ПРИРОДНІ УМОВИ ТА РЕСУРСИ ЄВРОПИ.

Про матеріал
Розвивальна та виховна мета: розвивати здатність до розуміння і використання простих математичних моделей(формул); формувати вміння аналізувати, виділяти істотні ознаки, порівнювати, узагальнювати, робити висновки; розвивати уміння працювати групі, досягати компромісів; виховувати культуру спілкування, розвивати комунікативні здібності.
Перегляд файлу

10 клас

 

Урок №5

 

Дата:

 

ПРИРОДНІ УМОВИ ТА РЕСУРСИ ЄВРОПИ.

 

Очікувані результати НПД: учні характеризують особливості природи Європи, оцінюють ступінь забезпеченості регіону різними видами природних ресурсів, здійснюють необхідні обчислення для оцінювання забезпеченості окремих країн природними ресурсами, працюють з різними джерелами географічних знань.

Розвивальна та виховна мета: розвивати здатність до розуміння і використання простих математичних моделей(формул); формувати вміння аналізувати, виділяти істотні ознаки, порівнювати, узагальнювати, робити висновки; розвивати уміння працювати групі, досягати компромісів; виховувати культуру спілкування, розвивати комунікативні здібності.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручники, атласи, фізична карта Європи, політична карта Європи, ресурси Інтернету.

Опорні та базовіпоняття: природн іумови, природн іресурси, ресурсозабезпеченість, земельний фонд, рекреаційні ресурси, туризм.

 

Хід уроку

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Картографічна розминка (країни та столиці Європи)

Запитання. Наведітьприкладирегіональнихекономічнихоб’єднаньЄвропи. Якізавданнявирішуютьоргани ЄС? Поясніть, щонеобхідно для вступукраїни до ЄС.

Назвітьзавдання Ради Європи. Яка головна мета існування НАТО?

 

ІII. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Вам відомо, щозначну роль в економічномурозвиткукраїн та їхміжнароднійспеціалізаціївідіграютьособливостіїхприродних умов та забезпеченістьрізнимивидами природнихресурсів.

Пригадайте, щотаке природно-ресурснийпотенціалтериторії. Назвітьосновнівидиприроднихресурсів, якімаютьзначення для здійсненнягосподарськоїдіяльності. Щотакересурсозабезпеченість? Якіспособиобчисленняресурсозабезпеченості вам відомі?

Для того щобзрозумітиприродніпередумовиекономічногорозвиткуЄвропи,проведемодослідження природно-ресурсного потенціалурегіону.

Повідомлення теми, цілей і завдань уроку.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Робота в групах з підручником, картами атласу, ресурсами Інтернету

Завдання.

1) проаналізуйте забезпеченість одним з видів природних ресурсів (одна з груп — природні умови) Європи; 2) знайдіть дані про запаси даного природного ресурсу в країнах Європи (2–3 країни) та обчисліть їх ресурсозабезпеченістьодним із двох способів. 3) зробітьвисновки про передумовирозвиткупевнихвидівгосподарськоїдіяльності в країнахЄвропи, виходячи з їхньоїзабезпеченості природною сировиною.

 

МАТЕРІАЛИ ДЛЯ УЧИТЕЛЯ

 

1. Природні умови Європи

У рельєфі Європи переважають горбисті й хвилясті рівнини, гори розташованіпереважно на півдні (Андалузькі, Балканські, Апенніни, Альпи, Піренеї, Карпати)та півночі (Скандинавські). Найбільшарівнина — Східноєвропейська. Наявністьактивнихвулканів (Ісландія, Італія). Сейсмічнаактивність на півдні. ОсновначастинаЄвропирозташована в межах помірногокліматичного поясу, на півночілежатьсубарктичний, а на півдні — субтропічнийпояси. Кліматичніресурсиосновноїчастинирегіонудостатнідляпродуктивноїсільськогосподарськоїдіяльності та виробництваелектроенергії за допомогоюальтернативнихджерел (вітрової, сонячної).

 

2. Мінеральні ресурси

Досить різноманітні, але значною мірою виснажені, власних запасів недостатньо.

Вугілля: Німеччина (Рурський басейн), Польща (Верхньосілезький), Україна(Донецький), Росія (Підмосковний, Печерський). Нафта та природний газ: Росія(Волго-Уральськанафтогазоносна область, Північний Кавказ), Норвегія, ВеликаБританія (шельф Північного моря). Залізніруди: Росія (Курськамагнітнааномалія), Україна (Криворізькийбасейн), Франція, Німеччина, Бельгія, Люксембург(Лотаринський); марганцевіруди: Україна (Нікопольськийбасейн). У Південнійі СхіднійЄвропінаявніродовища руд кольоровихметалів (ртуті, міді, вольфраму,свинцю, цинку). У групінеруднихкориснихкопалиннайбільшезначеннямаєхімічнасировина, упершучергусірка, фосфати, калійні й кухоннісолі.

 

3. Водні ресурси

Річкова мережа розгалужена, закономірне зменшення річкового стоку із заходу на схід та із півночі на південь. Найбільші річки: Дунай, Волга, Дніпро, Рейн.

Найбільшакількість озер у ПівнічнійЄвропі, на півночіРосії. Гірськірайони Альп,Скандинавії, Балкан та Піренеївмаютьвисокузабезпеченістьгідроенергоресурсами.

 

4.Земельніресурси

Загальнаплоща земельного фонду Європи становить близько 1 млрд га (без урахуванняостровів). На одного європейцяприпадає до 1,3 га землі (цебільше, ніжв Азії, але менше, ніж в іншихрегіонах). Найкращеземельними ресурсами забезпеченікраїниПівнічноїЄвропи, у якихпорівнянонизька густота населення, а такожокремірайониРосії. Близькополовини земель належать до сільськогосподарськихугідь. Найбільшачасткаоброблюваних земель у загальнійплощісільськогосподарськихугідь: в Україні — 78 %, Німеччині — 69 %, Польщі — 67 %, Франції — 61 %.

 

5. Лісові ресурси

В Європі лісами зайнято 1,02 млрд га (45 % від загальної площі). Лісистість покраїнах неоднорідна та коливається від 0,3 % в Ісландії до 72 % у Фінляндії. У середньому на одного жителя Європиприпадає 1,4 га лісу. Найбільшіпоказникиплощілісу на одну особу вРосії (5,5 га), Фінляндії (4,4 га), Швеції (3,4 га), Норвегії (2,6 га). За останнідесятиліттяплощалісіввЄвропіпостійнозбільшується.

В Україні — 0,2 га/особу (14 місце).

 

6. Рекреаційні ресурси

Надсприятливі умови для розвитку різноманітних видів туризму: пляжного, історико-пізнавального, релігійного, гірськолижного, грального, екологічного, оздоровчого, екстремальноготощо. Європейськийтуристичнийрегіонпосідаєпершімісця за кількістютуристичнихвідвідувань та за кількістюоб’єктівСвітовоїСпадщини ЮНЕСКО.

 

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

Виступигруп. Обговореннярезультатівроботи

Проблемнезапитання. Чиіснує пряма залежністьміжнаявнимиприроднимиресурсами і рівнемрозвиткуокремихкраїнЄвропи? Доведіть свою відповідь, використовуючиконкретніприклади.

 

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

 

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Підручник, опрацювати § 5.

2. Повторитиосновніпоняття та показники, щохарактеризуютьнаселеннякраїни та демографічніпроцеси.

1

docx
Додано
6 квітня 2020
Переглядів
1207
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку