7-б клас. 06 травня 2020 рік, 7-а клас. 07 травня 2020 рік
Підручник:
Соболь В.І. Біологія : підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Валерій Соболь. – Кам’янець-Подільський : Абетка, 2015. – 288 с. : іл.
Інструктивна карта дистанційного уроку
(За можливістю та бажанням можна роздрукувати й працювати безпосередньо на картці. У такому випадку всі інструктивні картки прикріпити до робочого зошита).
Тема уроку: Ланцюги живлення
Мета: сформувати знання про ланцюги живлення та трофічні сітки; розвивати вміння визначати способи комунікації, розвивати вміння самостійно працювати з інформацією.
Для початку роботи з інструктивною карткою до уроку треба опрацювати § 60, стор. 258-261.
Записати визначення основних понять з теми:
Колообіг речовин і потік енергії в екосистемі – перенесення речовин та енергії в екосистемі, що здійснюється за участі продуцентів, консументів та редуцентів.
Ланцюг живлення (трофічний ланцюг) – це ___________________________
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Трофічна сітка – це _________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
Правило екологічної піраміди (закон піраміди енергії Р. Ліндемана, правило «10%»): екологічна ефективність кожної наступної ланки ланцюга живлення приблизно в 10 разів менша попередньої внаслідок втрати енергії на кожному трофічному рівні.
Завжди починаються з зелених Починаються з мертвої
рослин, включають рослиноїдних органіки, включають сапро-
тварин та хижаків і закінчуються трофів (організмів, які її
бактеріями гниття розкладають) і закінчуються
бактеріями гниття
Наприклад, ланцюг видання: яблуня – попелиця – ластівка – сокіл – бактерії гниття.
Наприклад, ланцюг розщеплення: опале листя – дощовий черв’як – кріт – бактерії гниття.
Таблиця 1. Типи взаємозв’язків між організмами в екосистемі
№ |
Тип взаємодії |
Вплив першого виду на другий |
Вплив другого виду на перший |
Приклад |
1 |
Нейтралізм |
0 |
0 |
Вовк і капуста; білка і щука |
2 |
Аменсалізм |
- |
0 |
Дуб і трава під ним (дуб забирає вологу, не пропускає сонячне проміння, але впливу трави не відчуває) |
3 |
Коменсалізм |
+ |
0 |
Акула і риби-прилипали; лев і грифи-падальщики |
4 |
Конкуренція |
- |
- |
Міжвидова – лев і гієна; внутрішньовидова – між вовками у зграї за право бути вожаком, за самку, за здобич |
5 |
Мутуалізм |
+ |
+ |
Актинія і рак-самітник; мікориза гриба і корінь дерева |
6 |
Паразитизм |
+ |
- |
Воші на тілі тварини; паразитичні черви |
7 |
Хижацтво |
+ |
- |
Вовк і заєць; ластівка і яструб |
Примітка: (0) – відсутність впливу організму; (-) – негативний вплив; (+) – позитивний вплив.
Ланцюги живлення:
1)__________________________________________________________________
___________________________________________________________________2)_____________________________________________________________________________________________________________________________________3)_____________________________________________________________________________________________________________________________________.
Трофічні сітки:
Домашнє завдання: