КОНСПЕКТ ЗАНЯТТЯ ПО ОЗНАЙОМЛЕННЮ З ПРИРОДОЮ, З ВИКОРИСТАННЯМ ГУМАНІСТИЧНОЇ СПАДЩИНИ В.СУХОМЛИНСЬКОГО.
( СЕРЕДНЯ ГРУПА )
Як їжачок готувався до зими.
Мета: розвивати мовлення, мислення, увагу, уяву, бажання вивчати життя тварин; уточнити і закріпити знання дітей про будову, живлення, спосіб життя їжака; формувати уявлення про зміни в житті тварин восени; виховувати любов до тварин, бажання їм допомагати, оберігати.
Матеріал: твір В.Сухомлинського, ілюстрації «Їжачок», іграшка їжак, асоціативні картки, ноутбук, д/гра «Частини тіла їжачка»,природний матеріал для виготовлення «їжака»(овочі, фрукти, зубочистки), пластилін.
Хід заняття
Групова кімната оформлена як лісова поляна. Вихователь привертає увагу дітей до невеликого горбочка з сухої трави, вкритого пожовклим листям.
Вихователь. Діти, а що це в нас за гора виросла,вона була раніше на цьому місці чи ні?
Відповіді дітей.
Вихователь. Що це може бути?
Відповіді дітей( ведмідь,їжак,змія,...)
Вихователь. А щоб ми напевно знали хто це , я вам загадаю загадку:
В мене шубка з колючок
В мене сіра спинка
Ніс, як чорний п’ятачок ,
Очі - намистинки.
Відповіді дітей.
Вихователь. А давайте перевіримо чи справді це їжачок.
Малята заглядають в нірку.
Вихователь. Так це їжачок. А чому він спить коли надворі день і всі вже проснулися?
Відповіді дітей.
Вихователь. А що ви ще знаєте про їжака?
Дидактична гра: «Що ми знаємо про їжака?»
Вихователь на магнітну дошку прикладає ілюстрацію їжака і навколо прикладаються картинки-відповіді дітей.
Опис – розповідь.
Наприклад : їжачок живе в лісі (викладається картинка лісу), їжачок любить яблука ( картинка яблука),їжачок має голки ( картинка голок),і т.д. . Якщо якоїсь картинки немає,її можна намалювати.
Вихователь. А хочете ще більше дізнатися про життя їжачка? Як ви думаєте,звідки ми можемо про це дізнатись?
Відповіді дітей.
Дидактична гра: « Почути, побачити ».
Вихователь знову на магнітній дошці викладає зображення їжачка і картинки з відповідями дітей ( книга ,телевізор, ноутбук, процес спостереження ,спробувати на дотик.)
Робота з книгою.
Вихователь. В нашій бібліотечці є книга В. Сухомлинського - видатного українського письменника, який написав багато творів для дітей про природу, тварин, відносини між людьми, про доброту, взаємодопомогу, чесність і порядність. І одне з них - оповідання «Як їжачок готувався до зими» . Сідайте гарненько і слухайте тихенько.
Вихователь показує дітям портрет В.Сухомлинського, ознайомлює з його збіркою оповідань «Всі добрі люди - одна сім’я».
Читання твору і запитання за змістом.
- Як їжачок готувався до зими?
- Що він носив у нірку? Навіщо?
- Кого запрошував їжачок до себе жити? Чому?
- Чому звірі відмовили їжаку?
- Хто погодився йти до їжачка жити? Чому?
- Що їжак запропонував цвіркуну?
- Як ви можете охарактеризувати їжака? Який він був?
- Як цвіркун віддячив своєму другу?
Відповіді дітей.
Фізкультхвилинка. Їжачок.
Їжачок ішов лісочком (діти ходять по килимку);
Вмить згорнувся він клубочком ( діти присідають і згортаються в
«клубочок»);
А лисичка походила , походила ( «лисичка» ходить поміж дітей );
Й їжачка того не з’їла
2. Подивитися по телевізору.
Вихователь пропонує подивитися слайди про життя їжачка :(він щойно народився; грається з братиками і сестричками; смокче мамине молочко; гуляє на прогулянці; перше полювання; самостійне життя; і т. д.). Показ супроводжується коментарями вихователя.
Гімнастика для очей:
Оченята роблять вправи:
Вліво,вправо,вліво,вправо.
Потім вгору,потім вниз
Оченятами дивись !
Вихователь. Сідаємо за столи і будемо виконувати завдання:
Дидактична гра « Будова їжака»
( складання цілого з частин )
Вихователь допомагає дітям викладати зображення їжака з частин і одночасно закріплює з дошкільнятами будову тіла їжака.
3. Виготовлення їжака з природних матеріалів і пластиліну.
(Діти вибирають з чого найкраще зробити тіло їжака(буряк, картопля,яблуко), зубочистки використовують як голки, з пластиліну виліплюють очі, вуха, ніс, рот, лапи, хвіст).
Вихователь пропонує дітям спробувати на дотик , як колються голки в їжака. З чим їх можна порівняти?
Гра «Назви який?»
Вихователь. Їжак колючий,як…..
Відповіді дітей ( колючий, як голка, кактус, гребінець, ялинка, зубочистки і т.д.)
На завершальному етапі діти розглядають вироби один одного, обговорюють значення природи у житті людей ,вихователь підводить дітей до розуміння необхідності охорони тваринного і рослинного світу.
1