19 липня о 18:00Вебінар: Реалізація національно-патріотичного проекту в закладах дошкільної та середньої освіти

Інтегрований урок 4 клас: «Займенник» (українська мова), «Традиції мого народу» (Я у світі).

Про матеріал
Мета. Поглибити знання учнів про займенник як частину мови, вчити визначати особу, число і відмінок займенників, розпізнавати їх в реченні, використовувати займенники для зв’язку речень у тексті, з метою уникнення лексичних повторів; розвивати мовлення і пізнавальну самостійність учнів, збагачувати словниковий запас; виховувати наполегливість у навчанні, повагу до традицій українського народу.
Перегляд файлу

Комунальний заклад освіти

«Середня загальноосвітня школа №91»

Дніпровської міської ради

 

 

 

 

Інтегрований урок

Українська мова та Я у світі

4 клас

 «Займенник» (українська мова),

«Традиції мого народу» (Я у світі)

 

Виконала: вчитель

початкових класів

Логвиненко Н.П.

 

 

 

м. Дніпро – 2018

 

Інтегрований урок Українська мова та Я у світі

4 клас

 «Займенник» (українська мова), «Традиції мого народу» (Я у світі)

 

 Тема. Повторення і узагальнення вивченого про займенник. Ознайомлення з народним святом «Масляна». (Слайд 2)

 Мета. Поглибити  знання учнів  про займенник як частину мови,  вчити визначати особу, число і відмінок займенників, розпізнавати  їх в реченні,  використовувати займенники для зв’язку речень у тексті, з метою уникнення лексичних повторів; розвивати мовлення і пізнавальну самостійність  учнів,  збагачувати  словниковий  запас; виховувати наполегливість у навчанні, повагу до традицій  українського народу.

 Обладнання :  підручник «Українська мова» 4 клас  М.Д. Захарійчук ,

А.І. Мовчун, презентація, дидактичний матеріал.

 Тип уроку: узагальнення  знань із елементами народознавства.

Хід уроку

І. Організаційна частина (слайд 2)

Девіз уроку: Не просто слухати, а ЧУТИ,

                      Не просто відповідати, а МІРКУВАТИ.

                      Дружно і плідно ПРАЦЮВАТИ.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Відгадайте загадку (слайд 3)

Є добрий друг в іменника,

Числівника, прикметника.

Як звуть його – секрет.

Як втомляться іменники,

Числівники, прикметники

У реченні стояти,

До себе звуть частину мови цю

Від втоми рятувати.

 

-Яка частина мови називається ЗАЙМЕННИКОМ? (Слайд 4)

* дивлячись на малюнок назвіть предмет не називаючи його. (Млинці – ВОНИ)

* Назвіть їх ознаку (СМАЧНІ)

* Назвіть їх кількість (БАГАТО)

ІІІ Повідомлення теми уроку.

  • Як ви думаєте про яку частину мови буде ітися на нашому уроці?
  • Так, мова буде іти про займенники.
  • Сподіваюся ви були уважні і помітили, що на слайдах малюнки до народного свята. Що це за народне свято?
  • Урок сьогодні незвичайний. Ми повторимо частину мови займенник і дізнаємося цікаве про святкування Масляної на Україні.

1. Розповідь вчителя про масляну. (слайд 7)

  • Масляна здавна називається широкою. За традицією Масляна триває цілий тиждень і кожен день проходить за своїм особливим сценарієм:
  • понеділок - зустріч Масляної.
  • вівторок - загравання. Вуличні гуляння.
  • середа - ласуни. У цей день тещі запрошували на млинці зятів з дружинами. Звідси і пішла вираз "до тещі на млинці".
  • четвер - санні катання.
  • п'ятниця - тещині вечірки. На цей раз зяті звали тещу на частування.
  • субота - посиденьки зовиці.
  • неділя - "прощений день".

 

 

 

Млинці - незмінний атрибут свята. Чому саме вони? (слайд 8)

Млинці - незмінний атрибут свята. (слайд 9)

Рум'яний, підсмажений, млинець символізував собою сонце і швидке наближення весни і тепла.

2. Перший доповідач:

Головна традиція Масляної — млинці, здавна символізують сонце. Будучи спочатку язичницьким святом, масляна славилася цим солодким атрибутом, як перемогою сонця над зимовими ночами. В Християнстві це свято викорінити не змогли і залишили масляний тиждень, як час примирення з ближніми і прощення з покійними, перед початком Великого Посту. З того часу цей тиждень називається М’ясопусним, а млинці раніше і зараз всі їдять з величезним задоволенням.

3. Каліграфічна хвилинка  (Слайд 10)

Я, им, ит, ив, нів, анов,онов,инив

Запишіть правильнно зашифровані займенники.

  • Спишіть прислів´я і підкресліть займенники. (Слайд 11)

Масляна, Масляна, яка ти мала—якби тебе сім  неділь ,а посту одна.

Перевірка.

  • Які займенники підкреслили і що ви можете про них сказати. (ТИ – 2 ос. Одн., Н.В.; ТЕБЕ – 2 ос. Одн, Р.В.)

3. Які займенники ви записали?

- Назвіть займенники першої особи. (Я,МИ)

- Назвіть займенники другої  особи. (ТИ, ВИ)

- Назвіть займенники третьої особи. (ВІН, ВОНА, ВОНО, ВОНИ)

- За чим змінюються особові займенники? (За числами)

- Чим відрізняються займенники 3 ос. Одн. Від займенників 1ос, і 2 ос.? (Вони мають рід)

 4. Завдання. (слайд 12)

* Вставте необхідні особові займенники.

із братом,… побачили, … ласували, …радіють, … рум´яні,…смачні, … великий,

… напік, …пригостив

2. Складіть з одним або  двома словосполученнями речення про «Масляну»

- Перевірка роботи.

 

3 ДОПОВІДАЧ (слайд 13)

Оповідач спочатку розповідає, а потім діти записують це під його диктовку. Завдання – підкреслити займенники, визначити їх число, рід, відмінок.

  • Ще одним атрибутом масляної є ОПУДАЛО. Його (3 ос. одн., сер. р., Р.в.) зазвичай створюють із соломи, одягають на нього (3 ос.одн., сер. р., Р.в.)  плаття і пов’язують хустку. Воно (3 ос. одн., с.р., Н.в.) є центром гуляння. Навколо опудала водять хороводи, біля нього співають пісні і влаштовують гуляння.

 

(слайд 14)

 

4. Забавні конкурси, веселі ігри і забави на масляну дозволяють гуляющему люду не задубіти від морозу. Адже, хоч цим святом і проводжають зиму, але збігається він нерідко з жорсткими морозами

 

 

 Я пропоную вам теж пограти.

На першій парті кожного ряду лежить картка із текстом. Вписавши необхідні займенники в двох реченнях, картку слід передати на наступну парту.  Перемагає той ряд, який першим закінчить роботу.

 

 

Картки для гри

1 ряд

Для приготування млинців використовується пшенична, гречана, житнє борошно. Коли тісто підійде, добре додати в _______ для поліпшення смаку трохи вершкового масла, а також гаряче молоко або вершки і збитий білок.

А подають ____ з маслом, сметаною, різними начинками, наприклад, ікрою і солоною рибою. Бувають ______ з колесо до воза - цибулевим, грибним, яєчним.   Для ____ приготування на розігріту і змащену жиром сковороду кладуть обсмажені гриби, цибулю або варене яйце, заливаються млинцевим тестом і смажаться, як звичайно. Млинці можна їсти гарячими, а також ______ можна подавати до столу холодними.

Субота («звичні посиденьки»). Субота - день, коли невістка запрошує до себе родичів чоловіка. В цей же день відбувається урочисте спалювання опудала і прощання з зимою. Зазвичай опудало ставлять посеред майданчика, народ проводжає ____ піснями, а після розпалюють багаття. Обряд супроводжується іграми та частуваннями.

Неділя («прощена неділя»). В цей останній день масляної всі просять вибачення один у одного. Також в неділю палили опудало зими.

 

2 ряд

Починають святкувати Масляну за тиждень до Великого посту. Вже з понеділка господині щодня печуть пишні млинці, щедро приправлені вершковим маслом, і пригощають _______ свою сім’ю, гостей і перехожих.

У багатьох місцевостях раніше дотримувався строгий порядок гостювання, відгомони якого і до цього дня залишаються в народній пам’яті. Так в середу зять повинен був з’явитися до тещі, і та від душі частувала _____ апетитними млинцями.

Млинці печуться з самого ранку протягом всієї масляного тижня. Всім відомо, що після початку Великого посту молочні продукти опиняться під суворою забороною, тому наїдаються ______ про запас.

Фіналом свята зазвичай стає урочисте спалення опудала, що символізує закінчення суворої і холодної зими. Животворящий вогонь знищує холод і холоднечу, зігріває землю і пробуджує _____ родючий початок.

Ця радісна подія відзначається масовим хороводом навколо палаючого опудала, співом пісень, танцями  коло ______ .

3 ряд

 В перший день будувалися гірки не тільки для дітей, а й для дорослих.

Із соломи робили опудало Масляної. ____  зазвичай було красиве, ошатне, рум'яне.

Як _____ зробити можна подивитися в багатьох джерелах.

У цей день батьки чоловіка відправляли невістку до її батьків, щоб _____ приготувала будинок до зустрічі гостей (прибрались в будинку, приготувала начинку і напекла млинців). А ввечері приходили в гості до сватів-на млинці.

Масляна це веселі проводи зими, слов'янське традиційне свято. Перший день Масляної називається ЗУСТРІЧ. У цей день наряджали велику ляльку, одягали ____ в жіноче вбрання і ставили на площі. В останній день масляного тижня це опудало спалювали. Лялька означала довгу похмуру зиму. Також в перший день Масляної люди ходили в гості до рідних, робили гірки, гойдалки, столи із солодощами. Не забували _____, що перший млинець,  прийнято було віддавати батькам або бідним людям.

 

5. Перевірка конкурсного завдання.

 

ІV Підсумок (слайд 15)

 

Якою була тема нашого уроку?

  • Яка частина мови називається займенником?
  • Назвіть особові займенники?
  • Що запам´ятали про свято Масляної?
  • Як, на вашу думку пройшов урок?
  • Чи слід нам ще проводити такі кроки?

 

V. Домашня робота с.133 Вправа 301 (слайд 16)

 

Слайд 17

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Перший доповідач

 Головна традиція Масляної — млинці, здавна символізують сонце. Будучи спочатку язичницьким святом, масляна славилася цим солодким атрибутом, як перемогою сонця над зимовими ночами. В Християнстві це свято викорінити не змогли і залишили масляний тиждень, як час примирення з ближніми і прощення з покійними, перед початком Великого Посту. З того часу цей тиждень називається М’ясопусним, а млинці раніше і зараз всі їдять з величезним задоволенням.

Другий доповідач

 Ще одним атрибутом масляної є опудало. Його зазвичай створюють із соломи, одягають на нього плаття і пов’язують хустку. Воно є центром гуляння Навколо опудала водять хороводи, біля нього співають пісні і влаштовують гуляння.

 

docx
Додано
13 березня
Переглядів
102
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку