Імпульс. Закон збереження імпульсу

Про матеріал

Технологічна картка відповідно до технології модульного навчання за темою "Імпульс. Закон збереження імпульсу"

Перегляд файлу

http://forum.assistant.group/uploads/monthly_2017_07/7a61662s-960.jpg.f69718ae160b722f151b3daff67136ec.jpgТехнологічна картка уроку

Тема:  Імпульс. Закон збереження імпульсу

 

Нові знання (поняття)

Нові вміння (задачі)

  • імпульс;
  • закон збереження імпульсу;
  • ІІ закон Ньютона;
  • удари абсолютно пружний і непружний;
  • реактивний рух.
  • розв’язувати задачі, застосовуючи

закон збереження імпульсу;

  • обґрунтувати реактивний рух, як прояв дії закону збереження імпульсу.

 

Етапи уроку

Діяльність учнів

Експрес-контроль

Самостійно дати в зошиті відповіді на питання

(1 хв), кожна правильна відповідь 0,5 бала

!!! Взаємоперевірка!!!

«Завершіть речення»:

а) Сила, що діє на тіло, дорівнює добутку …

б) Прискорення, яке отримує тіло під дією сили, дорівнює …

в) Причиною зміни швидкості тіла є …

Записати в зошит відповіді на питання

 

 

Вивчення нового матеріалу

План роботи

  1. Імпульс.
  2. Закон збереження імпульсу
  3. Абсолютно пружний та непружний удари
  4. Реактивний рух (самостійно с. 128)

Скласти опорний конспект в зошит

Основні види задач на закон збереження імпульсу

Конспект в зошиті, колективне обговорення

  1. Непружний удар

 

 

 

 

 

 

  1. Розділ на частини

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Постріл під кутом

Р1

 

Р2

 

Р3

Систему можна вважати замкнутою т. я. сили тяжіння, що діють на тіла скомпенсовані силами реакції опори.

 

Система не замкнена на тіло і його частини діє сила тяжіння, але так як розрив відбувається миттєво, зміною імпульсу кожної частини силою тяжіння можна знехтувати

 

Система не замкнена, на тіло під час пострілу діє додаткова сила реакції опори, яка повідомляє снаряду імпульс уздовж вертикальної осі ОУ, її проекція на горизонтальну вісь ОХ дорівнює 0, інших сил, що діють вздовж осі ОХ, ні, значить можна застосувати закон збереження імпульсу в проекціях на вісь ОХ.

Алгоритм розв’язування задач на застосування закону збереження імпульсу

 

Записати в зошит (3 хв)

  1. Зрозуміти запропоновану задачу (побачити фізичну модель).
  2. Аналіз (побудувати математичну модель явища).
  3. Вибрати систему відліку.
  4. Виділити систему взаємодіючих тіл і з'ясувати, які сили для неї є внутрішніми, а які - зовнішніми.
  5. Визначити імпульси всіх тіл системи до і після взаємодії.
  6. Якщо в цілому система незамкнута, сума проекцій сил на одну з осей дорівнює нулю, то слід написати закон збереження лише в проекціях на цю вісь.
  7. Якщо зовнішні сили зневажливо малі в порівнянні з внутрішніми, то слід написати закон збереження сумарного імпульсу (p = 0) у векторній формі і перейти до скалярної.
  8. Якщо на тіла системи діють зовнішні сили і ними не можна нехтувати, то слід написати закон зміни імпульсу (p = F∙t) У векторній формі і перейти до скалярної.
  9. Записати математично всі допоміжні умови.
  10. Отриману систему рівнянь вирішити щодо шуканої величини імпульсу.

 

Колективне розв’язування задачі (5 хв)

 

Снаряд масою 25 кг, що летів горизонтально із швидкістю 400 м/с,попадає у візок з піском масою 1875 кг і застрягає в піску. З якою швидкістю буде рухатися візок, якщо до попадання снаряду він рухався зі швидкістю 2 м/с в напрямку руху снаряда? З якою швидкістю буде рухатися візок, якщо снаряд летів би проти руху візка?

 

Самостійне розв’язування задачі (10 хв) 3 бали

 

Граната, що летить зі швидкістю 15 м/с, розривається на дві частини масою 6 кг та 14 кг. Швидкість більшої частини збільшилася до 24 м/с у напрямку руху. Знайдіть швидкість та напрямок руху меншої частини.

Набуття практичних навичок (30 хв)

Задача 1. Кулька масою 100 г вільно падає без початкової швидкості з висоти 1 м на горизонтальну площину. Обчисліть зміну імпульсу кульки під час взаємодії з площиною для двох випадків: а) удар абсолютно непружний; б) удар абсолютно пружний.(Відповідь: а) Δр=0,9 кг/м∙с; б) Δр=0,45 кг/м∙с)

 

Задача 2. Рівняння руху матеріальної точки масою 2 кг задано рівнянням . Визначте зміну імпульсу тіла, яка сталася за 2 с, і силу, що викликала цю змін. (Відповідь:  Δр=40 кг/м∙с; б) F=20 Н)

 

Задача 3. З іграшкового пістолета вилітає кулька зі швидкістю 4 м/с. Визначте швидкість “віддачі” пістолета, якщо його маса становить 100 г, а маса кульки 5 г. (Відповідь:  )

 

Задача 4. Людина масою 80 кг стрибає з розгону у візок, що стоїть на рейках, масою 100 кг. Швидкість людини в момент стрибка спрямована горизонтально, а модуль дорівнює 5 м/с. З якою швидкістю їхатиме візок з людиною? Тертям між візком і рейками можна знехтувати. (Відповідь:  )

 

Домашнє завдання

 §13, впр. 3,12 (с.133)

 

 

 

Дякую за урок

 

 

 

 

 

 

Вихідний контроль (10 хв) по 1 балу

По завершенню роботи звіртеся з ключем

 

1. Порівняйте імпульси цих тіл
http://onlinetestpad.com/filestest/0022500-0023000/22888/ww.jpg
імпульси тіл різні за модулем

імпульси тіл однакові за знаком

імпульси тіл однакові за модулем

імпульси обох тіл дорівнюють нулю

імпульси тіл протилежні за знаком

2. Як направлений імпульс тіла?

він не має напрямку

збігається з напрямком швидкості

збігається з напрямком імпульсу сили

направлений протилежно до швидкості

3. Виберіть одиницю імпульсу тіла

Н/с

http://onlinetestpad.com/filestest/0022500-0023000/22888/999.jpg

Н

http://onlinetestpad.com/filestest/0022500-0023000/22888/1000.jpg

4. За якою формулою знаходять імпульс тіла?

http://onlinetestpad.com/filestest/0022500-0023000/22888/111.jpg

http://onlinetestpad.com/filestest/0022500-0023000/22888/222.jpg

http://onlinetestpad.com/filestest/0022500-0023000/22888/333.jpg

http://onlinetestpad.com/filestest/0022500-0023000/22888/444.jpg

5. В яких системах відліку виконується закон збереження імпульсу?

інерціальних

замкнених

неінерціальних

будь-яких

6. Реактивний рух виникає під час...

відштовхування

руху різних частин тіла відносно центра маси тіла

поділу тіла на частини

відокремлення від тіла частини його маси з певною швидкістю руху відносно решти частини

 

 

docx
До підручника
Фізика (рівень стандарту) 10 клас (Генденштейн Л. Е., Ненашев І. Ю.)
До уроку
§ 13. Імпульс. Закон збереження імпульсу
Додано
13 липня 2018
Переглядів
3977
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку