Інтегроване заняття для дітей старшого дошкільного віку
Тема «Народна іграшка»
Програмовий зміст: поглиблювати знання дітей про українську національну іграшку; познайомити дітей з новим видом народної іграшки — іграшками з тканини; виховувати інтерес до української народної іграшки, патріотичні почуття на основі знайомства з народною іграшкою; продовжувати вчити розрізняти види народної іграшки (дерев’яна, глиняна, з соломи та трави, з тканини); вправляти в розрізненні опішнянської й косівської іграшки за використанням характерних елементів, колоритом декоративного розпису; у розгадуванні загадок, складанні картинки з 5–6 частин; учити дітей робити іграшки з тканини; закріпити знання будови ляльки (голова, тулуб, руки, ноги); спонукати дітей до складання твору-роздуму; розвивати творче мислення, мовлення, увагу; художній смак; увести в активний словник узагальнювальне слово іграшки, активізувати назви народних іграшок.
Матеріал: зразки народної іграшки (дерев’яна, глиняна (косівська, опішнянська), з соломи, з трави); бавовна, обрізки, клаптики різних видів тканини; стрічки, намистинки; картинка з зображенням свищика, розрізана на 5–6 частин.
Хід заняття
Вихователь:
Замість справжньої дитини
Є у кожної дівчини.
Її пестять, одягають,
Спати ввечері вкладають.
І годують її смачно-
Дуже мамі вона вдячна! (Лялька.)
Ще недавно бузиною
Я росла попід горою.
Відрізали гілочку,
зробили… (сопілочку).
Я копитом цокочу,
Наче вітер, вас помчу!
Тільки я маленький дуже…
Чи пізнав мене ти, друже? (Коник.)
Скажіть, а як можна назвати ці предмети одним словом? (Іграшки.) Так, це іграшки. Та придивіться до них і скажіть: чи схожі вони на звичайні наші іграшки, якими ми граємось щодня? (Відповіді дітей.)
Так, це іграшки незвичайні — народні. Цими іграшками ще дуже давно гралися бабусі наших бабусь. Проте вони лишаються цікавими й досі. Ми вже знаємо, що іграшки з глини роблять опішнянські та косівські майстри. Скажіть, якого кольору візерунки на іграшках? (Відповіді дітей.)
Зараз ми трішки пограємось.
Розвивальна гра «Упізнай іграшку»
Перед дітьми ставлять по 5 народних іграшок із різними видами розпису, наприклад, чотири опішнянські і одну косівську.
Потім можна виставити навпаки. Завдання — визначити зайву іграшку, пояснити, чому вона зайва.
Вихователь:
Розвивальна гра «Склади іграшку»
Діти складають зображення свищика з 5–6 частин.
Вихователь:
(Самостійна робота дітей. Вихователь проводить індивідуальну та диференційовану роботу за потребою.)