10 клас
Урок №28
Дата:
ІНДІЯ:
ЕГП, ПРИРОДНО-РЕСУРСНИЙ ПОТЕНЦІАЛ, НАСЕЛЕННЯ.
ПРАКТИЧНА РОБОТА №4. АНАЛІЗ СТАТЕВО-ВІКОВИХ
ПІРАМІД ЯПОНІЇ, КИТАЮТА ІНДІЇ З МЕТОЮ ОЦІНЮВАННЯ
ПРАЦЕРЕСУРСНОГО ПОТЕНЦІАЛУ КРАЇН.
Очікувані результати НПД: учні називають основні чинники, що визначають місце країни в міжнародному поділі праці; знаходять та аналізують необхідну інформацію для характеристики країни.
Розвивальна та виховна мета: розвивати вміння організовувати власний навчальний процес через керування начальними ресурсами та інформацією, збирати дані, аналізувати результати, виховувати уважність, зібраність, відповідальність, організованість.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручники, атласи, політична карта Азії, фізична карта Азії, ресурсиІнтернету.
Опорні та базовіпоняття: ЕГП, природніумови, природніресурси, густота населення, статево-віковапіраміда, демографічнаполітика, касти, урбанізація, інтелектуальнаміграція, система розселення.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Сьогодні ми будемо досліджувати країну, чия найдавніша цивілізація збагатила своїми досягненнями все людство. Уже в ІІІ тис. до н. е. в долині річки Інд існувала Хараппська цивілізація. Її розквіт припав на середину ІІІ–ІІ тис. до н. е.,коли тут розвивалося землеробство, будувалися зрошувальні канали й великі зерносховища, створювалися міста із чітким плануванням вулиць. У тідалекічасизароджуєтьсяіндійськеобразотворчемистецтво й архітектура. Поступововдосконалюючись, вони досягаютьрозквіту в державідинастіїМаур’я (IV–ІІ ст. до н. е.)і в більшпізнійперіод — у Делійськомусултанаті й державі Великих Моголів.
СучаснаІндія входить до десятки найбільшихкраїнсвіту як за кількістюнаселення, так і за площею. Темпиїїекономічногозростання в останні роки перевершилианалогічніпоказники Китаю. Дізнаємося, якічинникивизначаютьмісцекраїни в міжнародномуподіліпраці.
Повідомлення теми, цілей і завдань уроку
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Пригадайте:
Що вам відомопроколоніальнеминулекраїни?
Якіознакихарактерні для мусонногоклімату?
Якімінеральніресурсизнайдені на територіїпівостроваІндостан?
Якіособливостівластиві для демографічноїситуаціїкраїн, щорозвиваються?
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. «Візитна картка»
Офіційна назва — Республіка Індія. Площа — 3,3 млнкм². Населення —1354,4 млн осіб (2018 р.). Столиця — Нью-Делі. Індустріально-аграрнакраїна.Парламентськареспубліка, федеративна держава (29 штатів та 7 територій).
2. ЕГП
Головніознаки: розташована в ПівденнійАзії на півостровіІндостан на перехрестіміжнароднихторговельнихшляхів; омивається водами Індійського океану,береговалінія слабо порізана; межує з Пакистаном, Афганістаном, Китаєм, Непалом, Бутаном, Банґладеш, М’янмою; сухопутнікордонимайжеповсюдипроходятьважкодоступнимигірськими районами.
Завдання. ПорівняйтегеографічнеположенняІндії та Китаю. Яка країна, навашу думку, маєбільшсприятливе ЕГП?
3. Природно-ресурсний потенціал
80 % рівнини (зокрема Індо-Гангська низовина) й плоскогір’я, на півночі найвища гірська система світу — Гімалаї. Переважає субекваторіальниймусоннийклімат з сезоннимрозподіломопадів. Лісистість 23 %. Значначастинаґрунтів(алювіальні, чорні, червоно-бурі) маєвисокуродючість. Найбільшірічки Брахмапутра, Ганг та їх притоки, великий гідропотенціал, основнеджерело штучногозрошення. Мінеральніресурсибагаті: кам’яневугілля, залізні, марганцевіруди,боксити, уранові, титановіруди, золото, дорогоціннекаміння; є покладинафта нашельфі. Багатий та різноманітнийрекреаційнийпотенціал, 36 об’єктівСпадщини ЮНЕСКО.
Завдання. СпрогнозуйтеможливінапрямиміжнародноїспеціалізаціїІндії, щоможутьрозвиватися на основінаявногоприродно-ресурсногопотенціалу.
4.Населення
Завдання. За картами атласу, статистичнимиматеріаламипідручника та ресурсівІнтернетудослідітьдемографічніпроцеси та систему розселенняІндії.
Природний приріст 12 ‰ (понад в 2 рази більше, ніж у Китаї), світовий лідерза абсолютним приростом населення; молодість населення — середній вік 28 років,тривалість життя 68, 5 років; висока частка дітей та підлітків (27,3 % — 66,5 % —6,2 %); чоловіче населення переважає жіноче. Демографічна політика, спрямованана обмеження народжуваності.
Запитання. Чомуіндійськомукерівництву не вдалось кардинально (як в Китаї)знизитинароджуваність?
Середня густота понад 400 осіб/км², нерівномірний розподіл. Найбільш заселені східна частина Індо-Гангської низовини, дельта Гангу, узбережжя Індійського океану.
Понад 300 народів і народностей (хіндустанці, біхарці, бенгальці, маратхі, телугу, бенгальці, таміли та ін.); понад 20 мов та 700 діалектів; офіційний статус15 мов, державна — хінді; англійська (тимчасова державна мова) для міжнаціонального спілкування. Індуїсти — 80 %, мусульмани — 14 %, християни, сикхі,джайни, буддисти.
Зберігаються пережитки кастових суспільних відносин (особливо в сільськіймісцевості).
Урбанізація 33,5 %, темп урбанізації — 2,3 % за рік. Міськіагломерації:Делі (26,5 млн), Мумбаї (22, 9 млн), Колката (11,8 млн), Бангалор (10,1 млн),Ченнаї (10 млн), Хайдарабад (9 млн).
Робоча сила — 522 млн, структура зайнятості: сільськегосподарство — 22 %,промисловість — 28 %, сфера послуг — 50 % (зростаєшвидкими темпами). Змінюєтьсяякістьтрудовихресурсів, зростаєрівеньосвіченості. «Інтелектуальнаміграція» — понад 120 млн трудовихмігрантівпрацюють в США, Австралії, країнах ЄС.Соціальніпроблеми: соціальнерозшарування, безробіття (9 %), 22 % за межеюбідності, 29 % дорослогонаселеннякраїнибезграмотні.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Практична робота 4. Аналізстатево-віковихпірамідЯпонії, Китаю та Індіїз метою оцінюванняпрацересурсногопотенціалукраїн.
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Підручник, опрацювати § 25.
2. Уявіть, щовиздійснилитижневуподорож до Індії. Опишітьсвоївраженняу виглядіесе «Індіяочимаукраїнця».
1