Інтегроване заняття в старшій групі за твором В. Сухомлинського « Стара, стара вишня» « ПРИГОДИ КОТИГОРОШКА»

Про матеріал
Дитинство - яскрава, неповторна сторінка в житті кожної людини, а дитячий садок - це той світ, в якому дитина проживає найважливіший період свого розвитку, і від того, хто буде поряд із нею, яким буде зміст її виховання, що буде використовуватись для її розвитку, залежить не лише майбутнє дитини, а й майбутнє родини, майбутнє країни, майбутнє народу. А літературна спадщина В. Сухомлинського є незаперечною універсальною скарбницею для використання у роботі з дітьми. Вона пронизана ідеєю гуманізму, людяності, доброчинності, любові. За допомогою його художнього слова можна доторкнутися до найтонших струн дитячої душі, зародити в ній любов до прекрасного.
Перегляд файлу

Інтегроване заняття в старшій групі

за твором В. Сухомлинського « Стара, стара вишня»

                       « ПРИГОДИ КОТИГОРОШКА»

    Програмовий зміст:  Розширити й уточнити знання дітей про Україну,  суспільні, матеріальні та духовні умови життєдіяльності особистості в державі Україна; її державну символіку, національні символи українського народу. Поглибити знання дітей про українську хату, предмети українського національного побуту: посуд, рушники, скриню, піч, скатертину та місце його зберігання; дати поняття про архітектуру та інтер’єр житла в Україні; знайомити дітей з символами та оберегами українського народу, їх значенням в обрядах, житті людей; вчити використовувати малі фольклорні форми у повсякденному житті, збагатити знання дітей про продовження роду у рослин, про те, що рід є у людей і у рослин; учити уважно слухати розповідь, розширювати словник дітей новими словами забезпечувати духовно-емоційний розвиток; формувати ціннісне ставлення до природи; закріпити лічбу в межах 5,геометричні фігури,орієнтування в просторі, формувати почуття краси в її різних проявах; сприяти виникненню дружніх стосунків, розвитку самостійності та ініціативності; виховувати тепле ставлення до рідної домівки, любов і повагу до батьків, почуття національної гідності , у дітей бажання зберігати традиції свого роду, берегти все "старе й предковічне".

Попередня робота : бесіди про українські символи та обереги,народні свята,піші переходи до парку,річки; вивчення вірша С.Жупанина  «Криниця», прислів’я про Україну та вірші, вирізання сердечок,виготовлення дороговказів.

Матеріали: українські рушники,вишивка,керамічний посуд, криниця, дерева, український одяг,тин,свічка,карта України,сердечка, стрічки, цифри від 1до5,геометричні фігури,хустинка,оповідання В.О.Сухомлинського «Стара, стара вишня» , матеріал на слайдах.

 

Оформлення:хатина, ліжко,  колиска,криниця, дерева,проектор,дороговкази.

 

Дійові особи: Ведучий-вихователь, Дід (дорослий), Дівчинка-Калина, Котигоршко –дитина , діти-читці, Бабуся (дорослий), Мама ( мама дитини).

 

Вихователь:Діти,ми живемо з вами на прекрасній землі,де сяє тепле сонечко,тихо шелестить вітерець,співають дзвінкоголосі пташки. Тож давайте привітаймо сонячний день.

Діти:Добрий день, сонце золоте!

         Добрий день, небо голубе!

         Добрий день, моїй землі!

         Добрий день, тобі й мені!

         Ми всіх вітаємо,бо живемо в одному краю!

Вихователь: -А чи любите ви, діти, мандрувати? Пригадайте,де ми з вами бували,куди подорожували?(Відповіді дітей)

-А сьогодні я хочу запропонувати вам цікаву подорож стежинами рідної Батьківщини. Ми побуваємо з вами в далекому минулому,де колись жили наші предки,а потрапити в далеке минуле нам допоможе ось ця машина часу.

                                                          Перед вами стародавні

                                                          Пройдуть хвилями часи.

                                                           І з віків до вас озвуться,

                                                           Наших предків голоси.

 Давайте разом з вами промовимо промовлянку і рушимо

                                                                  Промовлянка

                                                          Раз,два,три,чотири,п’ять

                                                          Нумо в мандри вирушать.

                                                          Ти зі мною,я з тобою.

                                                          І не будем сумувать. 

Слайд 1.Машина часу подає сигнали,діти проходять крізь ширму.

Вихователь:Погляньте діти,куди ми з вами потрапили:ліс,кущі,якісь стежини. Куди ж нам іти? А нам допоможе дороговказ,який тут є. Діти, ми з вами не одні в цій місцевості,погляньте,хто до нас іде. Чи впізнаєте ви цього хлопчика? Так,це Котигорошко.

Котигорошко:Добрий день,діти! А куди це ви йдете?

Дитина:Маленькі наші ноги,

               Та знають свою путь.

               Вивчати Україну

               Свій рідний край ідуть.

Вихователь:А,ти Котигорошко,чому такий сумний?

Котигорошко:Та завівся в нашому краї злий звір,багато людей він знищив або забрав у полон. Я триголового змія зумів подолати,а от (Слайд 2.Показ змія.) такого ніяк.

Вихователь:А ми тобі допоможемо. Так діти? А ну спробуємо порахувати скільки у змія голів(5).

Котигорошко:Я буду дуже вдячний вам за допомогу. Ви сміливі та відважні. Тож гуртом ми здолаємо змія. Але мушу вам сказати,що випробування будуть не легкими. Чи готові всі до них?

Вихователь:Що ж Котигорошку,діти готові,показуй нам дорогу,веди до дороговказу.

І перший дороговказ «Колискова». Ця стежина приведе нас у ваше дитинство та дитинство ваших рідних. Бо саме воно починається з колискової маминої пісні.

( Фон звучить колискова,мама гойдає колиску і співає колискову пісню)

Мама:Доброго дня дітки!Плаче моя дитина,ніяк не може заспокоїтися. Можливо хтось із вас,діти,зможе мою маленьку Дариночку забавити.

(Діти розповідають забавлянки та пестушки)

  1. Не плач,Даринко,не плач,

       Принесе киця калач.

       Медом помаже,усім поможе.

       А тобі дасть.

  1. Прилетіли журавлі,

       То великі,то малі.

       Сіли вони на люлі,

       Та й співають:

       Лю лі-лю лі!

  1. Потягусі,потягусі,

       На Даринку ростусі.

      Щоб Дариночка росла,

      Росла – виростала,

      Щоб Даринка свої мамці

      Скоріш в поміч стала,

      Діток колихала

      Й хату доглядала.

Діти разом з мамою співають колискову.

Мама:Заснула моя дитина. Дякую вам,діти.(Продовжує колисати)

Слайд 3.Відпала одна голова  у змія.

Вихователь:Подивіться,діти,що сталося з змієм?(Відповіді дітей)Змій почув ніжний мамин спів та ваші веселі забавлянки і втратив голову. Тож рушаймо за іншим дороговказом.

І так він називається «Мій рідний край».

Вихователь:Стоп! Дивіться прямо,що це перед нами?

Слайд 4.Мапа України

Вихователь:Давайте уважно подивимось, що це?(Відповіді дітей)Скажіть мені,як називається наша країна?(Україна).

- Як називається столиця нашої держави? (Київ)

- Які символи нашої держави, ви знаєте? (Слайди про символи)

- Яка наша країна?

Дитина:Україна моя мила,

               Ти моя рідненька.

               Я тебе так щиро люблю,

               Хоч я ще маленька.

Вихователь: Ми з вами хто?(Українці)

Дитина:  Я- маленька українка

                Українська я дитинка.

               Любий друже, пам’ятай,

                Україна рідний край!

Вихователь: - В якому селі ми живемо?

- На якій вулиці ти живеш?(Відповіді 2-3 дітей).

- Як називається річка,що протікає через наше село?

- А що є в нашому селі?(Слайди про село)(Відповіді дітей)

Відпадає ще одна голова змія.

                                                 Фізкультхвилинка

                                             Встаньте,діти,посміхніться:

                                             Землі нашій поклоніться,

                                             За щасливий день вчорашній.

                                             І до сонця потягніться,

                                             Веретеном покрутіться.

                                             Раз присядьте,два присядьте,

                                             На місця тихенько сядьте.

Вихователь:Рушаймо до третього дороговказу. Він називається «Чиста криниця»

Сьогодні ми не будемо сумувати,

   Сідайте зручненько,

Слухайте тихенько.

Діти сідають.

Жив собі старенький Дід,

Сам собі варив обід,

Сам город саджав,

Сам полов та сам копав.

Під час слів ведучої заходить Дід, зітхаючи, сідає на лаву.

Дід: Добрий день,мої малятка

любі хлопчики й дівчатка!

З давніх пір і понині

Кажуть всім в Україні:

«Здоровенькі були!»

Це я -дід Панас –і сюди я завітав ,

щоб розважити вас.

Дитинство - це щаслива пора. А що більший у людини життєвий досвід, то більше в пам’яті залишається різних вражень і спогадів.                                                                                                          Я часто згадую рідну батьківську хату, вишневий садок біля неї.Цей сад був чарівним оазисом мого дитинства. Ми, дітлахи, знали, де росте найсмачніша груша чи яблуня. Нині сад, хоч і постарів, та й досі пригощає нас плодами. Душа наповнюється щемом, тихою радістю...  Хочу вам розповісти оповідання В.Сухомлинського «Стара-стара вишня»,яке я пам’ятаю з вуст своєї мами.

Стара-стара вишня

Це запам’яталося мені як найкращий спомин дитинства.                                         Недалеко від нашої хати росла вишня. Стара-стара, вже половина гілок зовсім засохла, а на половині ще родили - ой які ж смачні ягоди! Запам’яталося: весною зацвіла тільки одна гілка. Батько хотів зрубати вишню, бо вмирає ж вона... та мати сказала:                                                                                           - Не треба рубати. Цю вишню посадив ще твій дідусь. Хай вродять вишні на оцій гілці...                                                                                                                        Вродили востаннє вишні. Зібрала мама кісточки та й посадила в землю. Виросли з тих кісточок молоді вишні. Стара вишня засохла, а молоді вже цвітуть і плодоносять.

Вихователь: залучає дітей до проведення аналогії між ростом вишні і людини: паросток кісточки - маля, молоде деревце - маленька дитина, дошкільник, старше деревце - це школяр, доросле дерево - доросла людина. Слайди                                                                                                            

Дід :Отак як вишня не вмерла, а продовжила свій рід, так і народ ніколи не вмирає. Поки живе народ, поки живе й Батьківщина.   Бережімо все старе й предковічне. Бережімо те, чим дорожили наші діди й прадіди. Це пам’ять народу. Бо як втратить народ пам’ять, втратить і любов до своєї Батьківщини.

Вихователь: Отже, вишня не вмерла, а продовжила свій рід. Так і народ ніколи не вмирає. Доки живе народ, доти живе і Батьківщина. Ми бачимо, що рід є у людей і у рослин. Діти ми з вами вже розповідали ,що кожна держава має свій герб,от і кожна родина також . Давайте розглянемо герби ваших родин .(Розповідь 2-х дітей про свої герби)

Дід                         Дітки любі, сходіть, будь ласка, до криниці,

                               Принесіть попити водиці.

Дитина                 А де криниця? Де воду брати? Де, Дідусю, її шукати?

 

Дід                          Ідіть по стежині,

Сховалась криниця в калині.

Діти під музичний супровід ідуть до калини, що росте біля криниці.Виконують завдання з математики

 Вихователь: Хлопчики пройдіть по вузькій стежині,а дівчатка по широкій. Назвіть жовту фігуру. Яка цифра між трикутником та кругом ? Яка синя? І т.д.   

Д івчинка-Калина

    Ідіть, ідіть сюди, до криниці,

                             Скуштуйте, діти, чарівної водиці.

                             Цей струмйчок із землі народився,

     Прозорим від сонця струмочок зробився.

                             Криницю робили, душу вкладали,

                             Щоб старий і малий її шанували.

Ведуча. Діти, криницю з давніх-давен поважали, як символ життя. її копали на місці джерельця, адже з джерела починається річка.

2-а  Дитина 

Дай, Кринице, водиці, будь ласка,
Чарівної, цілющої, неначе казка. 

Дідусь захворів — кахикає, чхає,

Допомоги нашої чекає.

Криниця  слайд- голос

Ой, рідненькі, на вас дуже чекала,

За спілкуванням сумувала.

Вже цеберку приготувала,

Вичищала та вимивала.

     Виконайте моє завдання продовжіть прислів’я:

« Слово до слова….(зложиться мова)»

«Без верби і калини …( нема України)»

«Люби і знай …( свій рідний край)»

«Де вербиця там …( криниця)»

(Набрали водиці і принесли дідусеві)

4-а  Дитина

Дідусечку, пийте!

Будьте здорові!

А ми про вас пам'ятаємо

Та у гості завітаємо.

 

Вихователь: -Ось позбувся змій ще однієї голови. Рушаймо далі до наступного дороговказу .

Він називається « Обрядова галерея»

Вихователь : Діти галерея це –приміщення з декількома залами ,де зберігають і демонструють твори образотворчого мистецтва.Багата наша ненька - Україна,на людей хороших,на звичаї на обряди.Що не свято,то сторінка життя народу. Отож потрібно за описом обряду назвати свято. Слайд 1. Це свято проходить весною. В цей день бабусі,мами печуть пасочки,красять яєчка і роздають їх дітям(Свято Пасхи).

Слайд 2.Це свято відбувається взимку(Свято Андрія).

Слайд 3. А хто розкаже про наступний обряд?(Святого Миколая).

Слайд 4. Хто спритніший і дасть відповідь?(Новий Рік).

Слайд 5. Це свято відбувається після Нового Року(Різдво Христове).

(Таночок «Одна калина»)

Вихователь:Позбувся змій однієї голови. Рушаймо до останнього дороговказу «Бабусин оберіг».

Бабуся у світлиці вишиває хусточку,діти вітаються.

Діти:Скільки бабуся у вашій світлиці всього гарного,незвичайного.

Бабуся:У моїй світлиці ви бачите такі речі:вишиті рушники, скатертина, серветки та наволочки,глиняний посуд, піч, образи, дерев’яний посуд. Я хочу запропонувати вам гру   Дидактична  гра "Минуле-сучасне".   

Завдання: розрізняти предмети побуту минулого і сучасні та розповісти про їх призначення.                                                                                                                                Діти переглядають слайд минулого і сучасного нашого народу і вказують, де річ з минулого, а де із сучасного. Чому?                                                                                        1-й слайд. Хата в минулому - сучасні котеджі, багатоповерхівки, будинки.

2-й слайд. Дерев’яні ложки, глиняний посуд - металеві ложки, фарфоровий посуд, сервізи.                                                                                                                               3-й слайд. Піч - батареї, електричні обігрівачі, газова та електрична плита, мікрохвильова піч.                                                                                                                          4-й слайд. Криниця-журавель - бювет, вода з кранів.                                                                5-й слайд. Світлиця, прикрашена українськими рушниками, - сучасна кімната, прикрашена картинами.                                                                                             6-й слайд. Скриня для одягу - шафи для одягу.                                                                        7-й слайд. Праска на вуглинках - електрична праска.                                                                            Бабуся:Молодці, ви правильно назвали речі з минулого і сучасні речі. Вони охороняють нашу оселю від лиха,від хвороби. Ось цю хусточку мені подарувала мама,на весіллі. Вона й до цього часу охороняє мою сім`ю від негараздів і символізує вірне кохання,а оцю хусточку я дарую вам.

Вихователь:Дозвольте, бабусю ми пограємо з хусточкою.

Ой,хустиночко,шовкова,

Ти пливи,пливи по колу

В руки хто тебе візьме

Хай нам відповідь дає.

(Дитина у якої під час гри зупиняється хусточка,розповідає про свій оберіг)

-Що символізує вінок?(Український вінок символізує молодість і кохання.)

-Що символізує рушник? (Український рушник - символ щасливої долі. І тому матері дарують своїм дітям, коли вони йдуть в дорогу власного життя.)

- Що символізує калина?(Калина це символ життя. Символізує материнство. Кущ – сама мама. Цвіт,ягоди – це діти.)

- Що символізує верба?(Символізує очищення води і скріплення берегів)

- Що символізує гілочка вишні?(Це символ рідної землі,дівчини нареченої)

- Що символізує вишиванка?(Несе в собі духовне багатство,високомудрість).

- Що символізує лелека?(Символ сімейного благополуччя,любові до рідної землі).

Вихователь:Ось і позбувся змій усіх голів.

Котигорошко:А все через те,що діти мені допомогли. Тепер кожна людина може спокійно ходити стежками рідної України. Дякую вам,діти. Ростіть здоровими та щасливими на радість батькам,на гордість Батьківщині.

Вихователь:От ми й закінчили наші мандри по минулому нашої Батьківщини. Потрібно повертатися у сьогодення. Машина часу поверне нас у наш теплий, затишний садочок.

Слайд. Машина часу з музикою.

Вихователь:Я хочу сьогодні запалити свічку,яка буде символом нашої любові до рідного краю. А у ваших сердечках запалає маленький вогник гордості за те,що ви українці. Ви цей вогник повинні пронести через все життя. Тож будьте чемними,розумними,гордими,любіть свою матінку Україну. (Запалювання свічки). А ще попрошу вас вирізані вами сердечка приклеїти на карту України і висловити свою любов до Батьківщини.                                   

 

docx
Додано
9 квітня 2020
Переглядів
1472
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку