10 клас
Урок №4
Дата:
ІНТЕГРАЦІЙНІ ПРОЦЕСИ. МІЖНАРОДНІ ОРГАНІЗАЦІЇВ ЄВРОПИ.
Очікувані результати НПД: учні називають міжнародні організації та їх основні функції в Європі, оцінюють роль ЄС та НATO в регіоні, прогнозують позитивні ознаки та ризики вступу України до ЄС.
Розвивальна та виховна мета: розвивати уміння виділяти істотні ознаки, узагальнювати, робити висновки, здатність до пошуку та засвоєння нових знань; культуру спілкування з учителем та однолітками.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручники, атласи, політична карта Європи.
Опорні та базовіпоняття: міжнародна організація, економічна інтеграція, Європейський Союз, НАТО, Шенгенська зона.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Картографічнарозминка
Учитель (абоучень) показуютьнакартікраїниЄвропи, учніназиваютьїх тастолиці.
Робота в парах. Обмінкросвордами, розв’язання, перевірка.
Запитання. Пригадайте, щотакеекономічнаінтеграція. Зякою метою створюютьміжнародніорганізації? Наведітьприкладивідомих вам міжнароднихоб’єднань. До складу якихвпливовихміжнароднихорганізацій входить Україна?
ІII. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Ви вже знаєте, що участь країн світу у взаємовигідному міжнародному поділіпраці та обміні товарами і послугами приводить до розвитку та вдосконаленні різних форм міжнародної економічної інтеграції. Цедозволяєдержавам більшощадливовикористовуватиресурси та перевагитериторіальногорозподілупраці. Унаслідокрегіональноїекономічноїінтеграціїкраїнистворюютьміжнародніекономічніоб’єднання. Багато з них вам вжевідомі. Сьогодні на уроцівидізнаєтеся, якуроль відіграютьінтеграційніпроцеси та міжнародніорганізації в Європі.
Повідомлення теми, цілей і завдань уроку
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Міжнароднаекономічнаінтеграція. Європейський Союз
Основніінтеграційніоб’єднанняЄвропи: Європейський Союз (ЄС), Європейськаасоціаціявільноїторгівлі (ЄАВТ), Європейськаекономічна зона, Центрально-Європейська угода вільноїторгівлі.
ЄС — найбільшпотужнеекономічне та політичнерегіональнеоб’єднанняв Європі та світі: ВВП (за ПКС) понад 20 трил. євро., найвищіпоказники у світі зарівнемякостіжиття та доходами населення; 28 європейських держав (включаючиВеликуБританію, яка розпочалапроцесвиходу з ЄС).
Виступиучнів, щоотрималивипереджальнезавдання про історіюрозвиткута функції ЄС
Етапирозвитку ЄС: перший етап (1951–1957 рр.) — Європейськеспівтовариствовугілля і сталі, другийетап (1957–1967 рр.) — Європейськеекономічнеспівтовариство (ЄЕС), третійетап (1967–1992 рр.) — Європейськіспівтовариства (включаючиЄвроатом), четвертийетап (із 1993 р) — ЄС.
Головнідосягнення ЄС: побудоваспільного ринку, створенняекономічного і валютного союзу на основієдиноїгрошовоїодиниці — євро, формуваннясамостійноїправовоїсистеми, перетворення на потужного учасникаміжнароднихвідносин.
Основніоргани ЄС: ЄвропейськаКомісія, Європейський Парламент, ЄвропейськаРада (голів держав і урядів), Рада ЄС (міністрипевноговідомства), Європейський Суд.
Критерії для вступу в ЄС: наявністьфункціональноїринковоїекономіки; дотриманняпринципівсвободи, демократії, поваги до прав людини і фундаментальних свобод, верховенства права; повага і захистменшин; здатністьприйнятизобов’язання, щовідповідаютьполітичним, економічним і грошово-кредитнимцілям ЄС; відображеннязаконодавстваЄвросоюзу в національномузаконодавстві.
Перш ніжкраїнаподасть заявку на вступ до ЄС, вона зазвичайпідписує угоду проасоційоване членство. Асоційовані члени ЄС: Туреччина, Туніс, Ізраїль, Марокко,Мексика, Південна Африка, Албанія, Чорногорія, Сербія, Грузія, Молдова, Україна (з 2017 р.)
2. Країни Шенгенської зони
Шенгенська зона — територія країн-учасниць Шенгенської угоди (була підписана в селище Шенген в Люксембурзі в 1985 р.). Діє подібно до єдиноїдержави з прикордонним контролем на зовнішньомукордоні — при в’їзді та виїздііззони, але безприкордонного контролю на внутрішніх кордонах держав, щовходять у цю зону.
Включає 26 європейських держав: Австрія, Бельгія, Данія, Фінляндія, Франція,Греція, Іспанія, Люксембург, Нідерланди, Німеччина, Португалія, Швеція, Італія,Естонія, Латвія, Литва, Мальта, Польща, Чехія, Словаччина, Словенія, Угорщина,а такожНорвегія, Ісландія, Ліхтенштейн та Швейцарія (останні 4 країниШенгенськоїзони не є членами ЄС), а такожфактичноще три європейські «карликові» держави: Монако, Сан-Марино, Ватикан.
3. Рада Європи
Рада Європи — найстаріша в Європіміжнародноюорганізація (1949 р.), доскладувходять 47 держав. Рада Європисприяєспівробітництвуміж членами організаціїв галузях:
1) стандарти права й законність;
2) права людини;
3) демократичнийрозвиток;
4) культурна взаємодія. Одним ізнайбільшзначнихдосягнень Ради Європивважаєтьсярозробка та прийняттяЄвропейськоїконвенції про захист прав людиний основних свобод. 1995 р. до Ради Європи вступила Україна.
4. Роль НATO у загальноєвропейській системі безпеки
Історія розвитку та функції НАТО.
Виступи учнів, що отримали випереджальне завдання
Організація Північно-Атлантичного договору НАТО (NordAtlanticTreatyOrganization)— військово-політичною організація, була створена 1949 р., налічує 28 держав. Основна мета діяльності — захистсвободи та безпекивсіхкраїн-учасниць якполітичними так і військовимизасобами. Нині НАТО є не просто оборонним союзом. Організаціяперетворилася на інструментзбереження та зміцнення мируі безпекизавдякиспівробітництву з іншимикраїнамиЄвроатлантичногорегіону.
З 1994 року НАТО започаткованопрограму «Партнерство заради миру», яка забезпечуєосновидвосторонньоїспівпраціорганізації з іншимикраїнами. Для держав щомаютьнамірвступити до НАТО, розробленийспеціальний «План дійщодочленства в НАТО« (ПДЧ НАТО). Вінпропонуєперелікзаходів, котрінеобхідноздійснитикраїнам-претендентам. З 1994 р. до ПДЧ приєдналасяУкраїна.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Дискусія
Наслідки (позитивні та негативні) вступуУкраїни до ЄС та НАТО.
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Підручник, опрацювати § 4.
2. Позначити на контурнійкарті:
а) країниЄвропи та їхстолиці;
б) виділітькраїни, щовходятьдо складу ЄС.
3. Об’єднатися в 6 груп для роботи на наступномууроці.
1