Долгачова О.А.
викладач Запорізького музичного училища
ім.. П.Майбороди,
м. Запоріжжя, Україна
ІННОВАЦІЙНІ КОМП’ЮТЕРНІ ТЕХНОЛОГІЇ НА
СУЧАСНОМУ ЗАНЯТТІ З ФІЗИКИ
На сьогоднішній час в умовах сучасного реформування освіти методика навчання знаходиться в складному становищі , яке пов’язане зі зміною цілей навчання, розробкою сучасних стандартів для новітнього покоління, побудованих на компетентносному підході навчання.
Молодь XXI століття – це творчі, активні, динамічні, вольові та впевнені у собі особистості, які повинні бути компетентними. Розвиток сучасного суспільства викликає дуже гостру необхідність в кваліфікованих, творчих викладачах та вихователях, які мають високу педагогічну компетентність.
Досягнення освітніх, розвиваючих і виховних цілей навчання з фізики значною мірою зумовлене якістю і ефективністю проведення занять. Особливістю сучасних занять з фізики є гнучкість і варіативність їхньої структури залежно від дидактичної мети та застосовуваних методів навчання.
В практиці навчання застосовують різноманітні типи уроків. Останнім часом з’явилася тенденція відходити від класичної структури комбінованого заняття і серед вчителів фізики все більшої популярності набувають уроки систематизації та поглиблення знань, розвитку творчих, практичних, наукових та пізнавальних здібностей студентів.
Для сучасного заняття з фізики характерним є застосування форм, методів і засобів навчання, які сприяють активізації пізнавальної діяльності, засвоєнню основних, та повторенню і закріпленню вже засвоєних знань, вмінь, навичок, а також зменшенню навчального навантаження студентів.
Велику роль тут відіграють методологічні знання викладача, розуміння ним логіки і структури навчального матеріалу, наукової теорії, питань курсу, процесу наукового пізнання, експериментальних методів фізичних досліджень, історії виникнення і розвитку наукових ідей, тощо. Належна методологічна підготовка викладача дає йому змогу забезпечувати системність знань студентів, їх глибину та якість, без зайвого завантаження.
За останні роки змінилися традиційні погляди на організацію самостійної роботи та методи і засоби контролю й оцінювання знань, умінь і навичок студентів. Свідоме втілення діяльного підходу до побудови заняття потребує нових установок при плануванні навчального процесу.
Введення в навчальний процес сучасних інформаційних технологій дозволяє викладачу:
Однак втілення сучасних інформаційних технологій в учбовий процес не означає що вони можуть повністю замінять традиційну методику викладання, вони будуть являти її невід’ємну, але значну частину.
Глобальні зміни викликають необхідність використовувати на заняттях фізики інформаційні комп’ютерні технології як засоби, які організують навчальну діяльність студента та адаптацію його до сучасного життя.
Головна роль використання ІКТ на заняттях з фізики - формування цілісної природної картини світу, наукового фундаменту для успішного прогнозування професіональної діяльності, творчому розвитку студентів, вибору індивідуальної програми життя. Методика заняття з фізики при введенні ІКТ відрізняється від класичної тому, що вчителю треба розробляти нові структурно-логічні схеми, цілий пакет електронних матеріалів (електронні додатки в вигляді таблиць, графіків, діаграм, електронні підручники, презентації, відеоматеріали, комплекси електронних віртуальних лабораторних робіт, тощо) до занять.
Засоби ІКТ дозволяють вчителю розширити можливості пред’яви різного типу інформації, активізувати увагу студентів, посилити їх мотивацію, розвинути пізнавальні процеси мислення, уявлення та фантазію, призводити моделювання фізичних моделей та об’єктів, здійснювати автоматизований контроль знань, реалізувати технологію дистанційного та особисто–орієнтованого навчання.
Використання комп’ютера на уроці фізики дозволяє створити процес навчання більш мобільним, строго диференційним та індивідуальним. Комп’ютер використовують на усіх етапах процесу навчання: при пояснення нового матеріалу, закріпленні, повторенні, контролі знань. Він піднімає активність студентів, розширює їх кругозір та збільшує якість навчання.
Сучасне заняття з фізики вже неможна уявити без використання комп’ютерів, які не дають забути викладачу що фізика - експериментальна наука, яку важко уявити без лабораторних робіт. Комп’ютери в фізичному класі дозволяють проводити найбільш складні лабораторні роботи, виконуючи які студенти задають начальні параметри дослідів, спостерігають як вони змінюються в процесі виконання, аналізують та роблять відповідні висновки.
Наприклад, вивчення складу та принципу дії різних фізичних пристроїв – невід’ємна частина сучасного заняття з фізики. Викладач демонструє роботу пристрою та розповідає про принцип його дії, використовує при цьому модель чи схему. Але студентам складно уявити усі фізичні процеси, які забезпечують роботу цього пристрою, а комп’ютерна програма дозволяє більш детально зібрати цей пристрій з окремих деталей та провести увесь процес його дії з декількома прокрутками мультимедіа.
Великий вибір цифрових навчальних ресурсів дозволяє викладачу вибрати програмне забезпечення для реалізації будь яких складних завдань. Ці програми дуже різноманітні: джерела додаткової інформації, демонстраційні, тренажерні, віртуальні лабораторні роботи, інтерактивні і мультимедійні додатки, цифрові лабораторії "Архімед", «L-mikro» тощо. Можливості Інтернет ресурсів відкривають студентам доступ к різним джерелам інформації, дають можливість для проведення різних досліджень, демонстрацій, лабораторних робіт, для творчого та інтелектуального росту студентів.
На заняттях з фізики у Запорізькому музичному училищі ім. П.І.Майбороди використовується різне програмне забезпечення:
В результаті використання комп’ютера на уроці фізики вчитель отримує допоміжні можливості для направлення розвитку особистості студента, творчого пошуку та організації сумісної роботи з ним, розробки та вибору кращих варіантів учбових програм, тощо. Викладач стає основним постачальником предметних цілей навчання з урахуванням неоднорідності та значимістю фізики.
Хоча використання ІКТ на уроці фізики необхідно, з порівнянням з традиційними формами навчання, але вчитель повинен враховувати особливості нахилу учбового закладу, як наприклад Запорізьке музичне училище ім.. П.Майбороди, яке готує музикантів а не науковців.
В рамках одного уроку неможливо використати усі ресурси та можливості ІКТ, важлива система їх впровадження в навчання кожним викладачем самостійно, і тоді сучасний урок фізики буде яскравим, ефективним, діяльним, підвищить інтерес студентів – музикантів до предмету та позитивно відобразиться на якості навчання.
В цей час інноваційна педагогічна діяльність є одним з головних компонентів навчання яка нерозривно пов’язана з науково методичною та учбово дослідницькою діяльністю студентів. Вона створює основну направленість професійного росту, творчого пошуку педагога, та реально сприяє особистому росту його студентів.
XXI століття – століття потужної інформаційної цивілізації. З’явився новий викладач з сучасними вимогами до проведення заняття, а також новий студент, який живе в світі високих технологій і володіє багатьма досягненнями науково-технічного прогресу.
Література:
1. Бугайов О.І., Коваль B.C. Комп'ютерна підтримка курсу фізики в середній школі: реальність і перспективи / О.І. Бугайов, B.C. Коваль // Фізика та астрономія в школі. -2001. - №3.
2. Концепція Програми інформатизації загальноосвітніх навчальних закладів, комп'ютеризації сільських шкіл // Комп'ютери у школі та сім'ї. - 2000. - № 3. 4
3. Основи нових інформаційних технологій навчання: Посібник для вчителів / авт. кол.; за ред. Ю.І. Машбиця / Інститут психології імені Г.С. Костюка АПН України. - К. : ІЗМН, 1997. - 264 с
4. Шут М.І. Застосування до навчання фізики складових сучасного навчального середовища / М.І. Шут // Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини / гол. ред. М.Т. Мартинюк. - Умань : СПД Жовтий, 2008, Ч. 2. -С. 306-317.