Індивідуальний навчальний план на 2024-2025н.р. ХІМІЯ
І семестр для учнів з ООП
Модельна навчальна програма
«Хімія. 7–9 класи»
для закладів загальної середньої освіти
(авт. Лашевська Г. А.)
Підручник Павло Попель, Людмила Крикля. 2024
Індивідуальний навчальний план на 2024-2025н.р.
І семестр
з хімії
Вчитель: __________________________
№ п/п |
Зміст навчального матеріалу (тема уроку) |
Вимоги до навчальних досягнень всіх учнів |
Адаптації |
1. |
Тема 1. Здобуваємо й застосовуємо хімічні знання безпечно. Первинний інструктаж з БЖД. Що таке хімія. |
1. ПІЗНАННЯ СВІТУ ПРИРОДИ ЗАСОБАМИ НАУКОВОГО ДОСЛІДЖЕННЯ Самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб виявляє суперечності в інформації природничого змісту, зокрема пов’язаної з хімією, формулює доступну для дослідження проблему й пояснює свій вибір, визначає мету і завдання відповідно до сформульованої проблеми, формулює гіпотезу, визначає і пояснює необхідні етапи дослідження, зваживши на умови виконання його,
виявляє на основі результатів дослідження причиново- наслідкові зв’язки між будовою і властивостями об’єктів
дослідження, підтверджує / спростовує гіпотезу дослідження й оцінює можливість використання його результатів для розв’язання навчальної / життєвої проблеми, пропонує різні способи досягнення мети дослідження, |
Використовувати просту мову та наочні приклади для пояснення правил безпеки. Повторювати ключові інструкції декілька разів. Забезпечити допомогу асистента за потреби. |
2. |
Як виникла і розвивалася наука хімія. |
передбачає варіанти дослідження з огляду на вплив різних чинників, пояснює ризики дослідження й усвідомлює потребу зважати на них. Самостійно або в групі спостерігає, досліджує (практично і/або аналітично) за складеним планом об’єкти та явища із використанням математичних, матеріальних і/або цифрових моделей. Самостійно, відповідно до умов виконання дослідження, прогнозує результати кожного його етапу, складає план, добирає необхідний інструментарій, фіксує в самостійно визначений спосіб результати, формулює, відповідно до мети, висновки, презентує в самостійно дібраний спосіб, зокрема з використанням цифрових пристроїв, результати, пояснює на основі особистого досвіду важливість спостереження, експерименту, моделювання в дослідженні, аналізує доцільність визначених етапів і складеного плану, дотримується правил безпеки життєдіяльності, обґрунтовує значущість набутих дослідницьких навичок для пізнання природи. |
Використовувати наочні матеріали, відео. |
3. |
Хімічний кабінет. Шкільна хімічна лабораторія. |
2. ОПРАЦЮВАННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ І ПРЕДСТАВЛЕННЯ ІНФОРМАЦІЇ ПРИРОДНИЧОГО ЗМІСТУ Самостійно здобуває з різних джерел, опрацьовує, аналізує і систематизує інформацію природничого, зокрема хімічного, змісту, оцінює її достовірність і необхідність / важливість для розв’язання життєвої / навчальної проблеми,
технологічного процесу виготовлення хімічної, косметичної тощо продукції
- Марко́вання хімічної, харчової, косметичної, фармацевтичної тощо продукції. - Знаки хімічної безпеки. - Пам’ятка з хімічної безпеки. - Зразки протоколювання послідовності виконання і суттєвих результатів дослідження / етапів технологічних процесів, пов’язаних із виготовленням хімічної / фармацевтичної / косметичної й ін. подібної продукції у визначених форматах (протоколи, таблиці, ескізи, схеми тощо). - Складання і/або опрацювання карти пам’яті з теми. Питання для опрацювання й обговорення в групі - Що вивчає хімія? - Чи пов’язана хімія з повсякденним життям пересічної людини? - Яке місце хімії поміж інших наук? - Чим подібні й чим відрізняються науковий метод й інженерний дизайн? - Чому необхідно дотримуватися правил безпеки праці в шкільній хімічній лабораторії? Чи доцільно застосовувати ці правила в повсякденному житті? - До чого може призвести неправильне
23
Очікувані результати навчання Орієнтовний зміст Види (орієнтовні) навчальної діяльності
презентує, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв, у формі тексту, відео-, аудіозапису, графіка / діаграми, таблиці, інфографіки; використовує сукупність даних для оцінювання природних об’єктів, явищ і процесів; описує, використовуючи наукову термінологію, природні, зокрема хімічні, явища і процеси, формулює їхні словесні описи на основі нетекстової інформації (табличної, графічної / інфографіки). |
Включити наочні пояснення про роботу лабораторії, використовуючи прості слова та кольорові схеми. |
4. |
Вивчаємо будову полум'я. |
Самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб добирає та інтегрує, пов’язує з реальними об’єктами і явищами представлену в різних формах, зокрема в символьній, інформацію природничого, зокрема хімічного змісту. Самостійно або в групі розробляє і презентує в дібраний спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв, відповідні продукти (проєкти, буклети, колажі, постери, моделі тощо) на основі опрацьованої інформації. З допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб зіставляє наукове й псевдонаукове пояснення тієї самої інформації природничого, зокрема хімічного змісту. |
Використовувати демонстраційні матеріали, що показують будову полум’я. Використовувати прості аналогії для пояснення будови полум’я, залучати візуальні або кольорові схеми. |
5. |
Найпростіші операції в хімічному експерименті. Правила безпеки. |
3. УСВІДОМЛЕННЯ РОЗМАЇТТЯ Й ЗАКОНОМІРНОСТЕЙ ПРИРОДИ, РОЛІ ПРИРОДНИЧИХ НАУК І ТЕХНІКИ В ЖИТТІ ЛЮДИНИ; ВІДПОВІДАЛЬНА ПОВЕДІНКА ДЛЯ СТАЛОГО РОЗВИТКУ СУСПІЛЬСТВА Самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб визначає істотні для розв’язання життєвої / навчальної
поводження з лабораторним посудом, реактивами, нагрівальними приладами тощо? - Що потрібно робити, якщо розбили скляний посуд, розлили чи розсипали хімікати, у разі термічного чи хімічного опіку? - Як безпечно зутилізувати хімічні відходи в шкільній хімічній лабораторії та в побуті? - Для чого маркують хімічну, харчову, косметичну, фармацевтичну тощо сировину і продукцію? - Що таке хімічна безпека? - Які ознаки можуть свідчити про застосування хімічної зброї? - Як зрозуміти, що ви потрапили під вплив небезпечних хімічних речовин (НХР)? - Як захиститися в приміщеннях і поза ними від впливу НХР? - Як спланувати й задокументувати дослідження / технологічний процес? Дискусія / Диспут / Дебати тощо - Чи можна вважати алхімію наукою? - Чи всім потрібні хімічні знання? - Чи всі відкриття в хімії зроблено з використанням наукового методу? - Чи завжди використання наукового методу в
Очікувані результати навчання Орієнтовний зміст Види (орієнтовні) навчальної діяльності
проблеми, пов’язаної з хімією, властивості об’єктів / явищ природи. Самостійно характеризує властивості об’єктів природи, пояснює, використовуючи хімічні знання, природні явища та процеси на основі законів природи, використовуючи хімічну мову й відповідну термінологію і, у разі потреби, мову й термінологію інших природничих наук, виявляє причиново-наслідкові зв’язки між пов’язаними з хімією явищами, процесами і їхніми наслідками. використовує дослідницькі навички й базові знання про взаємозв’язки в природі для прогнозування змін природних об’єктів, явищ і процесів, пояснює причини глобальних проблем людства, пов’язаних із використанням хімічної, харчової, косметичної, фармацевтичної тощо продукції, хімічними аваріями /атаками, наводить приклади використання здобутків хімії для розв’язання цих проблем, оцінює внесок хімії в забезпечення сталого розвитку суспільства, висловлює судження щодо значення хімічних знань і діяльності хіміків / хімікинь і винахідників / винахідниць, зокрема українських чи родом з України, для забезпечення суспільного прогресу й поліпшення якості життя. 4. РОЗВИТОК НАУКОВОГО МИСЛЕННЯ, НАБУТТЯ ДОСВІДУ РОЗВ’ЯЗАННЯ ПРОБЛЕМ ПРИРОДНИЧОГО ЗМІСТУ [ІНДИВІДУАЛЬНО Й У СПІВПРАЦІ] З допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб у контексті розв’язання навчальної / життєвої проблеми, пов’язаної з хімією, |
Пояснення основних операцій за допомогою демонстрації. Пояснювати операції простими кроками, супроводжуючи кожен крок наочним прикладом. |
6. |
Проект. " Побутові хімічні засоби, їх класифікація, особливості використання і зберігання". |
розрізняє наукові факти, інтерпретації фактів, судження, інтерпретує наукові факти, оцінює критично інформацію, достовірність суджень, пояснює ризики використання наукової / ненаукової / псевдонаукової / спотвореної інформації, хімічної зокрема, порушує проблеми, презентує комплексну проблему як сукупність простих, розробляє стратегії розв’язання проблем, оцінює ефективність / варіативність використаних способів / засобів розв’язання проблем, аналізує діяльність групи. Самостійно або в групі, використовуючи здобуті знання і набутий досвід, виявляє суперечності в пізнавальній ситуації, зокрема пов’язаній зі здобуттям і/або застосуванням хімічних знань, розв’язує навчальні / життєві проблеми, пов’язані зі здобуттям і/або застосуванням хімічних знань. Самостійно пропонує способи перевірки розв’язку проблеми, складає і корегує, у разі потреби, план власної діяльності для розв’язання проблеми. Для розв’язання проблеми генерує ідеї, обстоює власну думку, дискутує, |
Використовувати спрощені інструкції, зображення та кольорові картки для класифікації засобів. |
7. |
Речовини. Властивості речовин. |
наводить аргументи, підтверджує їх фактами, співпрацюючи в групі, зважає на думки / погляди інших під час ухвалення спільних рішень, пояснює на основі набутого досвіду переваги співпраці; оцінює за спільно розробленими критеріями досягнуті результати, висловлює судження щодо власної мотивації, особистих дій у групі для досягнення результату, рефлексує щодо особистісного розвитку за результатами групової роботи |
Використовувати спрощені завдання з наочними прикладами. |
8. |
Науковий метод та інженерний дизайн у хімії. |
|
Пояснювати принципи інженерного дизайну через приклади з повсякденного життя. |
9. |
Молекулярний дизайн у хімії. |
|
Спрощувати пояснення молекулярного дизайну, використовуючи аналогії з повсякденним життям. Залучати наочні схеми, кольорові зображення для роз’яснення структури молекул. |
10. |
Досліджуємо речовини в хімічному кабінеті. |
|
Спрощувати процес дослідження, надаючи покрокові інструкції. Використовувати кольорові картки для ідентифікації речовин та їх властивостей. |
11. |
Проект. " Про речовину, яка є вдома". |
|
Спрямовувати учня на роботу з простими, знайомими речовинами. |
12. |
Суміші речовин. |
|
Пояснювати різницю між однорідними та неоднорідними сумішами, використовуючи прості приклади. Використовувати кольорові картки та зразки сумішей для кращого розуміння. Залучити асистента або адаптоване обладнання для маніпуляції речовинами. |
13. |
Як розділяють суміші. |
|
Спрощувати завдання, надаючи покрокові інструкції для кожного методу розділення. Дослідницька робота за алгоритмом. |
14. |
Масова частка речовини в суміші. |
|
Пояснювати масову частку простими словами, використовуючи конкретні приклади з життя. Надавати завдання з покроковими інструкціями та наочними прикладами. Додатковий час на обчислення. |
15. |
Діагностична робота. |
|
Спрощені завдання, використання наочних прикладів для оцінювання знань. |