ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ

Про матеріал
У статті висвітлюються основні переваги використання інформаційно-комунікаційних технологій у освітньому процесі. Обґрунтовано необхідність інтеграції новітніх освітніх та інформаційних технологій у навчальний процес як ключової умови вдосконалення навчання. Зазначається, що цифровізація освіти не лише допомагає покращити форми і зміст навчання, а й забезпечує більш ефективне засвоєння навчального матеріалу.
Перегляд файлу

Логвіненко Тетяна Вікторівна,

вчитель І кваліфікаційної категорії

Смородинської філії І-ІІ ступенів Закладу загальної

середньої освіти І-ІІІ ступенів - закладу дошкільної освіти №5

Тростянецької міської ради Сумської області

 

ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ

В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ

 

Анотація. У статті висвітлюються основні переваги використання інформаційно-комунікаційних технологій у освітньому процесі. Обґрунтовано необхідність інтеграції новітніх освітніх та інформаційних технологій у навчальний процес як ключової умови вдосконалення навчання. Зазначається, що цифровізація освіти не лише допомагає покращити форми і зміст навчання, а й забезпечує більш ефективне засвоєння навчального матеріалу.

Ключові слова: інформатизація, інформаційно-комунікаційні технології, освітній процес.

Постановка проблеми. Інформаційні технології стали невід’ємною частиною життя, вони значною мірою визначають подальший економічний та суспільний розвиток людства. У цих умовах якісних змін вимагає й система освіти. Актуальність цього питання має місце у сучасному освітньому середовищі, адже нині якісне викладання навчальних предметів не може здійснюватися без використання засобів і можливостей, які надають комп’ютерні технології та мережа Інтернет. Вони дають змогу педагогу краще подати навчальний матеріал, зробити його більш цікавим, швидко перевірити знання та підвищити інтерес до навчання. Інформаційно-комунікаційні технології торкаються всіх сфер діяльності людини, при цьому сильний позитивний вплив вони мають на освіту, оскільки відкривають можливості впровадження абсолютно нових методів викладання і навчання. Це не тільки нові технічні засоби, але і нові форми і методи викладання, новий підхід до процесу навчання. Це спонукає вчителів до впровадження інноваційних методів навчання та використання й адаптування цих технологій у освітній процес. Наявність знань та вмінь з інформаційних технологій стає базовою вимогою для випускника школи.

Застосування інформаційно-комунікаційних технологій інтенсифікує процес навчання, забезпечує більш якісне розуміння та засвоєння інформації, що, зі свого боку, поліпшує ефективність освітнього процесу. Надзвичайно важливим на сучасному етапі розвитку шкільної освіти є використання цифрових технологій для змішаного і дистанційного навчання, завдяки яким учні можуть здобувати знання у будь-який час та з будь-якого місця, а вчителі - надавати доступ до навчальних матеріалів та проводити уроки у віртуальному форматі. Застосування ІКТ допомагає створити ефективну систему комунікації між учителем та учнем, робить процес навчання більш цікавим та змістовним, що неабияк покращує мотивацію та результативність.

Згідно Концепції національної програми інформатизації https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/75/98-%D0%B2%D1%80#Text [1] інформатизація освіти спрямовується на формування та розвиток інтелектуального потенціалу нації, удосконалення форм і змісту освітнього процесу, впровадження ІКТ, що дасть можливість вирішувати проблеми освіти на вищому рівні з урахуванням світових вимог; сприяє підвищенню ефективності та інтенсифікації освітнього процесу за рахунок використання інформаційно-комунікаційних технологій і впровадження нових методичних розробок в процес навчання, дає змогу надавати якісні знання, формувати навички, компетентності, якими мають оволодіти школярі Державний стандарт базової середньої освіти https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/nova-ukrayinska-shkola/derzhavnij-standart-bazovoyi-serednoyi-osviti відповідно до викликів суспільства на певному етапі його розвитку. Інтеграція ІКТ в освіту дозволяє створити нову якість інформаційно-педагогічної діяльності з метою:

 - покращити організаційні умови освітнього процесу - підвищити ефективність навчання шляхом впровадження нових механізмів наочності й інтерактивності навчального процесу, використовувати різноманітні джерела навчальної інформації, ущільнювати навчальну інформацію за рахунок можливості її згортання і розгортання в часі та просторі (гіпертекст);

- оптимізувати темп роботи учнів (диференціація, індивідуалізація навчання, вибір індивідуальної освітньої траєкторії), ефективно реалізувати міжпредметні зв’язки, оптимізувати інформаційно-педагогічну діяльність на основі інформатизації його окремих функцій;

- поліпшити психолого-педагогічні умови навчальної діяльності, створивши у здобувачів освіти інтерес і позитивний мотив через природний інтерес до комп’ютера, гуманне ставлення до учня, забезпечення його позитивного емоційного стану, створення сприятливих умов для формування загальної культури мислення, розвитку комунікативної й інформаційної культури, включенням механізму розвитку в учнів дослідницьких, творчих якостей шляхом рефлексії, самореалізації, самопізнання;

- сприятиме індивідуалізації, диференціації, інтенсифікації освіти, підвищенню ефективності навчання шляхом оптимального використання його прихованих резервів; організації освітнього процесу при якому можливе досягнення найвищих результатів при мінімальних затратах сил та часу як вчителя так і учня, і, як наслідок,  оптимізації і вдосконаленню освіти.

Психолого-педагогічні аспекти використання інформаційних технологій в освітньому процесі розглядаються в роботах М.І. Жалдака, Н.В. Морзе, В.Ю. Бикова, О.М. Спіріна, В.П. Зінченко та ін. Дослідники розглядали можливості застосування інформаційно-комунікаційних технологій у початковій, середній, вищій школі, інклюзивній та професійній освіті тощо.

При цьому використання ІКТ в освітньому процесі виступає педагогічно виправданим підходом, який дозволяє отримати суттєві переваги у порівнянні з традиційними технологіями організації освітнього процесу. На думку вчених, впровадження комп’ютерних засобів в освітній процес розширило теорію і методику освіти шляхом застосування нових дидактичних засобів.

Основними напрямками застосування ІКТ в освітньому процесі є:розробка методичних і дидактичних матеріалів (презентації, зображення, анімація тощо); управління освітнім процесом закладу освіти; цілеспрямований пошук навчальної інформації у мережі Інтернет; проведення експерименту за допомогою комп’ютерних моделей; організація інтелектуального дозвілля учнів; розробка web-ресурсів навчального призначення (дистанційне навчання, масові онлайн заходи) [2].

Власний досвід і педагогічна практика показали, що застосування інформаційно-комунікаційних технологій дозволяє значно підвищити ефективність освітнього процесу під час самостійної роботи на уроках. Так, проблемам використання ІКТ з метою підвищення ефективності самостійної роботи в освітньому процесі присвячені дослідження С. Шарова, який зазначає, що впровадження інформаційно-комунікаційних технологій в освітній процес сприяє більш повному оволодінню системою знань і умінь, розвиває творчу спрямованість пізнавальної діяльності учнів, забезпечує об’єктивний самоконтроль та самоперевірку отриманих знань, допомагає формуванню відповідних професійних компетентностей та особистісних якостей, дозволяє забезпечити диференційований підхід тощо [3, с. 60].

Доволі розповсюдженими є інтегровані заняття із застосуванням мультимедійних засобів, а навчальні презентації є невід’ємною частиною викладу нового матеріалу. Використання відеосюжетів і анімаційних ефектів дозволяє перейти від традиційної технології подання матеріалу з використанням дошки та крейди до використання нового освітнього середовища, що містить всі можливості подання навчальної інформації в електронному вигляді (віртуальна онлайн-дошка Рadlet, Linoit - віртуальна дошка для навчальних матеріалів, візуалізація інформації).

Вчитель за допомогою мультимедіа отримує потужний інструментарій для представлення навчальної інформації в різній формі (текст, графіка, анімація, звук, відео), самостійно визначає послідовність та форми викладу матеріалу. У разі потреби можна створити слайди, які містять розгорнуті малюнки, схеми, діаграми, інші матеріали з метою уточнення найбільш важких питань уроку або для представлення додаткових пояснень, якщо це необхідно. Для проведення практичних робіт інформаційно-комунікаційні технології теж мають величезні потенційні можливості для підвищення ефективності навчання за рахунок індивідуальної роботи учня з електронною навчальною інформацією. У цьому сенсі ефективними є Internet-методи, які дозволяють отримати значні переваги під час організації навчальної діяльності учнів, а саме: забезпечення можливості самостійного пошуку необхідної інформації серед величезної кількості електронних джерел; використання хмарних технологій для збереження навчальної інформації; забезпечення комунікації між вчителем та учнем; використання різних форм контролю навчальних досягнень; проведення олімпіад, конкурсів, онлайн-занять та інших форм навчальної діяльності [4, с. 7].

Слід зазначити, що інформаційно-комунікаційні технології доречно використовувати у поєднанні різних форм навчання задля отримання максимального навчального ефекту. Так, презентації, пошук інформації в мережі Інтернет, текстовий процесор часто використовуються у проєктній діяльності, під час якої учні разом виконують навчальний проєкт у вигляді певного практичного завдання.

Деякі аспекти щодо застосування соціальних сервісів в освітньому процесі закладів освіти розглядали Н. Балик, Н. Дягло, Н. Євтушенко, А. Забарна, М. Золочевська, Н. Морзе [5], Є. Патаракін, Г. Стец та інші. Використання онлайн-дощок дають можливість візуалізувати навчальний матеріал, більш привабливо та зрозуміло презентувати його, що допоможе вчителеві цікаво провести урок, а учням – краще засвоїти навчальний матеріал. Онлайн-дошка як інструмент дає змогу об’єднувати текст, зображення, відео та аудіо в одному інтерактивному форматі та використовується для організації спільної діяльності учнів як під час уроків, так і в позаурочний час. Крім того, онлайн-дошки Padlet можна поширювати: копіювати покликання, генерувати QR-код, поділитися на Google Classroom, вставляти для вебсайту, поширювати у соціальних мережах, зберігати у форматі зображення (jpg, png), завантажувати pdf-файл з розміщеною інформацією. Використання онлайн-дошок на уроках сприяє створенню продуктивного та захоплюючого навчального середовища, що спонукає учнів до активного залучення та стимулює їхню цікавість до вивчення предмета. Також це надає можливість демонструвати візуальні матеріали, що допомагають учням легше засвоювати складну інформацію; створює спільну платформу для обміну ідеями та думками між учнями, сприяючи комунікації та колективному вирішенню різноманітних завдань. Ці переваги дозволяють використовувати дошки як ефективний, інноваційний інструмент на уроках, адже це допомагає створити сприятливу та інтерактивну навчальну атмосферу, сприяє розвитку компетенцій учнів, допомагає забезпечити більш глибоке засвоєння навчального матеріалу.

Обґрунтовано значення онлайн-дошки Padlet як інтерактивного інструмента для забезпечення наочності й зацікавлення учнів предметом, розглянуто її можливості та доцільність використання на уроках з метою посилення інтересу учнів до предмета, забезпечення їхньої активної й ефективної участі у процесі вивчення предмета. Закцентовано увагу на можливості онлайн-дошки використовувати різноманітні мультимедійні засоби та інтерактивні інструменти, що полегшують процес навчання та засвоєння учнями матеріалу. Означений інструмент забезпечує можливість спільної роботи в режимі реального часу, обміну ідеями та зручний доступ до інформації.

Слід зазначити, що викладання дисципліни з використанням ІКТ передбачає готовність самого педагога до такої форми освітнього процесу, наявність у нього достатньої інформаційної культури. Він повинен володіти не лише предметною областю знань, а й бути обізнаним у існуючих технологіях навчання з використанням ІКТ, способах досягнення певної дидактичної мети за допомогою інформаційних технологій.

 Отже, інформаційно-комунікаційні технології активно впроваджуються у освітній процес за рахунок своїх потужних можливостей, які стосуються представленням інформації та забезпеченням взаємодії усіх учасників освітнього процесу. Застосування сучасних ІКТ у навчанні - одна з найбільш важливих і стійких тенденцій розвитку світового освітнього процесу. Інформатизація істотно вплинула на процес придбання знань. Нові інформаційно-комунікаційні технології навчання дозволяють інтенсифікувати освітній процес, збільшити швидкість сприйняття, розуміння та глибину засвоєння величезних масивів знань. Інформаційні системи дають можливість обробки великої кількості інформації в режимі реального часу і доступ до неї майже з будь-якої точки за допомогою баз даних.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Про Концепцію Національної програми інформатизації: редакція від 01.01.2022, підстава - 1089-IX https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/75/98-%D0%B2%D1%80#Text
  2. Чернуха Н.М., Івашко Л.М., Пантюхін В.О. Дистанційне навчання як нова інформаційна технологія в освіті // Освіта Донбасу. 2009. №5.                   С. 5-9.
  3. Шаров С.В. Дидактичні умови організації диференційованої    самостійної навчальної діяльності студентів педагогічного університету. Монографія. Мелітополь: Люкс, 2011. 162 с.
  4. Інформаційні технології в культурі, мистецтві, освіті, науці, економіці та бізнесі: матеріали V Міжнародної науково-практичної конференції / М-во освіти і науки України; Київ. нац. ун-т культури і мистецтв. – Київ: Видавничий центр КНУКіМ, 2020. – 372 С. https://knukim.edu.ua/wp-content/uploads/2020/07/iktm.pdf
  5. Морзе Н.В. Основи інформаційно-комунікаціних технологій. Київ: Видавнича  група ВНV, 2008. 352 С.
  6.  Хміль, Н. А., Морквян, І. В. (2015). Віртуальні інтерактивні дошки як сучасний засіб навчання. Педагогічні обрії. № 1 (79). С. 82–83

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Інформатика, Інші матеріали
Додано
4 липня
Переглядів
152
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку