Інтегрований урок 4 клас: «Займенник» (українська мова), «Традиції мого народу» (Я у світі).

Про матеріал
Мета. Поглибити знання учнів про займенник як частину мови, вчити визначати особу, число і відмінок займенників, розпізнавати їх в реченні, використовувати займенники для зв’язку речень у тексті, з метою уникнення лексичних повторів; розвивати мовлення і пізнавальну самостійність учнів, збагачувати словниковий запас; виховувати наполегливість у навчанні, повагу до традицій українського народу.
Перегляд файлу

Комунальний заклад освіти

«Середня загальноосвітня школа №91»

Дніпровської міської ради

 

 

 

 

Інтегрований урок

Українська мова та Я у світі

4 клас

 «Займенник» (українська мова),

«Традиції мого народу» (Я у світі)

 

Виконала: вчитель

початкових класів

Логвиненко Н.П.

 

 

 

м. Дніпро – 2018

 

Інтегрований урок Українська мова та Я у світі

4 клас

 «Займенник» (українська мова), «Традиції мого народу» (Я у світі)

 

 Тема. Повторення і узагальнення вивченого про займенник. Ознайомлення з народним святом «Масляна». (Слайд 2)

 Мета. Поглибити  знання учнів  про займенник як частину мови,  вчити визначати особу, число і відмінок займенників, розпізнавати  їх в реченні,  використовувати займенники для зв’язку речень у тексті, з метою уникнення лексичних повторів; розвивати мовлення і пізнавальну самостійність  учнів,  збагачувати  словниковий  запас; виховувати наполегливість у навчанні, повагу до традицій  українського народу.

 Обладнання :  підручник «Українська мова» 4 клас  М.Д. Захарійчук ,

А.І. Мовчун, презентація, дидактичний матеріал.

 Тип уроку: узагальнення  знань із елементами народознавства.

Хід уроку

І. Організаційна частина (слайд 2)

Девіз уроку: Не просто слухати, а ЧУТИ,

                      Не просто відповідати, а МІРКУВАТИ.

                      Дружно і плідно ПРАЦЮВАТИ.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Відгадайте загадку (слайд 3)

Є добрий друг в іменника,

Числівника, прикметника.

Як звуть його – секрет.

Як втомляться іменники,

Числівники, прикметники

У реченні стояти,

До себе звуть частину мови цю

Від втоми рятувати.

 

-Яка частина мови називається ЗАЙМЕННИКОМ? (Слайд 4)

* дивлячись на малюнок назвіть предмет не називаючи його. (Млинці – ВОНИ)

* Назвіть їх ознаку (СМАЧНІ)

* Назвіть їх кількість (БАГАТО)

ІІІ Повідомлення теми уроку.

  • Як ви думаєте про яку частину мови буде ітися на нашому уроці?
  • Так, мова буде іти про займенники.
  • Сподіваюся ви були уважні і помітили, що на слайдах малюнки до народного свята. Що це за народне свято?
  • Урок сьогодні незвичайний. Ми повторимо частину мови займенник і дізнаємося цікаве про святкування Масляної на Україні.

1. Розповідь вчителя про масляну. (слайд 7)

  • Масляна здавна називається широкою. За традицією Масляна триває цілий тиждень і кожен день проходить за своїм особливим сценарієм:
  • понеділок - зустріч Масляної.
  • вівторок - загравання. Вуличні гуляння.
  • середа - ласуни. У цей день тещі запрошували на млинці зятів з дружинами. Звідси і пішла вираз "до тещі на млинці".
  • четвер - санні катання.
  • п'ятниця - тещині вечірки. На цей раз зяті звали тещу на частування.
  • субота - посиденьки зовиці.
  • неділя - "прощений день".

 

 

 

Млинці - незмінний атрибут свята. Чому саме вони? (слайд 8)

Млинці - незмінний атрибут свята. (слайд 9)

Рум'яний, підсмажений, млинець символізував собою сонце і швидке наближення весни і тепла.

2. Перший доповідач:

Головна традиція Масляної — млинці, здавна символізують сонце. Будучи спочатку язичницьким святом, масляна славилася цим солодким атрибутом, як перемогою сонця над зимовими ночами. В Християнстві це свято викорінити не змогли і залишили масляний тиждень, як час примирення з ближніми і прощення з покійними, перед початком Великого Посту. З того часу цей тиждень називається М’ясопусним, а млинці раніше і зараз всі їдять з величезним задоволенням.

3. Каліграфічна хвилинка  (Слайд 10)

Я, им, ит, ив, нів, анов,онов,инив

Запишіть правильнно зашифровані займенники.

  • Спишіть прислів´я і підкресліть займенники. (Слайд 11)

Масляна, Масляна, яка ти мала—якби тебе сім  неділь ,а посту одна.

Перевірка.

  • Які займенники підкреслили і що ви можете про них сказати. (ТИ – 2 ос. Одн., Н.В.; ТЕБЕ – 2 ос. Одн, Р.В.)

3. Які займенники ви записали?

- Назвіть займенники першої особи. (Я,МИ)

- Назвіть займенники другої  особи. (ТИ, ВИ)

- Назвіть займенники третьої особи. (ВІН, ВОНА, ВОНО, ВОНИ)

- За чим змінюються особові займенники? (За числами)

- Чим відрізняються займенники 3 ос. Одн. Від займенників 1ос, і 2 ос.? (Вони мають рід)

 4. Завдання. (слайд 12)

* Вставте необхідні особові займенники.

із братом,… побачили, … ласували, …радіють, … рум´яні,…смачні, … великий,

… напік, …пригостив

2. Складіть з одним або  двома словосполученнями речення про «Масляну»

- Перевірка роботи.

 

3 ДОПОВІДАЧ (слайд 13)

Оповідач спочатку розповідає, а потім діти записують це під його диктовку. Завдання – підкреслити займенники, визначити їх число, рід, відмінок.

  • Ще одним атрибутом масляної є ОПУДАЛО. Його (3 ос. одн., сер. р., Р.в.) зазвичай створюють із соломи, одягають на нього (3 ос.одн., сер. р., Р.в.)  плаття і пов’язують хустку. Воно (3 ос. одн., с.р., Н.в.) є центром гуляння. Навколо опудала водять хороводи, біля нього співають пісні і влаштовують гуляння.

 

(слайд 14)

 

4. Забавні конкурси, веселі ігри і забави на масляну дозволяють гуляющему люду не задубіти від морозу. Адже, хоч цим святом і проводжають зиму, але збігається він нерідко з жорсткими морозами

 

 

 Я пропоную вам теж пограти.

На першій парті кожного ряду лежить картка із текстом. Вписавши необхідні займенники в двох реченнях, картку слід передати на наступну парту.  Перемагає той ряд, який першим закінчить роботу.

 

 

Картки для гри

1 ряд

Для приготування млинців використовується пшенична, гречана, житнє борошно. Коли тісто підійде, добре додати в _______ для поліпшення смаку трохи вершкового масла, а також гаряче молоко або вершки і збитий білок.

А подають ____ з маслом, сметаною, різними начинками, наприклад, ікрою і солоною рибою. Бувають ______ з колесо до воза - цибулевим, грибним, яєчним.   Для ____ приготування на розігріту і змащену жиром сковороду кладуть обсмажені гриби, цибулю або варене яйце, заливаються млинцевим тестом і смажаться, як звичайно. Млинці можна їсти гарячими, а також ______ можна подавати до столу холодними.

Субота («звичні посиденьки»). Субота - день, коли невістка запрошує до себе родичів чоловіка. В цей же день відбувається урочисте спалювання опудала і прощання з зимою. Зазвичай опудало ставлять посеред майданчика, народ проводжає ____ піснями, а після розпалюють багаття. Обряд супроводжується іграми та частуваннями.

Неділя («прощена неділя»). В цей останній день масляної всі просять вибачення один у одного. Також в неділю палили опудало зими.

 

2 ряд

Починають святкувати Масляну за тиждень до Великого посту. Вже з понеділка господині щодня печуть пишні млинці, щедро приправлені вершковим маслом, і пригощають _______ свою сім’ю, гостей і перехожих.

У багатьох місцевостях раніше дотримувався строгий порядок гостювання, відгомони якого і до цього дня залишаються в народній пам’яті. Так в середу зять повинен був з’явитися до тещі, і та від душі частувала _____ апетитними млинцями.

Млинці печуться з самого ранку протягом всієї масляного тижня. Всім відомо, що після початку Великого посту молочні продукти опиняться під суворою забороною, тому наїдаються ______ про запас.

Фіналом свята зазвичай стає урочисте спалення опудала, що символізує закінчення суворої і холодної зими. Животворящий вогонь знищує холод і холоднечу, зігріває землю і пробуджує _____ родючий початок.

Ця радісна подія відзначається масовим хороводом навколо палаючого опудала, співом пісень, танцями  коло ______ .

3 ряд

 В перший день будувалися гірки не тільки для дітей, а й для дорослих.

Із соломи робили опудало Масляної. ____  зазвичай було красиве, ошатне, рум'яне.

Як _____ зробити можна подивитися в багатьох джерелах.

У цей день батьки чоловіка відправляли невістку до її батьків, щоб _____ приготувала будинок до зустрічі гостей (прибрались в будинку, приготувала начинку і напекла млинців). А ввечері приходили в гості до сватів-на млинці.

Масляна це веселі проводи зими, слов'янське традиційне свято. Перший день Масляної називається ЗУСТРІЧ. У цей день наряджали велику ляльку, одягали ____ в жіноче вбрання і ставили на площі. В останній день масляного тижня це опудало спалювали. Лялька означала довгу похмуру зиму. Також в перший день Масляної люди ходили в гості до рідних, робили гірки, гойдалки, столи із солодощами. Не забували _____, що перший млинець,  прийнято було віддавати батькам або бідним людям.

 

5. Перевірка конкурсного завдання.

 

ІV Підсумок (слайд 15)

 

Якою була тема нашого уроку?

  • Яка частина мови називається займенником?
  • Назвіть особові займенники?
  • Що запам´ятали про свято Масляної?
  • Як, на вашу думку пройшов урок?
  • Чи слід нам ще проводити такі кроки?

 

V. Домашня робота с.133 Вправа 301 (слайд 16)

 

Слайд 17

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Перший доповідач

 Головна традиція Масляної — млинці, здавна символізують сонце. Будучи спочатку язичницьким святом, масляна славилася цим солодким атрибутом, як перемогою сонця над зимовими ночами. В Християнстві це свято викорінити не змогли і залишили масляний тиждень, як час примирення з ближніми і прощення з покійними, перед початком Великого Посту. З того часу цей тиждень називається М’ясопусним, а млинці раніше і зараз всі їдять з величезним задоволенням.

Другий доповідач

 Ще одним атрибутом масляної є опудало. Його зазвичай створюють із соломи, одягають на нього плаття і пов’язують хустку. Воно є центром гуляння Навколо опудала водять хороводи, біля нього співають пісні і влаштовують гуляння.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Цёма Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Березовська Лера
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
13 березня 2019
Переглядів
1337
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку