Форма проведення заняття: урок
Тип уроку: урок формування нових знань та вмінь
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ:
• учні повинні розрізняти поняття інформації, повідомлення й даних, уміти визначати властивості інформації;
• розуміти сутність різних аспектів інформації, мати уявлення про ймовірнісний підхід до визначення кількості інформації ;
• наводити власні приклади повідомлень, які містять інформацію різного виду та різних властивостей.
ОБЛАДНАННЯ:
Урок № 1
Клас:10 (11) Дата: ____________ Вчитель: Білійчук Жанна Василівна
ТЕМА УРОКУ: «ІНФОРМАЦІЯ І ПОВІДОМЛЕННЯ»
Мета уроку:
Форма проведення заняття: урок
Тип уроку: урок формування нових знань та вмінь
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ:
ОБЛАДНАННЯ:
СТРУКТУРА УРОКУ:
ПЛАН УРОКУ:
За підручником «Інформатика (рівень стандарту) : підруч. для 10 (11) кл. закл. загал. серед. освіти / [О. О. Бондаренко, В. В. Ластовецький, О. П. Пилипчук, Є. А. Шестопалов]. — Харків : Вид-во «Ранок», 2018.»
I. Організаційний етап – 1 хв.
Перевірка учнівського складу та фактичної готовності до уроку, включення учнів у діловий ритм, створення позитивного настрою учнів.
Побажання учням «Не просто слухати, а чути. Не просто дивитися, а бачити. Не просто відповідати, а міркувати. Дружно і плідно працювати».
II. Проведення інструктажу з ТБ – 1 хв.
IІІ. Актуалізація опорних знань – 3 хв.
Фронтальне обговорення понять: інформація, повідомлення, дані.
Опитування - естафета. Проводиться між рядами. Учитель роздає учням перших парт дидактичні картки із запитаннями. Вони відповідають по черзі і передають далі.
IV. Мотивація навчальної діяльності – 2 хв.
Повідомлення учням теоретичної значущості навчального матеріалу:
У 5-9 класах ви ознайомились з поняттями інформації, обсягу двійкового коду, вивчили особливості інформаційних процесів, дізнались, що таке повідомлення й дані, маєте уявлення про принципи кодування та передавання повідомлень. На цьому уроці ми познайомимося з різними тлумаченнями й аспектами інформації, розглянемо різноманітні властивості інформації.
V. Формування мети й завдань уроку – 1 хв.
Оголошення мети і завдань уроку
VI. Вивчення нового матеріалу – 9 хв.
Як вам відомо, інформація є одним із найважливіших компонентів взаємодії людини та світу, який її оточує. Вона необхідна для нормаль-ного розвитку всього живого. Навіть одноклітинні організми використовують інформацію, наприклад, про температуру середовища. З розвитком суспільства інформація стає універсальним ресурсом, який вже не поступається традиційним матеріальним ресурсам (нафта, газ та ін.).
Інформація є базовим поняттям науки інформатики, проте чіткого та універсального означення інформації не існує.
Інформація — це будь-які відомості про певну подію, суть, процес, невідомі раніше.
Відомості надходять у вигляді послідовності сигналів різної при-роди (звуків, символів, зображень, жестів тощо) і називаються повідомленнями. Можна сказати, що повідомлення стають даними, якщо не-суть нові факти.
Сукупність відомостей, які зафіксовані на деякому носії для зберігання, передавання та опрацювання, називають даними.
Дії, які можна виконувати з інформацією, називають інформаційними процесами.
Протягом останніх 50 років інформаційні процеси здійснюються переважно засобами обчислювальної техніки та комп’ютерних мереж.
Згадаємо основні інформаційні процеси (рис. 1) та особливості їх здійснення.
(рис. 1)
Важливу роль під час пошуку і зберігання інформації відіграють можливості глобальної мережі, які дозволяють миттєво отримати будь-яку інформацію з електронних джерел усього світу.
Форми зберігання інформації відображають етапи становлення людства (від наскельних малюнків, глиняних табличок, папірусів до книгодрукування та оптичних і магнітних дисків). Проте останнім часом глобальна мережа надає можливість не лише шукати інформацію, а й зберігати власну.
Дедалі більшої популярності набирають хмар-ні сховища, які дозволяють дистанційно накопичувати, зберігати й опрацьовувати будь-яку кількість інформації без придбання вартісного апаратного та програмного забезпечення.
Наразі неможливо уявити життя суспільства без використання сучасних засобів передавання інформації — супутникового зв’язку та оптоволоконного кабелю. Кожні 4 роки швидкість передавання даних оптоволоконним кабелем збільшується у 10 разів.
Опрацювання інформації означає отримання інформації нової якості шляхом опрацювання первинної інформації. При цьому важливого значення набуває захист інформації — комплекс правових, організаційних і технічних заходів, які спрямовано на зберігання інформації та запобігання її пошкодженню чи несанкціонованому доступу до неї.
Усі інформаційні процеси відбуваються в інформаційних системах (ІС). Причому людину чи будь-яку іншу живу істоту можна вважати біологічною ІС, суспільство — соціальною ІС, а комп’ютер — технічною ІС.
Інформаційна система — сукупність взаємозв’язаних елементів, які призначено для виконання інформаційних процесів та орієнтовано на розв’язування завдань певної галузі людської діяльності.
Комп’ютер як технічна ІС є програмно- апаратним комплексом для зберігання й опрацювання даних та забезпечення зручного інтерфейсу. Розробляються ІС для задоволення інформаційних потреб у межах певної галузі людської діяльності.
Сьогодні ІС стають невід’ємним та важливим складником сучасно-го суспільства. Поміркуйте, чи багато залишилося галузей людської діяльності, де б вони не використовувалися.
Розширення можливостей ІС сприяє підвищенню освітнього рівня та зростанню професіоналізму трудових ресурсів, а також науково-технічному й культурному розвитку суспільства.
VII. Первинне закріплення і корекція – 9 хв.
Форма: індивідуальна
Метод: робота з підручником
Опрацювання матеріалу підручника за таким планом:
VIII. Етап перевірки первинного розуміння – 15 хв.
Форма: індивідуальна
Метод: практична робота
Вправа 1 (стор. 13)
Розглянути властивості інформації в різних аспектах.
Приклади властивостей: правдивість, глибина, переконливість, доведеність, ефективність, оптимальність, оперативність, надійність, виразність, доступність (зрозумілість), унікальність, релевантність, захищеність, обсяг двійкового коду, вартість, спосіб кодування, придатність для передавання тощо.
Заповніть таблицю, розподіливши в кожний сповпець по дві-три властивості інформації, описані в матеріалах параграфа (с. 9) та в пункті 2 цієї вправи, так, щоб вони відповідали лише (або більшою мірою) зазначеним аспектам.
ХІ. Підведення підсумків уроку – 3 хв.
Х. Повідомлення домашнього завдання – 1 хв.
Завдання 1
Опрацювати: § 1. (стор. 9-14)
Завдання 2