Інформаційно-профілактичне заняття з елементами тренінгу на тему:
«Торгівля людьми – сучасна проблема сьогодення»
Непроста економічна ситуація в країні, недостатня навчальна мотивація, наслідування старшого покоління, бажання жити краще та зміна життєвих пріоритетів – можливо саме це підштовхує українців, підлітків до гідного заробітку та кращої долі в чужій країні. Адже сучасні підлітки, крокуючи шаленим темпом життя, обирають іноземні навчальні вузи, не проти відпочинку за кордоном, або ж вишукують престижні пропозиції в нашій державі. Але гарантії очікуваного успіху можуть піддаватися і негативному повороту подій. Шахрайство, обман, і навіть рабство, можливо, це саме ті події, які можуть стати переломними у житті особистості. Доступність розмаїття відповідних пропозицій не завжди відповідають дійсності. Дуже страшно, що за такими замаскованими пропозиціями можуть приховуватися страшні злочини, пов’язані з торгівлею людьми (ТЛ). Словосполучення торгівля людьми звучить дивно! Але найстрашніше, що в наш час такі злочини мають місце у цивілізованих суспільствах.
Мета:
- ознайомити із поняттям та етапами торгівлі людьми;
- навчити, як вберегти себе від злочинів, пов’язаних із торгівлею людьми;
- надати практичні рекомендації щодо безпечної поїздки за кордон.
Обладнання: відеопроектор, ноутбук, відео «Джамала про ТЛ» (уривок), відео-кліп «Десь по світу», плакат «Правила роботи в групі» (додаток 1), плакат «Що таке ТЛ» (додаток 2), плакат А3 «Планета» (додаток 3), шаблони для журналу (додаток 4), шаблони людей (додаток 5), ватман А3 - 3шт., двосторонній скоч, клей, ножиці. Всі шаблони необхідно попередньо вирізати.
Хід заняття
Соціальний педагог. Вітаю вас на інформаційно-профілактичному занятті з елементами тренінгу на тему: «Торгівля людьми – сучасна проблема сьогодення».
Для комфортної співпраці я вам пропоную ось такі правила роботи в групі. Ви підтримуєте? Можливо хтось хоче доповнити? Вивісити плакат з підготовленими правилами на дошку. Доповнення учнів записати на дошці.
Ну що ж, продовжуємо наше заняття, будь ласка, підніміть руки:
Отже, можна зробити висновок, що в наш час є актуальним для українців заробіток та поїздка за кордон.
Вправа «Подорожуємо тут і тепер»
А зараз назвіть своє ім’я, і місто чи країну куди мрієте поїхати. Наприклад: Я – Ірина і я ніколи не була за кордоном, але мрію поїхати у Францію. Вислухати усіх учнів.
ВИСНОВОК: Отже, роблячи висновки, слід відмітити, що, більшість із вас була, або планує поїздку за кордон. В наш час – це реально та доступно для більшості українців.
Причин чому наші громадяни виїжджають за кордон дуже багато. Проте, далеко не всім українцям вдається благополучно там влаштуватися.
Висновок: На жаль, не можна передбачити, як складеться доля рідних за кордоном, не можна наяву перевірити, що вони перебувають в безпеці, що з ними все добре. А найстрашніше – це те, що вони можуть стати жертвою ТЛ.
А зараз переглянемо відео, яке стосується нашої теми. Відео «Джамала про ТЛ» 6 хв [3]. підсумок, плакат-титулка « Що таке ТЛ?! » - титулка до журналу (додаток2).
Обговорення: Отож, ТЛ – це не вигадка. Вона буває різною.
- Як ви думаєте з якими проблемами, явищами або почуттями зустрічаються люди, які перебувають за кордоном?
- Чи знають вони, що на них очікує?
Вправа « Рука недієздатності». Діти, загніть 2 будь-яких пальці на руці та спробуйте написати своє прізвище. Тепер загніть ще один і напишіть своє ім’я. А тепер покладіть ручку і 1 пальцем візьміть ручку та напишіть скільки вам років.
Рефлексія:
- Діти, чи легко вам було писати?
- Що ви відчували, коли писали?
- Чи почували себе впевнено?
- Чи хотіли б ви завжди так писати? Вислухати усіх дітей.
Висновок: Відповідь очевидна – ні. Пальці – це наші можливості. Збираючись за кордон, не всі люди знають мову, традиції, права громадян, не в усіх є підтримка близьких чи друзів. Адже, загнуті пальці – це проблеми і незручності з якими стикаються люди за кордоном. А якщо в людини забрати її документи – вона стає паралізованою, так само, як і наша рука, у якої ми загнули усі пальці. І в такій ситуації дуже важко відновити свою дієздатність та не стати жертвою ТЛ. Не має впевненості на 100%, що цього не станеться!
Вправа «Знайди жертву» (додаток 3, 5): учням необхідно обрати одну картинку людини та розмістити її на плакаті з планетою.
Соціальний педагог:
Висновок: Я часто чую, що зі мною такого не станеться! Жертвою ТЛ може стати кожен із нас. Але найстрашніше – це те, що серед цих жертв – є діти.
Вислухати усі відповіді.
Висновок: На жаль ТЛ стосується і дітей. Ми часто бачимо, як діти просять милостиню та жебракують. Залучені до важкої фізичної праці. І ми маємо бути не байдужими до цього. Не можна подавати гроші дитині, яка просить. Слід негайно повідомити відповідні служби про це.
ТЛ має свої відповідні етапи:
Методи торгівлі:
- Вигадані борги, фінансові зобов’язання, де праця використовується для того щоб виплатити борг;
- Ізоляція- обмеження, відокремлення, супровід;
- Конфіскація документів;
- Використання погроз насильства;
- Контроль фінансів, забирають заробіток.
Гра « Що трапилось?»
Вчитель. Зараз ви об’єднаєтеся в групи, кожна група отримає короткий опис ситуації, пов'язаної з порушенням прав людини та торгівлею людьми і намагатиметься визначити, чи є тут ознаки торгівлі людьми, якщо ні, то які ознаки порушення прав є в цій ситуації. Потім кожен з вас аргументує відповіді.
Ситуація 1.
« … Після смерті батьків у мене не було грошей на оплату боргу за квартиру, і я вирішив ризикнути – поїхати на роботу за кордон. В одній з газет прочитав оголошення, що фірма на вигідних умовах працевлаштовує за кордоном. Вирішив зателефонувати, щоб довідатися, яку роботу мені запропонують. Як повідомила секретарка, для працевлаштування в Ізраїлі мені знадобиться закордонний паспорт та час на оформлення робочої візи. У той момент я думав, що мені пощастило.
Наступного дня я пішов у фірму на прийом до директора. Директор фірми виявився чоловіком близько 45 років. Він пояснив, що працювати я буду в шпиталі, мене чекають гарні умови проживання, висока зарплатня, але потрібно буде пройти медичне обстеження про всяк випадок, тому що пацієнти – люди із серйозними порушеннями імунної системи. Я сказав, що погоджуюсь, та віддав паспорт на оформлення візи.
Через три місяці я летів в Ізраїль. В аеропорту мене зустрів представник фірми і відвіз на машині у шпиталь, що знаходився в двоповерховому будинку на околиці. Останнє, що я запам’ятав, це обличчя, що схилилося наді мною зі шприцом у руці. Прокинувся я в напівпідвальному приміщенні без вікон, захотів підвестися, але не зміг через відчуття різкого болю в правому підребер’ї.
Відкинувши ковдру, я побачив, що живіт забинтований. За час перебування в шпиталі я втратив відчуття часу. Щодня до мене приходила жінка і робила якісь ін’єкції. Вона не знала російської мови, тому я не зміг уточнити інформацію щодо місцезнаходження. Коли я зміг самостійно ходити, то побачив шов, що зарубцювався. Жінка видала мені квиток на літак і три тисячі доларів. Так, я повернувся додому з грошима, але без правої нирки...”.
Ситуація 2.
Тетяна знала Наталку з дитинства, вони навчались у паралельних класах. Після закінчення школи вони довго не бачились, але одного разу зустрілись на дискотеці. Наталка виглядала дуже добре, сказала, що у неї є товариш у Греції , який володіє рядом ресторанів , що йому потрібні офіціанти. Наталка запропонувала Тетяні поїхати разом з нею до її друга попрацювати и заробити непогану суму грошей. Дівчина погодилась… Наталка допомогла оформити візу і купити квитки. На вокзалі в Греції їх зустріли двоє чоловіків і відвезли на машині в сусіднє місто. Вони приїхали в якийсь бар, після чого Наталка зникла. Тетяні сказали, що вона повинна відпрацювати 3 місяці, щоб повернути витрачені на неї гроші. Гроші та паспорт у неї забрали, зарплату не виплачували. За нею та ще двома дівчатами спостерігала жінка, за непослух їх жорстоко били, залишали без їжі…
Ситуація 3.
Вадим після закінчення коледжу не міг собі знайти роботу. Одного разу в місті на зупинці він побачив оголошення про набір робітників у Росію. Він зателефонував по зазначеному телефону, і був приємно здивований, що не потрібно оплачувати дорогу, не потрібно жодних документів оформлювати, досвід роботи не обов′язковий, заробітну плату теж обіцяли високу. Коли Вадим приїхав у Москву, його завезли на закритий будівельний майданчик, забрали документи, телефони. Охорона не дозволяла йому залишати територію будівництва. Хлопець працював по 12-14годин на добу, погано харчувався і жив у сараї. Через 4 місяці він уже фізично не міг нормально працювати, після чого його вивезли на сільську дорогу і викинули без документів і грошей.
Ситуація 4.
З дитинства Світлана мріяла стати моделлю і поїхати за кордон. Одного разу в Інтернеті вона прочитала оголошення про кастинг фото-моделей для роботи в Італії. І вона пройшла цей кастинг. Їй запропонували підписати контракт на 1 рік, правда на незрозумілій їй італійській мові, обіцяли оплатити дорогу і проживання. Їй обіцяли, що вона зароблятиме від 1500 до 3000 євро на місяць. Вона погодилася. Коли вона приїхала в Італію, все виявилося по-іншому. У неї відібрали паспорт і телефон, завезли в приватний будинок, нібито для фотосесії. Там було ще багато дівчат. Їм було заборонено куди-небудь виходити, всюди була охорона. Їх примушували зніматися в порнофільмах, обслуговувати клієнтів. Тих, хто відмовлявся – жорстоко били, залякували. Багато хто безслідно зникав. Через рік Світлані допоміг врятуватися клієнт.
Вправа-журнал «Сценарист» (10 хв.) (додатки 2,4)
(робота в командах, представник команд витягає папір з № етапу ТЛ)
Соціальний педагог. По два представники із кожної команди оберіть головних героїв свого сценарію та складіть історію вербування, перевезення та експлуатації. Номер вашого столу відповідає номеру етапу ТЛ, який ви витягнули. Усі команди зачитують свої історії. Соціальний педагог оформляє у спільний журнал ТЛ.
Рефлексія: «Закінчи фразу»
Переглд відеокліпу «Десь по світу» .
Бажаю вам знайте своє місце під сонцем в Україні, розбудувати нашу державу, щоб наступні покоління, у пошуках кращої долі ніколи не залишали свої домівки. Наше заняття не було закликом проти поїздок закордон. Пам’ятайте, збираючись за кордон, необхідно ретельно все спланувати та перевірити!