією й Молдовою, на півночі — з Білоруссю, на північному сході та сході — з Росією, а на півдні омивається Чорним та Азовським морями. Найбільша річка країни — Дніпро, довжина якої в межах країни становить 981 км. Держава займає територію 603,7 тис. кв. км і поділена на 24 області, з тимчасово окупованою територією Автономної Республіки Крим. Місто Київ одночасно є столицею та найбільшим містом України.
1-й в е д у ч и й. Українські простори — це неосяжна далина Східноєвропейської рівнини з мереживом річкових долин, яку на заході й півдні м’яко окреслюють ланцюги невисоких привабливих Українських Карпат і Кримських гір, що складають лише 5 % площі країни. Вельми комфортний для існування клімат України визначено як помірноконтинентальний. Він поступово змінюється із заходу на схід і тільки на вузькій смузі південного берегу Криму має ознаки субтропічного.
2-й в е д у ч и й. В Україні чотири тисячі річок завдовжки понад 10 км, півтораста з яких сягають за 100 км. Переважна більшість несуть свої води на південь, до Чорного та Азовського морів. Найбільша головна водна артерія країни — Дніпро — поділяє її терени на Правобережну й Лівобережну Україну.
Складовою родючих українських ланів є чорноземи, сірі лісові, дереново-підзолисті, каштанові та лучно-болотні ґрунти. Змінена природна рослинність укриває третину теренів України, а ліси займають сьому частину її площі. Багаті надра до часу приховують ледь не всі відомі у світі хімічні елементи у різноманітних корисних копалинах.
2-й в е д у ч и й. Україна — мальовнича країна. Це край зі славетною історією, чарівною природою й неповторною культурою. Це та земля, де ми народилися та живемо. Звичайно, у кожної людини є свій рідний куточок, який вона згадує з великою любов’ю. Для когось батьківщина — це рідне село, у якому пройшли незабутні дні. Для когось — це велике місто із сучасними будівлями. Але для всіх людей Батьківщина — це перш за все країна, яка дала їм життя.
2-й в е д у ч и й. Раунд проходитиме в 3 тури.
1 Тур «Зберіть карту України» Потрібно із фрагментів скласти фізичну карту України.
2 Тур «Провокаційні запитання»
Команда «3навці»
1. Чи вірите, що в Україні є таке місто, у якому замість вулиць — канали, і його жителі використовують човни як міський вид транспорту? Так. (м. Вилкове, Одеська обл.)
2. Чи вірите ви, що в Донецьку є метро? Так. (Недобудоване)
3. Чи вірите, що Хотинська височина — найвища в Україні? Так. (г. Берда — 515м)
4. Чи вірите, що Азовське море — наймілкіше море у світі?
Так. (Найбільша глибина — 13,5 м, середня — 8 м)
5. Чи вірите ви, що Львів — місто-міліонер? Ні. (729 тис. чоловік, 2014 р.)
6. Чи вірите, що перший трамвай в Україні з’явився у Львові?
Ні. (У Києві, у 1892 p., перший в Російській імперії)
Команда «Олімпіоніки»
1. Чи вірите, що Кривий Ріг — найбільше місто України, яке не є обласним центром?
Так. (660 тис.) 2. Чи вірите, що найвища вершина Кримських гір — гора Ай-Петрі?
Ні. (г. Роман-Кош — 1545 м, а г. Ай-Петрі — 1234 м)
3. Чи вірите, що Долина Привидів — частина масиву Карадаг? Ні. (Масив Демерджі)
4. Чи вірите, що усі гори-двохтисячники Українських Карпат зосереджені у масиві Чорногора? Так. (г. Говерла — 2061 м; Бребенескул — 2032 м; Піп Іван — 2028 м; Петрос — 2020 м; Гутин Томнатик — 2016 м; Ребра — 2001 м)
5. Чи вірите, що річка Десна починається на Валдайській височині?Ні. (На Смоленській)
6. Чи вірите, що найвища точка Приазовської височини — гора Могила-Мечетна?
Ні. (г. Бельмак-Могила — 324 м)
3 Тур «Області України»
1-й в е д у ч и й. Підпишіть області України на контурній карті.
2-й в е д у ч и й. Доки журі підіб’є підсумки, для вас прозвучить пісня «Моя Україна»
у виконанні наших артистів.
ІІІ РАУНД — «ЗНАВЦІ ОЛІМПІЙСЬКИХ ІГОР»
1-й в е д у ч и й. У стародавні далекі часи Біля підніжжя священного Олімпу, Де славнозвісні всемогутні боги
Із Зевсом на чолі творили раду, У тихім місці, уздовж ріки Алфей, Олімпія знайшла притулочок собі. Олімпіоніки на іграх виявлялись І перемогами своїми прославлялись, Оливи гілку на чолі несли.Розпочинаємо ІІІ раунд змагань — «Знавці Олімпійських ігор». Конкурс проходитиме у 6 турів.
1
Тур «Олімпійські ігри Стародавньої Греції»
2-й в е д у ч и й. Оберіть із 4-х варіантів правильну відповідь на запитання.
1. На честь кого проводилися античні Олімпійські ігри?
Аполлона — бога світла, музики та поезії;
Посейдона — бога морів;
Зевса — володаря богів та людей;
Діоніса — бога вина та виноробства.
2. Де відбувалися Олімпійські ігри Стародавньої Греції?
у Афінах;
у селищі Олімпія;
у Спарті;
на горі Олімп.
3. Який рік вважають датою проведення перших Олімпійських ігор Стародавньої Греції?
1206 р. до н. е.;
334 р. до н. е.;
776 р. до н. е.;
1050 р. до н. е.
4. Як називали переможців Олімпійських ігор у Греції?
Олімпіоніками;
Спортсменами;
Елланодиками;
Рекордсменами.
2 Тур «Відродження Олімпійських ігор»
1. Кого вважають засновником сучасного олімпійського руху?
Роберта Довера;
П’єра де Кубертена;
Вільяма Брукса;
Анрі Мартіна-Дідона.
2. Якого року було проведено І Олімпійські ігри сучасності?
776 р.;
1896 р.;
1900 р.;
1924 р.
3. Представники скількох країн узяли участь у І Олімпійських Іграх сучасності?
20;
30;
14;
25.
4. Кому дозволяли брати участь у І Олімпійських іграх сучасності?
професійним спортсменам;
спортсменам-аматорам;
усім охочим;
напівпрофесіоналам.
3 Тур «Олімпійська символіка та церемонії»
1. Як звучить олімпійське гасло?
«швидше, вище, сильніше»;
«у здоровому тілі здоровий дух»;
«вище, сильніше, швидше»;
«головне не перемога, а участь».
2. Коли вперше запалили Олімпійський вогонь на стадіоні в столиці Олімпійських ігор?
1896 р.;
1912 р.;
1928 р.;
1932 р.
3. У якій послідовності (за кольорами) розташовано кільця, що уособлюють олімпійський символ?
синє, чорне та червоне — у верхньому ряду, жовте та зелене — у нижньому;
зелене, чорне та синє — у верхньому ряду, жовте та червоне — у нижньому;
біле, червоне та блакитне — у верхньому ряду, жовте та зелене — у нижньому;
синє, жовте та червоне — у верхньому ряду, чорне та зелене — у нижньому.
4. Спортсмени якої країни ідуть першими під час церемонії відкриття Олімпійських ігор?
Франції;
відповідно до жеребкування;
країни-організатора Олімпійських ігор;
Греції.
4 Тур «Україна олімпійська»
1. Де відбулися Олімпійські ігри, у яких уперше взяли участь спортсмени України в складі збірної СРСР?
у Празі;
у Варшаві;
у Стокгольмі;
у Гельсінкі.
2. У яких бігових видах легкої атлетики видатний український спортсмен Валерій Борзов здобув золоті олімпійські медалі?
у бігу на 400 та 800 метрів;
у бігу на 100 та 400 метрів;
у бігу на 100 та 200 метрів;
у марафонському бігу та бігу на 10 тис. метрів.
3. Де й коли вперше замайорів державний прапор України на церемонії відкриття Олімпійських ігор?
Барселона, 1992 р.;
Ліллехамер, 1994 р.;
Атланта, 1996 р.;
Нагано, 1998 р.
4. Хто здобув перше олімпійське золото для команди України?
Оксана Баюл;
Яна Клочкова.
Сергій Бубка;
Андрій Шевченко;
5
Тур «Упізнай Олімпійського чемпіона».
Які українських спортсменів, принесли Україні перемогу й золоту медаль на Олімпійських іграх у різні роки? Запишіть імена і прізвища цих видатних спортсменів.
1. Ірина Мерлені
2. Оксана Баюл
3. Віктор Рубан
4. Артур Айвазян
5. Яна Клочкова
6. Інна Осипенко-Радомська
7. Наталія Добринська
8. Юрій Нікітін
9. Валерій Гончаров
10. Василь Ломаченко
11. Олександр Петрів
12. Володимир Кличко
13. Ельбрус Тедеєв
14. Юрій Чебан
15. Олександр Усик
16. Катерина Серебрянська
17. Наталія Скакун
18. Олексій Тороін
19. Лілія Подкопаєва
20. Яна Шемякіна
21. Тимур Таймазов
22. Олена Костевич
23. Микола Мільчев
24. Інесса Кравець
25. В’ячеслав Олійник
26. Рустам Шаріпов 6
Тур «Відгадай вид спорту»
Один гравець команди спробує за допомогою пантоміми зобразити олімпійський вид спорту, а інші учасники повинні його відгадати.
Команда «Знавці»
1) бокс;
2) художня гімнастика;
3) пляжний волейбол.
Команда «Олімпіоніки»
1) біатлон;
2) стрибки на батуті;
3) бадмінтон.
IV РАУНД — «ГОРДІСТЬ УКРАЇНИ»
1-й в е д у ч и й. Україна — наша Батьківщина. Вона подарувала нам видатних історичних діячів, синів і дочок, що прославили її у віршах та прозі, піснях та на художніх полотнах, і це не випадково, адже наша країна — дивовижна. Це край не тільки унікальної природи та багатої історії, а й неповторної архітектури й археологічних пам’яток.
1 Тур «Хто на банкнотах?»
Так уже повелося, що без грошей — нікуди. Гроші підкорили весь світ. І тепер уже, здається, неправдоподібним, що колись, на зорі століть, люди обходилися без них.
2-й в е д у ч и й. Першими грошима були черепашки Каурі в стародавній державі Шан близько 1500–1000 pp. до н. е. В II тисячолітті до н. е. в Єгипті та Месопотамії з’явилися бронзові гроші у вигляді кілець, які нанизувалися на кільце більшого розміру. Справжність таких монет визначали за їх вагою та спеціальним штампом.
1-й в е д у ч и й. Пізніше з’явилися шматочки срібла, на яких було зображено богиню Іштар. А перші справжні гроші з’явилися в 650 році до н. е. в державі Лідія. Перші ж паперові гроші з’явилися в Китаї в період правління імператора Уди з династії Хань (VI ст. до н. е.).
2-й в е д у ч и й. Гроші так щільно увійшли в наше життя, що їх вплив на людей стали над людським розумом. У наше століття, коли все навколо продається й купується, гроші —це 100 % стимул виживаності. «Ті, у кого грошей немає — не живуть, а просто виживають» — це найпоширеніша існуюча думка на сьогодні. Люди постійно говорять про гроші, бажають їх, думають про них і про товари, які куплять на ці гроші. Для когось гроші — це мета, а для когось — це засіб досягнення мети. Грошова одиниця нашої держави — гривня, історична назва якої повернулася в Україну у вересні 1996 року — року здійснення грошової реформи та введення в обіг національної грошової одиниці.
1-й в е д у ч и й. Молода Українська держава взялася розробляти власні банкноти ще за п’ять місяців до розпаду Радянського Союзу. Разом із урядовцями, хто серцем і душею, своїм талантом прилучився до ідеї, були провідні київські художники: О. Данченко, В. Юрчишин, С. Якутович і В. Лопата. Останній зі славетної мистецької когорти — Василь Лопата, зрештою, став автором і творцем зорового образу української валюти. Із замовленням століття Василь Лопата впорався бездоганно.
2-й в е д у ч и й. Художньо оформлені Василем Лопатою гривні мають своє історичне
життя. Вони досконалі артистично, із глибоким ствердженням національної суті й означенням вершинних діянь і покликів української історії та культури, розвитком історизму та української духовності. У них — життя України від глибинних закорінень до сьогоденних буревіянь.
1-й в е д у ч и й. В історії української державності були великі перерви, під час яких
провідниками народу ставали духовні лідери, котрі не завжди займали державні посади, але змістом своєї діяльності сягнули таких висот, які, інколи перевершували навіть роль державних діячів. Ось чому для валюти було обрано осіб, яких ретельно відбирали в результаті тривалих дискусій на початку 90-х років. Тут і монархи доби середньовіччя, і гетьмани, і президенти, і великі майстри слова. Цей добір можна вважати найбільш оптимальним у наших конкретних умовах.
2 - й в е д у ч и й. І не дивно, що було затрачено багато часу, сил, енергії для добору персоналій, зображених на наших гривнях, бо це найважливіший елемент на грошах будь-якої країни. Українські гривні — не тільки грошові знаки. На них, у них — наша історія й дивом збережений патріотизм.
Отож, напишіть, яких видатних діячів історії й культури України зображено на банкнотах вартістю:
1 гривня (Володимир Великий)
2 гривні (Ярослав Мудрий)
5 гривень (Богдан Хмельницький)
10 гривень (Іван Мазепа)
20 гривень (Іван Франко)
50 гривень (Михайло Грушевський)
100 гривень (Тарас Шевченко)
200 гривень (Леся Українка)
500 гривень (Григорій Сковорода)
2
Тур «Ними пишається Україна»
Відгадайте видатних українців за їхніми фото
Команда «3навці»
1. Богдан Ступка
2. Григорій Сковорода
3. Андрій Шевченко
4. Сергій Корольов
5. Іван Мазепа
6. Валерій Лобановський
7. Катерина Білокур
8. Микола Амосов
9. Володимир Кличко
10. Іван Миколайчук
11. Володимир Вірастюк
12. Олена Теліга
13. Данило Галицький
14. Володимир Івасюк
15. Іван Сірко
16. Микола Пирогов
Команда «Олімпіоніки»
1. Лілія Подкопаєва
2. Сидір Ковпак
3. Дмитро (Байда) Вишневецький
4. Пилип Орлик
5. Михайло Коцюбинський
6. Олександр Довженеко
7. Віталій Кличко
8. Настя Лісовська (Роксолана)
9. Володимир Вернадський
10. Соломія Крушельницька
11. Олег Скрипка
12. Ліна Костенко
13. Іван Котляревський
14. Микола Лисенко
15. Леонід Биков
16. Василь Симоненко
3 Тур «Кому встановлено пам’ятник?»
Відгадайте, якому видатному українцеві встановлено пам’ятник. (Демонструють фото
пам’ятників)
Команда «3навці»
1. Тарас Шевченко
2. Княгиня Ольга
3. Михайло Коцюбинський
4. Микола Гоголь
5. Богдан Хмельницький
6. Іван Франко
7. Олександр Довженко
8. Іван Котляревський
9. Петро Прокопович
Команда «Олімпіоніки»
1. Валерій Лобановський
2. Данило Галицький
3. Пилип Орлик
4. Олена Теліга
5. Ярослав Мудрий
6. Катерина Білокур
7. Григорій Сковорода
8. Леся Українка
9. Сергій Корольов
1-й ведучий. Доки журі підіб’є підсумки, для вас прозвучить пісня «Я люблю Україну свою».
Звучить пісня.
А зараз слово надаємо голові журі.
Нагородження команд.
2-й в е д у ч и й. На цьому наше свято закінчено. Пропонуємо гравцям команд потиснути одне одному руки на знак взаємоповаги і дружби.
Усі разом виконують пісню Олександра Пономарьова «Ігри патріотів».