Про матеріал
Інноваційні методи навчання на уроках зарубіжної літератури
Термін "інновація" означає оновлення процесу навчання, який спирається, головним чином, на внутрішні фактори.
Поняття "технологія" виникло у світовій педагогіці також як протиставлення існуючому поняттю "метод".
Отже, "інноваційні технології - це цілеспрямований системний набір прийомів, засобів організації навчальної діяльності, що охоплює весь процес навчання від визначення мети до одержання результатів. Система грунтується на внутрішніх умовах навчання. Тому "педагогічні технології" пов'язані з ідеями і досвідом психології, соціології, системного аналізу тощо.
Внутрішні умови навчання становлять
Поняття "технологія" виникло у світовій педагогіці також як протиставлення існуючому поняттю "метод".
Недолік методу полягає в його негнучкості та статистичності.
Як засвідчує аналіз літературних джерел, проблема використання інноваційних технологій у вивченні зарубіжної літратури недостатньо розроблена. Існує суперечність між потребами практики і науковим обґрунтуванням їхньої реалізаці
Але ж саме уроки зарубіжної літератури – це, насамперед уроки, на яких вчитель може використовувати всі можливості учня , весь внутрішній світ навчання, весь його можливий потенціал з метою активного розумового розвитку, формування моральних якостей.
Пошук інновацій у формах навчання привів до появи нестандартних уроків.
1.
Ділові ігри конференції КВК Урок-конкурс Урок-суд Урок-концерт Рольові ігри семінари екскурсії Літературні кафе
2.
Інтегрований урок Дослідницький урок Театральна вистава
Зараз модним стало групове навчання, вважається, що воно формує навички самоконтролю, обов’язку й відповідальності за результати навчання, саме - інтерактивний метод.
Інтерактивний («inter» - взаємний, «act» - діяти) означає взаємодіяти або перебувати в режимі бесіди, діалогу з будь-ким.
Іншими словами, інтерактивні методики навчання – це спеціальна форма організації пізнавальної й комунікативної діяльності, упродовж якої учні виявляються залученими в процес пізнання.
Класифікація нестандартних уроків ще не склалася абсолютно , але добірка їх уже досить різноманітна, отже форми уроків, які застосовуються в сучасній школі, можна згрупувати наступним чином:
• бінарні уроки;
• віршовані (римовані) уроки;
• інтегровані (міжпредметні) уроки;
• уроки-дискусії (урок-діалог, урок-диспут, урок запитань і відповідей, урок-засідання, урок - круглий стіл, урок-конгрес, урок-практикум, урок - прес-конференція, урок - проблемний стіл, урок-семінар, урок-суд, урок-телеміст);
• уроки-дослідження (урок-знайомство, урок-панорама ідей, урок-пошук, урок-самопізнання, урок "Слідство ведуть знатоки", урок "Що? Де? Коли?");
• уроки-звіти (урок-аукціон, урок-залік, урок-захист, урок-інтерв’ю, урок-екзамен, урок-ерудит, урок-композиція, урок-концерт, урок - огляд знань, урок-презентація, урок-ярмарок);
• уроки-змагання (урок - брейнг-ринг, урок-вікторина, урок-КВК - конкурс веселих та кмітливих, урок-конкурс, урок - мозкова атака, урок-турнір);
• уроки-мандрівки (урок-екскурсія, урок-марафон, урок-подорож);
• уроки - сюжетні замальовки (урок-віночок, урок-вечорниці, урок-драматизація, урок-казка, урок - картинна галерея, урок-ранок, урок-спектакль, урок-фестиваль, урок - усний журнал).
Однією з інноваційних форм роботи з учнями є інформаційні семінари, які супроводжуються організацією диспутів та презентацією фільмів. Демонстрація фільму дозволяє:
• акцентувати увагу на певній проблемі;
• інформувати про шляхи вирішення проблеми;
• провести аналіз.
Застосування мультимедіа на уроках дає змогу активізувати учнівське сприйняття, а також пам'ять .
Переваги мультимедійних технологій:
• збільшується обсяг опрацьованого на уроці матеріалу за рахунок заощадження часу;
• розширюються можливості застосування диференційованого підходу в навчанні;
• індивідуалізується процес перегляду (повтор, докладне вивчення кадру, його зупинка тощо);
• підвищується мотивація навчання, створюється позитивний настрій, активізується самостійна діяльність учнів.
Під час використання мультимедійних технологій структура уроку істотно не змінюється. У ньому, як і раніше, зберігаються всі основні етапи…
Етап мотивації в цьому разі збільшується й має пізнавальне навантаження. Одним із видів комп’ютерної технології є презентація.
Застосування мультимедійних презентацій доцільне на будь-якому етапі вивчення теми. Слайди можна використати для повідомлення теми й мети уроку,
у процесі пояснення вчителем матеріалу (визначення, терміни, опорні конспекти, таблиці, схеми, малюнки, відео фрагменти),
для розгортання дискусії чи визначення проблемних завдань,
для первинного закріплення знань, формування вмінь і навичок учнів, для контролю знань.
ДОДАТКИ
1. Поетичний урок… Виховна година в 11-А класі. Поетичний урок пов'язаний з поетичним словом, а саме, з власною поезією учнів…
Гасло уроку –“ Візьмемося за руки друзі, щоб не пропасти поодинці…”
Демонструється уривок з відеофільму «Поетичний урок в 11-А»
https://youtu.be/qM_hSicLqT4
2. Елементи рольової гри та театралізацію можна представити через проекти, які створювали учні . Вони мали скласти сценарій та розкрити проблему, яку запропонував вчитель…. Також вчитель запропонував вибрати назви майбутніх творчих проектів…Учні абсолютно самостійно створювали проекти, об’єднавшись в групи, проявив образне мислення, свою уяву та фантазію…
Пропонується подивитися два відеофільми: «Дивний світ дорослих», «Ніколи не здавайся»
https://youtu.be/knVmV6J4Otw
https://youtu.be/RlUu9JzEXvA
3. Театральні вистави клубу - театру «ВІКТОРІЯ» також втілюють методи та елементи інноваційних технологій та сприяють всебічному та мистецькому розвитку учнів.
Пропонується подивитися уривок з вистави «Ніч, яка місячна»
https://youtu.be/TRe5XMzlHuQ
4. На уроці по вивченню балади Адама Міцкевича була проведена творча тестова робота за прийомом «уважний слухач», були використані всі пристрої мультимедіа.
Папка до уроку «Адам Міцкевич» з презентацією та аудіо файлом.
5. Урок за романом «Айвенго» В.Скота потребував більше часу на підготовку учнів до сприйняття матеріалу та заохочення до прочитання роману… Тому завдання заздалегідь були виставленні в Інтернет - групі на сайті класу з усіма матеріалами, а саме презентація, художній фільм, уривки з аудіо книги… Учні мали зробити конспект, достатньо повний, щоб можна було , при потребі , скористатися на уроці при відповідях…
На самому уроці учні працювали разом зі вчителями та не були пасивними слухачами…
До того ж було надано невелику самостійну роботу про письменника по відеофільму, який було запропоновано вчителем за таким питанням: Чи можна назвати В.Скота неординарною особистістю?/ обсяг не більше 5-6 речень, за структурою твору-роздуму /.
Додається папка до уроку «В.СКОТ» з презентацією та фільмом
6. Пропонуються приклади творчих робіт учнів, як презентації, з використанням ЛСК , логічно – схематичних конспектів…
Додаються презентації про Д.Олдріджа та особливості детективного жанру …
7. Також представлені інші види творчих проектів учнів, як малюнки, креативні ЛСК, творчі доробки за художніми творами….