Розробка уроку на тему «НАСЕЛЕННЯ ЄВРОПИ.»

Про матеріал
Розвивальна та виховна мета: розвивати здатність до розуміння і використання простих математичних моделей (графіків та діаграм), розвивати уміння будувати тлумачити факти та погляди через застосування візуальних засобів; виховувати зацікавленість до сучасного світу, бажання розуміти соціально-економічні процеси, які в ньому відбуваються.
Перегляд файлу

10 клас

 

Урок №6

 

Дата:

 

НАСЕЛЕННЯ ЄВРОПИ.

 

Очікувані результати НПД: учні аналізують демографічні та урбанізаційні процеси в регіоні за картами атласу, статистичними діаграмами та таблицями, характеризують розміщення населення в регіоні; знаходять та показують накарті світові міста, міські агломерації, мегаполіси в Європі.

Розвивальна та виховна мета: розвивати здатність до розуміння і використання простих математичних моделей (графіків та діаграм), розвивати уміння будувати тлумачити факти та погляди через застосування візуальних засобів; виховувати зацікавленість до сучасного світу, бажання розуміти соціально-економічні процеси, які в ньому відбуваються.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: підручники, атласи, політична карта Європи, мультимедійна презентація (або роздавальні матеріали з графіками, діаграмами, що відображають демографічнуситуацію в країнах Європи).

Опорні та базовіпоняття: населення, демографія, природний рух, народжуваність, смертність, демографічна криза, демографічна політика, міграції, статево-вікова піраміда, діаспора, урбанізація, субурбанізація, рурбанізація, джентрифікація, працересурсний потенціал.

 

Хід уроку

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Наступнимчинником, щоусічасивідігравав та продовжуєвідігравативизначальну роль в економічномурозвиткукраїн та регіонів, є працересурснийпотенціал. Йогохарактерніознаки та особливостіскладаються з багатьохпоказників,якіхарактеризуютьдемографічнуситуацію, структуру населення, якість та кількістьтрудовихресурсів. У 8 класівививчалигеографіюнаселенняУкраїни та світу, знайомилися з демографічнимипроцесами та особливостямирозселеннятощо.

Тепервидізнаєтеся про головніособливостінаселенняєвропейськогорегіону.

 

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

-Пригадайте, якічинникивпливають на зміникількостінаселення в країні.

-Опишітьпоняття «природнийприріст», «густота неселення», «урбанізація».

-Чиможе держава за допомогоюпевнихзаходіввплинути на динамікувідтвореннянаселення в країні?

-Як розвитокекономікивпливає на структуру зайнятостінаселення?

-Якіособливостімаєдемографічнаситуація в Україні?

 

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Робота з мультимедійноюпрезентацією, графіками, діаграмами

 

1.Кількістьнаселення

НаселенняЄвропи становить понад 750 млн жителів (включаючинаселенняєвропейськоїчастиниРосії). Найбільшими за кількістюнаселення є Росія (142,3 млн),Німеччина (80,6 млн), Франція (67,1 млн), Велика Британія (64,8 млн), Італія(62,1), Іспанія (50,0 млн), Україна (44,0 млн), Польща (38,5 млн).

 

2. Демографічні процеси

Аналіз графіків, статево-вікових діаграм окремих країн Європи

За темпами зростання кількості населення Європа посідає останнє місцесередрегіонівсвіту, а їїчастка в населеннісвітузменшується. У більшостікраїнприрістнаселеннянезначний, у країнахСхідноїЄвропи, а також в Латвії, Литві, Хорватії, Сербії, Німеччині, Італії — від’ємний (депопуляція). Старіннянаселення (понад 20 % людей похилоговіку). Перевищеннячасткижінок на чоловіками. Середнятривалістьжиття в СхіднійЄвропі — 68–78 років, в іншихсубрегіонах —78–83 роки. Демографічнаполітикаспрямована на підвищеннянароджуваності тазалученнямігрантів.

 

3.Етнічна та релігійна структура

БільшістьнаселенняЄвропиналежить до індоевропейскоїсім’ї: романська(французи, італійці, іспанці), німецька (німці, англійці, шведи), слов’янська (поляки, чехи, словаки, українці, білоруси, росіяни, серби, болгари, хорвати, македонці, чорногорці, словенці), балтійська (литовці, латиші) та іншігрупи. У всіхкраїнахЄвропи, крімАлбанії та Боснії і Герцеговині, панівнарелігія — християнство (католицизм та протестантизм).

Українськадіаспора. Найбільшакількістьукраїнців та осібукраїнськогопоходження в Росії (4,4 млн), Молдові (0,6 млн), Білорусі (0,3 млн), Румунії (0, 25 млн).

Унаслідокостанньоїхвилітрудовоїміграціїзначнозбільшиласякількістьукраїнців у Польщі, Португалії, Іспанії, Італії, Греції.

 

4.Розселення

Аналіз карт атласу

Середня густота становить 71,4 осіб/км2, без врахуваннятериторії РФ —100 осіб/км2. Найбільша густота населення в Нідерландах (408 осіб/км2), Бельгії (371 осіб/км2) і мікродержавах (зокрема в Монако — понад 15 тис.осіб/км2 ).

Рівеньурбанізації один ізнайвищих у світі: у середньому в містахпроживаєпонад 70 %, в деякихкраїнах 90 % і більшенаселення (у Бельгії — 98 %, (Ісландії — 94 %, Нідерландах — 91 %, Люксембурзі — 90 %).

Найбільшіагломерації: Лондонська (12 млносіб), Рейнсько-Рурська (11 млносіб), Московська, Паризька (понад 10 млн осібкожна).

Мегаполіси: Прирейнський, Англійський.

Субурбанізація (зростаннянаселенняприміських зон) набуларозвитку у 1970–1980-х рр. Одночасновідбуваєтьсярурбанізація (поширенняміських умов життянасільськумісцевість).

Світовіміста: Лондон, Париж, Амстердам, Брюссель, Франкфурт-на-Майні,Мюнхен, Цюрих, Женева, Відень. Там розташовані штаб-квартиринайбільших(ТНК), міжнароднихекономічних та геополітичнихорганізацій.

-Джентрифікація (англ. gentrification) — реконструкція і оновленнябудівельв ранішенепривабливихчастинахміста та асоційований з ними переїзд дорайону багатшихмешканців (наприклад, Монмартр і Монпарнас у Парижі,Ноттінг-Хілл у Лондоні).

 

5. Трудові ресурси

Працересурсний потенціал — потужний за рахунок високої якості ЕАН (освіта, кваліфікація, працелюбність, відповідальність, активність). У структурізайнятостіусіхкраїнрегіонунайбільшучасткустановлятьпрацівникисферипослуг.

В останні два десятиліттяміграційнаполітикарозвиненихкраїнрегіонуспрямована на залученняробочоїсилизіСхідноїЄвропи а такожізТуреччини, Індії, Китаю,Філіппін і деякихіншихазіатськихкраїн.

 

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Охарактеризуйте особливостідемографічнихпроцесіввЄвропі.

2. ПояснітьособливостістатевовіковоїструктуринаселенняЄвропи

3. Які напрямки міграціїхарактерні для Європи? Чим вонипояснюються?

4. НазвітьнайбільшінародіЄвропи, укажіть, до якихмовнихгруп вони належать? Що характерно для релігійного складу населенняЄвропи?

5. Пояснітьтерміни «урбанізація», «субурбанізація», «рурурбанізація», «джентрифікація».

 

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

 

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Підручник, опрацювати § 6.

2. Підготуватися до поточного контролю за темою «НаселенняЄвропи».

1

docx
Додано
6 квітня 2020
Переглядів
549
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку