Інтегрований урок з основ здоров'я та трудового навчання. Мета уроку: підвищувати рівень обізнаності молодших школярів з питань толерантності та моральності; розвивати навички соціальної поведінки, виробляти принципи толерантної поведінки, вміння працювати в групах; виховувати толерантне ставлення до людей, які мають проблеми зі здоров'ям; вдосконалювати навички роботи з папером, клеєм.
ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК
ОСНОВИ ЗДОРОВ’Я/ТРУДОВЕ НАВЧАННЯ
3 КЛАС
ТЕМА. Толерантність. Як стати толерантним. Виготовлення подарунків для
дітей, які мають вади здоров’я.
МЕТА. З основ здоров’я:
підвищувати рівень обізнаності молодших школярів з питань толерантності та моральності; розвивати навички соціальної поведінки, виробляти принципи толерантної поведінки, вміння працювати в групах; виховувати толерантне ставлення до людей, які мають проблеми зі здоров’ям.
З трудового навчання:
вдосконалювати навички роботи з папером, клеєм.
ОБЛАДНАННЯ:епіграф до уроку, підставки та картки з назвами груп,серветки на кожного учня, мікрофон, скриньки із ситуаціями, ширма та персонажі казок для лялькової вистави, конверти із заготовками листівок, клей, пелюстки для квітки, пам’ятки для дітей.
ХІД УРОКУ
Ключ до людей, які оточують
мене, перебуває в мені.
А. де Сент-Екзюпері (французький поет, письменник)
І. Організація класу
Ми веселий 3 клас, на урок зібрались враз!
Щоб цікаво працювати і знання чудові мати!
Сьогодні до нас на урок завітали дорогі гості. Давайте подаруємо їм свої відкриті серця.
А цікаво вам дізнатись, що сьогодні може статись?
Ну то всядьтеся зручніше й працюємо скоріше.
Сьогодні ми будемо працювати по групам, тому давайте пригадаємо правила.
Правило вихованості говорить, що ми повинні вітатися з усіма. Давайте привітаємося, але не просто так. Кожна група отримала завдання: дослідити, як вітаються мешканці різних країн планети Земля. Отже, розпочинаємо вітання.
Презентація груп «Привітання». (Слайд 2)
«Дружні». Іранці – потиснувши один одному руки, притискають свою праву долоню до серця.
«Веселунчики». Китайці – схрестивши руки над головою, роблять нахил, а якщо людину бачать вперше – аплодують. Традиційна фраза привітання «Чи їв ти сьогодні?»
«Здоров’ячки». Північно-африканські країни – праву руку кладуть до лоба, до губ, до грудей. Цим вони говорять: «Я думаю про тебе, я говорю про тебе, я поважаю тебе.»
«Смайлики». Лапландці – труться носами один з одним, наче б то гріються.
«Непосиди». Японці – кланяються. Чим поважніша персона, з якою вітаються, тим нижче та повільніше поклон. Говорять: «День настав!»
Дійсно, мешканці різних країн світу вітаються по-різному. І якщо в майбутньому будете мандрувати по світу, ви повинні знати та виконувати правила інших громадян.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Давайте налаштуємося на урок.
Психологічне налаштування.
- Очки дивляться…
- Та все бачать.
- Вушка слухають…
- Та все чують.
- Голівки…
- Думають.
- Яким буде урок?
- Найцікавішим!
- Які у нас діти?
- Найрозумніші!
Очікування.
Для того, щоб ваші сподівання від уроку здійснилися, що ми візьмемо в помічники? (На дошці картки «Уважність», «Працелюбність», «Знання».)
ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку
1. Загадка. (Слайд 3)
Сьогодні у нас незвичний урок. Ми будемо вивчати… Спробуйте самі дізнатися, якою є тема нашого уроку. Для цього спочатку відгадайте загадку.
Вранці на чотирьох, вдень на двох, а ввечері – на трьох. (Людина)
Дійсно, ми будемо говорити про людину, вірніше, про дуже важливу її якість, чесноту. Про яку саме – дізнаєтеся пізніше.
2. Вправа «Зробимо разом».
Візьміть серветку. Будемо всі разом виконувати наступні дії:
- складіть аркуш навпіл;
- відірвіть верхній правий кут;
- знову складіть навпіл;
- відірвіть правий верхній кут;
- розгорніть аркуш і покажіть іншим.
Бесіда.
– Чи можемо сказати, що хтось виконав роботу неправильно?
– Чому аркуші відірвані по-різному?
– Чого навчає ця вправа?(Що всі люди різні і треба сприймати кожну особистість.)
3. Гра «Шифрувальники».
Дійсно, ми всі різні. У кожного з нас є як позитивні риси характеру, так і негативні, різні вподобання. Ми повинні про це пам’ятати. Тож про яку чесноту ми будемо говорити на уроці? Відгадаєте, розшифрувавши слово. (Слайд 4)
ТОЛЕРАНТНІСТЬ 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 1, 7, 8, 9, 1, 10
Т – 1
О – 2
Л – 3
Е – 4
Р – 5
А – 6
Н – 7
І – 8
С – 9
Ь – 10
Так, це толерантність. (Клік мишкою)
Хтось із вас знає, що означає це слово?
ІV. Робота над матеріалом уроку
Давайте дізнаємося про значення слова «толерантність».
Ви досліджували це слово. (По групам)
Слово «толерантність» означає:
1 група:в англійській — готовність бути терпимим;
2 група:у французькій — терпиме ставлення до людини, яка думає і діє інакше, ніж ти;
3 група:у китайській — великодушне ставлення до інших;
4 група:в арабській — милосердя, терпіння, співчуття;
5 група:в українській — уміння прийняти іншу людину такою, якою вона є.
(Слайд 5)Толерантність — це терпимість і повага до інших людей, які мають не такі, як у тебе, погляди, думки, звичаї, стан здоров’я, спосіб життя тощо.
Толерантність(від лат. tolerantia)— терпіння, прийняття іншої людини такою, якою вона є, зі всіма її перевагами і недоліками.
Кожна людина — це окремий світ зі своїми емоціями та почуттями, характером і вчинками, схильностями та переконаннями. Було б дуже добре, якби всі люди ставилися одне до одного толерантно, не робили боляче і не шкодили іншим.
2.Вправа «Вільний мікрофон».
3.Міні–лекція.
Земля — це спільний дім для всіх людей, які на ній проживають. Усі люди різні. Вони є неповторними, відрізняються одне від одного характером, кольором шкіри, (Слайд 6) зовнішнім виглядом, (Слайд 7) культурою, мовою, звичаями, релігією, їжею, (Слайд 8)
поглядами, ідеями, уподобаннями (Слайд 9) і навіть житлом. (Слайди 10, 11) Щоб таке розмаїте людство розвивалося і жило в мирі та злагоді, потрібно бути толерантним.
Поняття «толерантність» є синонімом слова «терпимість». Толерантність людей є найважливішою умовою миру і злагоди в сім’ї, колективі та суспільстві. Адже соціальні взаємини постійно змінюються. У різних людей різні погляди на життя, працю, кохання.
16 листопада — Міжнародний день толерантності.
Висновок. Бути толерантним – означає поважати відмінності, які існують між людьми.
Релаксація "Сонечко і хмарка"
Уявіть собі, що ви засмагаєте на сонечку. Але ось сонце зайшло за хмаринку, стало холодно – всі стиснулися в грудочку, щоб зігрітися (затримати дихання). Сонечко вийшло з-за хмаринки, стало жарко – всі розслабилися (на видосі). Повторити 2 - 3 рази.
V.УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
На партах стоять скриньки, у яких лежать картки із описом ситуацій. Для виконання цього завдання групи обирають доповідача.
Завдання: обговорити описану ситуацію та відповісти на запитання.
Перша ситуація. (Слайд 12)
На вихідних було сонячно. Компанія підлітків вирішила в парку пограти у волейбол. Усім було весело, гра ставала дедалі більш захоплюючою. За грою спостерігав Михайлик, який під’їхав до майданчика на інвалідній колясці. Хлопці продовжували грати, не звертаючи на нього уваги. У перерві Михайлик під’їхав до них і запитав, чи можна йому приєднатися до гри. Вони стали з нього глузувати: «І як же ти з нами гратимеш? Ти ж на колясці! Катайся краще на своїх колесах!».
Запитання: В чому полягає не толерантне ставлення компанії до Михайлика? Як, на вашу думку, треба вчинити?
Друга ситуація. (Слайд 13)
На початку другого семестру в 3 класі з’явилася новенька. Її голова була вкрита хустинкою. Упродовж усіх уроків вона її не знімала.
Сім’я дівчинки належала до мусульманської віри. За звичаями цієї віри жінки не повинні ходити з непокритою головою й оголеними частинами тіла, але новим однокласникам дівчинки цього не пояснили.
Після уроків дівчинку оточили однокласники і стали розпитувати: хто вона, звідки? Хтось із хлопчиків сказав: «А ти чому хустку не знімаєш?». Інший підтримав: «Може, ти лиса?» — і засміявся. Третій додав: «Або лишайна?». Дівчатка запирхали і гидливо відбігли убік. Хлопчики засміялися ще голосніше. Очі дівчинки наповнилися сльозами. Вона нічого не відповіла і пішла додому. Услід їй хтось прокричав: «Гордячка!».
Наступного дня до школи прийшли батьки дівчинки. Вибухнув скандал. Дівчинку перевели до іншої школи.
Запитання: В чому виявилося не толерантне ставлення до новенької дівчинки учнів 3 класу? Хто винен у цій ситуації?
Третя ситуація. (Слайд 14)
Чоловік вивів двох собак на прогулянку. Один пес був на повідку, а другий бігав вільно, оскільки він завжди тримався поруч і був добродушним. Назустріч ішов чоловік з відром у руці. Собака, виляючи хвостом, підбіг до перехожого і став його обнюхувати. Чоловік замахнувся й ударив його відром. Пес завищав, перелякано відбіг і став гавкати. Хазяїн собаки здивовано запитав людину про те, за що він ударив собаку. Перехожий злісно сказав, що він ненавидить собак. Вони гавкають вночі й не дають йому спати. У відповідь на сказане хазяїн собак обізвав чоловіка, і вони почали скандалити.
Запитання: Хто, на вашу думку, не мав рації у цій ситуації? В чому виявилося не толерантне ставлення?
Четверта ситуація. (Слайд 15)
Сергійко з мамою та двома сестричками переїхав із зони конфлікту до мирного Краматорська. Батька у нього не було. Сім’я жила в скруті. Не вистачало коштів. Допомагали небайдужі люди. Сусідка Ольга подарувала Сергійкові телефон. Він був старенький, але гарно працював. Одного разу хлопчик приніс свого телефона до школи. Кілька однокласників почали глузувати: «Що за «мильницю» ти притарабанив? Мабуть, зі смітника?». Інші учні стали на захист Сергійка.
Запитання:Чи можна назвати толерантним ставлення всіх однокласників до Сергійка?
П’ята ситуація. (Слайд 16)
Маленька дівчинка Надійка каталася на велосипеді у своєму дворі. На майданчику гралися гомінливі дітлахи. Надійці дуже хотілося погратися разом із дітьми, але вона не наважувалася, адже вона, дівчинка з вадами здоров’я, не вміє розмовляти. Тому вона кружляла навколо майданчика на велосипеді, поглядаючи на всіх своїми добрими очима. Нарешті наважилася, зупинилася та підійшла до дітей. Сашко почав сміятися та тикати в Надійку пальцем: «Чого тобі треба? Не бачиш, ми розмовляємо. А ти ж нічого сказати не можеш. Ти ж німа! Іди звідси!». Це було не вперше, тому дівчинка сіла на свій велосипед і почала знову на ньому кататися, поглядаючи на дітей.
Запитання:Чи можна відганяти від себе людей тільки через те, що вони мають вади здоров’я? Чому?Чому, на вашу думку, дівчинка не розплакалася, адже їй було боляче?
Лялькова вистава «Поппурі казок». (Слайд 17)
(Учасники груп демонструють уривки казок.)
У яких казках герої толерантні, а в яких – ні?
1група. Птахи на подвір’ї з казки«Гидке каченя».
Каченя втекло з болота і після цілого дня поневірянь знайшло хатинку, де проживали бабуся, кіт і курка. Старенька залишила пташеня у себе, в надії що воно буде нести яйця. Кіт і курка, що жили в будинку, стали насміхатися над каченям: «Яке те бридке!» «Яке ти незграбне!»
2 група. Головна героїня казки «Попелюшка».
Як тільки черевичок опинився на нозі Попелюшки, вона дістала з кишені другий, взула його і знову перетворилася на прекрасну принцесу. Сестри з мачухою впали на коліна та почали благати, щоб Попелюшка пробачила їх. Дівчина відповіла: «Я не ображаюся на вас, але пообіцяйте, що надалі ви будете гарно ставитися до мене.»
3 група. Персонажі казки «Лисичка і журавель».
Іде Журавель на прошений обід, а Лисичка наварила кашки з молочком, розмазала тонесенько по тарілці та й поставила перед кумом.
Журавель стук-стук дзьобом — нічого не спіймав.
А Лисичка тим часом лижета йлиже кашку, аж поки сама всеї не з’їла. А коли кашки не стало, вона й мовить:
4 група. Герої казки «Колобок».
Лежав, лежав Колобок на вікні, а тоді з вікна на призьбу, а з призьби на землю в двір, а з двору за ворота та й побіг покотився дорогою.
Біжить та йбіжить дорогою, коли це назустріч йому зайчик.
5 група. Лисичка з казки «Котик та півник».
Навідала півника лисиця та й надумала його підманити. Підійде під віконце, як котика нема вдома, та й промовляє:
Фізхвилинка «Нехочуха»
А зараз я хочу розповісти вам притчу, яка безпосередньо належить до теми нашої розмови.
Учень прийшов до вчителя і сказав, що його дратують люди, несхожі на нього. Мудрий учитель попросив учня принести картоплю та мішок. «Щоразу, коли людина викликає в тебе роздратування, — сказав учитель, — бери картоплину, пиши на ній, чим людина не схожа на тебе, і клади в мішок. Носи його завжди із собою».
Юнак послухався поради учителя. Скоро у його мішку лежали картоплини зі словами: «іновірець», «занадто розумний», «кульгавий», «просто рудий», «голосно розмовляє». З кожним днем мішок ставав важчим, і картопля стала гнити, та й носити його було важко. Прийшов учень до учителя і запитав, що йому тепер робити із важким і смердючим мішком? Учитель відповів: «Те саме відбувається і у тебе всередині. Коли ти на кого-небудь злишся, у тебе в душі з’являється важкий камінь. Їх стає дедалі більше. Це каміння — прояв нетерпимості. Вчинки перетворюються на звички, звички впливають на характер, який народжує погані вади. Добре подумай, чи потрібний тобі такий вантаж?».
Обговорення.
VІ. Виготовлення подарунку дитині, яка має проблеми зі здоров’ям.
Сьогодні ми виготовимо подарунки для дітей, які мають проблеми зі здоров’ям. Такі діти навчаються у нашій школі і тому наші подарунки будуть адресними. (Слайд 19)
Ви будете працювати з клеєм. Які правила поводження з клеєм треба дотримуватися?
У вас є заготовкидо листівки. Використайте їх за власним бажанням. На сердечках напишіть теплі слова та побажання для дітей.
Сподіваюсь, що наша робота сподобається дітям, принесе їм не тільки задоволення від отриманого подарунку, а ще й часточку нашого душевного тепла.
VІІ. Підсумок уроку.
Щоб жити, потрібні сонце, свобода і маленька квітка.
Це слова відомого казкаря Г.К. Андерсена. Як підсумок нашого уроку, ми створимо квітку толерантності.
У нашому класі розсипані пелюстки з ознаками толерантності. Відшукайте їх та прикріпіть на квітку. Але будьте уважними, тому що на деяких пелюстках знаходяться пастки.
Співпраця Милосердя Прощення Співчуття Повага Прийняття Допомога Розуміння
Ображання Жадібність Глузування Байдужість
А ось таку емблему толерантності зобразив німецький графічний художник Хелмут Лангер. (Слайд 20)
Бути толерантним — означає звертати увагу на те, що зближує, а не роз’єднує людей. Можна багато говорити про толерантність красивими словами. Чи ці слова допоможуть нам стати толерантними? Тому треба не говорити, а діяти.
На згадку про наш урок ви отримайте пам’ятку на кожен день. (Слайд 21)
Прагніть бути толерантними!
забувати про ввічливі слова.
намагайся когось ударити або штовхнути.