«ІНФОРМАЦІЯ І ПОВІДОМЛЕННЯ»

Про матеріал

Форма проведення заняття: урок

Тип уроку: урок формування нових знань та вмінь


ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ:

• учні повинні розрізняти поняття інформації, повідомлення й даних, уміти визначати властивості інформації;

• розуміти сутність різних аспектів інформації, мати уявлення про ймовірнісний підхід до визначення кількості інформації ;

• наводити власні приклади повідомлень, які містять інформацію різного виду та різних властивостей.

ОБЛАДНАННЯ:

  • •підручник,
  • • комп'ютер зі встановленим браузером, під'єднаний до мережі Інтернет.
Перегляд файлу

Урок № 1

Клас:10 (11)       Дата: ____________ Вчитель: Білійчук Жанна Василівна

ТЕМА УРОКУ: «ІНФОРМАЦІЯ І ПОВІДОМЛЕННЯ»

Мета уроку:

  • формувати предметні компетентності:
  • розуміння понять інформації, повідомлень і даних;
  • уміння визначати властивості інформації;
  • уявлення про ймовірнісний підхід до визначення поняття кількості інформації;
  • розвивати ключові компетентності:
  • Спілкування державною мовою (уміння сприймати, розуміти інформацію державною мовою; висловлювати думки);
  • Математичну грамотність (уміння застосовувати математичні методи визначення ймовірності події для вимірювання кількості інформації);
  • Компетентності в природничих науках і технологіях (уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між матерією та інформацією, подією й інформацією, між інформацією, повідомленням і даними);
  • Інформаційно-цифрову компетентність (уміння оцінювати обсяг інформації у різних аспектах та визначати основні властивості інформації);
  • Уміння навчатися впродовж життя (уміння використовувати раніше набуті знання про кількість інформації щодо різних аспектів інформації; класифікувати явища та об’єкти; розвиток світоглядних уявлень про пізнаваність явищ і процесів у навколишньому світі);
  • Соціальні і громадянські компетентності (розуміння принципів інформаційної безпеки, дотримання правил безпечної роботи в Інтернеті);
  • виховувати інформаційну культуру учнів (уміння генерувати та самостійно виражати нові ідеї).

Форма проведення заняття: урок

Тип уроку: урок формування нових знань та вмінь


ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ:

  •   учні повинні розрізняти поняття інформації, повідомлення й даних, уміти визначати властивості інформації;
  •   розуміти сутність різних аспектів інформації, мати уявлення про ймовірнісний підхід до визначення кількості інформації ;
  •  наводити власні приклади повідомлень, які містять інформацію різного виду та різних властивостей.

ОБЛАДНАННЯ:

  •         підручник,
  •         комп’ютер зі встановленим браузером, під’єднаний до мережі Інтернет.

 

СТРУКТУРА УРОКУ:

  1. Організаційний етап – 1 хв.
  2. Проведення інструктажу з ТБ – 1 хв.
  3.  Актуалізація опорних знань  – 3 хв.
  4. Мотивація навчальної діяльності – 2 хв.
  5. Формування мети й завдань уроку – 1 хв.
  6. Вивчення нового матеріалу – 9 хв.
  7. Первинне закріплення і корекція –9 хв.
  8. Етап перевірки первинного розуміння – 15 хв.
  9. Підведення підсумків уроку – 3 хв.
  10. Повідомлення домашнього завдання – 1 хв.

 

 

 


ПЛАН УРОКУ:

За підручником «Інформатика (рівень стандарту) : підруч. для 10 (11) кл. закл. загал. серед. освіти /  [О. О. Бондаренко, В. В. Ластовецький, О. П. Пилипчук,  Є. А. Шестопалов].  — Харків : Вид-во «Ранок», 2018.»

I. Організаційний етап – 1 хв.

Перевірка учнівського складу та фактичної готовності до уроку, включення учнів у діловий ритм, створення позитивного настрою учнів.

Побажання учням «Не просто слухати, а чути. Не просто дивитися, а бачити. Не просто відповідати, а міркувати. Дружно і плідно працювати».

II. Проведення інструктажу з ТБ – 1 хв.

IІІ. Актуалізація опорних знань – 3 хв.

Фронтальне обговорення понять: інформація, повідомлення, дані.

Опитування - естафета. Проводиться між рядами. Учитель роздає учням перших парт дидактичні  картки із запитаннями. Вони відповідають по черзі і передають далі.

  • Чому, на вашу думку, сучасній людині потрібно добре володіти інформаційними технологіями?
  •  

IV. Мотивація навчальної діяльності – 2 хв.

Повідомлення учням теоретичної значущості навчального матеріалу:

У 5-9 класах ви ознайомились з поняттями інформації, обсягу двійкового коду, вивчили особливості інформаційних процесів, дізнались, що таке повідомлення й дані, маєте уявлення про принципи кодування та передавання повідомлень. На цьому уроці ми познайомимося з різними тлумаченнями й аспектами інформації, розглянемо різноманітні властивості інформації.

V. Формування мети й завдань уроку – 1 хв.

Оголошення мети і завдань уроку

VI. Вивчення нового матеріалу – 9 хв.

Як вам відомо, інформація є одним із найважливіших компонентів взаємодії людини та світу, який її оточує. Вона необхідна для нормаль-ного розвитку всього живого. Навіть одноклітинні організми використовують інформацію, наприклад, про температуру середовища. З розвитком суспільства інформація стає універсальним ресурсом, який вже не поступається традиційним матеріальним ресурсам (нафта, газ та ін.).

Інформація є базовим поняттям науки інформатики, проте чіткого та універсального означення інформації не існує.

Інформація  — це будь-які відомості про певну подію, суть, процес,  невідомі раніше.

Відомості надходять у вигляді послідовності сигналів різної при-роди (звуків, символів, зображень, жестів тощо) і називаються повідомленнями. Можна сказати, що повідомлення стають даними, якщо не-суть нові факти.

Сукупність відомостей, які зафіксовані на деякому носії для зберігання, передавання та  опрацювання, називають даними.

Дії, які можна виконувати з інформацією, називають інформаційними процесами.

Протягом останніх 50 років інформаційні процеси здійснюються переважно засобами обчислювальної техніки та комп’ютерних мереж.

Згадаємо основні інформаційні процеси (рис. 1) та особливості їх здійснення.

(рис. 1)

Важливу роль під час пошуку і зберігання інформації відіграють можливості глобальної мережі, які дозволяють миттєво отримати будь-яку інформацію з електронних джерел усього світу.

Форми зберігання інформації відображають етапи становлення людства (від наскельних малюнків, глиняних табличок, папірусів до книгодрукування та оптичних і магнітних дисків). Проте останнім часом глобальна мережа надає можливість не лише шукати інформацію, а й зберігати власну.

Дедалі більшої популярності набирають хмар-ні сховища, які дозволяють дистанційно накопичувати, зберігати й опрацьовувати будь-яку кількість інформації без придбання вартісного апаратного та програмного забезпечення.

Наразі неможливо уявити життя суспільства без використання сучасних засобів передавання інформації — супутникового зв’язку та оптоволоконного кабелю. Кожні 4 роки швидкість передавання даних оптоволоконним кабелем збільшується у 10 разів.

Опрацювання інформації означає отримання інформації нової якості шляхом опрацювання первинної інформації. При цьому важливого значення набуває захист інформації — комплекс правових, організаційних і технічних заходів, які спрямовано на зберігання інформації та запобігання її пошкодженню чи несанкціонованому доступу до неї.

Усі інформаційні процеси відбуваються в інформаційних системах (ІС). Причому людину чи будь-яку іншу живу істоту можна вважати біологічною ІС, суспільство — соціальною ІС, а комп’ютер — технічною ІС.

Інформаційна система  — сукупність взаємозв’язаних елементів, які призначено для виконання інформаційних процесів та  орієнтовано на  розв’язування завдань певної галузі людської діяльності.

Комп’ютер як технічна ІС є програмно- апаратним комплексом для зберігання й опрацювання даних та забезпечення зручного інтерфейсу. Розробляються ІС для задоволення інформаційних потреб у межах певної галузі людської діяльності.

Сьогодні ІС стають невід’ємним та важливим складником сучасно-го суспільства. Поміркуйте, чи багато залишилося галузей людської діяльності, де б вони не використовувалися.

Розширення можливостей ІС сприяє підвищенню освітнього рівня та зростанню професіоналізму трудових ресурсів, а також науково-технічному й культурному розвитку суспільства.

VII. Первинне закріплення і корекція – 9 хв.

Форма: індивідуальна

Метод: робота з підручником

Опрацювання матеріалу підручника за таким планом:

  1. Підхід до узагальненого поняття інформації.
  2. Обговорення первісності інформації та матерії.
  3. Поняття повідомлення й даних.
  4. Розгляд властивостей інформації на прикладах різних повідомлень.
  5. Три аспекти інформації.
  6. Ймовірнісний підхід до оцінювання кількості інформації.
  7. Біт як одиниця двійкового розряду і як одиниця кількості інформації.

 

VIII.  Етап перевірки первинного розуміння – 15 хв.

Форма: індивідуальна

Метод: практична робота

Вправа 1 (стор. 13)

Розглянути властивості інформації в різних аспектах.

  1. Створіть у документі таблицю за зразком:

  1. Знайдіть в Інтернеті описи чотирьох будь-яких властивостей інформації, не описаних у матеріалі параграфа (с. 8), і заповніть таблицю.

Приклади властивостей: правдивість, глибина, переконливість, доведеність, ефективність, оптимальність, оперативність, надійність, виразність, доступність (зрозумілість), унікальність, релевантність, захищеність, обсяг двійкового коду, вартість, спосіб кодування, придатність для передавання тощо.

  1. Створіть у документі таблицю за зразком:

Заповніть таблицю, розподіливши в кожний сповпець по дві-три властивості інформації, описані в матеріалах параграфа (с. 9) та в пункті 2 цієї вправи, так, щоб вони відповідали лише (або більшою мірою) зазначеним аспектам.

ХІ. Підведення підсумків уроку – 3 хв.

  • Зробити висновки,
  • намітити нові теми для обмірковування,
  • установити зв`язок між тим, що вже відомо, і тим, що потрібно засвоїти, навчитись у майбутньому,
  • скласти план подальших дій.

 

  • Пропозиція  оцінити свою роботу і загальне враження від заняття тезою або афоризмом.

Х.  Повідомлення домашнього завдання – 1 хв.

Завдання 1

Опрацювати: § 1. (стор. 9-14)

Завдання 2

  1. Зайдіть на свій обліковий запис у Google.
  2. Виберіть одну з тем: «Сучасні приклади інформаційних процесів», «Класифікація і структура інформаційних систем», «Використання сучасних інформаційних систем у галузях людської діяльності».
  3. Знайдіть в Інтернеті відомості до вибраної теми та створіть презентацію.
  4. Розмістіть презентацію на своєму Google-диску.
  5. Опублікуйте вашу презентацію та надішліть посилання вчителю.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 6
Оцінки та відгуки
  1. Македонська Анжела
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Ткачук Андрій
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Ткачук Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Лазурко Марія
    Логічно, послідовно, якісно подано!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Білокур Катерина Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Тарановська Таїсія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 3 відгука
docx
Додано
31 липня 2018
Переглядів
7080
Оцінка розробки
5.0 (6 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку