Інтегрований урок " Чарівні фарби натюрморту"

Про матеріал
  • Інтегрований урок для учнів 5 кл .Урок із елементами музики англійської мови літератури.На уроці проводиться конкурс серед дітей. Презентація відомих художників.Прослуховування відомих музичних творів
Перегляд файлу

Урок образотворчого мистецтва. 5 клас.

Тема: Чарівні фарби натюрморту

Мета:  Поглибити знання учнів про натюрморт. Ознайомити з композиційною грамотою натюрморту, надати відомості про закономірності побудови реальної форми предметів в малюнку,дати поняття про елементарні закони кольоровознавства, про емоційно – виражальні можливості кольорів; учити виражати свої почуття, душевні переживання та думки мовою кольору, формувати навички аналізу й відтворення предмета в малюнку,  розвивати здібності до емоційного сприйняття навколишнього світу кольорів; збагачувати суб’єктивні світовідчуття через взаємозв’язок музичного, поетичного і візуального сприйняття;виховувати потребу у творчому самовираженні.

Тип уроку: інтегрований ( образотворче мистецтво,англійська мова музика, література).

Форма проведення: урок -змагання.

Місце проведення: класна кімната.

Обладнання.

 Зоровий ряд:

 Репродукції картин: 

С. Мартіні « Благовіщення», Г.Терборх «Бокал лимонаду» ,П.Пітерс  «Продавчиня риби», Караваджо « Кошик із фруктами», П.Клас «Голланський натюрморт» , Л.Мелендес «Натюрморт із динею та грушами», І.Рєпін « Букет квітів» ,П.О. Ренуар « Велика ваза з квітами», планшети, трикотажна торбинка, прості музичні інструменти; для учнів – мольберт, аркуші паперу, фарби, пензлі, склянки з водою серветки для витирання рук і пензлів. Музичний супровід загадки англійською мовою,легенда.

 

Хід уроку:

І. Організаційний момент. Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку.

Клас поділити на дві команди: зліва - команда «Пензлі»; справа - «Палітра». Учитель повідомляє про порядок проведення інтегрованого уроку, пояснює принципи його оцінювання.

 

 2. Актуалізація опорних знань:

 - Що називається натюрмортом?

         - Які кольори визначають теплу кольорову гамму, а які – холодну ?

 - Які правила малювання натюрморту  ви знаєте ?

   

3. Мотивація навчальної діяльності:

 Оголошення теми й мети уроку.

Учитель: За словами французького літератора та філософа  Блеза Паскаля, «натюрморт – це дуже дивний живопис :він примушує милуватися копіями тих речей ,оригіналами яких ти ніколи не милуватимешся».

Знайомлячись із натюрмортами ,можна простежити індивідуальні вподобання кожного художника щодо зображуваного ним. Усі предмети в натюрморті об’єднані спільною темою,за допомогою якої митці намагалися донести до глядача певну ідею. Сьогодні ми малюватимемо  натюрморт . Для того щоб виконати це завдання ми трішечки з вами позмагаємося. Ви згодні?

А зараз я хочу щоб наша вчителька літератури вас познайомила із легендою яка має назву  « Чарівні фарби». Ми ж сьогодні будемо працювати  як олівцем так і фарбами.

(під музику вчитель розповідає легенду)

Один раз на сто років чарівний художник  приносить сім чарівних фарб. Цими фарбами можна намалювати все, що захочеш, і намальоване оживе. Хочеш - малюй череду корів і потім паси їх. Хочеш - малюй пароплав і пливи на ньому. Або зореліт - і лети до зірок. А якщо необхідно тобі намалювати щось простіше, наприклад, стілець, будь ласка. Намалюй і сідай на нього. Чарівними фарбами можна намалювати що завгодно, навіть мило, і воно буде милитися. Тому чарівний художник приносить Чарівні фарби найдобрішому з усіх найдобріших дітей. І це зрозуміло. Якщо такі фарби потраплять у руки до злого хлопчика або злої дівчинки, вони можуть скоїти багато лиха. Прималюють людині другий ніс і буде людина двонога. Намалюють собаці роги, курці - вуса, а кішці - горб, і буде собака рогатою, курка - вусатою, а кішка - горбатою. Тому художник дуже довго перевіряє дітей, а потім уже вибирає, кому із них подарувати чарівні фарби. Цього разу він подарував їх одному дуже доброму хлопчику. Найдобрішому із найдобріших. Хлопчик дуже зрадів фарбам і відразу ж узявся малювати. Малював для інших. Тому що він був найдобрішим із найдобріших хлопчиків. Він намалював бабусі теплу хустку, мамі - святкову сукню, а батькові - мисливську рушницю. Сліпому дідусеві хлопчик намалював очі, а своїм товаришам - велику-превелику школу. Він малював, не розгинаючись, увесь день і весь вечір. Він малював і на другий, і на третій, і на четвертий день. Він малював, бажаючи людям добра. Малював до того часу, поки не закінчилися фарби. Але ніхто не міг скористатися намальованим. Хустка для бабусі була схожа на ганчірку для миття підлоги, а сукня, намальована для матері, виявилася такою кособокою, яскравою і мішкуватою, що вона її не захотіла навіть приміряти. Рушниця нічим не відрізнялася від палиці. Очі для сліпого нагадували дві голубі плями, та він і не міг ними бачити А школа, яку дуже ретельно малював хлопчик, вийшла такою потворною, що діти до неї боялися й близько підходити. На вулиці з'явилися дерева, схожі на мітли. З'явилися коні з ногами із дроту, машини з кривими колесами, будинки з падаючими стінами, шуби і пальта, у яких один рукав був коротший від іншого. З'явилися тисячі речей, якими не можна було скористатися. І люди злякалися:

- Як ти міг створити стільки зла, найдобріший з усіх найдобріших хлопчиків?! І хлопчик заплакав. Йому захотілося зробити людей щасливими! Але він не вмів малювати і тільки дарма використав фарби. Хлопчик плакав так голосно, що його почув чарівний художник . Почув і повернувся до нього, і поклав перед хлопчиком нову коробку з фарбами:

- Тільки це, мій друже, звичайні фарби. Але вони можуть теж стати чарівними, якщо ти цього захочеш. Так сказав, і зник. А хлопчик замислився: як же зробити, щоб звичайні фарби стали чарівними і щоб вони радували людей, а не приносили їм нещастя? Він дістав пензля і почав малювати. Хлопчик малював, не розгинаючись, весь день і увесь вечір. Він малював і на другий, і на третій, і на четвертий день. Малював доти, доки не закінчилися фарби. Тоді він попросив нові. Минув рік. Минуло два роки. Минуло багато-багато років. Хлопчик став дорослим, але, як і раніше, не розлучався з фарбами. Очі його стали зіркими, руки умілими, і тепер на його малюнках замість кривих будинків із падаючими стінами красувалися високі, світлі будівлі, а: замість суконь, схожих на

мішки - яскравий, святковий одяг. Хлопчик не помітив, як став справжнім художником. Він малював усе, що було навкруги, і те, чого ще ніхто ніколи не бачив: літаки, схожі на величезні стріли, і кораблі, схожі на літаки, повітряні мости і палаци зі скла. Люди зі здивуванням дивили ся на його малюнки, але ніхто не лякався. Навпаки, всі раділи й захоплювались.

- Які чудові картини! Які чарівні фарби! – говорили вони, хоч фарби були звичайнісінькі.

Картини і справді були такі гарні, що людям захотілося їх оживити. І ось настали щасливі дні, коли намальоване на папері стало переходити в життя: і палаци зі скла, і повітряні мости, і крилаті кораблі… Так трапляється на білому світі. Так трапляється не тільки з фарбами, а й зі звичайною сокирою чи швейною голкою, і навіть з простою глиною. Так трапляється з усім, до чого доторкнуться руки найбільшого з найбільших чарівників – руки працелюбної, наполегливої людини.

Учитель: Я гадаю ,що вам сподобалась легенда ? (відповідь дітей). Обговорення легенди.

Учитель:Жанр натюрморту був і залишається улюбленим для багатьох митців. А відомо вам, що можна виконувати не тільки живописні натюрморти ? Сьогодні на уроці ми познайомимося з натюрмортами виконаними  в різних видах мистецтва. Але , щоб розпочати урок вчитель англійської мови  приготувала вам завдання. Яка команда швидше впорається із завданням, отримає бонуси для своєї команди.(Загадки на англійській мові )

I am small.

I am usually white.

You can take away your pencil marks with me.

Я маленький.

Я зазвичай білий.

Ви можете стерти олівець з моєю допомогою.

Відповідь: ластик – eraser / rubber

 

I am long.

I am made of plastic or wood.

You can use me for drawing straight lines.

You can measure things with me.

Я довга.

Я зроблена з пластику або дерева.

Ви можете використати мене для малювання прямих ліній.

Ви можете виміряти речі з моєю допомогою.

Відповідь: лінійка — a ruler

 

 

 

 

I am on the wall.

I am dark.

I am usually black or green.

You can write on me with chalk.

Я на стіні.

Я темна.

Я зазвичай чорна або зелена.

Ви можете написати мені крейдою.

Відповідь: шкільна дошка – a blackboard.

I am a short stick.

I am soft.

I can be white or coloured.

You can write with me on the blackboard.

Я коротка палиця.

Я м’який.

Я можу бути білим або кольоровим.

Ви можете писати мною на дошці.

Відповідь: chalk – крейда.

 

 

Учитель: Дуже добре ви впорались із завданням. Дякуємо вчителю англійської мови.

 А тепер   погляньте будь-ласка на наші репродукції.(Вчитель супроводжує розповідь демонструванням наочності.) Найвідоміші натюрморти виконані у живописі.

Живописати - означає передавати форму предметів ,особливості кольору, фактури,відтворювати такими ,якими ми бачимо їх у житті. Звісно, глибоке вивчення натури натюрморту починається з графічного малювання олівцем. Наприклад, відомий німецький художник Дюрер дуже часто вставляв натюрморти до своїх графічних робіт. Своїми натюрмортами митці Голландії переконали світ у тому, що прості речі  мають певний сенс і велику красу . На які ж теми писали свої натюрморти майстри ? (Відповідь учнів)

Учитель:

Тема сніданки. У картинах цієї тематики зображено накритий стіл з наїдками та посудом.(Демонстрація репродукцій, обговорення ).

Кухонна тема. Цей різновид не вимагав шовкового письма ,як сніданки, ці натюрморти були не настільки вигадливими - скатертин можна було не стелити, скла і срібла не демонструвати,із начиння достатньо дошки, ножа та  якого- небуть блюда з глечиком. Зате гарно прописані овочі та зелень, рибяча луска, не обскубана дичина.(демонстрація репродукцій на мультимедійній дошці, обговорення. )

Тема  розкішні квіти. Головний герой – букет квітів, який заповнює все полотно: перебільшено пишний і яскравий,складений із квітів з різних пір року. Кожна квітка пишається. Майже завжди квіткові натюрморти доповнювалися предметами розкиданими на столі. Найчастіше це порожні мушлі,монети. Можна також побачити метеликів, гусінь.(демонстрація репродукцій, обговорення. Завдання «Склади натюрморт з квітів» . )

Тема дичина або мисливські трофеї. Визначимо разом з чого складається композиція для натюрморту на цю тему.(відповіді учнів). Отже, ми познайомилися з деякими темами натюрморту. Можна зробити висновок , що основою складання натюрморту є таке зібрання предметів,за якого загальний зміст і тема твору виражені якнайчіткіше . А зараз вам завдання.

 

 

 

 

Завдання . «Відгадай, що в торбинці»

На столі  дві однакові вази. У трикотажній торбинці-  предмети (яблуко, апельсин, помідор, глиняний посуд,цибуля ,часник, перець,інше). Визначити на дотик, що це за предмети і створити натюрморт.

Яка команда складе натюрморт швидше і по тематиці, та команда отримує бонуси.

 

Учитель :Згадайте як народжується тема натюрморту ?

Наприклад, створюючи натюрморт і використовуючи при цьому відповідну кольорову гаму, художник формою, кольором передає красу звичайнісіньких речей.

(Демонструється два натюрморти в теплій і холодній гамі: Г. Шкабєріна «Хризантеми», Г. Шкабєріна «Натюрморт».)

Завдання . «Склади натюрморт в теплій та холодній гамі.»

Із запропонованих предметів побуту і різнокольорових драпіровок обрати та скласти натюрморт у теплій кольоровій гамі (перший учасник) і холодній (другий учасник). Під музику діти працюють. Учитель розповідає про кольори.

 Колір може не тільки радувати, а й викликати тривогу, почуття печалі чи смутку. Іншими словами, колір впливає на ніші емоції. Одні кольори заспокоюють нервову систему, інші, навпаки, подразнюють. Заспокійливо діють зелений, блакитний, синій, а збуджують – пурпуровий, червоний, оранжевий, жовтий кольори. Людина, що потребує фізичного відпочинку, емоційного спокою, інстинктивно вибирає темні тони. Якщо ж організм потребує віддачі енергії, людина обирає яскраві, світлі тони. Діти але ж мистецтво і музика невідємні. І я хочу , щоб ми з вами послухали музику и трішечки поринули у світ фантазії. Я думаю вам дуже сподобається. (Влючити гарну класичну музику нарізку , діти із закритими очима поринають у світ прекрасного.)

Учитель: Сподобалося ? Молодці із завданням ви впоралися. Переходимо до важливого моменту нашого уроку.

 Працюємо самостійно.

 Але перед початком роботи хочу вам нагадати: малюємо ледь помітними лініями (адже завдання потім виконуватиметься фарбами),а від гумки на папері залишаються помітні сліди, та й папір псується!

 

Послідовність дій:

  • За допомогою діагоналей визначте композиційний центр.
  • Намалюйте лінію горизонту.
  • Розташуйте предмети на аркуші згідно з правилами композиції.
  • Оберіть кольорове рішення.

(на допомогу учням на видноті прикріплено схеми «Зображення етапів побудови натюрморту».)

 

Самостійна практична робота учнів під супровід спокійної музики.

Завдання № 1.Намалювати натюрморт на тему « Сільський натюрморт».

Завдання № 2. Намалювати « Український натюрморт».

Завдання №3 Намалювати « Натюрморт із музичними інструментами».

(Діти працюють ,вибравши собі натюрморти, грає заспокійлива музика.)

 

Актуалізація набутих знань

  • На  які теми малювали майстри натюрморту?
  • Як обрати тему натюрморту?
  • Яких художників ви запам’ятали ?

(відповіді учнів)

Підбиття підсумків уроку

1.Підбиття підсумків уроку (загальна оцінка, оцінка командної роботи .)

   Інтерактивна вправа «Мікрофон»

   Продовжте речення:

  • «Сьогодні я дізнався (-лася )…»
  • «Було цікаво…»
  • «Я навчився (-лася)…»
  • «Мені було складно…»
  • «Тепер я зможу….»

2.Подяка всім за урок. Визначення завдання до наступного уроку : принести прості олівці,гумки,  гуашеві або акварельні фарби ,пензлі,аркуші паперу. Підготувати самостійно розповідь про натюрморти серії « Ванітас», та тему музичних інструментів у натюрморті.

3. Проголошення уроку завершеним.

docx
Додав(-ла)
Пащук Ірина
Додано
17 вересня 2018
Переглядів
1247
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку