"Ігри та цікаві вправи на уроках математики в 1 класі"

Про матеріал

Дані матеріали допоможуть учителю початкових класів зробити урок математики цікавим і змістовним для учнів 1 класу. Сприяти розвитку творчих здібностей, мовлення, пізнавальної активності молодших учнів,

Дані матеріали можуть бути використані учителями початкової школи, вихователями групи подовженого дня.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Знать треба цифри, як годиться,

А перша з них – це «одиниця».

Її впізнать можна здалеку.

Вона подібна до лелеки.

Ти тільки добре придивись –

І ніжка довга, й дзьоб униз.

 

 Ось Один, чи Одиниця, -

 І тонка, й струнка, як спиця.

 

Перша цифра – одиниця –

Гостроноса, ніби спиця.

Позначає що вона?

Що предмет один – єдиний.

Голова у нас одна,

Серце теж одне в людини.

 

 Вона така тонка, як спиця,

 Це є цифра… (одиниця).

 

Одиниця, як годиться,

Шлях свій починає.

З середини клітини

Далі у верхній правий

Куточок клітинки мандрує.

А потім на нижню лінійку

На серединку крокує.

Тут ми і шлях припиняємо.

Першу одиничку маємо.

 

 Цікаві вправи.

Перша в клас прийшла Катруся,

Потім Віра і Павло.

Потім Оля і Ганнуся.

Скільки хлопчиків прийшло? (Один).

 

 Загадки.

Що за цифра, наче спиця?

Гостроноса … (одиниця).

 

 Йшли до вас ми через поле,

 Там стерня нам ноги коле.

 То ж під ноги слід дивиться,

 Стерня, мов цифра … (одиниця).

 

От так дім – одне вікно,

Кожен день в вікні кіно. (Телевізор).

 

 Один баранець пасе тисячі овець. (Місяць).

 

Лише один ряд зубів,

а цілий пень перекусить. (Пилка).

 

 Що то за очі: одне світить удень,

 А друге опівночі? (Сонце, місяць).

 

 Математичні лічилки.

В світі одна

Всім потрібна вона. (Батьківщина).

 

 Є книг багато – радісних, печальних,

 Товстих, тонких, барвистих, наче жар.

 Але одна усім книжкам начальник,

 А звуть її по-простому… Буквар.

Один з трубою

Тягне всіх за собою. (Паровоз і вагони).

 

 Для збирання урожаю

 На поля я виїжджаю,

 І на декілька машин

 Там працюю я один. (Комбайн).

 

Між двох світил

Я посередині один. (Ніс).

 

 Дерев’яна, розписна,

 Зверху нібито одна,

 Та лукавинка на личку –

 В ній-бо сховані сестрички.

 Нумо поміркуйте трошки,

 Це ж бо іграшка … матрьошка.

 

Перший я приніс весну,

Розбудив усе від сну.

Заспіваю під вікном,

Люди звуть мене … шпаком.

 

 Один, один, одиничка –

 До вікна летить синичка.

 Та синичка лиш одна:

 - Дзінь – дінь – дінь, - біля вікна.

 Один, один, одиничка –

 Полетіла геть синичка.

 

 Гра «Будь уважний».

Скільки сонечок у небі? (Одне).

Скільки носиків у тебе? (Один).

Скільки в песиків хвостів? (Один).

 Ребуси.

Р 1 а (родина).                        Й 1 « (йод).

 

Су ’ ’ ’ 1 (суниця).   1 а к (одинак).

 

Г 1 а (година).                        Р 1 а (родина).

 

1 ’ ’ уд (одуд).

 

Мама і сонечко,

Лиш одне буває.

Пестить і голубить нас,

Розуму навчає.

 

Один – значить мало чи значить багато?

Це як подивитись, малята:

Одне в світі Сонце і батьківська хата,

Одне в тебе серце, життя у людини,

І в світі не знайдеш країни

Миліше тієї, де ти народився, -

Твоєї землі – України.

Одна в нас планета, одна Батьківщина,

Одна у нас рідная мова –

Така мелодійна, така солов’їна,

Пісенна така, пречудова.

І все це для кожного є найдорожчим.

Бо що може буть важливішим?

Подумай над цими словами, дитинко,

Хай серце стає все мудрішим.

 

Півень голосно кричить,

Сто душ може розбудить.

Скільки півнів посадити,

Щоб сто душ розбудити? (Один).

 

А оце ось цифра Два.

В неї кругла голова.

Довгий хвіст, зігнута шийка, -

Отака, як бачиш, Двійка.

 

Ніби лебідь вигнув шийку,

Випливає цифра двійка.

Два – це пара: дві сестрички,

Дві руки, дві рукавички,

Ока два, по два крила

Є і в півня, і в орла.

 

Одиничку писати

Вже вміємо,

То ж і двоєчку

Всі зуміємо.

 

Витанцьовує вона

На папері гопака.

Шия, наче в гусака,

Це є, діти, цифра… (Два).

 

Очима ступаю на вищий щабель драбинки

І ставлю крапку вище серединки.

Охайно правий верхній кутик зрізаю

І ніжечку двійки вниз опускаю.

Тепер залишився хвостик:

Вгору… вниз – угору… - дуже просто!

І вийшла дуже гарна – от дива! –

Головаста і округла цифра два.

«2»  (2  = 1+ 1 )

Алла квіти в лузі рвала,

І тихенько рахувала:

Мак, ромашка, дивина,    -

А разом це буде – два!

 

 Цікаві вправи.

Зайчик жаби налякався

Та й у ямку заховався.

З переляку весь дрижить

Тільки пара вух стирчить.

Скільки вух у зайчика?

 

Запитав дідусь Панас:

- Найпрудкіший хто із вас?

Ми побігли через поле:

Я, Сергійко і Микола,

Песик наш сидів, мовчав,

А тоді й собі помчав.

Мав би я дві пари ніг,

Я усіх би переміг?

 

Скільки пар ніг у песика?

 

Курка Пуся – з білим пір’ям,

Курка Муся – з чорним пір’ям,

Поруч півень червонястий,

Голосистий, гребенястий.

Скільки курок на подвір’ї? (Дві).

 

Півник залетів на тин,

Де сидів уже один.

Полічити треба їх.

Скільки півників усіх?

 

Курка півню каже: «Друже,

Бачу ти поправивсь дуже».

Півень, згодився: «Угу».

І подибав на вагу.

Став Петько двома ногами

І затяг два кілограми.

- Ого-го, - гукнув, - ану,

Стану тільки на одну…

Ну, хто з вас, діти, скаже,

Скільки зараз півень важить? (2 кг).

 

Ось листок і грибок,

Ще листок і грибок.

Скільки є усіх листків?

Скільки всього є грибів? (1+1, 1+1).

 

Ось листок та ще листок

Заховався між квіток,

Просте завдання, діти:

Ці листочки полічити. (1+1).

 

 Загадки.

Дерев’яні дві сестри

Швидко мчать мене з гори. (Лижі).

 

Два брати через дорогу живуть,

А один одного не бачать. (Очі).

 

Два кільця, два кінця, а посередині цвяшок.           

                                                                      (Ножиці).

Біжать два пси – позадирали носи. (Лижі).

 

Два ряди сорочок,

А між ними фартушок. (Зуби, язик).

 

Два братики – вусатики,

В обох жовтенькі сорочки:

Стоять в кутку два братики,

Повисували язички. (Черевики).

Ногами у річці зав’яз,

Вода до пояса якраз,

Він простягнувся над водою,

Два береги з’єднав собою.

По спині мчать туди-сюди

Вози, машини, поїзди. (Міст).

 

Вигнув шию гарний лебідь,

Хоче він полинуть в небо.

Та у нього крил нема,

Бо це не лебідь – цифра … (2).

 

Дві дощечки, дві сестрички несуть мене із гори.

                                                                          (Лижі).

Два колеса підряд, їх ногами вертять,

А поверх торчком сам хазяїн крячком.                  

                                                      (Велосипед).

 

В клас зайшов Мишко,

А за ним – Петько,

А за тим – Маринка,

За нею – Яринка,

А за нею Ганна.

Скільки всіх хлоп’ят? (2).

 

 Лічилка.

Літо, спека, бо жива.

В житі зайчиків он два...

- Де ж ми будем, брате, жити,

Як покосять в полі жито?

- Раз, два – та й тікати –

Буде нас сніжок ховати!

Раз, два – та й зима,

В ліс втечемо – нас нема...

Раз і два. Раз і два.

 

 Гра «Будь уважний».

Скільки вушок у зайців? (Два)

Скільки крил у горобців? (Два)

Скільки ніг у гусака? (Дві)

Скільки вух у борсука? (Два)

Скільки рук у Попелюшки? (Дві)

Скільки п’ятачків у Хрюшки? (Один).

 

 Скоромовка.

У Марини два коти –

Повна хата муркоти.

 

 Ребус.

П і 2 л. (підвал).  2 а і р (двір).

2 а е рі (двері).  2 а о б і й (двобій).

2 а и г у н (двигун).

 

 Фізкультхвилинка.

А тепер прийшла пора,

Трохи відпочити.

Я вас хочу на зарядку,

Друзі, запросити.

 Руки – вгору, руки – вниз.

 І легесенько прогнись.

 Покрутились, повертілись,

 На хвилинку зупинились.

Пострибали, пострибали,

Один – присіли,

Другий – встали,

Всі за парти посідали,

Вчитись знову ми почали

 

 

 

 

 

Ось і третя цифра – Три.

Трійку, третій із значків,

Складемо із двох гачків.

 

З промінцем метелик

Крила сонцю показав.

Як оглянеш добре ти,

То побачиш цифру … (Три).

 

Два крючечка… О, диви!

Щось знайоме!

Цифра – три!

 

«3»  ( 3 = 1 + 1 +1 )

Розрахуйся по порядку:

Оля, Коля і Мартин!

Всіх шикує на зарядку

По одному цифра три!

 

« 3»  ( 3 = 2 + 1)

У дракончика у Гоші

Розболілась голова.

Загубив він нині зошит,

Бо отримав вчора « два».

« Не сумуй!» -  кричать синиці,

І дідусь так говорив:

« Ще отримай одиницю,

І не « два» буде, а « три!»

 

Ось і третя цифра – трійка,

Що, звилася, наче змійка.

Люблять трієчку казки:

«Три чарівні волоски»,

«Три бажання», « Три брати»,

Три в трикутника кути.

 

 

 

Голову, таку як двійка,

Тільки меншу має трійка.

І починається вона

Там, де й двійки голова.

Верхній правий кут зрізає,

Трохи праворуч середини спиняється.

Спинкою на кліточку спирається,

На нижню лінійку спускається.

Ніжку їй догори закругляємо

І гарненьку трієчку маємо.

У нього всього є по три:

Три сторони і три кути,

Вершин у нього також три,

Як не крути, як не верти! (Це трикутник).

 

Три світла в світлофорі є,

І кожен з них наказ дає.

Червоне – стійте всі, не йдіть!

А жовте – приготуйтесь вмить.

Зелене світло – можна йти.

Накази ці виконуй ти!

 

 Цікаві вправи.

Було у Мавпи Хани

Спочатку два банани.

Мавпа ще один зірвала,

Порахуйте, скільки стало? (2+1).

 

Біг зайчисько – куцохвіст,

Моркву на сніданок ніс.

Дві морквинки – у кишені,

А одна морквинка – в жмені.

Відгадай, одразу,

Скільки буде разом? (Три).

 

Є у мами три синочки,

Усі троє у сорочках.

У Миколи – не зелена,

Не червона у Петра;

Наймолодшому синочку

Мама жовтеньку вдягла.

У найстаршого, Антона,

Теж сорочка не червона.

Відгадай, в якій сорочці

Кожен з маминих синочків.

(Антон – у зеленій, Петро – у жовтій, Микола – у червоній).

 

Три маленьких мишки

Купили два горішки.

А чи кожна з мишок

Отримає горішок? (Ні, бо 3>2).

 

В клас зайшов Мишко,

А за ним Петько,

А за тим – Марина,

За нею – Ярина,

А за нею Гнат.

Скільки всіх хлоп’ят? (1+1+1).

 

Сидів хлопчик біля річки,

Він спіймав аж три плотвички.

Котенятко одну вкрало,

Скільки рибок в нього стало? (3-1).

 

Три коти у холодочку

Сірих мишок їли,

Проти кожного кота

Два кота сиділи

Це задача, а не сміх.

Полічіть котів усіх. (3).

 

Вчора в школі три дитини

Малювали три картини.

Працювали три години.

Якщо 100 таких картин

100 дітей сидять малюють,

Скільки треба їм годин –

Хай присутні поміркують.

 

На сніданок горобці

Готували голубці.

Один з’їли за сніданком,

Два лишили на обід.

Скільки всіх приготували,

Вам порахувати слід. (1+2).

 

У мами 2 сини, у кожного є сестра.

Скільки дітей в мами? (3).

 

У руденької лисички

Троє діток – всі сестрички.

Лиска на базар ходила

І спіднички всім купила

Діти, ви спостерегли,

Чи спіднички всі вдягли? (Всі. 3=3).

 

 Загадки.

Один ллє, другий п’є,

Третій росте. (Дощ, земля, трава).

 

Два скельця, три дужки –

На ніс і на вушка. (Окуляри).

 

Всім перехожим я моргаю,

Щоб пильно глянули на мене.

Очей же я аж троє маю:

Червоне, жовте і зелене. (Світлофор).

 

Виламаю гілку з бука

І зроблю міцного лука.

Нехай стрілу несуть вітри,

А нам залишать цифру … (3).

 

Хто трьома рогами їсть? (Вила).

 

 Лічилочки.

Щоб летіли на планету,

Збудували ми ракету.

Раз, два, три –

Полетиш сьогодні ти.

 

Тікав заєць через міст,

Довгі вуха, куций хвіст.

А ти далі не тікай,

Рахувати починай.

Раз, два, три – вийди ти.

 

Сів метелик на травичку,

На духмяну полуничну.

Раз – два – три, раз – два – три,

З ним летиш угору ти!

 

 Рано-вранці світить сонце

 І прочитане віконце,

 На барвистий рушничок,

 На маленьких діточок.

 Раз – два – три, раз – два – три,

 Будеш ти вести у грі!

 

Зібралась малеча у нас біля печі,

Бабусенька наша готує нам кашу.

Каша гаряча, пограєм у квача,

Раз – два – три, раз – два – три,

А квачем у нас будеш ти!

 

 Прилетіли три синички

 У садок до годівнички,

 Котик Мурчик тут підбіг,

 Та впіймати їх не зміг.

 Ти не котик, раз – два – три,

 Тож ловитимеш нас ти!

 

Три соловейки на груші співали.

Три соловейки щось святкували.

Із очерету кугикнув пугач,

Ти – не соловейко, отож, будеш квач!

 

 Гра «Не помились».

 Учитель називає групи предметів, а учні показують цифрові картки. Учитель виставляє цифри, а учні показують цифрові картки.

Ось стрибають на морозі

Три ворони по дорозі.

- Кар, кар, кар! Кар, кар, кар!

За скоринкою погнались,

На все горло, розкричались:

- Кар, кар, кар! Кар, кар, кар!

 

 Ребуси.

А к 3 с а (актриса).   3 г а (тривога).

3 б у н а (трибуна).   В і 3 на (вітрина).

С 3 ж (стриж).   3 н и к (трикутник).

3 т о н  (тритон).   3 к о (трико).  

 

 Фізкультхвилинка.

Руки вбік, вгору, вниз!

1, 2, 3 – не помились!

Ми в долоні хлоп – хлоп – хлоп!

Ми ніжками топ – топ – топ!

 

 

 

 

Діти, в гості запросили

Сьогодні цифру ми «чотири».

Схожа серед цифр вона

На телеграфний стовп одна.

 

 Ось Чотири жартівливо

 Випинає лікоть вліво.

 

Погляньте в підручник,

Хай кожний дізнається,

Зі скількох одиниць 4

Складається.

 

 Ця зібралася в танок,

 Ручку праву на бочок,

 Горда дуже й неговірка,

 Всі вгадали – це … (Четвірка).

« 4» ( 4 = 2 +2 )

Я зірву два яблука,

Пригощу матусю,

Два ще дам для Павлика –

Щиро поділюся.

Хай усі вже знають,

Що доросла я -

Приклади складаю,

Знаю:  два плюс два!

Щоб не говорили,

Хай почують всі:

« Два плюс два – чотири !

А не 5 й не 7!»

 

На верхній лінії клітинки

Писать почнемо майже з серединки.

На серединку клітинки стали,

Повернулися праворуч, покрокували,

До лінійки не дійшли – зупинились.

Спочили, бо вже стомились.

Тут діждемо друзів,

Що гуляли в лузі.

З правого краю клітинки

Почався їх путь

Трохи вище її серединки.

На нижню лінію друзі спустилися

І з нами на півдорозі зустрілися,

Путь до нижньої лінійки

Пройшли разом

І зупинились на лінійці

Трохи праворуч, не на серединці.

Постарались! Хоч стомились,

А гарну четвірку писати

Навчились!

 

Мій стілець перевернувся,

На «четвірку» обернувся!

Скільки ніжок у стільця?

Скільки лапок у котів,

А в квадратика – кутів?

 

 Цікаві вправи.

Дві ворони й два сичі.

Скільки разом? Полічи.

 

 Через поле навпростець

Йшов додому баранець.

 Трьох овечок з водопою

 Вів баранчик за собою.

 Хто нам порахує їх?

 Скільки йшло тварин усіх? (4).

 

У хату заходить мисливець Кіндрат,

А з ним його песик на кличку Пірат.

Треба нам порахувати,

Скільки лам усього в хаті?

                         (4 лапи, бо в людей ноги, а не лапи).

 

 Три синички невеличкі

 На сосні сиділи.

 Ще одна мала синичка

 Звідкись прилетіла.

 Скільки стало всіх? Порахуйте їх.

 

Вже летять до годівниці,

Горобець і три синиці!

Скільки пташечок, скажіть,

Будуть вдячні за обід? (4).

 

Бігла кізочка у лузі,

А за нею Яків біг.

Розкажіть, хороші друзі.

Скільки в кізочки всіх ніг? (4).

 

На лужку серед лози

Заховались дві кози,

А отут стоять ще дві.

У густій рясній траві.

Підрахуємо гуртом,

Скільки всіх тих кіз разом. (2+2).

 

Горобець і три синиці

Он летять до годівниці.

Скільки птахів підкажіть,

Будуть вдячні за обід. (1+3).

 

Скільки чобітків Надійка купила,

Щоб кицька ніжки не замочила? (4).

 

А сердиті два індики

Взули нові черевики.

Рипу-рипу черевики.

Скільки всього черевиків?

 

 Три папуги й ще один

 Балакучий мамин син.

 Щоб усіх порахувати,

 Треба нам його … (додати). (3+1).

 

Два папуги голубенькі,

Два папуги зелененькі;

Щоб усіх порахувати,

Будем знову … (додавати). (2+2=4).

 

 Білка на гілці

 Грибочки сушила:

 Двійко лисичок,

 А решта – всі білі.

 Всього грибочків

 У білочки шість

 Скільки ж там білих?

 Хто відповість? (4).

 

Вовченята-сіроманці

Чистять зуби рано-вранці:

Тато, мама, двоє діток.

Скільки ж їм потрібно щіток? (1+1+2).

 

 Йде стежинкою лисичка,

 З нею три сестрички,

 Дятел стукає, рахує:

 Скільки лісом їх крокує? (1+3).

 

 Загадки.

Два брошка, чотири вушка.

Що це за пані? (Подушка).

 

 Чотири ноги, а ходить не вміє. (Стілець).

 

Чотири брати одним поясом підперезані,

Під одним капелюхом стоять. (Стіл).

 

 У кожного в домі

 Така дивина:

 Братів аж чотири,

 А шапка – одна. (Стіл).

 

Спить на ліжку біла сплюшка,

В неї аж чотири вушка.

Всі цю сплюшку звуть … подушка.

 

 Хтось поставив рогачі

 Виймати горщики з печі.

 Ми в цю казку не повірим,

 Бо рогачі – то лиш … (4).

 

Чотири крила, а не метелик,

Крилами маха, ані з місця.

Що це таке? (Вітряк).

 

 Чотири яблучка котяться,

 Одне одного не дожене. (Колеса у машини).

 

 Лічилка.

Раз, два, три, чотири –

Кицю грамоти учили:

Не читати, не писати,

А за мишками ганяти.

 

 Чотири сестрички:

 Ганнуся й Марічка,

 Наталка й Оленка –

 Завжди веселенькі.

 Часу не гають,

 У квачика грають.

 І ти не зівай –

 До гурту ставай.

 Одразу ж пробач,

 Бо ти будеш квач!

 

Я жмурюсь. Заплющив очі...

Всі ховайтесь, хто де хоче.

Вмить розбіглась дітвора,

Йти шукать мені пора.

Більш не буду я чекати:

Раз, два, три - іду шукати.

 

 Раз – за Петра.

 Два – за Дмитра.

 Три – за Тетянку.

 Чотири – за Оксанку

 Я всіх уже знайшов.

 Сам ховатися пішов.

 

 Гра «Будь уважний».

Скільки лапок у котів? (4).

А в квадратика кутів? (4).

Скільки ніжок у стільців? (4).

Скільки лапок у зайців? (4).

Скільки в хусточки кінців? (4).

Скільки пальців на руці? (5).

 

 Ребуси.

4 ’ ’ ’ ’ б і т (чобіт).  4 ’ ’ ’ ’ Е (човен).

4 ’ ’ ’ ’ х о л (чохол).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Чий то хвостик стирчить?

Цифра п’ять до нас спішить!

 

 Потім вийшла погулять

 На папері цифра 5.

 Руку вправо простягнула,

 Ніжку бубликом зігнула.

 

Цифра 5, або «п’ятірка»,

З нею здавна дружить зірка:

П’ять у зіроньки кінців.

П’ять ще пальців на руці,

На нозі також, ось так!

П’ять копійок – це п’ятак!

 

 Ручку всі до рук взяли

 І роботу почали.

 Зараз будем ми писать

 Дуже гарну цифру – п’ять!

 Починається п’ятірка

 З того місця, що й четвірка.

 Рівненько до серединки спускається

 І спинкою як трійка на клітинку спирається.

 Так само ніжку закругляємо,

 Хвостик зверху додаємо –

 У верхній правий, кут ідемо.

 І ось гарненьку п’ятірку маємо.

« 5» ( 5 = 1 + 1 + 1 + 1 + 1)

Я малюю сонечко

І своє віконечко,

Корабель на морі,

І ромашку в полі.

Вмію все порахувать :

1, 2, 3, 4, 5.

« 5» ( 5 =  4+ 1)

Я рвала волошки блакитні у полі

Для рідної неньки й бабусеньки  Олі.

Зірвала чотири волошки і мак,

А скільки їх разом? Мерщій рахувать!

Сказала сестричка, що кожен із нас,

Хто ходить до школи, та ще й в перший клас,

Повинен назавжди запам’ятать  -

Чотири й один – це буде вже п’ять!

« 5» ( 5 = 3 + 2)

Білка з гілочки на гілку

Стрибу, стрибу , скоки – скок.

І на довгу – довгу нитку

За грибом в’яже грибок.

Три  грибочки  прив’язала,

А ще два  в дупло поклала.

Стали діти рахувать –

« Три і два  – звичайно ж , п”ять!”

 

 

Цікаві вправи.

Два – це пара: мама з сином.

Три – це мама й дві дитини.

А тепер прийшов і тато.

Треба всіх порахувати.

 

 На травиці біля хати

 Метушились кошенята.

 Чотири білі, наче сніг,

 Одне руденьке. Скільки всіх?

 

Посадив ведмідь в гайочку

Три берізки й два дубочки.

Ви йому допоможіть:

Скільки всіх дерев, скажіть.

 

 П’ять яблунь у саду ростуть.

 Чотири з них уже цвітуть.

 А скільки ще не розцвіли,

 Ну, як би ви відповіли? (5-4).

 

Гляньте, білочка одна

Визирає із дупла.

Ще одна стрибнула з гілки,

А за нею ще три білки.

Ми просимо, діти милі,

Щоб всіх білок полічили. (1+1+3).

 

 Руки вгору піднесіть

 І почнемо всі лічить,

 Скільки пальців на руці

 Хором скажемо усі. (5).

 

Васю, ти чому сердитий?

- Слив не можу полічити.

П’ять було, одну я з’їв.

Скільки мамі залишив? (5-1).

 

 Наша Рая м’ячик має,

 А у Іри їх чотири.

 Полічи всі м’ячі. (1+4).

 

Дві синички, гарні птички,

На вербі сиділи,

Три подружки – щебетушки

Раптом прилетіли.

Скільки на вербі синиць?

Полічи веселих птиць? (2+3).

 

 Пташка мала пташенят,

 П’ять веселих маленят,

 Раптом трапилась біда,

 Випало одно з гнізда.

 Скільки пташенят тоді

 Залишилося в гнізді? (5-1).

 

У малої Галини

Є п’ять ягідок малини,

Три дала вона брату,

Що лишилось – порахувати. (5-3).

 

 Були у нашому дворі

 Два горобці, три снігурі.

 Хто може скласти лік птахам –

 Всім горобцям і снігурам? (2+3).

 

Сушить білочка опеньки:

Три великі, два маленькі.

Порахуйте всі опеньки –

І великі, і маленькі. (3+2).

 Рибу киці у коробці

 Принесли з рибалки хлопці. 

 Дві рибини з’їли зразу,

 Три рибини є в запасі!

 Скільки рибок у коробці

 Принесли для киці хлопці? (2+3).

 

Для підстилки їжачки

Притягли сухі листки.

З них один листок дубовий

І чотири калинових.

Скільки разом всіх листків

У кубельці їжачків? (1+4).

 

 П’ять маленьких ведмежаток

 Поклала мама в ліжко спати.

 Двом пустунам ніяк не спиться.

 Скільком медок солодкий сниться? (5-2).

 

Дві синички, гарні птички

На вербі сиділи,

Три подружки – щебетушки

Раптом прилетіли.

Скільки на вербі синиць?

Полічіть веселих птиць. (2+3).

 

 Ой, у Лиски, Лиски

 Гарний двір.

 Та чотири доньки

 На вибір.

 Ще й один синок.

 Скільки всіх діток? (4+1).

 

Рукодільниця дівчина мила,

Всю роботу в домі робила.

А Лінивиця тільки спала,

Або мухи рахувала,

Дві полізли по стіні,

Три сидять он на стіні,

Щоб усі порахувати,

Треба вміти додавати.

Хто вже вміє додавати,

Скільки всіх може сказати? (2+3).

 

 Вінні – Пух – цей медолюб,

 Заліз на високий дуб,

 Та бджоли меду не дали.

 Вони його покусали.

 Три у вухо, дві у ніс.

 З ляку в воду він заліз

 У воді сидить, міркує,

 І укуси ті рахує. (3+2).

 

 Загадки.

Стоїть хлівець на четверо овець,

А на п’яту – окремо. (Рукавичка).

 

 У двох матерів по п’ятеро синів. (Пальці).

 

П’ять братів, п’ять силачів.

Хоч і здаються малими,

Можем все робити ними:

І писати, й майструвати.

Хто це? Зумій відгадати. (5 пальців).

 

 Кожушок п’ять ріжків має,

 П’ять братів туди ховає.

 У деньок морозний там

 Тепло й хорошо братам. (Рукавичка).

 

П’ять кутів і п’ять сторін –

Всього маю я по п’ять.

П’ять у мене є вершин.

Зможеш ти мене назвать? (П’ятикутник).

 

 Вертоліт чомусь не може

 В небеса себе піднять.

 Це тому, що дуже схожий

 Вертоліт на цифру … (5).

 

П’ять ріжків торбина має,

П’ять братів туди влізає,

Щоб мороз їх не щипав

І турбот не завдавав. (Рукавичка).

 

 П’ять братів родились разом, а всі різні.    

                                                                        (Пальці).

 

П’ять плугом одним возом орють. (Трактор).

 

 Лічилочки.

Є в зайчихи п’ять малят,

П’ять сіреньких зайченят.

Ось вони рядочком сплять:

Раз, два, три, чотири, п’ять.

 

 П’ять зайчаток вийшли з дому:

 Спершу стали по одному,

 Потім – в пари, топчуть сніг,

 Хто без пари – геть побіг!

 

Огі – огі – огірок

Почепився на тинок.

Оченята довго мружив,

Плюсь – і гепнувсь у калюжу.

Раз – два – три – чотири – п’ять,

Огірки тобі збирать!

 

 Гойда, гойда, гойдалочка,

 Гойдається Наталочка.

 - Раз, два, три, чотири, п’ять -

 Буду лялечку гойдать.

 Гойда, гойда, гойдалочка,

 Гойдається і лялечка:

 - Раз, два, три, чотири, п’ять -

 Треба гойдалку спинять.

 Гойда, гойда, гойдалочка,

 Стомилася Наталочка.

 - Раз, два, три, чотири, п’ять -

 Підем з лялечкою спать.

 

 Гра «Будь уважний».

Скільки в білочки хвостів? (1).

Скільки вушок у котів? (2).

А в трикутнику кутів? (3).

Скільки лапок у зайців? (4).

Скільки в зірки промінців ? (5).

Скільки пальців на руці? (5).

Скільки пальців на нозі? (5).

Скільки шерсті на козі? (Багато).

 

 Ребус.

П р и 5 т ь (Прип’ять).  5 ’ а (п’ята).

 

5 ’ а к (п’ятак).   5 ’ , , , 1 (п’ятниця).

 

 Фізкультхвилинка.

Буратіно потягнувся

Раз зігнувся, два зігнувся,

Три присів, чотири встав,

П’ять – вперед закрокував.

 

 Інсценівка пісні.

У зайчихи 5 малят,

П’ять зайчаток - пустунят,

Їх нелегко рахувать:

- 1, 2, 3, 4, 5 -

Непосиди – зайчики

Скачуть, наче м’ячики!

 

 У зайчихи 5 малят,

 П’ять зайчаток – пустунят.

 На обід їх мама жде:

 1, 2, 3, а ще 2 де?

 Непосиди – зайчики,

 Скачуть, наче м’ячики!

 

Позбирала мама всіх

Пустунів, малят своїх,

І давай їх рахувати:

- 1, 2, 3, 4, 5 –

Непосиди – зайчики

Скачуть, наче м’ячики!

 

 

 

 

 

 

Цифра Шість – немов замок:

Знизу – круг, вгорі – гачок.

 

 Цифра шість зайшла у клас

 І звертається до нас.

 Каже: «Схожа я на сливку,

Трохи вгору в мене хвіст.

 Називаюсь – цифра шість».

 

Цифра 6 – внизу кружечок,

Зачепивсь він за гачечок.

Ніжок шестеро в жука,

А сніжинка – ось яка!

В неї також шість кінців –

Шість чарівних промінців!

 

 Цифра шість, помізкуємо трішки,

 Починається звідти ж, де в четвірки

 Довга ніжка –

 З правого боку на лінії клітинки

 Трішечки вище від серединки.

 І як двійку (трійку) плавно закругляємо,

 Тільки вліво напрямок міняємо.

 Закругляємо ніжку, знизу закругляємо

 І у коло лінію замикаємо.

 Животиком шістка на праву лінію

 Клітинки спирається.

 Два куточки клітинки зрізає – старається.

 Ось і вийшла – подивись –

 Дуже гарна цифра – шість!

Сусідка її – велична п’ятірка,

А незнайомку назвали … (Шестірка).

 

«6» ( 6 = 5 + 1)

Добра тітонька Сова …

В неї мудра голова.

Усім поради пропонує,

Вправно все вам підрахує.

Категорично відповість:

« П’ять та один – це буде  шість!»

«6» ( 6 =  2 + 4)

На поляні , під вербою

Гралися зайчата.

Серед них –біленьких  двоє,

Й четверо, як тато.

Борюкаються, стрибають

І матусю виглядають.

Бо вона лиш відповість –

« Два і чотири  - разом шість»

«6» ( 6 =  3 + 3 )

Достили яблука і сливи ,

Прийшла пора – збирай врожай!

І першокласниці Марині

Дають відерце: « Допомагай!»

Збирає дівчинка, ласує

Смачним достатком у саду,

І що б ви думали, рахує :

« Оце три груші покладу…

Перепочину, не лінуюсь,

І ще три яблука знайду,

Щоб смакувала вся родина,

Усе зберу я до ладу!

Нехай дорослі перевірять,

А вам Маринка відповість :

«Що три і три – це не чотири ,

А разом буде , звісно, шість!»

 

 Цікаві вправи.

Бегемотики в ставку

Досхочу купалися.

Троє зліва, троє справа –

Плавали, плескалися.

Хто нам швидше відповість,

Скільки всіх було їх? (Шість).

 

 Жучок пройшовся по базару,

 Купив чобіт червоних пару.

 Подумав, щось порахував

 І пару жовтих ще придбав,

 А потім ще й зелених пару.

 Летів, як світлофор, з базару!

 А вам загадка ось така:

 То скільки ж ніжок у жука? (6).

 

Швидко їде Федя

На велосипеді.

А за ним ще п’ять хлоп’ят.

Скільки хлопців їде в ряд?

 

 У садок до годівниці

 Прилетіли дві синиці,

 Потім ще чотири птиці.

Скільки птиць на годівниці?

 

Три веселі індики

Купили жовті чобітки.

Подумайте, погадайте.

Скільки чобітків? Відповідайте.

 Каже мати квочка:

 - В мене два синочка

 І чотири дочки.

 Скільки ж діток в квочки? (2+4).

 

Три овечки коло гречки,

На лужку ще три овечки.

Полічи овечок цих.

Скільки разом їх усіх? (3+3).

 

 П’ять метеликів літають

 І на квіточки сідають.

 Прилетів і ще один.

 Сів на квіточку і він.

 Полічимо швидше всіх,

 Цих метеликів прудких. (5+1).

 

Під дубочком два грибочки

Ще чотири – під кленочком.

Ми зібрали всі грибки,

Рахували залюбки!

Ну, а ви порахували,

Скільки ми грибів зібрали? (2+4).

 

 Раз на ярмарку індики

 Купували черевики:

 Два червоних черевики

 І чотири білі:

 Скільки всього черевиків. (2+4).

 

Щоб напитися водиці,

Йшли звірята до криниці.

Спершу четверо прийшло,

Двоє згодом прибуло.

Треба нам порахувати,

Скільки всіх було звіряток? (4+2).

 

 Крижані бурульки

 Плакали від страху:

 Їхні дві подружки

 Вниз упали з даху!

 На даху спочатку

 Їх висіло шість.

 Скільки залишилось?

 Хто нам відповість? (6-2).

 

Двоє гномиків у лісі звірятам помагають,

Двоє у печері завжди прибирають.

Ще один готує їсти, а один співає.

Скільки гномиків усіх?

Хто з вас відгадає? (2+2+1+1).

 

 Колись Кожум’яка під Києвом жив.

 Шкури він м’яв і у річці мочив.

 Вхопить три разом, о потім ще три,

 В берег упреться і тягне з води.

 Сил докладає, працює завзято,

 Скільки шкір разом він витяг, малята? (3+3).

 

Три сестри Мавруня мала,

Що за нею підглядали.

Перша мала одне око,

Друга – два. Що за морока?

А в третьої аж три ока.

Ви б, малята, підказали,

Скільки очок сестри мали? (1+2+3).

 

 Три грибочки на горбочку.

 Скільки ж видно з-під листочка.

 Відповісти хто б зумів

 Скільки разом всіх грибів? (3+3).

 

В’яже старанно лисиця

Трьом внучатам рукавиці.

„Подарую вам я, внуки,

рукавичок по дві штуки.

Бережіть їх, не губіть,

Скільки всіх, перелічіть?”

 

 Загадки.

Із зернини виглянув росток

І цифра вийшла для діток.

Зерна цього ніхто не їсть,

Бо це звичайно цифра - … (6).

 

 Сам чорний та не ворон,

 Є роги та не бик,

 Шість ніг без копит. (Жук-рогач).

 

Дерев’яна, а не полінце,

Шість дірочок має, весело співає. (Сопілка).

 

 Шість ніг і два роги,

 В садок не питає дороги. (Жук).

 

Що то за гість:

Ніжок має шість,

Аж чотири крилець має,

По квітках літає.

Ні бджола, ні джмелик,

Зоветься … (Метелик).

 

 Лічилка.

П’ять ялинок і дубок

Заглядають у ярок.

Бачиш ти, синочку їх?

Полічи-но, скільки всіх?

П’ять ялинок... І дубок...

Шість! – всміхається синок.

 

 Гра «Сховаємося від лисиці».

Вчитель читає:

  Лисиця близько причаїлась,

  Лисиця кущиком прикрилась,

  Лисиця носом повела –

  Розбігайтесь хто куди!

На зеленій галявині (набірному полотні) – малюнки квочки з курчатами,качки з каченятами, козенятка, зайчиха і хижої лисиці. На зворотній стороні малюнків – завдання. Діти, викликані до дошки, намагаються швидше виконати завдання і сховати птахів і тварин від лисиці – кого в нірку, кого під кущик, кого в хлів.

 Якщо учень не виконує завдання або допускає в обчисленні помилку,

то тварину з’їсть лисиця, а це небажано. Діти дуже хвилюються, тому особливо намагаються правильно виконати завдання.

 

 Ребуси.

ш м 6 ь о (місто).  і о 6 ’’ е (шосе).

 

 Скоромовка.

Гриць і Галя в ліс пішли

І по три гриби знайшли.

Скільки разом Гриць і Галя

Там грибочків назбирали?

 

Цифра Сім, як кочерга,

В неї, бач одна нога.

В неї одна нога,

А сама, як кочерга.

Цифра ця відома всім,

А як зветься вона? … (Сім).

 

Ось косу косив косар

Й притупилася коса.

Вгору косу він підняв,

Та гострить її почав.

Дуже смішно стало всім –

Не коса, а цифра – сім.

 

Від одинички вона відрізняється,

Тим, що хвостик від двійки

Угорі звивається.

Вправо від середини спішу,

Двійчин  хвостик я вправо пишу

І рівнесенько без згину

Цифра сім тримає спину.

Спускається на нижню лінійку

І стає на серединку.

Звивається хвостик, а спинка рівненька,

Цифра «сім» - така гарненька!

 

«7» ( 6 =  6 + 1 )

В нас сімейка немала:

Тато , мама, брат, сестра,

І бабуся, і дідусь,

Всіх назву не помилюсь!

І, звичайно , з ними я ,

От сімейка, так сім’я!

Розкажу я всім – усім:

« Шість та один – це буде – сім!»

«7» ( 7 = 5+ 2)

Зайчик урожай збирав

Восени у полі.

І звіряток частував

У маленькій школі.

П’ять морквин він дав Лисичці,

Дві – малесенькій Синичці .

А Сорока стрекоче всім:

«П’ять  і два – це ж разом – сім!»

«7» ( 7 = 4+ 3)

Скоро, скоро Новий рік

Завітає на поріг.

Мама іграшки купила,

А я пісеньку довчила.                                                                                                                                                                                                                                                  Буду кульки рахувати ,

Жодну з них – не пропускати!

Три червоних , зелених чотири!

Я з ними кружляю по нашій квартирі!

А тато сказав: « Нагадаєм усім –

Чотири і три – всі  знають,  це – сім!»

 

 

 Цікаві вправи.

Появилися у квочки

Три сини, чотири дочки.

Хоч чекала на курчат,

Вийшло … (семеро) качат.

 

 Шість малят – дошкільнят

 Стали струнко в один ряд.

 Підійшов до них Панас.

 Скільки стало нас? (6+1).

 

Зловив Василько наш сім риб.

Одна з них в воду раптом – стриб!

Відповідайте, рибок скільки.

Тепер зосталось у Василька? (7-1).

 

 По дорозі їжак біг,

 Ніс сім яблук на пиріг.

 Одне впало, покотилось.

 Скільки яблук залишилось? (7-1).

 

Сім цукерок Толя мав.

Дві цукерки мамі дав,

Дві малій сестриці Олі.

А зосталось скільки в Толі? (7-2-2).

 

 Учитись любить старший брат,

 Але й неділі також рад.

 Шість навчальних днів у нас

 І вихідний – дозвілля час.

 Для вас проте завдання, діти,

 Всі дні у тижні полічити. (6+1).

 

Іде маленька Валя,

Веде її Наталя,

Зустріли п’ять хлоп’ят.

То ж скільки всіх малят? (1+1+5).

 

 Було у Марини

 Сім ягід малини.

 Шість ягідок з’їла.

 А скільки лишила? (7-6).

 

Ішов їжак, знайшов буряк,

Знайшов ще шість,

З сім’єю з’їсть.

Скільки буряків

Усього в їжаків? (1+6).

 

 У садок до годівниці

 Прилетіло три синиці,

 Потім ще чотири птиці

 Скільки птиць на годівниці? (3+4).

 

П’ять берізок, дві смерічки,

Зеленіють над потічком,

Біля них одна ожина…

Скільки всіх дерев, скажи-но? (5+2).

 

 Ось до класу на урок

 Залетіло п’ять сорок

 Дві пізніше прибуло.

 Скільки всіх сорок було? (5+2).

 

Горіло 7 свічок, 2 з них згасли.

Скільки залишилось? (2, які згасли, а інші згоріли).

 

 Один, два, три, чотири, п’ять,

 Вийшли їжаки гулять.

 До них двоє підійшли,

 Скільки стало їх, скажи? (5+2).

 

Круть і Верть зерно з поля носили,

Бо дуже вони пиріжечки любили.

Круть знайшов п’ять і заніс до хати.

Вертю вдалось лише два відшукати.

Порахуйте, любі малята,

Скільки зерен знайшли мишенята? (5+2).

 

 Бабуся квітку з грядки зірвала

 І дівчинці Жені подарувала.

 Було у квітки сім пелюстків

 І мали різних сім кольорів.

 Жовту пелюстку Женя зірвала

 Й перше бажання своє загадала.

 Ви вже подумали, дітки,

 Скільки пелюсток лишилось у квітки? (7-1).

 

Стала Феська бублики рвати,

І хутчіш у кошик ховати.

5 із груші вона зняла,

Та ще два в траві знайшла.

Хто нам, дітки, скаже нині,

Скільки бубликів в корзині? (5+2).

 

 Козеняток було сім.

 Вовк прийшов і їх поїв.

 Та одне живе зосталось,

 Бо в комірці заховалось.

 Вовк сердитий, вовк лютує,

 Скільки з’їв, не порахує. (7-1).

 

- Ну, візьмемо п’ять і два.

Скільки буде, голова?

Кіт примружився й сказав: - Няв!

- Ви, малята, полічіть,

І котові підкажіть. (7).

 

 Загадки.

Я загадку вам несу, чи то цифру, чи косу.

Зрозуміло, мабудь, всім.

Що коса – то цифра … (Сім).

 

 Встала в полі брама

 В сім шовків убрана.

 Встала коло броду:

 - Гарна я на вроду.

 Вітер ахнув: - Пава!

 Враз вона пропала. (Веселка).

 

Має шкір сім,

Витискає сльози всім. (Цибуля).

 

 Оцю співачку, хто з вас знає,

 Вона в болоті проживає.

 З латаття візьме аж сім нот

 І так співає на весь рот!

 Спішу, виходжу наперед.

 Щоб піднести їй свій букет,

 Та підбігаю до водиці –

 Співачка – стриб і ну годиться. (Жаба).

 

 Лічилка.

Мама, тато, дід, бабуся –

Всіх назву, не помилюся...

В нас сімейка невеличка.

Всі замовкніть, бо зіб’юся:

Мама, тато, дід, бабуся...

Братик мій, сестра і я –

От і вся моя сім’я.

Сім осіб я полічила,

І себе не пропустила.

Полічи й ти помаленьку

Від матусі всю сімейку...

Нам лічилочку на сім

Повторити треба всім.

 

 Гра «Цветик-самоцветик».

 На магнітній дошці виставлений малюнок «цветика-самоцветика».

Вчитель читає:

  Лети, лети, лепесток,

  Через запад, на восток,

  Через север, через юг…

  Возвращайся, сделав круг.

   Діти хором:

  Лишь коснёшься ты земли,

  Будь по-моему вели!

Учні один за другим виходять до дошки, відривають пелюстку і виконують завдання. Клас слідкує за відповідаючим. Якщо учень правильно вирахував, клас плеще в долоні, учень бере пелюстку на парту. У кого в кінці тижня буде 7 пелюсток – 7 правильних відповідей, може намалювати «цветик-самоцветик» і разом з учителем написати на його пелюстках нове

завдання.

 

 Ребус.

7 ’ я (сім’я).

 

В цифрі букву замінити –

Можна буде у нім жити. (Сім – дім).

 Скільки кроків зробить горобець за 7 років?

         (Ніскільки, бо він не ходить, а стрибає).

 

Цифра сім, бувай здорова!

Далі про вісім у нас піде мова!

 

 У цифри Вісім – два кільця

 Без початку, без кінця.

 

Цифра 8 – два кільця,

Без початку, без кінця

Вісім пелюстків у квітки,

Вісім в кубика вершин,

Вже о восьмій в школі дітки,

Не порушують режим!

 

 Вісімка така ж, як двійка,

 Тільки хвостик у кільце

 Закрутився наче змійка.

 Вийшло не кільце, а два:

 Зверху – голова і знизу – голова.

 Починаємо чаклувати…

 Вісімку, як два писати.

 Біля нижньої лінії

 Хвостик назад закругляємо,

 І обидва кінці дуже вправно з’єднаємо.

 «Що виходить?», - ви питаєте.

 Що ви, вісімки не знаєте?

«8» ( 8 = 5 + 3)

У Лисиці  п’ять малят,

П’ять маленьких лисенят.

А в Зайчика – зайченята ,

Треба їх порахувати!

Біле, чорне і сіреньке –

Троє зайчиків маленьких!

Скільки ж то малят у лісі?

«П’ять і три – це буде вісім!»

«8» ( 8 = 4 + 4)

Я хочу дівчаток порахувати :

Оленка, Іринка, Наталка і Катя.

І хлопчиків також рахую тепер:

Сергійко, Олежик, Сашко і Артем!

Уважно хай слухають діти усі:

« Чотири й чотири – це вісім, не сім!

 Цікаві вправи.

Кільця в ножицях стулились,

Яка цифра утворилась?

А вам, діти, треба знати,

Як цю цифру називати.

 

 У Оксаночки в руці

 Є чотири олівці.

 А в її подружки Віри,

 Ось погляньте, теж чотири.

 Полічіть–но всі оці

 Кольорові олівці. (4+4).

 

Якось бігло через ліс

Вісім кіз.

П’ять були з них білі-білі,

Ну а решта сірі-сірі.

Скільки ж бігло через ліс

Сірих кіз? (8-5).

 

 Жив-був Дід – Цифроїд,

 Їв він цифри на обід.

 Ось поїв і наші, з чаєм.

 Встав, яких не вистачає:

 1, 2, 3,…, 5, …, …, 8?.

 

Павучок зв’язав панчішки.

І вдягнув собі на ніжки.

Якщо четверо панчішок,

Скільки босих було ніжок?

 

 Шість линів і два лящі,

 Скільки разом? Полічи. (6+2).

 

У Наталочки в руці

Є чотири олівці.

А в її сестрички Віри

Олівців також чотири.

Порахуйте всі оці

Кольорові олівці. (4+4).

 

 П’ять овечок біля гречки,

 На лугу ще три овечки.

 Скільки всіх? (5+3).

 

На лугу серед лози

Заховалось три кози.

А в траві ще п’ять було

Скільки кіз пасе Павло? (3+5).

 

 В свині двоє поросят,

 Змерзли вони аж тремтять.

 Щоб їх зігріти,

 Скільки валянків треба купити? (8).

 

Хто це закотив до вас

Бабу снігову у клас.

Була баба на узліссі,

А для нас – це цифра … (8).

 

 Біля річки на галявці

 Знайшли моркву сірі зайці.

 Вісім морквин – це немало.

 Одну з’їли. Скільки стало? (8-1).

 

Чотири груші Ваня мав,

Ще чотири братик дав.

На подвір’ї Ваня сів,

Вісім груш відразу з’їв.

І подумав, чи не мало?

Скільки груш іще зосталось? (4+4-8).

 

 Ось до класу на урок

 Залетіло шість сорок,

 Два пізніше прибуло.

 Скільки всіх птахів було? (6+2).

 

П’ять берізок і три клени

Змалювала вмить Олена

І спитала: - Скільки в мене

Тут усіх дерев зелених?

Полічить вона не може

Хто Оленці допоможе? (5+3).

 

 Лісом їжачок ішов,

 Шість грибочків він знайшов.

 А пізніше на голки

 Наколов ще два грибки.

 Хто нам скаже зразу,

 Скільки грибів разом? (6+2).

 

Вісім яблук у сестри,

Менше в братика на три,

Скільки яблучок у брата?

Треба нам порахувати. (8-3).

 

 Вісім сорок прийшло на урок.

 Двоє сорок не знало урок.

 Скільки сорок знало добре урок? (8-2).

 

Киці Мусі вісім років,

Киці Марті тільки п’ять.

На скільки років Муся старша,

Хто встиг уже порахувати? (8-5).

 

 Вісім бджілок волохатих

 Копошилось біля м’яти.

 Потім полетіло шість.

 Скільки бджілок залишилось?

 Хто нам швидше відповість? (8-6).

 

Знають діти казочку

Про Червону Шапочку.

До бабусі вона йшла,

Вісім пиріжків несла.

Раптом вовк її зустрів,

Пиріжечків зо три з’їв.

Хто з вас, діти, порахує,

Скільки бабуся покуштує? (8-3).

 

 Став козел копитом бити,

 Посипались самоцвіти.

 Кокованя три підняв,

 Ще п’ять в шапку заховав.

 А тепер скажіте, діти,

 Скільки в нього самоцвітів? (3+5).

 

 Загадки.

Що то за птах, що на вісьмох ногах? (Комар).

 

 Вісім ніг, вісім рук

 Вишивають шовком круг.

 Мух запрошують на торг:

 - Гей, купуйте, мухи, шовк! (Павук).

 

Ану, хто з дітей вгадає,

Що за звір ніг вісім має?

Снує, з ниток довгі сіті,

Щоби мушок в них ловити? (Павук).

 

 Один по одному стоять

 І про себе гомонять:

 «А чи знають діти,

 Яку цифру ми складаєм?”

 Відгадаєм залюбки

 Хто не знає? … (Вісімки).

 

Цифра 8 всім відома –

Чув про неї в школі, вдома.

Половину їй зітри

І одержиш цифру … (Три).

 

 Лічилка.

Мати рано уставала,   І Гришко, і Мишко,

На сніданок готувала  І Роман та Іван,

Із вишнями вареники.  І Платон та Антон,

Вареники-туленики.   І Юрась, і Тарас.

В мене друзів багато,  До восьми я рахував,

Всі заходьте у хату:   По варенику давав.

 

 

 

Гра «Чарівні кури».

 На дошці відкривається шторка, тут виставлені макети курочок і лисичок. Учитель повідомляє, що у мисочку насипано чарівні зерна. Зараз він випустить курочку, вони подзьобають зерно і теж стануть чарівними. «Ці курочки можуть виявити, - говорить класовод, хто з вас добре вміє лічити. Нумо, спіймайте курочку!». За викликом учителя троє учнів виходять до дошки і знімають макети курочок. На їх звороті написано певні числа. Кожна курочка «записує», які учень знає приклади з відповідями, зображеними цими числами. Наприклад, до числа 8: 8+1, 0+7, 7+1, 2+6, 3+5, 6+2, 5+3, 4+4, 0+8. Виграє той, хто вправно запише всі приклади до «свого» числа.

 

Йшли по цифрах по порядку,

І дійшли ми до дев’ятки.

 

 Любі хлопчики й дівчатка,

 Ось прийшла до нас дев’ятка.

 Так вона нам промовляє:

 Мене кожен учень знає.

 Хоч я гостя нині в вас,

 Та мене вже знає клас.

 Цифру шість ви вже писали,

 А мене і не згадали.

 Обернувши шість униз,

 Буде дев’ять, подивись!

 

Шістку вмить переверни

Вниз хвостом і нам скажи,

Нову цифру як назвати?

Чи ви знаєте, малята?

 

 Цифра Дев’ять, чи Дев’ятка, -

 Наче в цирку акробатка:

 Сторчака як перевернеться,

 Зразу Шісткою обернеться!

 

Шістка і дев’ятка –

Ніби дві сестри.

Шість – внизу кружечок,

Дев’ять – угорі.

 

 Шістка – цифра – акробатка:

 Хвостик вниз – і вже дев’ятка!

 Юнга знає це число:

 Міцно взявся за весло!

 Шторм – це вам не карнавал!

 Чули про дев’ятий вал!

 

Дев’ять починається як шість!

Чудові справи!

Лиш хвостик справа вліво ведемо,

А не зліва направо.

У кружечок його замикаємо,

Ніжку вниз і кутик зрізаємо!

Плавно ніжку внизу закругляємо.

Як у цифру п’ять чи три …

І розпочинаєм з голови!

Як приємно працювати!

Дев’ять вміємо вже писати.

 

 

«9» ( 9 = 5 + 4)

Сиділо на гілочці п’ять горобців,

А четверо знизу співало : « Ців – ців!»

Галинка пташок стала вже рахувать :

« Їх дев’ять , я впевнено можу сказать!»

«9» ( 9 = 6 + 3)

Біля річки на галяві

Козеняток пасла Валя.

Сірих – шестеро маленьких,

Троє більшеньких – руденьких.

Козенята : « Бе та ме!»

- Де ж то сіре?  Де  руде?

- Валю, люба, часу не гай,

Швидше, швидше додавай!

Дума Валя: « Може п’ять?!

Козенята ж « Де - е -  в’ять!»

 

 Цікаві вправи.

Посадили ми в гайочку

Вісім кленів і дубочок.

Скільки всіх дерев? (8+1).

 

 Посадили ми в гайочку

 Шість дубків і три кленочки.

 Скільки всіх дерев? (6+3).

 

Посадили ми в гайочку

Лип чотири й п’ять дубочків.

Скільки всіх дерев? (4+5).

 

 Вісім птиць зліпив Семенко

 І одну – мала Оленка.

 Друзі, ви б не полічили,

 Скільки діти птиць зробили? (8+1).

 

Під дубочком п’ять грибочків,

Під сосною їх чотири.

Скільки разом? Полічили. (5+4).

 

 Снилися сьогодні Зіні

 Цілу ніч лиш апельсини.

 Три неначе вона з’їла,

 Шість на ранок залишила.

 Скільки всього апельсинів

 Уночі наснилось Зіні? (3+6).

 

Вранці лиска Віолета

Смажила собі котлети.

Потім враз чотири з’їла,

П’ять на вечір залишила.

Полічіть усі котлети,

Що були у Віолети. (4+5).

 

 На даху п’ять голубків

 На сонечку грілись.

 Прилетіло ще чотири,

 Теж рядком усілись.

 Всі біленькі, як сніг,

 Скільки голубів усіх? (5+4).

 

Що у лісі так гримить?

Робить вулики ведмідь,

Він зробив їх тільки сім,

На два менше, ніж хотів. (7+2).

 

 Чималенька ми сім’я,

 Наймолодший в ній – це я.

 Полічити нас непросто.

 Таня, Маня, Оля, Костик,

 Олексій, Дмитро, Наташа,

 І Оксана – старша наша.

 Як ідемо десь юрбою,

 Часто чуєм за собою:

 - Зачекайте на хвилинку,

 Ви, бува, не з дитбудинку?

 Діти, хто нам допоможе,

 Скільки вас – сказати зможе? (9).

 

На дворі високім

Телесик сидить.

Зграя гусей диких

До нього летить,

Троє попереду

Та позаду шість,

Скільки в зграї їх,

Скоріше скажіть? (3+6).

 

 От як Котигорошко сильним вже став,

 Взяв булаву і матусі сказав:

 «Треба сестру і братів рятувати,

 Треба зі змієм до бою ставати».

 Жаром все дихає, клубками дим в’ється,

 З дев’ятиголовим змієм він б’ється.

 Три уже впали й по землі покотились,

 Скільки відбити іще залишилось? (9-3).

 

 Загадка.

Дев’ять братів зелененьких, кругленьких,

У одному кожусі живуть. (Горох).

 

 

 Лічилка.

Раз, два –

Ми в дорозі.

Три, чотири -

На порозі.

П’ять, шість –

Мити ніжки.

Сім, вісім –

Час у ліжко.

Треба й дев’ять

Всім сказати:

На добраніч,

Будем спати.

 

 Гра.

 Якщо вчитель говорить правильні твердження, учні піднімають руки вгору і плескають в долоні, а якщо ні – руки опущені.

  1. Сьогодні середа?
  2. На вулиці літо?
  3. 4 менше від 1?
  4. Тиждень складається з 7 днів?
  5. Лід гарячий?
  6. Після ранку настає ніч?
  7. Утрикутника чотири сторони?
  8. Потяг довший за автобус?
  9. 6 + 4 = 9?

 

Ребуси.

9 ’ ’ ’ ’ і з (девіз).  д л 9 ’ ’ ’ ’ (лев).

 

 

 

 

 

Круглий нуль, як м’ячик, скаче,

Сам він нічого не значить,

Та за цифрою позаду,

Займе він значну посаду!

З одиницею вприсядку

Станцював – і вже десятка!

 

 Раз, два – дерева!

 Три, чотири – вийшли звірі!

 П’ять, шість – пада лист!

 Сім, вісім – птахи в лісі!

 Дев’ять, десять – он сунички

 Підвели червоні личка!

 

Раз – підняли руки вгору,

Два – нагнулися додолу,

Не згинайте, діти, ноги,

Як торкаєтесь підлоги.

Три, чотири – прямо стати,

Будем знову починати.

Хто уміє присідати

І ногам роботу дати?

Раз – піднялись, два – присіли,

Хай мужніє наше тіло.

Хто втомився присідати,

Може вже відпочивати.

 

 Один, два – ми пірнаєм.

 Три, чотири – виринаєм.

 П’ять, шість – на воді

 Кріпнуть крильця молоді.

 Сім, вісім – повні сили

 Ми до берега поплили,

 Дев’ять, десять – розгорнулись,

 Потягнулись

 І пішли понад водою

 Снідать ряскою смачною.

 

Дві веселі жабки

Взялися за лапки,

Пострибали до ставка,

Заспівали: «Ква, ква, ква».

Ніжками затопали,

Лапками захлопали.

І танцюють гопака:

«Ква, ква, та ква, ква, ква».

« 10»  ( 10 = 5 + 5)

Маленькі пальчики у мене

Їх зліва п’ять і справа – п’ять.

І розкажу я лиш для тебе,

Що десять – це є п’ять плюс п’ять!

« 10» ( 10 = 6 + 4)

У бабусі на подвір’ї

Шестеро качаток.

І малесеньких пухнастих

Четверо гусяток.

Йде бабуся у долину

Рахувати птаство:

« 10 всіх – це шість й чотири,

От моє багатство!»

 

 Цікаві вправи.

Пальці швидко полічіть.

Зліва п’ять, і справа п’ять.

Скільки разом? Як сказать? (10).

 

 Десять ялинок у лісі росли,

 В школу на свято одну відвезли.

 Скільки ялинок лишилося там?

 Добре подумаєш, скажеш це сам. (10-1).

 

На лугу пасуться гуси,

Їх пасе мала Маруся.

Сім гусей ще біля броду,

Троє вже ввійшли у воду.

Ми попросимо дітей

Полічити всіх гусей. (7+3).

 

 Йдуть корови бережком,

 Тут чотири, а там шість,

 Скільки всіх корів разом?

 Хто з вас, дітки, відповість? (4+6).

 

У живім куточку в школі

Є три рибки у воді,

Ще сім рибок дасть Микола.

Скільки буде риб тоді? (3+7).

 

 Десять жвавих горобців

 Приземлились на посів,

 Як запорхалися в житі,

   То й забули все на світі!

 А тим часом кіт-хитрюга

 Підібрався, як злодюга,

 В гороб’ячу зграю-скік!

 Одного схопив та й втік.

 Отака-то прикрість сталась,

 Скільки в житі їх зосталось?

                                                 (Жодного, бо втекли).

 

Десять хлопчиків завзято

Про щось сперечались,

Двох із них гукнула мати.

Скільки їх зосталось? (10-2).

 

 Валя десять яблук купила,

 По дорозі одне загубила,

 Скільки принесе до хати,

 Щоб гостей пригощати? (10-1).

 

Пан Ведмідь по лісі йшов,

Десять ягідок знайшов.

Дві подарував синиці

Ще одну – кумі Лисиці

Потім на пеньочок сів,

Решту ягідок швидко з’їв.

Нам порахувати слід,

Скільки ягід з’їв Ведмідь. (10-2-1=7).

 

 Сорок п’ять і сорок п’ять.

 Скільки разом? (10).

 

Мишка числа додавала,

Рукавички рахувала.

В сумі десять треба мати.

Як же пари підібрати?

 

 Десять яєць знесла курка Анфіска.

 Кілька поклала відразу у миску.

 Ще шість яєць у коробку сховала.

 Скільки у мисці – багато чи мало? (10-6=4).

 

Біг зайчисько Куций Хвіст,

Десять капустинок ніс.

По дорозі зголоднів,

Троє капустинок з’їв.

А тепер для вас задача:

Порахуйте ви остачу. (10-3=7).

 

 В Чебурашки апельсинів

 На два більше, аніж груш.

 Скільки всього апельсинів,

 Якщо вісім було груш? (8+2=10).

 

Два учні грали в шахи 10хв.

Скільки хвилин грав кожен учень?

 Івана вчили рахувать.

 Скільки буде 5 і 5?

 Іван наш вчиться залюбки,

 І каже: «Буде дві руки». (10).

 

Мали бджоли 7 хатин,

Та ще три зробив Мартин.

І замислився ведмідь:

Скільки ж вуликів стоїть? (7+3).

 

 Ось прийшла весна в садок,

 Скільки всюди ягідок!

 П’ять в корзинці,

 Дві в долоні,

 Три на вишеньці, як сонце.

 Порахуй мерщій, дружок,

 Скільки разом ягідок? (5+2+3).

 

Зайченят у зайця-сім,

Треба їсти дати всім.

Десять яблук заєць мав,

По одному дітям дав.

Скільки залишилось в нього?

Хто прийде на допомогу? (Три. 10-7=3).

 

 П’ять горіхів з’їв Івасик

 Стільки ж з’їв брат Тарасик.

 Нумо, швидко поміркуєм,

 Скільки з’їли порахуєм? (5+5).

 

 Загадки.

Ухопився за дріт, покотився у світ.

Повіз близняток цілий десяток. (Електровоз).

 

 Всі ми знаємо давно –

 Цифра нуль – це є ніщо.

 Але тільки по правиці

 Ми поставим одиницю –

 На папері перед нами

 Нова цифра враз постане.

 І розгадана загадка –

 Один і нуль і є … (десятка).
 

 

Руки вгору підніміть,

Пальці швидко полічіть:

Зліва п’ять і справа п’ять,

Скільки разом? Як сказать? (10).

 

 У двох матерів по п’ять синів, у всіх одне ім’я. (Пальці).

Задачі-жарти

 

На березі сиділо 4 жаби. Одна стрибнула у воду. Скільки жаб стрибнуло у воду?

 

Мама купила 4 лампочки. Дві з’їли за обідом. Скільки залишилося?

 

 Лічилка.

Біжить півень від причілка,

Бубонить собі лічилку:

«Раз, два – курчата,

Три, чотири – зайчата,

П’ять, шість – гусаки,

Сім, вісім – їжаки,

Дев’ять, десять – йде лисиця,

Нам ховатись, їй жмуритись.

 

 Що за пташка на суку

 Розсипа своє „ку-ку”?

 Сів хлопчинка на стовпець,

 Де ж тій пісеньці кінець?!

 Раз „ку-ку” і два „ку-ку”,

 Зачепилось на суку.

 Три „ку-ку”, чотири, п’ять,

 Став на пальцях відкладать.

 Шість „ку-ку” і сім „ку-ку” –

 Йде луна поза ріку!

 Дев’ять, десять – не мовчить...

 Як „ку-ку” перелічить?

 

 Казка-лічилка «Цифрова родина»

Один гарбуз пористий

Навчивсь диригувати

- А де, - гукнув, - артисти,

Щоб грати і співати?

 Озвалися два кавуни –

 В зелену смужечку штани –

 У барабан торох-торох:

 «Ми барабанщики удвох».

Три дині в сукнях дорогих,

Що сяють золотом на них,

Вклонилися: - Маестро!

Ми тріо - дині - сестри.

 Аж гульк - чотири огірки

 Несуть і скрипки, і смички.

 Ми, - кажуть, - знатні скрипалі,

 Немає кращих на землі!

П'ять синіх баклажанів

Взялися до баянів:

  • В нас інструменти голосні.
  • Гайда, заспівуйте пісні!

 Шість спілих помідорів

 Як заспівать: - До - ре! -

А далі: - Мі - фа - соль - ля - сі!

Ми співачки відомі усі!

Тут сім перчин - сім'я палка! -

Як узяли цимбали,

Та як утнули гопака,

Аж всі поприсідали.

А вісім наших капустин

Із-під мережаних хустин

Сопілоньки дістали,

Цимбалам підіграли.

І дев'ять соняхів уряд

Як повели аркана! -

Чуби на вітрі майорять

Вогнисто та багряно.

А десять маківок в росі

Всміхнулися в усій красі.

 

 Гра «Будуємо дім».

Учитель читає:

  Сьогодні будем будувати дім

  На радість новоселам,

  Щоб кожний ставав в нім

  Щасливим і веселим.

Після цих слів з різних геометричних фігур, на зворотній стороні яких записане завдання, учні в себе на партах, а один біля дошки будують дім. Потім називають геометричні фігури, відповідають на питання: скільки трикутників? Скільки чотирикутників? Яких фігур більше: трикутників чи чотирикутників? Яка фігура зображена зверху? Знизу? І т.д.             

 

«Відгадай число».

 Учень показує карту, на якій записане будь-яке число в межах 10, скажімо, 6, і водночас називає, приміром, 8. Той, хто грає з ним, повинен сказати, скільки одиниць не вистачає до 8. виграє учень, який жодного разу не помилився.

 

 «Збільш на 1».

 Грають двоє дітей, котрі сидять за партою. Один показує картку з числом, не більш 9, а другий повинен відразу викласти на парту картку з числом на 1 більшим. Наприклад, перший – з шісткою, а другий – із сімкою. Після повторення гри тричі, учні міняються ролями. Виграє той, хто менше допустив помилок.

 

 «Відгадай склад числа».

 Учитель роздає дітям картки з числами від 1 до 9. Вони стають уряд, а потім за командою класовода шикуються парами так, щоб суми чисел, записаних на їхніх картках, дорівнювали 10.

 

 «Допоможи Незнайкові знайти помилку».

8 + 2 – 4 = 5  5 + 5 – 7 = 2

7 – 4 + 7 = 9  4 + 4 + 2 = 10

6 + 2 + 2 = 10  9 – 4 + 3 = 7

 

 

 

 

 Діти, розв’язуючи приклади, підставляють букви і розшифровують слова. Під час вивчення лічби в межах 10 люблять складати приклади за кількістю букв у словах:

К Р І Т  Ї Ж А К  Е Л І П С

4 -1 = 3

 

П О Л Е Т І В Т Р И З У Б  П О В А Г А

7 – 2 = 5

 

 Ребуси.

10 ’ о к (десяток).  д в 10 ’ ’ ’ н а (весна).

 

 Фізкультхвилинка.

Я малюю зайчика для вас. Раз.

Це у нього, бачте, голова. Два.

Це у нього вуха догори. Три.

Це стирчить у нього хвостик сірий. Чотири.

Це очиці весело горять. П’ять.

Ротик, зубки – хай морквинку їсть. Шість.

Шубка тепла, хутряна на нім. Сім.

Ніжки довгі, щоб гасав він лісом. Вісім.

Ще навколо посадимо дерева. Дев’ять.

І хай сонце сяє з піднебесся. Десять.

 

 

 

Є число, що зветься нуль,

Знають його всюди,

Відніми його, додай –

Що було, те й буде. (0).

 

 І залишився нуль (чи ноль),

 Що серед інших цифр – король!

 Ти придивись.

 Як трішки дописати,

 То вийде нуль і цифра два,

 Три, п’ять …

 У цифри шість сховався нуль

 І у дев’ятки є!

 Звичайно, він важливу роль

 Завжди відіграє!

 

Навколо всі цифри обійдеш

І завжди ти нуль знайдеш!

Якщо нуль ти відшукав –

То цифри правильно писав.

 

 Впізнають його – нема проблем,

 Він, називається нулем.

 Щоб легко написати цифри йшло,

 Пиши сам нуль ,як букву О.

 

То ти вже постарайся,

Нуль писать навчайся!

 

 Нуль, щоб ти знав, друже мій,

 Для порядку

 Починаємо писати

 Там, де шість і дев’ятку.

 Верхній правий кутик

 Справа наліво зрізаємо,

 До нижньої лінії ідем

 І внизу плавненько закругляємо.

 Вгору спішим,

 Щоб з’єднати початок з кінцем …

 Вийшла крива замкнена лінія …

 Вийшов – нуль! Молодець – молодцем!

 

Вже всі десять цифр я знаю!

Їх писати починаю:

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 0!

 

 Цікаві вправи.

Чотири груші Ваня мав,

Ще чотири братик, дав.

На подвір’ї Ваня сів,

Вісім груш відразу з’їв.

І подумав – чи не мало?

Скільки груш іще зосталось? (0).

 

 Миколка з’їв чотири сливи,

а шестеро – Настуся.

Скільки слив з’їла їхня бабуся? (Жодної).

 

Сидить Яків, ловить зайців.

Як ще одного спійма,

То ще 9 зостанеться,

Щоб було 10.

Скільки зайців зловив Яків? (Жодного).

 

 Скільки яблук на столі?

 Чотири лежало, троє упало,

 А одне розрізали? (Жодного).

 

Хто назве п’ять днів підряд, не називаючи чисел, місяць і днів тижня? (позавчора, вчора, сьогодні, завтра, післязавтра).

 

Рибалка на 3хв спіймав 6 рибок. Скільки таких самих рибок він спіймав за 5хв? (на таке запитання відповісти не можна).

 

Щоб зварити 1кг м’яса потрібна 1 година. За який час звариться півкілограма такого самого м’яса? (за годину).

 

На складі 5 цистерн з пальним, по 6т у кожній. З двох цистерна видали пальне колгоспникам. Скільки цистерн залишилося? (5 цистерн).

 

 Гра «Сходинки».

 Її проводимо як змагання двох команд. Одночасно почавши розв’язання, представники кожної розв’язують приклади біля дошки по черзі, передаючи один одному крейду відразу після того, як розв’язано черговий приклад. Виграє та команда, яка розв’яже приклади швидше і без помилок. Решта учнів стежить за правильністю розв’язання прикладів, уболіває за свою команду..

                                       9-4

                                 9-0      6-6

                           7-5                 1+9

                    4+4                              10-0

              9-2                                             5+5

       4+5                                                         10-5

10-6                                                                       6+3

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Демусь Оксана Богданівна
    дуже корисний і цікавий матеріал. дякую.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
31 липня 2018
Переглядів
8821
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку