КОРЕКЦІЙНА РОБОТА.
Індивідуальний підхід в процесі формування вимови у дітей з порушенням слуху
Індивідуальний підхід в процесі формування вимови у дітей з вадами слуху
здійснюється в різних напрямках:
- у змісті роботи над вимовою;
- в термінах засвоєння вимовних навиків;
- в методичних прийомах.
І. Зміст роботи над вимовою.
У відповідності з аналітико-синтетичним методом навчання вимові процес постановки звуку схематично виглядає так:
слово-склад-звук-склад-слово.
До закладу учні потрапляють з різним розвитком мовлення, мова дітей має
багато недоліків. На практиці відбувається значне відставання у засвоєнні слів і
звуків. Складається положення, коли учень має відповідний набір звуків, але
відсутнє вміння відтворювати слово. Практичний досвід показує, що в даному
випадку недоцільно працювати над « постановкою» окремих звуків. Щоб
якісно змінити мовлення дитини, необхідно працювати над словом.
Під час планування роботи над вимовою, педагог визначає першочерговість
шляхів по формуванню вимови:
- робота над словом, а потім засвоєння артикуляції звуків;
- робота по формуванню вимови, використовуючи «замінники»(промовляння звуків наближених по артикуляції), наприклад: кіска(кішка), cотири(чотири), сітка(щітка).
В цей час на індивідуальних заняттях проводиться робота по «постановці» звука «Ш». Коли учень оволодіє артикуляцією відповідного звука, слова з цим звуком будуть промовлятися правильно.
ІІ. Термін засвоєння вимовних навиків.
Навчальна програма з формування вимови у дітей з порушенням слуху визначає термін засвоєння різних її розділів. Але у відповідності до стану залишкового слуху, загального розумового та психічного розвитку дитини ці терміни можуть змінюватись.
Наприклад, у маленьких дітей тихі голоси. Діти зі значними залишками слуху швидко набувають правильної сили голосу, інші потребують постійної цілеспрямованої роботи, щоб укріпити голос. Сурдопедагог з досвідом повинен прогнозувати роботу по формуванню того чи іншого навику.
Індивідуальний підхід проявляється у термінах існування в мовленні дитини «замінників», засвоєнні артикуляції звуків, вироблення нормального темпу мовлення.
ІІІ. Методичні прийоми.
Найбільш виражено індивідуальний підхід проявляється в методичних шляхах формування вимови: наслідування, від допоміжної артикуляції(від іншого звука), спеціальні прийоми з використанням зондів, шпателів.
Наслідування може здійснюватись в різних умовах, для тих чи інших учнів ці умови можуть різнитися. Наприклад: наслідування може здійснюватись на слухо-зоровій основі, на слухо-тактильній основі, на слухо-зоро-вібраційній основі.
Якщо не вдається досягти бажаного результату шляхом наслідування, переходимо до постановки звука шляхом наближеної артикуляції:
С ------ Ш
Т ------ К
С ------- Ц
М ------ Н
Ш ------ Р
Досить часто ні наслідування, ні наближена артикуляція не дає бажаного результату. Тоді на допомогу приходять механічні способи постановки звуків з використанням шпателів, зондів.
Таким чином шляхи формування навиків правильної вимови у дітей з порушенням слуху різняться. І лише творчий, індивідуальний підхід до виконання задач з формування вимови призводить до бажаного результату.