43
Заняття «ДОБРЕ ТОМУ ЖИТИ, ХТО ВМІЄ ДРУЖИТИ»
Дружба! Велике це слово- дружба! Може, найбільше з усіх слів людських. В.Нестайко.
Мета: формування наскрізного вміння співпраці, створення комфортної атмосфери в класі, формування своїх висловлювань про очікування від уроку тренінгу.
І. Вступна частина.
1. Знайомство.
В цьому класі друзі всі:
Добрий день тому, хто зліва,
Добрий день, тому, хто справа.
Друзі - ти і я.
Руку дай тому, хто зліва,
Руку дай тому, хто справа,
Друзі - ти і я.
Посміхнись тому, хто зліва, Посміхнись тому, хто справа,
Друзі - ти і я .
2. Вправа «Мій портрет у промінні сонця»: учасникам видаються картки із малюнком сонечка з промінцями. Завдання: записати ті варіанти свого імені, які вам подобаються , коли до вас звертаються.
3. Вправа «Відкритий мікрофон»: діти по черзі озвучують свої сподівання: «На цьому уроці я хочу дізнатися … »
- Говорять, що дружба потрібна людині трішечки менше, ніж їжа та повітря. А що таке дружба? Який же він друг? Чи вміємо ми дружити? Чи є дружба у нашому класі? Чи дійсно добре там жити, де вміють дружити? На ці та інші за питання ми спробуємо відповісти сьогодні.
4. Створення правил роботи на уроці:
- Заняття у нас незвичайне. Незвичайне по своїй формі та організації. Це
заняття-тренінг. Тренінг — це форма групової роботи, яка забезпечує активну участь і творчу взаємодію учасників між собою і з учителем. Він має свої правила, яких мусить дотримуватись кожен учасник.
✓ Перше наше правило «Збереження часу» . За досить короткий час нам доведеться розглянути досить багато питань. Тому давайте приймемо це правило, яке зобов'язує нас бути уважними, не відволікатися від запропонованої теми обговорення, намагатися укластися у відведений для кожної вправи час.
✓ Чи всі погоджуються з цим правилом?
✓ Давайте приймемо правило «Додавання», тобто правило уваги і поваги до всіх присутніх. Мова іде про толерантність, повагу до чужих думок і висловлювань. Це означає, що думки й ідеї додаються до вже висловлених, а не заперечують їх. Кожна думка має право на існування (крім, звичайно, висловлювань, які порушують наші правила, які не мають відношення до теми тренінгу чи ображають гідність присутніх, їхню стать, національність та ін.). Отже, на одне запитання може бути безліч правильних відповідей, тому що це погляд і позиція різних людей.
✓ Чи всі погоджуються з цим правилом?
✓ Наступне правило – правило «Позитив», тобто бути позитивним та добровільно активним, а саме : висловлювати позитивні думки, ідеї та позитивні дії. А також, якщо необхідна людина для виконання завдання, то присутні мають право пропонувати лише свою кандидатуру.
✓ Чи всі погоджуються з цим правилом?
✓ Нас тут багато, але думка кожного і кожної цінна і необхідна для наповнення нашої загальної скарбнички досвіду. Тому давайте будемо говорити коротко і не часто. Нехай ті з нас, хто може висловитися з усіх питань, дадуть можливість висловитися й іншим. Також, з огляду на нашу обмеженість у часі (адже тренінг не безкінечний), пропонується говорити винятково по темі. Це правило «Краплинка».
✓ Чи всі погоджуються з цим правилом?
✓ Правило піднятої руки. Говорити після підняття руки та дозволу тренера, щоб не перебивати один одного.
✓ Чи всі погоджуються з цим правилом?
✓ Правило піднятої ноги. Можна виходити з тренінгу, не питаючи дозволу, тихо, не заважаючи далі проводити тренінг.
✓ Чи всі погоджуються з цим правилом?
ІІ. Основна частина.
1.Вступне слово вчителя.
- Дружба - це відносини між людьми, засновані на довірі, щирості, взаємних симпатіях, загальних інтересах і захопленнях. Але чи завжди люди правильно розуміють, що таке дружба? Щоб відповісти на це питання, я пропоную вашій увазі кілька ситуацій. Слухайте уважно і приготуйтеся відповісти на запитання.
2.Вправа "Ситуаційний аналіз".
Ситуація 1.
Одного разу Петрик приніс до школи нову ігрову приставку. До нього одразу ж підбіг Андрійко і закричав: «Ми ж з тобою друзі, давай разом грати!» - Давай! - погодився Петрусь.
Підійшли й інші хлопці, але Андрій затулив від них гру.
- Я - Петриків друг! - гордо сказав він. - Я буду з ним грати. На інший день Денис приніс у клас роботів-трансформерів. І знову першим біля нього опинився Андрійко.
- Я - твій друг! - знову промовив він. - Будемо разом грати. Але тут підійшов Петрик.
- І мене прийміть.
- Ні, не приймемо, - відмовив Андрій.
- Чому? - здивувався Петрусь. - Ти ж мій друг, сам вчора говорив. - Вчора, - пояснив Максим. - Вчора у тебе гра була, а сьогодні у Дениса роботи. Сьогодні я з Денисом дружу!
Питання: Що можна сказати про дружбу Андрійка? Чи можна хлопчика вважати другом?
Ситуація 2.
Таня і Іра були дуже дружні і завжди ходили в школу разом. То Іра заходила за Танею, то Таня - за Ірою. Одного разу, коли дівчата йшли до школи, почався сильний дощ. У Іри була парасолька, а у Тані – ні.
- Пусти й мене під парасольку, тоді ми обидві не змокнемо - сказала Таня Ірі.
- Я не можу, я ж змокну! - нагнувши голову, відповіла Іра. У школі вчителька сказала:
- Як дивно, у Іри плаття сухе, а у тебе Таня, зовсім мокре. Як же це сталося? Адже ви йшли разом?
- У Іри була парасолька, а у мене -ні, - сказала Таня.
- Так ви могли б сховатися під однією парасолькою, - сказала вчителька і, глянувши на Іру, похитала головою. - Видно, ваша дружба до першого дощу! Обидві дівчинки густо почервоніли: Іра - за себе, а Таня - за Іру. Питання: Що ви можете сказати про дівчаток і їх дружбу? Чому обидві дівчинки густо почервоніли?
3. Практична робота.
Об’єднання у групи за номером.
Завдання 1: Продовж речення «Дружба – це …»
(співробітництво, взаєморозуміння, злагода, чуйність, братерство, єдність, співчуття, добросусідство, товариськість, взаємовиручка, турбота, повага, ввічливість, чуйність, допомога)
4. Перегляд відео «Корисні підказки. Дружба».
- Дружба – це дорогоцінний камінь, який важко знайти, але надто просто втратити
5. Руханка у колі.
• Вправа «Дощ Дружби» («Австралійський дощ»): діти повторюють рухи, які показує вчитель, передаючи один одному. Головна умова – не розмовляти:
- - Піднявся вітер (терти долоні).
- - Починає накрапати дощ (клацання пальцями).
- - Дощ посилюється (плескання у долоні).
- - Починається справжня злива (плескання по ногах). - - А ось гроза, справжня буря (тупотіння ногами).
- - Але що це? Буря почала вщухати (плескання по ногах). - - Злива перетворюється на дощ (плескання у долоні). - - Рідкі каплі падають на землю (клацання пальцями). - - Вщухає вітер (терти долоні).
- - З’являється сонечко (руки догори).
6. Гра «Хто з ким дружить».
- Ваше завдання: назвати друзів героїв книг і мультфільмів.
1. Веселі бурундучки Чіп і ...(Дейл).
2. Добра Білосніжка і ...(сім гномів).
3. Прекрасна Русалка і ... (Себастьян, Флаундер).
4. Кумедний Вінні Пух і ...(П'ятачок).
5. Добрий Малюк і ...(Карлсон).
6. Довірливий Буратіно і ...(Мальвіна, П'єро).
7. Зелений крокодил Гена і ...(Чебурашка).
8. Маленька Маша і ...(Ведмідь)
- Пригадайте уроки читання , навчаємося разом у 1класі і доповніть гру своїми прикладами .
- Чи знали ви, що праслов'янське слово «друг» в індоєвропейській мові
мало первісне значення "міцний, надійний, вірний". А хіба друг не є таким?
7. Об’єднання у групи за кольором. Вправа «Оголошення».
- Ви всі приблизно уявляєте, яким повинен бути справжній друг. Пропоную вам зараз написати оголошення
«Шукаємо друга» за таким алгоритмом: « Ми, учні 2-і класу, активні, розумні, творчі, шукаємо друга …» Далі опишіть, яким він повинен бути, з якими рисами.(Кожна група пише по три варіанти, які потім підклеюють до оголошення.)
- Уміти дружити – це справжнє мистецтво, якому ми вчимося впродовж усього життя. І дуже важливо не тільки мати хорошого, вірного друга, але й самому бути справжнім другом.
8. Об’єднання у групи за бажанням. Створи правила дружби.
9. Руханка. Пісня «Дружба».
10. Вправа "Асоціативний кущ". Діти називають, а вчитель записує на дошці (одноліток, однокласник, брат, сестра, мама, тато, бабуся…)
11. Створення символу дружби.
У кожного в руках - гілочки.
- Є така казка «Батьківський заповіт». У ній розповідається про батька, який перед смертю покликав своїх синів, дав їм по гілці у руки і попрохав їх переламати. Сини виконали батькову волю і переламали ці гілочки. Тоді батько зібрав ті гілочки докупи, перев’язав їх і знову попросив зробити те саме, але сини не змогли переломити цей оберемочок. Тоді батько сказав: «Ось так і в житті кожного з вас окремо легко скривдити, образити, а якщо ви будете разом, то ніякі вороги вас не зламають і всі негаразди ви легко здолаєте».
-Давайте зберемо гілочки в оберемок. Хай він стане символом єдності. нашого класу, символом дружби.
- Взаємоповага, чуйність, ввічливість — неодмінні ознаки дружного
класу. Пам’ятайте « Дерево міцне корінням, а людина — друзями».
- Всі ми розуміємо, що дружба - це щастя, знайти справжнього друга - це кропітка робота, а зберегти і пронести дружбу через усе життя - під силу не кожному, на жаль.
ІІІ. Заключна частина.
Рефлексія. Підведення підсумків.
Гра «Я почну, а ти - закінчуй».
- Друг – це той, хто …
- Мого кращого друга я ціную за …
- Справжній друг ніколи не …
- Я можу бути гарним другом, тому що …
- Дружити – це значить …
Вправа «Відкритий мікрофон».
Діти по черзі озвучують думку чому добре жити тому, хто вміє дружити.
- Наклейте сонечко на оголошення, а якщо вам було цікаво, якщо ви дізналися щось корисне, якщо у вас гарний настрій – розфарбуйте серединку сонечка.
Пісня «Дружний клас»