ІНДІЯ: ЕГП, ПРИРОДНО-РЕСУРСНИЙ ПОТЕНЦІАЛ, НАСЕЛЕННЯ. ПРАКТИЧНА РОБОТА №4. АНАЛІЗ СТАТЕВО-ВІКОВИХ ПІРАМІД ЯПОНІЇ, КИТАЮТА ІНДІЇ З МЕТОЮ ОЦІНЮВАННЯ ПРАЦЕРЕСУРСНОГО ПОТЕНЦІАЛУ КРАЇН.

Про матеріал
Розвивальна та виховна мета: розвивати вміння організовувати власний навчальний процес через керування начальними ресурсами та інформацією, збирати дані, аналізувати результати, виховувати уважність, зібраність, відповідальність, організованість.
Перегляд файлу

10 клас

 

Урок №28

 

Дата:

 

ІНДІЯ:

ЕГП, ПРИРОДНО-РЕСУРСНИЙ ПОТЕНЦІАЛ, НАСЕЛЕННЯ.

ПРАКТИЧНА РОБОТА 4. АНАЛІЗ СТАТЕВО-ВІКОВИХ

ПІРАМІД ЯПОНІЇ, КИТАЮТА ІНДІЇ З МЕТОЮ ОЦІНЮВАННЯ

ПРАЦЕРЕСУРСНОГО ПОТЕНЦІАЛУ КРАЇН.

 

Очікувані результати НПД: учні називають основні чинники, що визначають місце країни в міжнародному поділі праці; знаходять та аналізують необхідну інформацію для характеристики країни.

Розвивальна та виховна мета: розвивати вміння організовувати власний навчальний процес через керування начальними ресурсами та інформацією, збирати дані, аналізувати результати, виховувати уважність, зібраність, відповідальність, організованість.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручники, атласи, політична карта Азії, фізична карта Азії, ресурсиІнтернету.

Опорні та базовіпоняття: ЕГП, природніумови, природніресурси, густота населення, статево-віковапіраміда, демографічнаполітика, касти, урбанізація, інтелектуальнаміграція, система розселення.

 

Хід уроку

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Сьогодні ми будемо досліджувати країну, чия найдавніша цивілізація збагатила своїми досягненнями все людство. Уже в ІІІ тис. до н. е. в долині річки Інд існувала Хараппська цивілізація. Її розквіт припав на середину ІІІ–ІІ тис. до н. е.,коли тут розвивалося землеробство, будувалися зрошувальні канали й великі зерносховища, створювалися міста із чітким плануванням вулиць. У тідалекічасизароджуєтьсяіндійськеобразотворчемистецтво й архітектура. Поступововдосконалюючись, вони досягаютьрозквіту в державідинастіїМаур’я (IV–ІІ ст. до н. е.)і в більшпізнійперіод — у Делійськомусултанаті й державі Великих Моголів.

СучаснаІндія входить до десятки найбільшихкраїнсвіту як за кількістюнаселення, так і за площею. Темпиїїекономічногозростання в останні роки перевершилианалогічніпоказники Китаю. Дізнаємося, якічинникивизначаютьмісцекраїни в міжнародномуподіліпраці.

Повідомлення теми, цілей і завдань уроку

 

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Пригадайте:

Що вам відомопроколоніальнеминулекраїни?

Якіознакихарактерні для мусонногоклімату?

Якімінеральніресурсизнайдені на територіїпівостроваІндостан?

Якіособливостівластиві для демографічноїситуаціїкраїн, щорозвиваються?

 

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. «Візитна картка»

Офіційна назва — Республіка Індія. Площа — 3,3 млнкм². Населення —1354,4 млн осіб (2018 р.). Столиця — Нью-Делі. Індустріально-аграрнакраїна.Парламентськареспубліка, федеративна держава (29 штатів та 7 територій).

 

2. ЕГП

Головніознаки: розташована в ПівденнійАзії на півостровіІндостан на перехрестіміжнароднихторговельнихшляхів; омивається водами Індійського океану,береговалінія слабо порізана; межує з Пакистаном, Афганістаном, Китаєм, Непалом, Бутаном, Банґладеш, М’янмою; сухопутнікордонимайжеповсюдипроходятьважкодоступнимигірськими районами.

Завдання. ПорівняйтегеографічнеположенняІндії та Китаю. Яка країна, навашу думку, маєбільшсприятливе ЕГП?

 

3. Природно-ресурсний потенціал

80 % рівнини (зокрема Індо-Гангська низовина) й плоскогір’я, на півночі найвища гірська система світу — Гімалаї. Переважає субекваторіальниймусоннийклімат з сезоннимрозподіломопадів. Лісистість 23 %. Значначастинаґрунтів(алювіальні, чорні, червоно-бурі) маєвисокуродючість. Найбільшірічки Брахмапутра, Ганг та їх притоки, великий гідропотенціал, основнеджерело штучногозрошення. Мінеральніресурсибагаті: кам’яневугілля, залізні, марганцевіруди,боксити, уранові, титановіруди, золото, дорогоціннекаміння; є покладинафта нашельфі. Багатий та різноманітнийрекреаційнийпотенціал, 36 об’єктівСпадщини ЮНЕСКО.

Завдання. СпрогнозуйтеможливінапрямиміжнародноїспеціалізаціїІндії, щоможутьрозвиватися на основінаявногоприродно-ресурсногопотенціалу.

 

4.Населення

Завдання. За картами атласу, статистичнимиматеріаламипідручника та ресурсівІнтернетудослідітьдемографічніпроцеси та систему розселенняІндії.

Природний приріст 12 ‰ (понад в 2 рази більше, ніж у Китаї), світовий лідерза абсолютним приростом населення; молодість населення — середній вік 28 років,тривалість життя 68, 5 років; висока частка дітей та підлітків (27,3 % — 66,5 % —6,2 %); чоловіче населення переважає жіноче. Демографічна політика, спрямованана обмеження народжуваності.

Запитання. Чомуіндійськомукерівництву не вдалось кардинально (як в Китаї)знизитинароджуваність?

Середня густота понад 400 осіб/км², нерівномірний розподіл. Найбільш заселені східна частина Індо-Гангської низовини, дельта Гангу, узбережжя Індійського океану.

Понад 300 народів і народностей (хіндустанці, біхарці, бенгальці, маратхі, телугу, бенгальці, таміли та ін.); понад 20 мов та 700 діалектів; офіційний статус15 мов, державна — хінді; англійська (тимчасова державна мова) для міжнаціонального спілкування. Індуїсти — 80 %, мусульмани — 14 %, християни, сикхі,джайни, буддисти.

Зберігаються пережитки кастових суспільних відносин (особливо в сільськіймісцевості).

Урбанізація 33,5 %, темп урбанізації — 2,3 % за рік. Міськіагломерації:Делі (26,5 млн), Мумбаї (22, 9 млн), Колката (11,8 млн), Бангалор (10,1 млн),Ченнаї (10 млн), Хайдарабад (9 млн).

Робоча сила — 522 млн, структура зайнятості: сільськегосподарство — 22 %,промисловість — 28 %, сфера послуг — 50 % (зростаєшвидкими темпами). Змінюєтьсяякістьтрудовихресурсів, зростаєрівеньосвіченості. «Інтелектуальнаміграція» — понад 120 млн трудовихмігрантівпрацюють в США, Австралії, країнах ЄС.Соціальніпроблеми: соціальнерозшарування, безробіття (9 %), 22 % за межеюбідності, 29 % дорослогонаселеннякраїнибезграмотні.

 

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

Практична робота 4. Аналізстатево-віковихпірамідЯпонії, Китаю та Індіїз метою оцінюванняпрацересурсногопотенціалукраїн.

 

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

 

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Підручник, опрацювати § 25.

2. Уявіть, щовиздійснилитижневуподорож до Індії. Опишітьсвоївраженняу виглядіесе «Індіяочимаукраїнця».

1

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
6 квітня 2020
Переглядів
1056
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку