Інтегроване заняття
для дітей старшої групи за темою:
«Подорож за скарбами»
Підготувала: вихователь Марченко Лариса Федорівна
Мета : Виявити обсяг та якість знань про числа та дії з ними, закріпити уявлення дітей про математичне поняття «задача», структуру задачі( умова, запитання, розв’язання, відповідь), відмінність задачі від розповіді, запитання, загадки. Виявити уміння складати та розв’язувати задачі, приклади на додавання та віднімання, перевірити уміння дітей визначати склад числа із двох менших. Виявити уміння орієнтуватися на аркуші паперу, уміння розповідати казку за допомогою мнемокартинок за зразком вихователя. Збагатити уявлення про прислів’я та приказки, виявити вміння розуміти їх значення. Розвивати у дітей математичне та логічне мислення, активність, зорову та слухову пам’ять, спостережливість, увагу, мислення, зв’язне мовлення, уяву, розвивати вміння висловлювати власну думку, вправляти в умінні виконувати словесні інструкції вихователя. Виховувати прагнення бути зосередженими та уважними на занятті, виховувати колективну мотивацію до шкільного навчання.
Обладнання : карта скарбів, скринька із дзеркалом, задачі в малюнках,індивідуальні картки із завданнями, простий олівець, фломастери, смайлики-личка, математичні знаки, індивідуальні картки за рівнем складності,картки-ребуси., картки-літери, мнемо картинки до казки, роздруківки на кожну дитину, кольоровий веєр »Веселка», аудіо запис, , малюнок »Веселе сонечко».
Хід заняття :
Вихователь: Станьте , діти, всі рівненько ,
Посміхніться нам гарненько,
Привітайтесь : «Добрий день!»
Хай гарно розпочнеться новий день!
Вихователь: Діти, я хочу подивитися з яким настроєм ви сьогодні прийшли до дитсадочка. Тому приготувала «веселі та сумні личка». У кого гарний настрій покажіть «веселе личко» , а «сумне личко» покажіть ті, хто сьогодні зовсім без настрою!(діти показують смайли-личка).
-То ж бачу, всі діти з гарним настроєм та налаштовані працювати. Я знаю , що ви в мене дуже любите відгадувати загадки. Це правда? То ж слухайте:
- Що ніколи-ніколи не можна повернути назад?
Діти : Час !
Вихователь : А чим вимірюється час? (відповіді дітей ).
Вихователь: І щоб не гаяти жодної хвилинки часу, бо він і справді летить ,
я приготувала для вас цікаві ребуси , в яких зашифровані слова .
Д. гра »Розшифруй ребус» (діти розгадують, називають 1 звук у слові,а вихователь виставляє літери на дошку).
Вихователь: Тепер прочитайте слово !
Діти читають слово : « С К А Р Б ! »
Вихователь: Дітки, а скажіть, що означає- це слово «СКАРБ» ?
(відповіді дітей.)
-Скарб -це щось дуже-дуже важливе, те, що має величезну цінність. Дітки, а де можна знайти скарб?(відповіді дітей.)
Вихователь: Діти, але є і інші скарби, і вони, справді, безцінні. Давайте пригадаємо, які ви знаєте прислів’я та приказки про ці незвичайні скарби.
Діти: «Вірний друг – найбільший скарб».
« Здоров’я – найбільший скарб».
« Розум – найбільший скарб».
« СКАРБ – не друг , зате друг – СКАРБ».
« Одна гарна книга – краще усякого СКАРБУ».
Вихователь: «З усіх скарбів знання – найцінніший СКАРБ». То ж ви готові відправитись у подорож за СКАРБАМИ? А допоможе нам Чарівна карта.
( лунає музика)
Вихователь: То ж швиденько піднялися ,
Руки вгору, потяглися .
Спинку добре всі прогнули,
А про втому – всі забули!
Вдихнемо на повні груди,
І мандрувати за скарбами будем.
Вихователь: Діти, скажіть, а ви вірите в дива ? Чудеса? А де найчастіше трапляються дива?
Діти : В казках!
Вихователь: То ж карта нам підказує, що ми з вами потрапили на казкову галявину і, можливо, побачимо диво. Давайте дивитись та слухати (вихователь читає казку з опорою на мнемокартинки).
Казка про Бджілку
Над галявиною кружляла мала стривожена БДЖІЛКА. Як ж-ж-ж-е бути?
Де ж-ж-ж той дощ? Вона оглянула галявину : понуро опустили свої голівки дзвіночки , ромашки склали білосніжні пелюстки , засумували всі її мешканці.
Вирішила бджілка просити допомоги у вітра-вітерця , полетіла ,розповіла про біду. Вітерець покликав на допомогу легку хмаринку , що відпочивала на небосхилі. Розхвилювалася хмаринка ,нахмурилася і перетворилася в дощову велику хмару. Дулась-дулась, поки не вибухнула теплим весняним дощиком . З-за хмари виглянуло сонечко і все навколо раділо, блищало, переливалось і співало гімн ДРУЖБІ.
Вихователь: Чи сподобалась казка? Як би ви назвали цю казку ? Як ви вважаєте, хто врятував галявину і всіх її мешканців?Яке диво можна побачити в небі, коли світить сонечко і йде дрібний дощик?
Діти : Веселка.
Вихователь: Так, дійсно, веселку можна спостерігати в небі в теплу пору року , коли світить сонечко і йде дрібний дощик. Сонячні промені потрапляють на крапельки дощу і розпадаються на кольорові промінчики – так утворюється веселка. Що означає ВЕСЕЛКА ?
Діти: Весела сонячна дуга, радісна дуга.
Вихователь: Коли можна побачити веселку ? В яку пору року? Давайте пригадаємо скільки кольорів у веселки , починаючи з верхньої дуги.
(прийом «Перша буква»– Чапля Охоче Жабку Зустрічала, Біля Себе Фотографувала).
Вихователь: Діти, диво може статися не тільки в казках , а і в реальному житті. То ж, тільки той, у кого в серці живе любов, доброта, співчуття, може стати справжнім чарівником і створити диво.
Чарівна карта нам показує, що перед нами розкинулося місто « Цифроград» . У гарних низеньких і високих будиночках живуть цифри , але там зараз панує справжній безлад, жителі містечка не можуть потрапити до своїх домівок ,бо якийсь хлопчисько пошуткував. Подивіться, номери будиночків збереглися ,а от номери квартир потрібно відновити , записати. То ж потрібно допомогти нашим цифрам потрапити в свої квартири, щоб знову запанував спокій і лад.
Дидактична гра « Засели цифрові будиночки» (робота на індивідуальних картках за рівнем складності).
Зверніть увагу на рівень складності завдання :
* - просте завдання. Є номер будинку і частина квартир з мешканцями .
Вам потрібно заселити пусті квартири.
** - складне завдання. Є номер будиночка, але немає мешканців.
Потрібно заселити всі квартири в будинку.
Обираємо завдання, але пам’ятаємо, що сума номерів квартир
повинна дорівнювати номеру будинку.
ПАЛЬЧИКОВА ГІМНАСТИКА
Лікті поставили, пальці в кулак ,
Зробимо вправу ми, дітоньки, так ,
Пальці стискаємо і розтискаємо,
Мов пластилін розминаємо.
Будем долоні свої розтирати ,
Будем нам легше тепер писати.
Вихователь: Давайте перевіримо. Розкажіть, як ви пронумерували квартири?
(відповіді дітей).
- Молодці ! Ви виявились справжніми рятувальниками, але попереду ще багато справ.
Станем, діти, всі охоче.
Всі, хто мандрувати хоче,
Фізкультхвилинку починаєм,
Хай втома і лінь нас покидають.
(Музична фізкультхвилинка).
Вихователь: Діти , у математичному містечку на вас чекають справжні чарівники. Здогадались , хто це? (вихователь показує знаки « + «, « -« , « = «)
Діти: « + » - справжній чарівник , усе збільшувати звик.
« - « - трішки скупуватий, дуже любить віднімати.
« = » - чарівний знак, в математиці мастак, вмить розкаже будь-кому, що дорівнює чому.
- То ж пограємо з ними у гру?
Дидактична гра «Рахівничок» (за рівнем складності діти розв’язують приклади).
Вихователь: Всі мешканці математичного містечка дуже гостинні та привітні. А ось нас зустрічає мудра Задача . Діти, а чому вона мудра?
Діти: Тому, що старенька , існує дуже-дуже давно.
Вихователь:
- Що таке задача? (Відповіді дітей).
- З чим можна порівняти задачу? (зі столом ,з автомобілем).
- Без чого задача не може існувати ? ( Умова, запитання, розв’язання, відповідь).
Дидактична гра «Склади і розв’яжи» (вихователь пропонує скласти цікаву задачу за картинками і розв’язати ).
Вихователь: Молодці! Але нам потрібно рухатись далі, бо далі на нас чекає багато цікавого:
В путь дорогу вирушаєм,
За скарбами поспішаєм.
Скарб нас чекає, малята,
Треба його відшукати.
Малята на графічний диктант чекають,
Знаю, що дуже його полюбляють.
(діти виконують рухи під музику).
Графічний диктант
- Пам’ятаємо , що крокуємо від червоної крапочки , то ж увага!
2 кліт. праворуч, 1 кліт. вгору, 2 кліт. праворуч, 1 кліт. вгору,
2 кліт. праворуч, 1 кліт. вгору, 2 кліт. праворуч,1 кліт. вгору
2 кліт. праворуч.
Вихователь: що ви побачили ?
Діти : Сходи .
Вихователь: Діти, це не прості сходи, це сходинки активності. Візьміть фломастер і покажіть себе ( смайлик) на цих сходах.
- Хто вважає , що впорався з усіма завданнями і впевнений у власних
силах – на верхній сходинці.
- Кому трішки не вистачило активності , сміливості ,покажіть себе
трішки нижче .
-Я сподіваюся, що не побачу вас на нижній сходинці.
(діти виконують завдання). Вихователь: тепер підпишіть свою роботу в нижньому правому куточку.
Вихователь: Ось і закінчується наша подорож за скарбами. Здавна символом скарбу вважалася скриня. У мене в руках чарівна скринька ,а в ній – найцінніший скарб планети Земля. Потрібно лише зазирнути, щоб побачити цей СКАРБ. Давайте домовимось, хто подивився –не розповідати , що там побачив, доки не зазирнуть усі діти ( Чарівна таємнича хвилинка).
Вихователь: То кого ви там побачили ?
Діти: Себе!
Вихователь: Діти, людина – найцінніший СКАРБ планети Земля. А ви, діти, найдорожчий СКАРБ для нас, для ваших батьків , бабусь і дідусів.
Заключне слово вихователя.
- Якщо вам сподобалась наша подорож, і у вас гарний настрій - візьміть «веселе личко».
- Якщо було важко під час подорожі , у вас не вистачило сил і у вас зіпсований настрій -візьміть «сумне личко».
- А тепер прикрасимо наше «Веселе сонечко» нашими личками-промінцями і нехай воно світить та заряджає наші душі добром та любов’ю.
4