Інтегроване заняття біологія – основи здоров’я – література.
Тема. Різноманітність рослин, їх значення в здоровому харчуванні людини
Мета:
• навчальна: формувати знання про речовини харчових продуктів рослинного походження, їх значення для організму підлітка, основні правила раціонального харчування;
• розвивальна: розвивати комунікативні компетенції, уміння аргументувати висновки, працювати в команді;
• виховна: виховувати учня з нестандартним мисленням та креативними ідеями, формувати здоров’язберігаючі компетенції.
Тип уроку: урок – дослідницький проект з підприємницьким тлом.
Методи та техніки: інструктаж з БЖД, сторітелінг, робота в групах, фронтальна, індивідуальна, лабораторний експеримент, міні-проекти, мультимедійні презентації.
Обладнання та матеріали: підручник, мультимедійна дошка з ноутбуком, книги М. Дочинця “ Курси крою і життя”, “ Збирання попелинок”, “ Світло семи днів”,“ Лис”, “ Зряче перо”, “ Вічник”, “Мафтей” , “ Криничар”, “Діти папороті”,роздаткові картки.
Таблиця “Правила ТБ.”, спиртовий розчин йоду, пластикові трубки, зразки харчових продуктів.
Цілі та очікувані результати: учні
Постановка проблеми
• Які речовини необхідні підлітку для нормального розвитку?
• Джерелом яких сполук є рослини?
• Як переконатися, що в продуктах містяться жири або крохмаль?
Хід уроку
Актуальність дослідницької діяльності
Рослини - невичерпне джерело харчових продуктів для людини. У них містяться необхідні для підлітка вуглеводи, вітаміни, жири, а також і білки. Ці речовини забезпечують ріст тканин, нормальний розвиток усіх органів та систем, імунітет, що так важливо в період коронавірусної пандемії. Які ж харчові продукти повинні бути в меню активного підлітка? Яка роль рослин в раціональному харчуванні?
Мета проекту
Дослідити вміст крохмалю в харчових продуктах та жирів в насінні деяких рослин. Здійснити теоретичний пошук інформації про вітаміни та мікроелементи. Розробити власну програму здорового харчування.
Теоретичний пошук
г |
а |
р |
б |
у |
з |
|||||||
|
м |
е |
д |
|||||||||
|
й |
о |
д |
|||||||||
б |
у |
р |
я |
к |
||||||||
|
м |
о |
л |
о |
к |
о |
||||||
|
в |
і |
т |
а |
м |
і |
н |
и |
||||
п |
ш |
е |
н |
и |
ц |
я |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
х |
л |
і |
б |
||||||||
|
к |
а |
л |
ь |
ц |
і |
й |
|||||
ф |
р |
у |
к |
т |
и |
|||||||
|
ч |
а |
й |
|||||||||
|
в |
у |
г |
л |
е |
в |
о |
д |
и |
|||
|
м |
о |
р |
к |
в |
а |
||||||
|
|
к |
а |
ш |
а |
|||||||
л |
а |
м |
і |
н |
а |
р |
і |
я |
||||
|
|
б |
а |
н |
а |
н |
и |
|||||
о |
л |
і |
я |
|||||||||
Запитання.
Практична робота
Завдання для груп:(Питання записано на різнокольорових листках та перевернуто. З кожної команди учень підходить та обирає. На обговорення 3хв.)
• З якої рослини виробляють “ Геркулес”?
• Який продукт не має плоду типу зернівка?
• Які каші готують із пшениці?
• У якому продукті багато білків? Чому?
• З якої рослини окрім крупи виробляють олію?
А) Виявлення крохмалю в харчових продуктах.
Матеріали. Зразки картоплі, пшеничного хліба, печива, рисової каші та варена ковбаса, йогурт, варене м’ясо і домашній сир для порівняння.
До кожного зразка прикапуємо краплину спиртового розчину йоду. Спостерігаємо зміну забарвлення на синє, за винятком домашнього сиру та вареного м’яса. Висновок: продукти рослинного походження містять крохмаль, який утворюється при фотосинтезі та є джерелом енергії для підлітка. Варена ковбаса та йогурт містять крохмаль як харчову добавку, що вказує на їх низьку якість.
Б) Виявлення жиру в насінні соняшника.
Матеріали. Насіння соняшника, фільтрувальний папір, скалка.
На фільтрувальному папері скалкою подрібнити насіння. На папері залишилися плями жиру. Висновок: у насінні рослин міститься жир – також джерело енергії для учня.
Творчий релакс
У книгах сучасного українського письменника, лавреата Шевченківської премії М.Дочинця – глибока любов до природи рідного краю: річок, лісів. Назва найновішого роману – “Діти папороті”. А книги “Мафтей” та“Вічник” кличуть нас у загадковий світ рослин лісу… Також автор досліджує переваги національної кухні. Тому у кожній книзі на учительському столі позначено сторінки та виділено описи українських страв, слів письменника про здорове харчування. Проаналізуйте їх та поясніть значення для раціонального харчування підлітка.
Зразок 1. Курси крою і життя. Стор. 57.
“Академік К.Петровський зауважував, що хліб і каші з молоком – взірець збалансованості в структурі повноцінного харчування…Якщо український борщ – це геніальний твір кулінарії, то закарпатська пасуля з капустою – феномен світової дієтології.”
Зразок 2. Руки і душа. Стор. 29.
“Дотримуйтеся посту.Це засіб для оздоровлення організму, очищення його від шлаків.”
Зразок 3. Розрада – гора. Стор. 14.
“Приповідав, що чай дає чотири блага: спочатку – тепло, відтак – аромат, потім – смак, а головне – ясність мислі.”
Зразок 4. Лис. Стор.136.
“Сирну масу готуємо так. Сир перемелюємо через м’ясорубку,відділяємо жовтки від білків. У макітрі розтираємо масло, цукор та жовтки. Коли маса вже буде добре розтерта, порціями додаємо сир…”
Зразок 5. Зряче перо. Стор.121.
“Людський організм складається з 59-ти мікроелементів. Рівновага їх у сталій пропорції – і є здоров’я.”
Висновки
Індивідуальні виступи учнів. Кожен учень до уроку готує міні-проект про значення самостійно вибраної рослини для харчування людини. У кінці уроку школярі презентують свої роботи з урахуванням одержаних знань. Можна рекомендувати учням виконати ці проекти у вигляді буклету. Перевага – готовий зразок у програмі Canva, який заповнюється власними фото та текстом; стисла робота, але інформативна; можна використовувати як роздатковий матеріал.