Інтегрований урок біологія - основи здоров'я - література у 6 класі. Різноманітність рослин, їх значення у здоровому харчуванні підлітка.

Про матеріал
Розробка уроку містить кросворд, методики виявлення крохмалю та жирів у зразках рослин, цитати з книг письменника М.Дочинця. Інтегроване заняття може бути використане і як виховна година або позакласний захід.
Перегляд файлу

Інтегроване заняття біологія – основи здоров’я – література.

Тема. Різноманітність рослин, їх значення в здоровому харчуванні людини

Мета:

• навчальна: формувати знання про речовини харчових продуктів рослинного походження, їх значення для організму підлітка, основні правила раціонального харчування;

• розвивальна: розвивати комунікативні компетенції, уміння аргументувати висновки, працювати в команді;

• виховна: виховувати учня з нестандартним мисленням та креативними ідеями, формувати здоров’язберігаючі компетенції.

Тип уроку: урок – дослідницький проект з підприємницьким тлом.

Методи та техніки: інструктаж з БЖД, сторітелінг, робота в групах, фронтальна, індивідуальна, лабораторний експеримент, міні-проекти, мультимедійні презентації.

Обладнання та матеріали: підручник, мультимедійна дошка з ноутбуком, книги М. Дочинця “ Курси крою і життя”, “ Збирання попелинок”, “ Світло семи днів”,“ Лис”,  “ Зряче перо”, “ Вічник”, “Мафтей” , “ Криничар”, “Діти папороті”,роздаткові картки.

Таблиця “Правила ТБ.”, спиртовий розчин йоду, пластикові трубки, зразки харчових продуктів.

Цілі та очікувані результати: учні

  • у співпраці з учителем визначають мету проектної діяльності;
  • розподіляють роботу згідно інтересів;
  • самостійно збирають інформацію;
  • критично аналізують зібрану інформацію;
  • сміливо генерують нестандартні ідеї розв’язання проблем;
  • допомагають один другому у виборі форм представлення результатів;
  • з допомогою вчителя готують постери, мультимедійні презентації;
  • вчаться рецензувати роботу товаришів.

                                             Постановка проблеми

Які речовини необхідні підлітку для нормального розвитку?

• Джерелом яких сполук є рослини?

• Як переконатися, що в продуктах містяться жири або крохмаль?

Хід уроку

Актуальність дослідницької діяльності

Рослини  - невичерпне джерело харчових продуктів для людини. У них містяться необхідні для підлітка вуглеводи, вітаміни, жири, а також і білки. Ці речовини забезпечують ріст тканин, нормальний розвиток усіх органів та систем, імунітет, що так важливо в період коронавірусної пандемії. Які ж харчові продукти повинні бути в меню активного підлітка? Яка роль рослин в раціональному харчуванні?

Мета  проекту

Дослідити вміст крохмалю в харчових продуктах та жирів в насінні деяких рослин. Здійснити теоретичний пошук інформації про вітаміни та мікроелементи. Розробити власну програму здорового харчування.

Теоретичний пошук

  1. Розминка для розуму. (Ребуси ) Групи одержують по одному ребусу, розгадують слово та обґрунтовують його значення для здоров’я учня. Закодовані слова: гречка,білки, вітаміни, риба.
  2. Країна “Кросвордляндія”. Розв’яжіть кросворд. У вертикальному виділеному стовпці закодовано основну мету нашого уроку.

г

а

р

б

у

з

 

м

е

д

 

й

о

д

б

у

р

я

к

 

м

о

л

о

к

о

 

в

і

т

а

м

і

н

и

п

ш

е

н

и

ц

я

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

х

л

і

б

 

к

а

л

ь

ц

і

й

ф

р

у

к

т

и

 

ч

а

й

 

в

у

г

л

е

в

о

д

и

 

м

о

р

к

в

а

 

 

к

а

ш

а

л

а

м

і

н

а

р

і

я

 

 

б

а

н

а

н

и

о

л

і

я

Запитання.

  1. Багатий на вітаміни плід, який “ходить по городу”.
  2. Продукт, який з нектару рослин виробляють “маленькі трудівниці”.
  3. Елемент, що міститься в бурих водоростях.
  4. Рослина, з якої виробляють цукор.
  5. Продукт дитячого харчування, задля якого корів потрібно нагодувати травою.
  6. Корисні речовини, на які багаті смородина, чорниця та цитрусові.
  7. Рослина – джерело борошна для печива та булок.
  8. Цей продукт в Україні – “всьому голова”.
  9. Елемент, що зберігає міцність кісток.
  10.  Джерело глюкози, вітамінів, соків та варення.
  11.  Гарячий оздоровчий напій з сушених листків рослин.
  12.  Основне джерело енергії для людини.
  13.  Рослина – багата на вітамін росту та зору. ( Сидить дівчина в коморі, а коса її на дворі.)
  14.  Українці називають її – “їда наша”.
  15.  Бура водорість, яку називають “морською капустою”.
  16.  Екзотичні плоди видовженої форми, корисні для спортсменів.
  17.  В’язка приправа до салатів, яку добувають з насіння рослин.

Практична робота

  1. Робота зі зразками продуктів( гречана, пшенична, ячмінна, кукурудзяна крупи, рис, булгур, манка, сочевиця, “ Геркулес”.

Завдання для груп:(Питання записано на різнокольорових листках та перевернуто. З кожної команди учень підходить та обирає. На обговорення 3хв.)

• З якої рослини виробляють “ Геркулес”?

• Який продукт не має плоду типу зернівка?

• Які каші готують із пшениці?

• У якому продукті багато білків? Чому?

• З якої рослини окрім крупи виробляють олію?

  1. Дослідницький практикум.

А) Виявлення крохмалю в харчових продуктах.

Матеріали. Зразки картоплі, пшеничного хліба, печива, рисової каші та варена ковбаса, йогурт, варене м’ясо і домашній сир для порівняння.

До кожного зразка прикапуємо краплину спиртового розчину йоду. Спостерігаємо зміну забарвлення на синє, за винятком домашнього сиру та вареного м’яса.  Висновок: продукти рослинного походження містять крохмаль, який утворюється при фотосинтезі та є джерелом енергії для підлітка. Варена ковбаса та йогурт містять крохмаль як харчову добавку, що вказує на їх низьку якість.

Б) Виявлення жиру в насінні соняшника.

 Матеріали. Насіння соняшника, фільтрувальний папір, скалка.

На фільтрувальному папері скалкою подрібнити насіння. На папері залишилися плями жиру. Висновок: у насінні рослин міститься жир – також джерело енергії для учня.

Творчий релакс

У книгах сучасного українського письменника, лавреата Шевченківської премії М.Дочинця – глибока любов до природи рідного краю: річок, лісів. Назва найновішого роману – “Діти папороті”. А книги “Мафтей” та“Вічник” кличуть нас у загадковий світ рослин лісу…   Також автор досліджує переваги національної кухні. Тому у кожній книзі на учительському столі позначено сторінки та виділено описи українських страв, слів письменника про здорове харчування. Проаналізуйте їх та поясніть значення для раціонального харчування підлітка.

Зразок 1. Курси крою і життя. Стор. 57.

“Академік К.Петровський зауважував, що хліб і каші з молоком – взірець збалансованості в структурі повноцінного харчування…Якщо український борщ – це геніальний твір кулінарії, то закарпатська пасуля з капустою – феномен світової дієтології.”

Зразок 2. Руки і душа. Стор. 29.

“Дотримуйтеся посту.Це засіб для оздоровлення організму, очищення його від шлаків.”

Зразок 3. Розрада – гора. Стор. 14.

“Приповідав, що чай дає чотири блага: спочатку – тепло, відтак – аромат, потім – смак, а головне – ясність мислі.”

Зразок 4. Лис. Стор.136.

“Сирну масу готуємо так. Сир перемелюємо через м’ясорубку,відділяємо жовтки від білків. У макітрі розтираємо масло, цукор та жовтки. Коли маса вже буде добре розтерта, порціями додаємо сир…”

Зразок 5. Зряче перо. Стор.121.

“Людський організм складається з 59-ти мікроелементів. Рівновага їх у сталій пропорції – і є здоров’я.”

                                                             Висновки

Індивідуальні виступи учнів. Кожен учень до уроку готує міні-проект про значення самостійно вибраної рослини для харчування людини. У кінці уроку школярі презентують свої роботи з урахуванням одержаних знань. Можна рекомендувати учням виконати ці проекти у вигляді буклету. Перевага – готовий зразок у програмі Canva, який заповнюється власними фото та текстом; стисла робота, але інформативна; можна використовувати як роздатковий матеріал.

 

 

 

 

 

docx
Додано
23 травня 2021
Переглядів
374
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку