Що таке інклюзивна освіта?
Дітям з особливими потребами необхідно дати можливість розвивати свої вміння, отримувати освіту, ставати членами суспільства. Ці завдання вирішує інклюзія (inclusif) – включення в соціальну діяльність інвалідів. Оскільки соціалізація дітей відбувається в навчальних закладах, необхідно створювати спеціальні умови для дітей-інвалідів, щоб їхні соціальні навички розвивалися одночасно з їх здоровими однолітками.
Все більшої популярності набирає інклюзивна освіта – розвиток сфери освіти, який відкриває всім рівний доступ до навчання. Воно має на увазі створення адаптованих програм і навчальних методик, враховуючи особливі потреби дітей з відхиленнями розвитку (розумового, фізичного або психоемоційного).
Включають систему інклюзивної освіти в навчальні заклади різного рівня – середнього, професійного та вищого. Таким чином, кожна людина стає частиною суспільства, може зробити свій внесок, отримує спілкування і допомогу.
8 принципів інклюзивної освіти
Існує вісім принципів інклюзивного навчання, які протистоять ущемленню прав як здорових дітей, так і дітей з інвалідністю:
Переваги інклюзивної освіти
Недоліки інклюзивної освіти
Технології інклюзивної освіти
Технології в інклюзії – це методики, за якими створюють комфортні умови для навчання дітей з різними можливостями. Основна їхня ідея – постійний моніторинг за взаємодією учня та створених умов, своєчасне усунення бар'єрів за допомогою всіх учасників.
Можна розділити такі технології на дві групи:
Класифікація технологій
Технології інклюзії мають організаційну роль навчання. Залежно від завдань, виділяють п'ять типів технологій:
Такі технології можна успішно використовувати в практиці, розглянемо більш детально деякі з них.
Технології індивідуального підходу (індивідуалізації)
Головне завдання цієї технології – створити умови для самостійності дітей. Учитель повинен допомогти дітям зрозуміти цілі навчання, вибирати цікавий матеріал, шукати способи вирішення завдань. Цей процес важливий для дитини з обмеженими можливостями, його однолітків та самого вчителя. Застосування принципу на практиці потрібно, щоб створити однакові умови для всіх учнів.
Технології диференціації
Диференціація в навчанні може відбуватися трьома способами:
Технології корекції навчальних і поведінкових труднощів
Такі технології – сукупність методів логопедії, нейропсихології та спеціальної педагогіки. До них відносяться:
Технології формування у дітей соціальних навичок
Для формування навичок соціальної взаємодії існує три види технологій:
Технології оцінки методів інклюзивного підходу
Як працює інклюзивна освіта в Україні?
В Україні інклюзивне навчання з'явилося досить недавно, в порівнянні із західними країнами. У 2010 році Міністерство освіти створило проект "концепція розвитку інклюзивного навчання" і запустило його в дію. (Наказ МОН № 921 від 1 жовтня 2010 року). Проект ґрунтується на принципах рівності людей, з урахуванням прав людини. Він передбачає можливість навчання дітей-інвалідів у звичайних школах за місцем проживання, кваліфікований супровід навчального процесу. Відповідно, постало питання про спеціальне перепланування шкільних корпусів та класів. Пізніше Кабінет міністрів доповнив проект указом "Про затвердження порядку організації інклюзивного навчання в загальноосвітніх установах".
Інклюзія в Україні розвивалася повільно – на 2016 рік влада країни обладнала тільки 1800 класів, в яких навчалося близько 3 тисяч учнів. Влітку 2017 року Кабінет міністрів затвердив "Положення про інклюзивно-ресурсні центри", де позначили правовий статус таких центрів, принципи діяльності та навчання. Згідно з цим положенням, інклюзивно-ресурсні центри повинні створюватися з метою загальної середньої освіти дітей з обмеженими потребами віком від 2 років до повноліття. Центри повинні облаштувати різні кабінети для психологічної, логопедичної та фізичної допомоги.
З вересня 2018 року почав діяти закон № 2541-8 "Про доступ дітей з обмеженими здібностями до навчання", який офіційно опублікували в парламентському виданні "Голос України". Якщо раніше йшлося лише про можливість інклюзії, то цей закон визначив конкретні дії для її впровадження:
Заняття в інклюзивних класах можуть бути груповими (тривають до 40 хвилин) та індивідуальними (від 20 до 25 хвилин).
Як працює інклюзивна освіта в інших країнах?
Світова інклюзивна практика освіти почалася з 70-х років минулого століття з розробки проектів на законодавчому рівні та впровадження освітніх можливостей для інвалідів. У 80-90-х роках досліджувалася економічна вигода інклюзії, переваги, користь та вигоди. У 90-х роках інклюзія отримала популярність, завдяки публікаціям на тему проблеми недостатньої проінформованості батьків дітей-інвалідів, активності дорослих інвалідів, захисту прав людей.
На сьогодні положення західної освіти в інклюзивному середовищі включені в Конвенцію ООН "Про права інвалідів". У країнах Європи і США існує декілька підходів:
Більшість західних країн виділяють фінанси з державного бюджету на інклюзивну освіту та виявляють інтерес в збільшенні числа учнів.
Обладнання для інклюзивної освіти
Перепланування класів під особливі потреби учнів-інвалідів вимагає врахування індивідуальних потреб. Для цієї мети використовують спеціальне обладнання, яке можна поділити на кілька типів:
В навчальних закладах, інклюзивних центрах та інтернатах часто організовують окремі кабінети для індивідуальних та групових занять. Вони можуть бути облаштовані різним устаткуванням, що допомагає не тільки в навчальному процесі, але і реабілітації, налагодженні взаємин між педагогами, відпочинку при навантаженнях:
Для навчання дітей з обмеженими можливостями обов'язково використовується дидактика – різні дидактичні набори фігур, букв, тварин, інших елементів. Навчаючись в ігровій формі, діти не втрачають інтерес, увагу, швидше показують результати.
Висновок
Система інклюзивної освіти – це складний, але ефективний процес, який вимагає від суспільства терпіння, усвідомленості та спільного інтересу. Результатом впровадження цієї системи є реалізація прав людини, підвищення соціального рівня країни.