Інтегроване заняття (середня група)
(ознайомлення з природою, пошуково – дослідницька діяльність, розвиток мовлення)
Мета: Розвивати пізнавальний інтерес до інформації, дрібну моторику рух, музичний слух, творчі здібності. Вчити дітей визначати і називати основні ознаки та властивості води: прозора, рідка, може бути чистою і брудною, холодною, гарячою, твердою (лід), немає запаху смаку, потрібна людям, рослинам та тваринам; розпізнавати музику зображувального характеру та передавати її динаміку у грі на музичних інструментах; передавати образи дощових краплин пластикою рухів та засобами образотворчого мистецтва. Дати первинні знання про кругообіг води в природі.
Активізувати словник із теми «Дощ», збагатити його словами - епітетами, дієсловами. Виховувати бережливе ставлення до води, емоційно-позитивне ставлення до природи, допитливість.
Попередня робота:
Матеріали:
Паперові хмаринки та калюжі, бутафорська хмаринка з «усміхненим личком», музичні інструменти, таблиця «Кругообіг води у природі», султанчики, столи, склянки з водою, трубочки, сіль, цукор, глина, фарба, пензлик, чайник та глечик з водою, мисочка, лоток з льодом, костюми Краплинок, картинки до дидактичної гри «Кому потрібна вода?»
ХІД ЗАНЯТТЯ
Вихователь. Діти, коли я йшла до дитячого садка, падав дрібненький дощик. Я спостерігала за краплинками. Одна з них поспішала полити дерева і кущі, деякі з них поливали травичку та доріжки, а інші впали в калюжу. І знаєте, що сталося далі? Одна краплинка стрибнула мені на долоньку і попросила взяти її до дитсадка (показує краплинку).Ось що вона розповідає про себе.
Краплинка: Я весела й гомінка крапелька-краплинка.
Я хмаринки дощової донечка-дитинка.
Вихователь. Краплинка пропонує нам на мить уявити себе такими ж дощовими краплинками і разом з нею потанцювати.
Фізкультхвилинка.
Дощові краплинки.
Вихователь. Який густий, рясний та веселий дощик впав на землю. А ще який буває дощик?
Гра-вправа «Який буває дощ?»
Діти. Дощ буває: осінній, літній, весняний, холодний, теплий, щедрий, веселий, рясний, дрібний, спритний, грайливий, лагідний, грибний тощо.
Вихователь. А чи знаєте ви, яку пісеньку співає дощ? (дрібний, рясний, сильний…) Пропонує дітям відтворити дощик постукуванням пальчиками.
Гра-вправа «Що робить дощик?»
Діти. Дощик співає, ллє, крапає, хлюпає, стукає, дзвенить,барабанить, дріботить, шумить, торохтить, плюскотить, періщить, дзюркотить тощо)
Вихователь. Діти, як ви думаєте, чи є у дощика мама? Хто вона? (Хмаринка).
З чого вона утворилася? (З краплинок води).
Вихователь. Розповідає казку «Про маленькі водяні краплинки».
(Демонструє таблицю «Кругообіг води в природі»)
Жили в річці сестрички-краплинки. Хороше їм було разом, весело, та захотілось помандрувати. Пригріло сонечко - і полинули краплинки в небо, наввипередки з вітром. А тоді зібралися разом водити хоровод, і стали легкою хмаркою (показує утворення хмарки з краплинок: до одної краплинки додає все більше краплинок). Все нові і нові краплі-сестрички приєднувалися до хмарки, і стала вона дуже важкою. Не витримала і порвалася, і полився на землю дощик. Падали краплини до рідної землі, до річки, напували травичку, квіти, дерева. І ось пригріло сонечко - і полетіли краплі знову в небо.Знаєте, це не просто казка, насправді все так і відбувається в природі.
Пропонує дітям розповісти вірші про дощик та хмаринку.
В них живуть дрібні краплинки.
Вітер хмари позбирав –
Дощик падати почав.
2. Хмарка йшла на іменини
До сестрички, до хмарини.
В подарунок дощ несла
И ненароком розлила.
Вихователь. Чи то не ця хмаринка зачепилася за дах і пролила водицю на землю? (Показує на бутафорську хмаринку, прикріплену до даху хатинки, привертає увагу на глечик з водою).
ДОСЛІДИ
Висновок. Вода рідка, прозора, чиста, не має смаку та запаху.
Висновок. Отже, коли ми розчинили цукор, вода стала солодкою, а коли розчинили сіль, то вода стала солоною.
Висновок: Вода може бути чистою та забрудненою. Пити воду можна тільки чисту.
(Це теж маленькі краплинки води).Таку воду брати дітям в жодному разі не можна, тому що можна обпектися. Такою водою заварюють чай. Отже, ця вода гаряча. А якою ще може бути вода?(Холодною, теплою).
Вихователь. Діти, кому потрібна вода? (Людям, тваринам, рослинам).
Що було б, якби не було води? (Не було б людей. Не було б тварин. Не було б овочів та фруктів. Не зеленіла б трава. Не росли б дерева та квіти. Не було б життя на Земл)і.
Вихователь. Пропонує дітям розглянути картинки і сказати хто робить правильно?
Дидактична гра «Кому потрібна вода?»
Діти вибирають предметні картинки із зображенням людей, тварин, рослин.
Вихователь. Діти. Поки ми з вами досліджували воду і гралися в гру, то дощик пустував, намочив доріжки, поналивав калюж. Я знаю, що ваші неслухняні черевички дуже люблять бігати по калюжах. Давайте і ми з вами пострибаємо по калюжах.
Фізкультхвилинка «Граємося з дощиком»
Скоро і наша краплинка полине до своєї матусі хмаринки. Щоб вона про нас пам’ятала і розповіла своїм сестричкам-краплинкам про вас, пропоную вам зобразити дощик та подарувати малюнки краплинці на пам’ять.
Пальчикова гімнастика «Дощик»
Самостійна робота дітей: виконують декілька видів роботи: «Дощик із паперу», «Дощик із пластиліну», «Золотий дощик із соломи», «Дощик з інших природних матеріалів». Роботи дарують краплинці.
Краплинка: Дуже вдячна вам, малята, що взяли мене до себе,
І хоча я невеличка, я належу до водички.
І прошу вас, не забудьте ви мою пораду мудру:
Без води життя не буде, хай завжди це знають люди.