Інноваційні підходи до оцінювання учнів 1-4 класів під час змішаного та дистанційного типів навчання
Робота вчителя достатньо складна, але якщо вийти на новий рівень і поєднати складність у роботі у звичайному режимі з дистанційною формою навчання – це просто виклик. І не тільки для вчителів, а й для учнів та їх батьків. Проводити уроки віддалено на момент оголошення карантину здавалося нереально. Утім, мусимо працювати в тих реаліях, які несе нам світ.
На початку карантину заклади освіти працювали переважно у соціальній мережі Viber – відсилали учням стислі повідомлення із завданнями. Але виникли проблеми зі зворотнім зв’язком, адже, оцінити роботу по фото у Viber надзвичайно складно. Це стало приводом замислитися, як ефективно налагодити оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти й чи потрібно це робити.
Так, у нагоді стали методичні рекомендації Міністерства освіти і науки
України [27] та студії онлайн-освіти Educational Era, які містять навчальні
диски для школярів (каталог ресурсів з усіх предметів).
У своїй роботі користуємося методичними рекомендаціями Міністерства освіти і науки України (наказ Міністерства освіти і науки України від 21.08.2013 № 1222 «Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системізагальної середньої освіти» (із змінами і доповненнями). Проте, у зазначеному документі відсутні поради щодо оцінювання здобувачів початкової освіти під час дистанційного навчання. Тому ключову роль відіграли онлайн-курси для вчителів початкових класів на освітній платформі EdEra.
Зокрема, онлайн-курс «Оцінювання без знецінювання», який розроблено проєктом «Навчаємось разом» спільно зі студією онлайн-освіти EdEra за фінансової підтримки Європейського Союзу й Міністерства закордонних справ Фінляндії та підтримки Міністерства освіти і науки України містить знання про систему та практики оцінювання, культуру оцінювання та як її створити в школі, практики та інструменти оцінювання, фінський освітній досвід, практики українських вчителів.
За технічної можливості, оцінювання результатів навчання в умовах дистанційного навчання проводиться за допомогою дистанційних платформ. Так, у практичній практичній діяльності користуємося платформами Google Classroom, Google Meet, Zoom, які є безкоштовними, простими в користуванні та доступними усім користувачам Інтернету. Вони дають змогу вільно спілкуватися з учнями в онлайн-режимі, де кожен педагог може створити клас і розіслати на електронні пошти запрошення учням, які можуть приєднатися за ним і розпочати свою роботу. Платформа Google Classroom інтегрована з Google-документами, Google-диском і поштою Gmail, що дає змогу розміщувати відео, тексти, картинки, тобто, доступний весь арсенал інтерактивних методів навчання.
Доступним на платформі Google Classroom є оцінювання. Вправи публікуються у вкладці «Завдання». Форматів перевірки знань кілька: опитування, тести та інші. Можна створювати питання з кількома варіантами відповідей та обирати систему оцінювання, вказавши терміни виконання окремих завдань. Учні можуть переглядати завдання в стрічці або на сторінці «Список справ», де вчителю видно, які завдання призначені, які ще не здані,
які завершені. Приклади оцінювання на платформі Google Classroom.
Працюючи на платформах, учні можуть дискутувати з однокласниками, обговорити проблеми, висловити власну думку, побачити й почути інші думки про свої досягнення. Також діти мають навчитися оцінювати одне одного й при цьому вміти коректно висловити думку про результат роботи однокласника, дати пораду, як поліпшити ті чи інші результати. Учитель може залучати учнів до оцінювання власних навчальних досягнень. Можна попросити учнів оцінити свої знання з теми, порівняти з тим, що вони знали і визначити, що нове дізналися.
Особливої уваги під час дистанційного навчання в початкових класах набуває формувальне оцінювання. Важливо якомога частіше давати учням зворотній зв’язок:
- відзначати успіхи, щоб зберігати мотивацію;
- давати поради про те, що треба опрацювати додатково;
- стимулювати до самостійного знаходження помилок.
Не варто розглядати оцінювання, як інструмент покарання або заохочення учнів. Основною метою цього процесу має бути покращення навчання. За допомогою оцінювання учителі визначають труднощі, які виникли в учнів, їхні сильні та слабкі сторони. Крім того, таке оцінювання допомагає скоригувати методи викладання, щоб максимально ефективно навчати кожну дитину.
Заклади освіти мають автономію в контролі та оцінюванні результатів навчальних досягнень учнів, тому слід зважати на можливості кожного учасника освітнього процесу. Школа має право визначати власні підходи до контролю та оцінювання результатів навчальних досягнень учнів [31]. Таке рішення треба обговорити на онлайн-конференції методичного об’єднання закладу і виробити спільні підходи.
Головна мета формувального або поточного оцінювання – підтримати кожного учня у процесі навчання. Формувальне оцінювання на відстані складне, але можливе. Щоб таке оцінювання було дійсно результативним, рекомендуємо:
1. Спільно з’ясувати зміст зробленого на уроці.
2. Порівняти реальні результати роботи учнів з очікуваними.
3. Проаналізувати результати, і якщо вони нижчі за очікувані,
з’ясувати, чому сталося так, а не інакше.
4. Зробити з учнями спільні висновки.
5. Обговорити нові теми для розмірковування.
6. Установити зв’язок між відомим і тим, що потрібно засвоїти у
майбутньому.
46
7. Скласти план подальших дій для успішного засвоєння
навчального матеріалу.
Учні початкових класів дуже чутливо сприймають зворотній зв’язок, якщо він полягає лише у виправленні помилок. Водночас, вони будуть вдячні за спільний аналіз причин складнощів у виконанні завдань. Інколи дитині треба лише додаткове пояснення. Інколи причини складнощів лежать в емоційній площині. Необхідно обговорювати разом з учнями шляхи подолання їхніх проблем у навчанні [17].
У здійсненні формувального оцінювання важливою є підтримка вчителя і його розуміння, що є величезним ресурсом для розвитку дитини та формування навичок наполегливості. Підтримка учителя і його розуміння – величезний ресурс для розвитку дитини, для формуванні самостійності.
Ключова й невіддільна частина оцінювання – сформувати здатність учнів самостійно оцінювати власний поступ. Відтак, основним завданням учителя початкової школи є закладення в учнів позитивної адекватної самооцінки, яка стосується особистісних якостей, досягнень і можливостей кожного здобувача.
Так, під час контролю та оцінювання обов’язково необхідно звертати увагу на рівень здоров’я учнів та загальний досвід дистанційного навчання. А також на технічні проблеми, які можуть виникати під час виконання завдань. Важливо давати дітям більше спроб і часу на виконання контрольних завдань.
Щоб оцінити індивідуальні досягнення учнів, рекомендуємо використовувати у своїй роботі метод оцінювання – портфоліо [1]. Портфоліо – це накопичувальна система оцінювання. Вона передбачає: формування вміння учнів ставити цілі, планувати й організовувати власну навчальну діяльність; накопичення різних видів робіт, які засвідчують рух в індивідуальному розвитку; підвищення ролі самооцінки.
Для створення портфоліо немає встановлених правил і вимог. Основна його суть полягає в тому, щоб показати, на що здатні учні. Способи оформлення портфоліо можуть бути різними. Від відбору найкращих досягнень з предмета до накопичення всіх робіт, виконаних учнем за рік. Вибираючи роботи для портфоліо, учитель повинен дати відповіді на такі запитання:
- що добре вдається цьому конкретному учневі;
- який прогрес демонструє ця робота учня;
- як ця робота співвідноситься з іншими роботами, що містяться у портфоліо.
Якщо дитина під час дистанційного навчання не мала доступу до Інтернету і цифрових ресурсів, її рівень знань оцінюють, коли очне навчання відновиться. Якщо віддалений режим триває довго і є готовність до співпраці з боку батьків чи законних представників учня, виконані роботи дитини можна відсилати учителям поштою (наказ Міністерства освіти і науки України «Деякі питання організації дистанційного навчання» від 08.09.2020 № 1115 ).
Слід пам’ятати, що основною метою оцінювання учнів під час дистанційного та змішаного типів навчання є, перш за все, зворотній зв’язок між учнями та учителями, а не перевірка чи контроль. Оцінювання є невід’ємною частиною процесу навчання. Дистанційне навчання не є винятком. Творчий момент у педагогічній діяльності вчителя якраз і полягає в тому, що, виставляючи в конкретних, але таких, що постійно змінюються, умовах оцінки, він повинен сприяти максимальному розвиткові своїх учнів.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:
1. 35 інструментів для дистанційного навчання – добірка НУШ.
URL: https://nus.org.ua/articles/30-instrumentv-dlya-dystantsijnogo-navchannyadobirka-nush/ (дата звернення: 02.12.2021).
2. Академічна доброчесність під час онлайн-навчання. URL:
https://op.ua/news/osvita-v-ukraini/akademichna-dobrochesnist-pid-chas-onlaynnavchannya#comments_block (дата звернення: 15.12.2021).
3. Бертаносян С. Г. Воровство и обман в науке. Серия: наука с
черногохода. Санкт-Петербург, 1998, 384 с.
4. Большакова І. Критичне мислення. Початкова школа . Київ :
«Вид. дім «Перше вересня», 2016. 144 с.
5. Большакова І., Хворостяний І. Календарно- тематичний план з
української мови та читання за Типовою освітньою програмою розробленою
під керівництвом Р.Б Шияна до підручника «Українська мова та читання»
для 4 класу. URL: https://vseosvita.ua/library/orientovnij-kalendarno-tematicnijplan-z-ukrainskoi-movi-ta-citanna-dla-4-klasu-do-pidrucnika-ukrainska-mova-tacitanna-dla-4-klasu-avtori-inna-bolsak-481778.html (дата звернення: 10.12.2021).
6. Большакова І., Хворостяний І.. Українська мова та читання:
підручник для 4 кл.закл.загал.серед.освіти ( у 2-х ч.): Ч.1. Харків: Вид-во
«Ранок», 2021. 128 с.
7. Бурцева Ю.О., Малєєва Д.В. Дистанційні технології в освіті:
збірник науково-методичних рекомендації щодо організації виховання,
навчання та розвитку учасників освітнього процесу під час карантину
Краматорськ: відділ інформаційно-видавничої діяльності, 2020. 95 с.
8. Бьюзен Т., Бьюзен Б. Супермышление. 2-е изд. Минск:
Попурри, 2003. 304 с.
9. Ванчицький А. Блоги та мережеві щоденники, їх використання в
педагогічній практиці. URL: http:// tolik.rovno.ua/?p=184 (дата звернення:
11.12.2021).
10. Використання сервісу Google Classroom для управління освітніми
процесами. URL: http://www.kspu.kr.ua/ua/ntmd/konferentsiy/2015-10-06-06-17-
54/sektsiia-4/3930-vykorystannya-servisu-google-classroom-dlya-upravlinnyaosvitnimy-protsesamy (дата звернення: 11.12.2021).
11. Виховання доброчесності та боротьба з корупцією в оборонному
секторі: збірник прикладів (компендіум) позитивного досвіду. Женевський
Центр демократичного контролю над збройними силами, 2010. 383 с.
12. Войтович І. С. Особливості використання GoogleClassroom для
організації дистанційного навчання студентів. Науковий часопис
82
Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Київ:
Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. Вип. 20 (27). С. 39-43.
13. Вортникова І.П. Дистанційне та змішане навчання в школі:
путівник. Київ. ун-т ім. Б. Грінченка. 2020. 48 с.
14. Галецький С. Дистанційне навчання як елемент інформаційнокомунікаційних технологій в освіті. Збірник наукових праць Уманського
державного педагогічного університету імені Павла Тичини. Умань, 2018.
Вип. 1. С. 54-62.
15. Гужва О.О. Довідник з академічної доброчесності для школярів.
Харків: ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2016. 64 с.
16. Державний стандарт початкової освіти: затв. постановою
Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 р. № 87. URL:
http://nus.org.ua/news/uryad-opublikuvav-novyj-derzhstandart-pochatkovoyiosvity-dokument/ (дата звернення: 01.10.2021).
17. Дистанційне навчання в 3–4 класах: інструкції, приклади уроків
та комунікації з батьками. URL: https://nus.org.ua/articles/dystantsijnenavchannya-v-3-4-klasi-instruktsiyi-pryklady-urokiv-ta-komunikatsiyi-z-batkamy/
(дата звернення: 01.12.2021).
18. Закон України « «Про повну загальну середню освіту» (відомості
Верховної Ради (ВВР), 2020, № 31, ст.226). URL:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text (дата звернення: 09.10.2021).
19. Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 р. № 2145-VIII.,
редакція від 01.01.2018 р.URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-
19#Text (дата звернення: 15.10.2021).
20. Інтерв’ю батьків та вчителів щодо академічної доброчесності в
школі. URL: https://saiup.org.ua/resursy/rezultaty-grupovyh-interv-yu-dlyabatkiv-opikuniv-ta-vchyteliv/ (дата звернення: 20.11.2021).
21. Капустник В. А. Досвід впровадження змішаного навчання в
умовах карантинних обмежень. Актуальні питання вищої медичної
(фармацевтичної) освіти (в онлайн режимі за допомогою системи Microsoft
Teams) : матеріали XVІІ Всеукр. наук.-практ. конф., м. Тернопіль, 05-06 лист.
2020 р. C. 109-114.
22. Ковальчук В. І. ВоротниковаІ. П. Моделі використання елементів
дистанційного навчання в школі. Інформаційні технології і засоби навчання.
2017. № 4. С. 58-76.
23. КухаренкоВ. М. Тьютор дистанційного та змішаного навчання:
посібник. Київ: Міленіум, 2019. 307 с.
24. Литвин З. Чи став COVID-19 чорним лебедем для української
освіти? URL: https://biz.nv.ua/ukr/experts/distanciyne-navchannya-pomilki-ta-
83
heyt-shcho-ne-tak-iz-ukrajinskoyu-sistemoyu-osviti-50082890.html (дата
звернення: 10.12.2021).
25. Наказ Міністерства освіти і науки України від 29.05.2019 № 749
«Про внесення змін до Положення про електронні освітні ресурси». URL:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0666-19#Text (дата звернення:
13.12.2021).
26. Опанасюк Ю. Дистанційне навчання як наслідок еволюції
традиційної системи освіти. Науковий вісник. Серія «Філософія».Харків,
2017. Вип. 48 (частина І). С. 153-161.
27. Організація дистанційного навчання в школі. методичні
рекомендації. Міністерство освіти і Науки України, 2020. 36 с. URL:
https://rada.info/upload/users_files/41919831/4c6d4edbb7e057a3ecea236cc72d989
d.pdf
28. Павленко О. М. Реалізація дистанційної форми навчання
засобами платформи Moodle у процесі підготовки майбутніх філологів.
Інженерні та освітні технології. 2019. № 7 (3). С. 106-121.
29. Положення про дистанційне навчання: наказ Міністерства освіти
і науки України № 466 від 25.04.2013 (остання редакція від 21.08.2015). URL:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13/stru#Stru/ (дата звернення:
10.11.2021).
30. Положення про Національну освітню електронну платформу:
наказ Міністерства освіти і науки України № 523 від 22.05.2018. URL:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0702-18#Text/ (дата звернення:
15.11.2021).
31. Практики та підходи до дистанційного навчання – рекомендації
для вчителів. URL: https://nus.org.ua/articles/praktyky-ta-pidhody-dodystantsijnogo-navchannya-rekomendatsiyi-dlya-vchyteliv/ (дата звернення:
01.12.2021).
32. Самолюк Н. Актуальність і проблемність дистанційного
навчання. Нова педагогічна думка.2013. № 1.1. С. 193-198.
33. Саско Н. В. Як формувати толерантне ставлення вчителя при
роботі у форматі дистанційного навчання. Розвиток особистості молодшого
школяра: сучасні реалії та перспективи: матеріали наук.-практ. інтернетконф., м. Бердянськ, Вінниця, Житомир, Івано-Франківськ, Ізмаїл,
Кам’янець-Подільський, Київ, Кропивницький, Мукачево, Полтава, Ужгород,
Умань, Херсон, 2020. Випуск 7. С. 326-328.
34. Сидоров С. Возможности использования ментальных карт в
процессе повышения квалификации учителей. Научное обеспечение системы
повышения квалификации кадров. 2013. Выпуск 1(14). С. 43-47.
84
35. Сценарії уроків та презентації «Академічна доброчесність». URL:
https://saiup.org.ua/novyny/stsenariyi-urokiv-ta-prezentatsiyi-akademichnadobrochesnist/ (дата звернення: 15.12.2021).
36. Шаран Р.В. Провідні тенденції розвитку дистанційної освіти в
Україні. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних
технологій Університету «Україна». Хмельницький, 2012. № 5. С.220-224.
37. Шишканова В.М. Віртуальні інтерактивні дошки як сучасний
засіб навчання у початковій школі. URL:
https://informatika.udpu.edu.ua/?page_id=1940 (дата звернення: 17.10.2021).
38. Шліхта І., Шліхта Н. Виховуємо академічну доброчесність в
школі: методичні вказівки для вчителів. Київ, 2019. 82 с.