Відділ освіти
Добропільська міська рада
«Краплинччини пригоди»
Інтегроване заняття з пошуково – дослідницької діяльності, розвитку мовлення та зображувальної діяльності (з використанням інноваційних технологій) з дітьми старшого дошкільного віку.
Підготувала:
вихователь старшої-
Логопедичної групи
Біла Л.І.
ЗДО «Малятко» №31
Новодонецької
селищної ради
грудень 2018 р.
Програмовий зміст: розширити, поглибити, узагальнити знання дітей про воду, про іі значення в житті людини; формувати елементи наукових знань про основні екологічні фактори розвитку живої і неживої природи та очевидні взаємозв’язки і залежності між ними; збагатити життєвий досвід дітей, сприяти розвитку мовлення, формувати у дітей необхідність берегти і економити воду; прищеплювати найпростіші правила поведінки у довкіллі. Розвивати основні позитивні емоції, доброзичливість, почуття ліктю, вміння спокійно вислуховувати думку товариша; вміння працювати у групах; розвивати технічні навички малювання різними техніками, творчу фантазію. Виховувати уміння зосереджуватися та виконувати завдання, зацікавленість пошукова – дослідницькою діяльністю.
Обладнання: Таблиці: «Вода у природі», «Кому потрібна вода», д/гра «Кому потрібна вода», д/гра «Де є вода», д/гра «Вода не вода».
Дослід № 1: люстерка, серветки.
Дослід № 2- 3: пластикові склянки з водою для кожної дитини.
Дослід № 4: пластикові склянки з водою, тарілочки з крейдою, гравієм, марганцем, ложечки для кожної дитини,серветки.
Дослід № 5: мисочки з водою для кожної дитини, лід.
Клейонки, аркуші паперу, щіточки різного розміру, трубочки, губки, серветки, склянки з водою, гуаш різнокольорова.
Попередня робота: бесіда – розповідь про воду, як рідину, розглядання ілюстрацій; проведення попередніх дослідів з водою; розучування загадок, прислів’їв, читання легенд.
Хід заняття:
Діти заходять до групи, вітаються один з одним, з гостями.
1.Діти, сьогодні до нас завітала незвичайна гостя. Але спочатку треба відгадати загадку:
То тверда, а то м’яка,
То здебільшого рідка.
То нечутна, то шумить,
Або навіть закипить.
Як нема іі – біда,
Люди звуть іі … (вода)
- Вода.
- Так, дійсно, це вода. А скажіть мені, будь ласка, що це за речовина і з чого вона складається?
- Це рідина. Вода складається з багатьох краплинок.
- А де знаходиться вода у природі? (розглядання таблиці «Вода у природі»)
- Вода є у ставках, струмках, джерелах, колодязях, калюжах, болотах; в океанах, морях, озерах, річках.
- Так, вода займає дуже великі території на нашій планеті. Води стільки, скільки потрібно, щоб наша планета не замерзла. В літку сонечко нагріває воду, а в взимку вода віддає своє тепло землі. Без цього на нашій планеті настали б холоди і сильні морози, тоді все живе загинуло б.
- Давайте з вами поміркуємо: кому потрібна вода? (Розглядання таблиці «Кому потрібна вода?»).
Дидактична гра «Кому потрібна вода?» ( Діти за допомогою карток заповнюють таблицю)
- Вода потрібна людині, рослинам, тваринам, комахам, птахам. Всьому живому на землі.
- Здавна люди шанували воду. Які прислів’я вони склали про неї?
* Щоб води напитись – треба нахилитись.
*Не плюй в криничку - пригодиться води напитися.
*Вода це сік життя.
*Хліб – батько, а вода – мати.
*Із маленького джерельця велика річка починається.
- А щоб трапилось, наприклад, з квіткою, якщо б вона не отримала краплину води?
- Вона б зів’яла, загинула б.
- Так, вода є у повітрі, яким ми дихаємо, у землі, на якій все росте.
- А як ви гадаєте, чи є вода у нашому організмі. Зараз ми станемо дослідниками і перевіримо це.
Дослід № 1.
- Візьміть люстерка і гарненько протріть їх сухими серветками. Піднесіть їх до рота і видихніть повітря. Що утворилося на поверхні люстерка?
- Воно запотіло. На його поверхні утворився туманчик. Проведіть пальцем по запотілому склу, Чому палець став мокрим? Звідки взялася вода? Це ми дихаємо і виділяємо воду.
- За добу людина втрачає багато води і її треба поповнювати. Випити або спожити з їдою.
Висновок.
Люстерко покрилося парою тому, що в нашому організмі є вода.
- А зараз я пропоную трішки погратися. Гра називається «Якою буває вода?». З нами буде гратися маленька краплинка(діти передають один одному «краплинку» - круглий предмет і називають слова).
- Блакитною, прозорою, чистою, веселою, дзеркальною, слизькою, пухнастою, високою, хвилястою, брудною…
- А тепер ми з вами будемо досліджувати воду. Підійдіть до столів, приготуйтеся(діти вдягають фартушки і нарукавники).
Дослід № 2
- Діти зараз ми перевіримо – чи має вода запах? Візьміть склянку з водою і понюхайте водичку. Є запах чи ні?
- Ні запаху немає.
- А тепер спробуйте воду на смак? Має вода смак?
- Ні.
- А чи можна воді надати смаку? Зараз ми це перевіримо. Перед вами стоять три скляночки з водою з позначками (1-2-3) і є фішки. В кожній зі склянок розчинена якась рідина. Ви покуштуєте воду зі склянок, визначите, фішкою: якщо вода солодка – біла фішка, якщо солона – блакитна, а якщо з лимоном – жовта.
Висновок.
Смак води залежить від того, що в ній розчинено.
Дослід № 3.
- Зануримо кольорову паличку в склянку з водою. Чи бачимо ми паличку?
- Так.
- Чому?
- Через те, що вода прозора.
Висновок.
Вода – прозора.
- На попередніх заняттях ми з вами з’ясували, ще вода є розчинником. Пригадайте, які речовини розчиняються у воді?(сіль, цукор, лимонна кислота). А чи всі речовини розчиняються у воді? Зараз ми це перевіримо.
Дослід № 4
- Подивіться, що є у ваших тарілочках? (марганець, крейда, гравій).
Візьміть кожен ту речовину, яка знаходиться у його тарілочці, покладіть у склянку з водою і ретельно розмішайте. Уважно подивіться і скажіть, чи розчинилась у воді речовина, яку клали у склянку?
Висновок.
Не всі речовини розчиняються у воді.
- Ми зробили з вами цікаві відкриття. Давайте відпочинемо.
Фізкультхвилинка «Краплинки».
- Із веселої хмаринки Колові рухи руками – діти «малюють» хмаринку.
- Полетіли вниз краплинки - махи кистями рук.
- Пісеньку: « Крап, крап »,- співали
І на землю швидко впали… - присіли.
Вмить з’явилося озерце – беруться за руки, йдуть по колу.
Чарівне, прозоре,
Раптом хтось його знайде… - зупиняються, «вдивляються» в озерце.
Буде задоволений! - імітують, як вмиваються, п’ють водичку .
- Ну, ось, відпочили. А наша Краплинка хоче погратися в гру «Загадайка - відгадайка». Чим може бути вода?
Правила гри:
Одна дитина загадує загадку, а інші відгадують.
Загадки.
1. Хоч водичка,
Та не річка,
На сонечку сяє,
Швидко висихає. (калюжа)
2. По небу летіла птиця – орлиця,
Крила розпустила – півнеба затулила. (хмара)
3. Білі мухи прилетіли
Землю і будинки вкрили.( сніжинки)
4. На траві блищать краплинки,
Мов малесенькі сльозинки.(роса)
5. Взимку лежить, а на весні
Побіжіть.(сніг)
6. Між берегів текла, текла.
Мороз зміцнів – під скло лягла.(річка)
7. Біла морква взимку росте.(бурулька)
8. У ночі понад водою
Білий дим пливе рікою.
Тільки сонечко засяє –
Білий дим кудись тікає.(туман)
9.Як вода нагріється, то уверх злітає.
Як це називається?
Хто з вас відгадає?(пара)
Дидактична гра «Де є вода?»
(Діти розподіляють картки з зображенням різних предметів на дві групи: де може бути вода, а де іі немає).
- А зараз, діти, я вам хочу загадати загадку:
- Що то за вода, що у воді плаває?
- Лід
- Хто ще згадає загадку про лід?
* Від води народився, та іі боіться.
*Під вікном мої м калюжа уночі замерзла дуже.
Узялася склом твердим – добре ковзатись на нім.
- А хто знає, як утворюється лід?
- На морозі вода замерзає і стає кригою – льодом.
- А чи можна лід одержати влітку. Як?
- Треба взяти невеличку коробочку з пластмаси налити в неї холодної води і поставити в морозильну камеру холодильника. Через деякий час лід буде готовим.
Дослід № 5
- Зараз ми проведемо дослід з льодом.
(діти сідають за столи)
- Перед вами стоїть миска з водою, вона замініть справжню водойму і буде її лабораторною моделлю. Я роздам вам кубики льоду. Який лід на дотик?
- Холодний, слизький. Прозорий, твердий.
- Обережно покладіть кубик льоду на воду у мисці. Що сталося з льодом?
- Лід не тане у воді, а плаває на її поверхні.
- Так, це означає, що лід легкий за воду. Це виняток. Особливість льоду. Інші тверді речовини звичайно важчі за рідкі з яких вони утворилися, і тому тонуть у них: залізний кубик тоне у розплавленому залізі, шматочок свинцю тоне в рідкому розплавленому свинці. Тому крига з’являється у водоймах лише на поверхні. А що сталося б, якби лід тонув у воді? (відповіді).
- Якби лід тонув у воді, то на поверхні утворювалися б все нові й нові його шари. Вони спускалися б вниз, і водойма промерзла б до самого дна. Це означає, що всьому живому загрожувала б неминуча загибель.
- Діти, скажіть, а де застосовують лід?
- В морозильних камерах.
- В медицині льодом зупиняють кровотечу, прикладають до ушиба, щоб не було синця.
- В спорті: хокеї, фігурному катані.
- З льоду можна зробити різні льодяні прикраси, споруди.
- Діти, ми так багато сьогодні узнали про воду. Настав час нам перетворитися у краплинки води. Ми будемо краплинками дощу.
Психогімнастика:
Я – краплинка дощу. Я випливаю з великої хмари і лечу на землю. Я маленька, прозора краплинка. Мені приємно кружляти у повітрі серед інших краплин. Вітер колише мене вправо, а тепер вліво.
Я – краплинка дощу. Я опускаюся на землю і кричу їй: «Здраствуй!» Я вмиваю маленьку квіточку, торкаюся її пелюсток, стеблинки, листя. Я обмиваю її і стаю зовсім маленькою краплинкою. Я м’яко опускаюсь в обійми землі, і вона з полегшенням зітхає.
- Діти, наша гостя - Краплинка чогось засмутилася. Вона зустріла Сніжинку, а та назвала Краплинку сестричкою. Краплинка цьому не повірила.
Скажіть, а коли це може трапитися: коли йде дощ зі снігом?(на початку зими, у грудні; листопаді). А чи правда, що Сніжинка є сестричкою Краплинки? Давайте це доведемо.
Казка «Сніжинка і Краплинка»
(діти за допомогою карток складають казку)
Сніжинка розповіла Краплинці свою історію.
- Я теж була веселою прозорою Краплинкою. Я з’явилася на світ із великої Матінки - Хмаринки. Одного літнього дня я бавилась у повітрі разом з іншими сестричками-краплинками. Раптом подув сильний вітер, зібрав нас разом і ми швидко полетіли на землю дощем. Я, з деякими сестричками-краплинками, потрапила у річку. Мені дуже сподобалося в ній! Я плавала серед веселих рибок, сиділа на водорослях. Якось я непомітно піднялася на поверхню річці, пригріло сонечко, і я заснула на хвильці. Я і не відчула, як перетворилася на пару, і тепле повітря підняло мене в небо, до Матінки – Хмаринки. Так багато разів я то летіла на землю дощем, то знову піднімалася у небо парою. Пройшло літо, потім – осінь. Одного разу я, як завжди, кружляла з сестричками у повітрі, біля матінки. Але цього разу налетів холодний сердитий та колючий вітер. Він прилетів з Півночі. Повітря відразу охолонуло. Всі краплинки і не помітили, як перетворилися у маленькі льодяні кристалики – сніжинки. Ми полетіли на землю. «Це настала зима», - прошепотіла мені старша Краплинка – Сніжинка. Так ми лягли на землю снігом. Зима була довгою, а мені так хотілося піднятися у небо, побачити свою Матінку – Хмаринку. Нарешті зима закінчилась, пригріло сонечко, а я зраділа, що зможу побачити свою рідну матусю. Але разом зі своїми сестричками я почала опускатися під землю. Я дуже злякалася, мені стало страшно. «Я ніколи не зможу вибратися звідсіля», - сумно подумала я. «Не бійся, підземний струмочок донесе нас до поверхні землі», - сказала мені старша сестричка – краплинка. Через отвір в землі струмочок доніс нас до самої поверхні. Я побачила якійсь корінець і підчепилася на нього. То був корінець весняної квітки. По ньому я побігла вверх, по стеблинці квітки, і напоїла іі. Я піднімалася все вище і вище. Раптом опинилася на самісінької квітці і вмила іі пелюсточки, напоїла іі серединку. Я так втомилася, що захотіла відпочити. Присіла на краєчку пелюстки і не помітила, як стала легкою, легкою. Гріло сонечко, а я знову становилася парою. Легенькою, наче пір’инка, хмаркою я піднімалася у небо. І ось побачила свою матусю. « « «Здрастуй, мамо!»
- Діти, ми склали цікаву казочку. А тепер я пропоную погратися з фарбами і Краплинкою. Нагадайте, будь ласка, яка зараз пора року?
- Зима.
- А які кольори у зими?
- Білий, блакитний, фіолетовий, рожевий, синій, жовтий.
- За допомогою нашої Краплинки ми намалюємо зимові візорунки на
загадку про зиму. Адже вона скоро закінчіться.
- А зараз підготуємо пальчики до роботи.
Пальчикова гімнастика «Краплина води»
Мені на долоні злетіли з хмаринки - діти показують долоні
Дві біли сніжинки, - показують два пальчика
І ще дві сніжинки, - показують ще два пальчика
А раптом виходить якась дивина - розводять руками
А раптом виходить Краплина одна. – з'єднують вказивний та великий
пальці правоі руки з пальцями
лівої – вдають краплину води.
(Потім діти сідають за столи, за допомогою прийому «видування» та «роздування» фарбованої краплинки малюють зимові візерунки – на аркуші прямокутного паперу).
Література:
1.Н.А.Горошко «Зображувальна діяльність у дошкільному закладі. Шостий рік життя», видавнича група «Основа», Харьків, 2007р.
2. «Навчання з цікавинкою» - журнал «Бібліотечка вихователя дитячого садка », жовтень № 10, 2009р.
3. «Система роботи з психофізичного розвитку дитини ». Видавництво «Мандрівець», Тернопіль, 2006р.
4. «Плануємо залюбки». Орієнтовні розробки тематичних циклів. Книга 3.
«Мандрівець», Тернопіль, 2008р.
5. «1400 загадок для дітей».Тернопіль: навчальна книга- Богдан, 2008-196с.
6. «Усі заняття в дошкільному навчальному закладі», Харьків, видавнича група «Основа», 2009р.