Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Про матеріал
Повторити і поглибити знання про іменник як частину мови, сприяти зміцненню навичок визначення морфологічних ознак іменників; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити іменники в текстах, визначати їх роль у реченнях; розвивати дослідницький інтерес та творчі вміння; виховувати повагу до рідного слова, любов до України. Тип уроку: дослідження.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Номер слайду 2

Мета: - повторити й поглибити знання про іменник як частину мови, сприяти зміцненню навичок визначення морфологічних ознак іменників; - формувати загальнопізнавальні вміння знаходити іменники в текстах, визначати їх роль у реченнях; - розвивати творчі вміння, дослідницький інтерес; - виховувати повагу до рідного слова, любов до Батьківщини

Номер слайду 3

Не талант знати – талант працювати Народна творчість

Номер слайду 4

Морфологія – ( від грец.morphe – «форма» та logos - «вчення» ) – це один із розділів граматики , що вивчає частини мови.

Номер слайду 5

Завдання: з’ясувати , які морфологічні ознаки має іменник?

Номер слайду 6

Завдання№1. 1.Розгляньте малюнки. 2.Дайте назви об’єктам, запишіть їх. 3.Поставте до слів запитання. 4.До якої частини мови вони належать ? 5.Визначте рід кожного слова. 6.Зробіть висновок. 7.Вкажіть морфологічну ознаку, запишіть її.

Номер слайду 7

сонцес.рід Дівчика ж.рід Хлопець ч.рід Рід

Номер слайду 8

Завдання№2 1.Розгляньте малюнки. 2.Дайте назви об’єктам, запишіть їх. 3.Поставте до слів запитання. 4.До якої частини мови вони належать ? 5.Визначте число кожного слова. 6.Зробіть висновок. 7.Вкажіть морфологічну ознаку, запишіть її.  

Номер слайду 9

Число коти кіт

Номер слайду 10

Диктант з "ключем". Запишіть іменники у дві колонки: вжиті в однині; вжиті в множині. У кожному іменнику підкресліть першу літеру. З цих літер прочитаєте народне прислів’я. Доля, ножиці, екзамени, озеро, приклади, радощі, берег, радість, експеримент, дочка, обеліски, птахи, іграшка, абрикоси, дерева, ліс, олівець, експонати.

Номер слайду 11

Завдання№ 3. 1.Розгляньте малюнки. 2.Дайте назви об’єктам,запишіть їх. 3.Поставте до слів запитання. 4.До якої частини мови вони належать ? 5.Провідміняйте слова. 6.Зробіть висновок. 7.Вкажіть морфологічну ознаку, запишіть її .  

Номер слайду 12

книги книга

Номер слайду 13

Н. книги Р. книг Д. книгам З. книги О. книгами М. на книгах Кл. книги Н. книга Р. книги Д. книзі З. книга О. книгою М. на книзі Кл. книго

Номер слайду 14

Відмінки книги книга

Номер слайду 15

Завдання № 4 1. Розгляньте проект і картки. 2.Поставте запитання до слів, розмістіть картки на проекті відповідно до запитань. 3. Зробіть висновок. 4. Вкажіть морфологічні ознаки, запишіть їх угорі.

Номер слайду 16

Номер слайду 17

Назви істот та неістот Хто? Що?

Номер слайду 18

Гра «Упізнай мене» Почувши іменники, які є назвами істот, плещіть у долоні

Номер слайду 19

Завдання № 5 1. Розгляньте слова. 2.Особливу увагу зверніть на першу літеру, співставте та запишіть їх у дві колонки. 3. Зробіть висновок. 4. Вкажіть морфологічні ознаки, запишіть їх.    Дніпро, місто, річка, Черкаси, держава, Україна.

Номер слайду 20

Власні та загальні назви Дніпро Черкаси Україна річка місто держава

Номер слайду 21

Завдання № 6. 1. Розгляньте слова. 2. Поставте запитання до слів, визначте частину мови. Розмістіть слова за такими ознакам: а) у першу - назви узагальнених понять : якостей, властивостей, дій, процесів; б) у другу - назви понять, що сприймаються органами чуття: назви людей , тварин, предметів, явищ. 3. Зробіть висновок. 4. Вкажіть морфологічні ознаки, запишіть їх. Мама, ніжність, школа, мудрість, дідусь, щастя, знання, сонце.

Номер слайду 22

Конкретні та абстрактні назви ніжність знання мудрість щастя мама школа дідусь сонце

Номер слайду 23

Морфологічні ознаки

Номер слайду 24

Завдання: з’ясувати синтаксичну роль іменника

Номер слайду 25

Мова живе у душі. Україна- це наша Батьківщина. Ми вивчаємо рідну мову.

Номер слайду 26

Синтаксична роль Підмет Присудок Другорядні члени речення

Номер слайду 27

Десь придбав собі іменник Новий ранець і щоденник… Що побачить наш іменник – Все записує в щоденник, За порядком укладає, Бо «Абетку» добре знає. Ось в редакції «Квіткова» Вийшла книжечка чудова. І радіє світлячок – Є «Тлумачний словничок»! Вже стоїть він у вітрині У книжковім магазині. Пригадайте, які ще словники є в українській мові?

Номер слайду 28

Укладання словничка. Спробуймо і ми укласти словничок за допомогою підказок-віршиків (записуємо іменники у дві колонки російською та українською мовами). російські слова українські слова

Номер слайду 29

Антисуржик Вузлики напам'ять Як сказав ти? Потолок? Ти замерз? Чи дуже змок? Якщо в тебе є оселя, Певне, чув ти слово «стеля ».

Номер слайду 30

Антисуржик Олю, форточку б відкрити – Надто парко,-- мовить Рита. І сама не розуміє, Що сказать як слід не вміє. Дощ пішов , і знявся вітер, Зачиніть кватирку , діти.

Номер слайду 31

Антисуржик В чому шафа винувата, Що її прогнали з хати? Замість неї ,наче граф, Примостивсь пихатий «шкаф».

Номер слайду 32

Антисуржик Скільки можна називать Ліжко покручем «кровать»? Час уже запам’ятать, Що це ліжко – не кровать.

Номер слайду 33

Словничок Потолок Кровать Форточка Шкаф Стеля Ліжко Кватирка Шафа Російська Українська Визначте рід іменників у I та II колонках. Зробіть висновок.

Номер слайду 34

«Творча хвилинка» Складання Префікс від слова під’їзд; корінь від слова сніжок; суфікс від слова лісник; закінчення – як у слові вітер. Префікс від слова проїзд; корінь від слова лісник; суфікс від слова пеньок; закінчення – як у слові сніг.

Номер слайду 35

Домашнє завдання: параграф23,ст.79-80, вивчити правила. Впр.196, ст. 82 За бажаням: написати казку про іменник.

ppt
Додано
27 квітня 2020
Переглядів
686
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку