10 клас
Урок №5
Дата:
ПРИРОДНІ УМОВИ ТА РЕСУРСИ ЄВРОПИ.
Очікувані результати НПД: учні характеризують особливості природи Європи, оцінюють ступінь забезпеченості регіону різними видами природних ресурсів, здійснюють необхідні обчислення для оцінювання забезпеченості окремих країн природними ресурсами, працюють з різними джерелами географічних знань.
Розвивальна та виховна мета: розвивати здатність до розуміння і використання простих математичних моделей(формул); формувати вміння аналізувати, виділяти істотні ознаки, порівнювати, узагальнювати, робити висновки; розвивати уміння працювати групі, досягати компромісів; виховувати культуру спілкування, розвивати комунікативні здібності.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручники, атласи, фізична карта Європи, політична карта Європи, ресурси Інтернету.
Опорні та базовіпоняття: природн іумови, природн іресурси, ресурсозабезпеченість, земельний фонд, рекреаційні ресурси, туризм.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Картографічна розминка (країни та столиці Європи)
Запитання. Наведітьприкладирегіональнихекономічнихоб’єднаньЄвропи. Якізавданнявирішуютьоргани ЄС? Поясніть, щонеобхідно для вступукраїни до ЄС.
Назвітьзавдання Ради Європи. Яка головна мета існування НАТО?
ІII. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Вам відомо, щозначну роль в економічномурозвиткукраїн та їхміжнароднійспеціалізаціївідіграютьособливостіїхприродних умов та забезпеченістьрізнимивидами природнихресурсів.
Пригадайте, щотаке природно-ресурснийпотенціалтериторії. Назвітьосновнівидиприроднихресурсів, якімаютьзначення для здійсненнягосподарськоїдіяльності. Щотакересурсозабезпеченість? Якіспособиобчисленняресурсозабезпеченості вам відомі?
Для того щобзрозумітиприродніпередумовиекономічногорозвиткуЄвропи,проведемодослідження природно-ресурсного потенціалурегіону.
Повідомлення теми, цілей і завдань уроку.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Робота в групах з підручником, картами атласу, ресурсами Інтернету
Завдання.
1) проаналізуйте забезпеченість одним з видів природних ресурсів (одна з груп — природні умови) Європи; 2) знайдіть дані про запаси даного природного ресурсу в країнах Європи (2–3 країни) та обчисліть їх ресурсозабезпеченістьодним із двох способів. 3) зробітьвисновки про передумовирозвиткупевнихвидівгосподарськоїдіяльності в країнахЄвропи, виходячи з їхньоїзабезпеченості природною сировиною.
МАТЕРІАЛИ ДЛЯ УЧИТЕЛЯ
1. Природні умови Європи
У рельєфі Європи переважають горбисті й хвилясті рівнини, гори розташованіпереважно на півдні (Андалузькі, Балканські, Апенніни, Альпи, Піренеї, Карпати)та півночі (Скандинавські). Найбільшарівнина — Східноєвропейська. Наявністьактивнихвулканів (Ісландія, Італія). Сейсмічнаактивність на півдні. ОсновначастинаЄвропирозташована в межах помірногокліматичного поясу, на півночілежатьсубарктичний, а на півдні — субтропічнийпояси. Кліматичніресурсиосновноїчастинирегіонудостатнідляпродуктивноїсільськогосподарськоїдіяльності та виробництваелектроенергії за допомогоюальтернативнихджерел (вітрової, сонячної).
2. Мінеральні ресурси
Досить різноманітні, але значною мірою виснажені, власних запасів недостатньо.
Вугілля: Німеччина (Рурський басейн), Польща (Верхньосілезький), Україна(Донецький), Росія (Підмосковний, Печерський). Нафта та природний газ: Росія(Волго-Уральськанафтогазоносна область, Північний Кавказ), Норвегія, ВеликаБританія (шельф Північного моря). Залізніруди: Росія (Курськамагнітнааномалія), Україна (Криворізькийбасейн), Франція, Німеччина, Бельгія, Люксембург(Лотаринський); марганцевіруди: Україна (Нікопольськийбасейн). У Південнійі СхіднійЄвропінаявніродовища руд кольоровихметалів (ртуті, міді, вольфраму,свинцю, цинку). У групінеруднихкориснихкопалиннайбільшезначеннямаєхімічнасировина, упершучергусірка, фосфати, калійні й кухоннісолі.
3. Водні ресурси
Річкова мережа розгалужена, закономірне зменшення річкового стоку із заходу на схід та із півночі на південь. Найбільші річки: Дунай, Волга, Дніпро, Рейн.
Найбільшакількість озер у ПівнічнійЄвропі, на півночіРосії. Гірськірайони Альп,Скандинавії, Балкан та Піренеївмаютьвисокузабезпеченістьгідроенергоресурсами.
4.Земельніресурси
Загальнаплоща земельного фонду Європи становить близько 1 млрд га (без урахуванняостровів). На одного європейцяприпадає до 1,3 га землі (цебільше, ніжв Азії, але менше, ніж в іншихрегіонах). Найкращеземельними ресурсами забезпеченікраїниПівнічноїЄвропи, у якихпорівнянонизька густота населення, а такожокремірайониРосії. Близькополовини земель належать до сільськогосподарськихугідь. Найбільшачасткаоброблюваних земель у загальнійплощісільськогосподарськихугідь: в Україні — 78 %, Німеччині — 69 %, Польщі — 67 %, Франції — 61 %.
5. Лісові ресурси
В Європі лісами зайнято 1,02 млрд га (45 % від загальної площі). Лісистість покраїнах неоднорідна та коливається від 0,3 % в Ісландії до 72 % у Фінляндії. У середньому на одного жителя Європиприпадає 1,4 га лісу. Найбільшіпоказникиплощілісу на одну особу вРосії (5,5 га), Фінляндії (4,4 га), Швеції (3,4 га), Норвегії (2,6 га). За останнідесятиліттяплощалісіввЄвропіпостійнозбільшується.
В Україні — 0,2 га/особу (14 місце).
6. Рекреаційні ресурси
Надсприятливі умови для розвитку різноманітних видів туризму: пляжного, історико-пізнавального, релігійного, гірськолижного, грального, екологічного, оздоровчого, екстремальноготощо. Європейськийтуристичнийрегіонпосідаєпершімісця за кількістютуристичнихвідвідувань та за кількістюоб’єктівСвітовоїСпадщини ЮНЕСКО.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Виступигруп. Обговореннярезультатівроботи
Проблемнезапитання. Чиіснує пряма залежністьміжнаявнимиприроднимиресурсами і рівнемрозвиткуокремихкраїнЄвропи? Доведіть свою відповідь, використовуючиконкретніприклади.
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Підручник, опрацювати § 5.
2. Повторитиосновніпоняття та показники, щохарактеризуютьнаселеннякраїни та демографічніпроцеси.
1